Täysin omavarainen talo. Ei sähköä eikä juoksevaa vettä
En tiedä miksi tämä ajatus niin kiehtoo minua?
Rakentaisin tällaisen talon jos olisi mahdollista.
Talo olisi muuten ihan nykyaikainen ja sisustettu. Hieno keittiö, nykyaikaiset kalusteet jne.
Lämmitys toimisi pelkästään puilla. Olisi iso varaava takka tai kaksikin sekä leivinuuni keittiössä. Sellainen jossa olisi ne valurautalevytkin että voi tehdä kattilassa ruokaa.
Kaasuhella/uuni olisi myös ja kaasujääkaappi.
Viemäröinti olisi kuitenkin keittiössä niin helpottaisi esim tiskausta kun olisi tiskiallas.
Vessana olisi kemiallinen wc tms olisi ja vessassa myös viemäri lavuaaria varten. Lavuaarin ylle vaan vesisäiliö käsienpesua varten.
Saunassa tietysti puilla lämmitettävä kiuas ja sellainen tynnyri jossa voi puilla lämmittää vettä.
Aurinkopaneeleja katossa niin sähköäkin saisi sitä kautta tarvittaessa. En tiedä kuinka hyvin aurinkopaneeleilla pärjää sähkön suhteen?
Tv olisi kiva kuitenkin ja se että saa puhelimet ladattua ja vaikka mikroakin käyttää ja imuria mm.
Veden kantaminen taloon voisi kyllä olla aika rumba. Oma porakaivo pihassa tottakai.
Jos jalostaisi ideaa vielä vähän pidemmälle niin kesäisin kasvimaa jossa kasvaa perunat, porkkanat, sipulit, yrtit.
Marjapuskia ja hedelmäpuita.
Kanojakin voisi olla.
En ole yhtään ekoihminen, en tiedä miksi tuo ajatus on vaan niin ihana?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaivosta ei voi olla vesijohtoa taloon? Mummolassa on käsipumppu eli ilman sähköä vesi säiliöön ja sieltä edelleen käyttöön. Ei tarvitse kantaa, joskin se pumpun käyttäminen on käy liikunnasta.
Eivät kaikki laitteet tarvitse sähköä tai polttoaineita toimiakseen.
https://kauppa.kailatec.fi/tuote/nira-9-oljy-ja-vesipumppu-viton-tiivis…
Nopealla haulla löydetty, mutta veikkaan että etsimällä hinnnasta putoaa muutama satanen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillilläkö imemällä sieltä porakaivosta veden ap meinaa ottaa?
Käsipumppu on varmaan kätevämpi.
Käsipumpulla ei porakaivosta välttämättä vesiä oteta, veden pinta voi olla kymmentä metriä alempana.
No ei se ap sitten saa millään vettä sieltä kuvitteellisesta kaivostaan😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaivosta ei voi olla vesijohtoa taloon? Mummolassa on käsipumppu eli ilman sähköä vesi säiliöön ja sieltä edelleen käyttöön. Ei tarvitse kantaa, joskin se pumpun käyttäminen on käy liikunnasta.
Eivät kaikki laitteet tarvitse sähköä tai polttoaineita toimiakseen.
https://kauppa.kailatec.fi/tuote/nira-9-oljy-ja-vesipumppu-viton-tiivis…Nopealla haulla löydetty, mutta veikkaan että etsimällä hinnnasta putoaa muutama satanen pois.
https://www.ikh.fi/fi/nira-pumppu-6b-vedelle-oljylle-vv850002
No aloitetaan puolittamisella.
Mutta huomaa maksimi imukorkeus, 8m. Porakaivosta tuolla ei paljoa pumppailla. Harvoin niissä vesi aivan pintaan tulee ja vesitilavuus per metri on hyvin pieni verrattuna rengaskaivoon joten pinta putoaa paljon enemmän vedenotoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ostatko polttopuut vai teetkö itse?
