Täysin omavarainen talo. Ei sähköä eikä juoksevaa vettä
En tiedä miksi tämä ajatus niin kiehtoo minua?
Rakentaisin tällaisen talon jos olisi mahdollista.
Talo olisi muuten ihan nykyaikainen ja sisustettu. Hieno keittiö, nykyaikaiset kalusteet jne.
Lämmitys toimisi pelkästään puilla. Olisi iso varaava takka tai kaksikin sekä leivinuuni keittiössä. Sellainen jossa olisi ne valurautalevytkin että voi tehdä kattilassa ruokaa.
Kaasuhella/uuni olisi myös ja kaasujääkaappi.
Viemäröinti olisi kuitenkin keittiössä niin helpottaisi esim tiskausta kun olisi tiskiallas.
Vessana olisi kemiallinen wc tms olisi ja vessassa myös viemäri lavuaaria varten. Lavuaarin ylle vaan vesisäiliö käsienpesua varten.
Saunassa tietysti puilla lämmitettävä kiuas ja sellainen tynnyri jossa voi puilla lämmittää vettä.
Aurinkopaneeleja katossa niin sähköäkin saisi sitä kautta tarvittaessa. En tiedä kuinka hyvin aurinkopaneeleilla pärjää sähkön suhteen?
Tv olisi kiva kuitenkin ja se että saa puhelimet ladattua ja vaikka mikroakin käyttää ja imuria mm.
Veden kantaminen taloon voisi kyllä olla aika rumba. Oma porakaivo pihassa tottakai.
Jos jalostaisi ideaa vielä vähän pidemmälle niin kesäisin kasvimaa jossa kasvaa perunat, porkkanat, sipulit, yrtit.
Marjapuskia ja hedelmäpuita.
Kanojakin voisi olla.
En ole yhtään ekoihminen, en tiedä miksi tuo ajatus on vaan niin ihana?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Et saa rakennuslupaa. Talon täytyy täyttää energiatehokkuusvaatimukset ja mistä pakolliseksi määrätty ilmanvaihto saisi käyttövoimansa?
Mulla on jo rakennuslupa ja talokin jo pystyssä eli myöhäistä 😉
Nyt vaan hienosäätöä haen palstafrouvilta ja -herroilta ja kilttiksiltä jne 😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasu ei ole mitenkään edullinen käyttää jääkaapin viilennykseen, eikä niiden pullojen raijaaminen ole kivaa. Kemiallinen vessa vaatii säännöllistä tyhjentämistä ja sisäkäytön kuivakäymälät taitavat vaatia sähköä; ulos kompostoiva huusi. Porakaivosta ei nouse vesi ilman sähköpumppua, mutta ehkä tavallinen kaivo kelpaisi.
Ajatusleikkisi kaipaa vielä pientä hienosäätöä.
Siksi teinkin aloituksen että saan ideoita lisää ja pääsen uudelle levelille tässä minun ajatuksessa 😊
Hyviä ideoita onkin jo tullut!
Eikä minun mielikuvitusminää haittaa kova työnteko yli 20 asteen pakkasessa 👍
Sen verran sekin on mukavuudenhaluinen että kemiallisesta vessasta ei luovuta 😂
Tosin se voisi olla käytössä siinä sivussa eikä olisi se ainut vessa. Tuo kompostoiva ulkohuussi olisi hyvä ja sitä voisi käyttää kesäisin ja silloin kun ei pakkanen palelluta takapuolta.
Järven rannalla olisi hyvä asua niin peseytymisen voi hoitaa järvessä kesäisin.Talvella tietysti lämmitettäisiin koko ajan ja puita olisi tehty koko kesä ja syksy.
Ne pari varaavaa takkaa ja leivinuuni pitää kyllä kodin lämpimänä.
Sauna lämmitettäisiin joka päivä ja padassa olisi siis aina kuumaa, tai edes haaleaa vettä.Lattiamatetiaalin täytyy olla sellainen ettei ole kovin kylmä. Korkki? Puu?
Tietysti ihania ja paksuja ryijymattoja lattioilla ja taljoja ja vilttejä.Ap
Kyllähän tuollaisessa asuu jos terveyttä riittää. Mutta mistä hankit ruokaa? Varmaan hevosen hommaisit työjuhdaksi?
Ap, minusta oli kiva lukea sun ajatusleikkiä, on se sitten mahdollista tai ei!
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, se on pyykkilauta ,jolla voit pestä vaatteet😂
Pakkoko niitä vaatteita on pestä. Ei ennenkään pesty kuin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on AP:n kaltainen paikka saaristossa. Kyseessä on todella vanha omakotitalo, jossa joka huoneessa takka, oma kaivo, iso kasvimaa ja kasvihuone. Keittiössä leivinuuni myös.