Huomioi, että tänä kesänä tehdyt polttopuut ovat kuivia vasta vuoden-kahden päästä. Ja niitä pitää sitten tehdä joka vuosi ja varastoida.
Toimiva kellari on kätevä! Talvella sinne lapioidaan lunta, pysyy kesälläkin sitten tosi kylmänä.
Jos ajatus noin kiehtoo, niin kyllähän noita mummonmökkejä on vapaana pilvin pimein. Vuokraa sellainen vuodeksi, muista asua sitten ihan koko vuosi.
Miten muuten vaatteiden ja pyykin pesu? Pesetkö käsin? Kyllä yhden tai kaksi paitaa nyt sangossa pesee samalla kun saunoo, mutta entäs lakanat?
Veden lämmittäminen puuhellalla tuo kosteutta sisälle, pilaa sisäilman ja talon.
Lakant voisi käydä pesemässä itsepalvelupesulassa ja ehkä talviaikaan muutakin pyykkiä. En tiedä onko muualla Suomessa itsepalvelupesuloita? Helsingissä on useita ja niitä käytetäänkin ahkerasti. Jos se talo olisi lähellä jotain isompaa kaupunkia, tuo voisi olla ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omavarainen talo joka tarvitsee sähköä ja kaasua ja tuskin olet omin kätösin naputellut niitä moderneja keittiökaapeja ja kalusteitakaan?
Oikeasti omavarainen on se joka kasvattaa itse syömänsä ruoan, lämmittää puilla ja kantaa veden kaivosta.
Mutta kukaan ei enää halua sellaista elämää, koska ei ole pakko.
Älä ole tylsä. Ja samaa myös muille negatiivisille.
Tämä nyt on tällainen ajatusleikki.
Ei minulla ole mahdollisuutta eikä rahaakaan rakentaa tuollaista taloa. Kunhan hauskuutan itseäni tällä kivalla ajatuksella! Ja sisustan "ekotaloani" mielessäni.Kai sitä kaasua nyt ostaa voi eikä sitä tarvisi kuin jääkaappiin jos useammin kuitenkin käyttää sitä puilla lämmitettävää liettä eikä kaasuhellaa. Ja ideoita otetaan vastaan jääkaapittomuuteenkin 😉 Mietin ruokakomeroakin tms kellaria. Toki asumisen täytyisi kuitenkin olla suht helppoa ja mukavaa eli siksi nuo kaasulla toimivat jutut ja aurinkopaneelit.
Kesällä hiiligrilli pihalla ja hiiliäkin ihan kaupasta...
Ja sen sähkönhän tuotan itse aurinkopaneeleilla. Sähkötön siinä mielessä ettei olisi kattolamppuja eikä sähköä mielin määrin käytettäväksi.Talo olisi sellainen että siellä pärjäisi hyvin jos tulisi joku maailmankatastrofi eikä olisi enää mukavuuksia saatavilla.
Ap
Grillihiilien tilalle käy kävyt hyvin. Tuli testattua viime kesänä kun unohdettiin ostaa grillihiiliä.
Eikö niistä tuu syöpä?
Vierailija kirjoitti:
No joo pyykinpesu ehkä vähän haastavaa. Se pulsaattori? Ja onhan näitä agregaattejakin! Niillä saa tarvittaessa virtaa.
Ja ehkei taloudellisinta mutta liinavaatepyykki ja pyyhkeet ja ehkä alusvaatteet samaan ja suuntaa itsepalvelupesulaan. Iso kone johon mahtuu kerralla ja sen jälkeen kuivuriin.Valo tulee tietysti kynttilöistä! Kai niitä öljylamppujakin on vielä 😅😂
Ja paristoilla toimivia valoja.
Isot ikkunat niin kesällä pärjää aika hyvin ilman valoja muutenkin. Talvisin poltan nykyäänkin paljon kynttilöitä ja takkaa ja nautin hämärästä.
Jos ei telkkaa pysty talvella hirveästi katsomaan niin lautapelejä ja hyviä kirjoja! Voihan sitä opetella vaikka kutomaankin niin aika kuluu.Varastoiko ne aurinkopaneelit johonkin sitä sähköä? Eikö sitä voi myös myydä sähköyhtiöillekin? Niillä myyntituloilla ostaa sitten kynttilöitä ja pattereita 😂
Ap
Meillä on myrskylyhty parvekkeella. Mies käy huoltikselta ostamassa siihen jotain polttonestettä. Sellaisia voisit käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap takerrut kemialliseen vessaan? Ne haisee hirveältä ja vetää hyvin vähän. Ihan sisätiloihin on nykyään kompostoivia käymälöitä, myös sähköttömiä. Haisevat vähemmän kuin ne kemialliset litkut, vetävät enemmän.
Öljylamppu voi olla romanttinen ajatus mutta ne haisee tosi paljon. Mökkiviikonlopun jälkeen hiukset haisee valopetroolilta vaikka ne pesisi, samoin kaikki vaatteet. Ja kuten sanottu, pilaavat sisäilmaa aika tavalla.
No vaihdetaan se kemiallinen wc tuohon kompostoivaan käymälään 👍
Valaistusasiaa en ole miettinyt vielä oikein muuten kuin kynttilöiden osalta.
Ehkä tuollainen öljylamppu ei toimisi ja eikö ne ole vähän vaarallisiakin?
Täällä kyllä tuli ideoita valaistusasiaankin. Täytyy tutustua niihin 😊
Ja tuolle joka mietti miten jaksan työpäivän jälkeen lämmittää ja tehdä muita hommia.
Hei enhän mä nyt missään töissä kävisi! Elelisin kotiäitinä of course. Leivät paistaisin leiviNNuunissa (jota oikeasti osaisin käyttää, kun moni epäili)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omavarainen talo joka tarvitsee sähköä ja kaasua ja tuskin olet omin kätösin naputellut niitä moderneja keittiökaapeja ja kalusteitakaan?
Oikeasti omavarainen on se joka kasvattaa itse syömänsä ruoan, lämmittää puilla ja kantaa veden kaivosta.
Ei minulla ole mahdollisuutta eikä rahaakaan rakentaa tuollaista taloa. Kunhan hauskuutan itseäni tällä kivalla ajatuksella! Ja sisustan "ekotaloani" mielessäni.Kai sitä kaasua nyt ostaa voi eikä sitä tarvisi kuin jääkaappiin jos useammin kuitenkin käyttää sitä puilla lämmitettävää liettä eikä kaasuhellaa. Ja ideoita otetaan vastaan jääkaapittomuuteenkin 😉 Mietin ruokakomeroakin tms kellaria. Toki asumisen täytyisi kuitenkin olla suht helppoa ja mukavaa eli siksi nuo kaasulla toimivat jutut ja aurinkopaneelit.
Ja sen sähkönhän tuotan itse aurinkopaneeleilla. Sähkötön siinä mielessä ettei olisi kattolamppuja eikä sähköä mielin määrin käytettäväksi.Talo olisi sellainen että siellä pärjäisi hyvin jos tulisi joku maailmankatastrofi eikä olisi enää mukavuuksia saatavilla.
Ap
Grillihiilien tilalle käy kävyt hyvin. Tuli testattua viime kesänä kun unohdettiin ostaa grillihiiliä.
Eikö niistä tuu syöpä?
No enpä ole kuullut. Mutta ei se varmaan haittaa, nykyään tulee syöpä muutenkin vähän joka asiasta :D.
Mukava ajatusleikki kun itsekin joskus salaa vastaavaa haaveillut. Mutta ei minusta olisi tuollaiseen. On ihanaa kun on sähköä ja juokseva lämmin vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olen ehkä sitten tylsä, mutta avasin ketjun koska minua kiinnostaa omavaraisuus, mutta tuo mitä kuvaat ei ole millään lailla omavaraista. Omavaraisuus tarkoittaa just sitä ettet osta mitään, kuten kaasua. Kuvaat mökkiä jossa on rajoitetusti mukavuuksia. Ja "talon omavaraisuus" on eri asia kuin omavaraisuus ruoan hankinnassa.
Talvella ei tarvitsisi pitää sitä jääkaappia edes päällä, säästyisi kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap takerrut kemialliseen vessaan? Ne haisee hirveältä ja vetää hyvin vähän. Ihan sisätiloihin on nykyään kompostoivia käymälöitä, myös sähköttömiä. Haisevat vähemmän kuin ne kemialliset litkut, vetävät enemmän.
Öljylamppu voi olla romanttinen ajatus mutta ne haisee tosi paljon. Mökkiviikonlopun jälkeen hiukset haisee valopetroolilta vaikka ne pesisi, samoin kaikki vaatteet. Ja kuten sanottu, pilaavat sisäilmaa aika tavalla.
No vaihdetaan se kemiallinen wc tuohon kompostoivaan käymälään 👍
Valaistusasiaa en ole miettinyt vielä oikein muuten kuin kynttilöiden osalta.
Ehkä tuollainen öljylamppu ei toimisi ja eikö ne ole vähän vaarallisiakin?
Täällä kyllä tuli ideoita valaistusasiaankin. Täytyy tutustua niihin 😊Ja tuolle joka mietti miten jaksan työpäivän jälkeen lämmittää ja tehdä muita hommia.
Hei enhän mä nyt missään töissä kävisi! Elelisin kotiäitinä of course. Leivät paistaisin leiviNNuunissa (jota oikeasti osaisin käyttää, kun moni epäili)Ap
Öljylamppu on ihan tuvallinen normaalille ihmiselle.Se Petromax on loistopeli ja helppo käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmilla olisi tuollainen talo myytävänä, n. tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Myös viljelysmaata ja maakellari omavaraistalouden tarpeisiin löytyy.
Ei ole käynyt ketään edes näytöllä.
Laittakaa facessa ilmoitus halutaan maalle - ryhmään,veikkaan että kiinnostuneita on
Mä olin toissa Tammikuussa kaverin mökillä ja siellä ei ollut sähköä. Pieni mökki pysyi lämpimänä kun sauna oli siinä oleskelutilan seinän takana ja iltaisin lämmitettiin saunaa pitkän kaavan mukaan. Oli mukava nousta aamullakin kun ei ollut kylmä. Ruokia pidettiin eteisessä, ulkona oli liian kylmä, -20. Vesi lämpeni saunankiukaaseen yhteydessä olevassa vesisäiliössä ja siinä pystyi lämmittämään vettä myös erikseen. Tee- ja kahvivettä otettiin termareihin. Kyllä viikko meni hienosti, mutta en koko talvea voisi elää noin. Meillä oli pattereilla toimivia lamppuja ja lisäksi lyhtyjä ja kynttilöitä. Yhtenä iltana paistettiin nuotiolla makkaraa ja lihoja. Oli yksi parhaista aterioista, mitä olen koskaan syönyt <3. (Ulkohuussi oli todella ikävä, niinpä hurautin autolla kerran päivässä huoltikselle kakkaa vääntämään).
Vierailija kirjoitti:
Mä olin toissa Tammikuussa kaverin mökillä ja siellä ei ollut sähköä. Pieni mökki pysyi lämpimänä kun sauna oli siinä oleskelutilan seinän takana ja iltaisin lämmitettiin saunaa pitkän kaavan mukaan. Oli mukava nousta aamullakin kun ei ollut kylmä. Ruokia pidettiin eteisessä, ulkona oli liian kylmä, -20. Vesi lämpeni saunankiukaaseen yhteydessä olevassa vesisäiliössä ja siinä pystyi lämmittämään vettä myös erikseen. Tee- ja kahvivettä otettiin termareihin. Kyllä viikko meni hienosti, mutta en koko talvea voisi elää noin. Meillä oli pattereilla toimivia lamppuja ja lisäksi lyhtyjä ja kynttilöitä. Yhtenä iltana paistettiin nuotiolla makkaraa ja lihoja. Oli yksi parhaista aterioista, mitä olen koskaan syönyt <3. (Ulkohuussi oli todella ikävä, niinpä hurautin autolla kerran päivässä huoltikselle kakkaa vääntämään).
Minä olen viettänyt kesiä ja välillä talvellakin pitkään kaverin mökillä, ja minusta ulkohuussi on ihan kiva. Paitsi että ripulin yllättäessä pitkä matka ja pimeää, mutta kun sieltä ei loisku persposkille! Ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olen ehkä sitten tylsä, mutta avasin ketjun koska minua kiinnostaa omavaraisuus, mutta tuo mitä kuvaat ei ole millään lailla omavaraista. Omavaraisuus tarkoittaa just sitä ettet osta mitään, kuten kaasua. Kuvaat mökkiä jossa on rajoitetusti mukavuuksia. Ja "talon omavaraisuus" on eri asia kuin omavaraisuus ruoan hankinnassa.
No kerro millainen olisi sinun talosi ja tapasi elää?
Kyllä tähän saa omia unelmiaan laittaa!
Niistä on kiva lukea 😊
Minun isomummoni eli yli 90 vuotiaaksi yksin omassa, aika alkeellisessa kodissaan. Sähköt nyt sentään siellä oli muttei juoksevaa vettä eikä sisävessaa.
Hän lämmitti ulkosaunaa ja kävi ulkovessassa. Talvella öisin taisi olla ns likaämpäri jonne pissasi iltaisin/öisin.
Jääkaappi hänellä oli mutta käytti pääasiassa ruokakomeroa joka ikkunaton viileä tila. Sähköhellakin löytyi muttei tainnut käyttää sitä ikinä?
Oli sellainen puilla lämmitettävä hella. Siinä teki kaiken ruuan. Keitti pannukahvit ja lämmitti silitysraudan.
Ulkona pumppasi kaivosta vedet sisälle ja saunaan.
93-vuotiaana muutti vanhainkotiin kun asuminen kävi liian haastavaksi eikä raaskinut rakennuttaa arkea helpottavaa sisävessaa.
Eli 103-vuotiaaksi.
Toimelias elämä varnaan pitkän iän salaisuus.
Olin parikymppinen kun isomummo kuoli.
Siitä varmaan jäänyt tuo askeettinen elämäntapa mieleen.
Itse olen aina asunut omakotitalossa.
Yksi vuosi asuttiin vanhassa rintamamiestalossa väliaikaisesti rakentamisen ajan.
Siellä tuli putkirikko ja koko talvena ei päässyt suihkuun eikä tullut vettäkään tietenkään. Jääkylmää vettä muistaakseni tuli kyllä.
Joka päivä lämmitettiin ulkosauna että päästiin pesulle. Olin teini tuolloin.
Alapesut tehtiin niin että kannulla kaadettiin sitä jääkylmää vettä kun istuttiin pöntöllä.
Tässä ajatusleikissä ideana on se että asuu alkeellisissa oloissa niin mukavasti ja nykyaikaisesti kun vaan mahdollista!
Ja se onnistuu parhaiten niin että talo rakennetaan uutena alusta asti. Ei niin että johonkin vanhaan epäsiistiin toimimattomaan mökkiin mentäisi.
Ap
Repisitkö lämmityspuut seinistä?
Vierailija kirjoitti:
Talvella ei tarvitsisi pitää sitä jääkaappia edes päällä, säästyisi kaasua.
Riippuu mihin sijoitat. Joko kaikki jäätyy tai lämpötila sahaa edestakaisin, jos sisällä nyt lämmität sen minkä ajan pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu?
Romattisesti käsin.
Nyt voi vetää kateuskortin esiin! Olen vähän kateellinen :).