Toki siellä on sähköt tällä hetkellä, ilmalämpöpumput jne. On myös porakaivo, ja viemäröinti. Sähkösauna sisällä.
MUTTA, jos/kun yhteiskunta alkaa rapisemaan isolla kädellä nurkistaan, siellä pärjää 99% omavaraisesti, vaikka sähköt katoaisivatkin.
Porakaivo jää luonnollisesti hyödyntämättä, mutta kantokaivo löytyy, ja ulkosauna joka lämpiää puulla toisella puolella pihaa. Valtaosa tarivttavista työkaluista esim. puun työstöön löytyy käsipeleinä, ja valtava puuliiteri, jossa on paukkupakkasiakin varten riittävästi puuta yhteen talveen.
Omaa vanhaa metsää on vähän päälle 7hehtaaria, josta saa polttopuut ja mahdollisesti metsästettyä jos oikein nipistää (poikkeustilanteessa siis).
Olen opetellut käyttämään metsästysjousta, ja osaan metsästää ansoilla.
Ostin ko. paikan itselleni kun täytin 20. Nyt olen velaton nelikymppinen sen osalta, ja asun muualla vain töiden takia.
Eli olen valmistellut sinne muuttoa kyllä kovin aktiivisesti jos asutuskeskusksista täytyy yllättäen päästä pois.
Oho, ihka aito survivalisti!
Eipä tuosta ajasta niin pitkiä aikoja ole, etteikö paluu entisaikaan olisi hyvinkin mahdollista.
Kun ihmiset elivät omavaraisina (tarttukaa nyt tosikot tähänkin sanaan ;-) vuosisatoja, ei nykyajan tekniikalla tuottaisi vaikeuksia palata samoihin oloihin takaisin huomattavasti mukavampaa elämää eläen.
On kehitelty aurinkovoimaa (suuri kusetus, mutta kesällä mukava lisä), agregaattia, öljylämmittimiä, kaasuliesiä ja jääkaappeja ym. nykyajan herkkuja, joilla asumismukavuuden saa yhtä hyväksi kuin muissakin asunnoissa.
Monet lämmittävät takkoja ja uuneja vielä nykypäivänäkin, joten mikä ihme niiden käytöstä nyt tekisi niin mahdottoman ajatuksen Ap:n mielikuvaharjoittelussakaan :-)
Asuminen vaatii puuhaa ja aikaa joten jaksaisitko töiden jälkeen? Tulet alkuillasta kotiin ja alat lämmittää taloa. Menee pakkasilla iltamyöhään että saat pellit kiinni. Aamulla on taas viileää.
Sikäli on kivaa lukea tällaisia ja haaveilla itsekin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköttömyys kesällä on vaan tunnelmallista ja romanttista, talvella yhtä helvettiä... Koko talon lämmittäminen puulla 20 asteen pakkasessa tarkoittaa sitä, että lämmität JOKA PÄIVÄ tulisijat. Ja kannat vedet sisään. pyykinpesuun, astioiden pesuun, itsesi pesemiseksi... Talvella et saa aurinkoenergiaa.
Kyllä ihmiset on vieraantuneita luonnosta, kun alkeelliset olot kuvitellaan luonnollisiksi ja tunnelmallisiksi...kun totuus on, että pelkkä lämpimänä pysyminen ja ruuan tekeminen vaatii ihan hemmetisti hommia.
Veden ja viemäröinnin puutteen vielä ehkä ymmärrän, mutta että ajattelee, että ilman sähköä olisi "coolia"....
Sinänsä joka päivä lämmittämisessä ei ole mitään ihmeellistä. Vanhempani asuvat maalla ja lämmittävät joka päivä puilla, kuten kaikki naapuritkin. Ei ole mitään järkeä lämmittää millään muulla kun omasta metsästä tulee harventaessa ilmaista puuta niin paljon että lato on revetä. Keskuslämmityskattila on siis puilla lämpiävä. Lämmittäminen ei ole iso homma. Se polttopuun tekeminen on.
On ihan eri asia lämmittää puilla keskuslämmityskattila, kuin lämmittää puilla talo, jossa on tulisijat joka huoneessa....
Ap ei sanonut aikovansa rakennuttaa vanhan pappilan kokoista taloa kakluuneineen vaan puhui parista tulipesästä.
Oleteko kaikki niin nuoria, että ette tiedä, että normaalista kaivosta saa ilman sähöä sisälle hanasta vettä ja suihkut ym.
Meillä oli 50-luvulla iso painesäiliö, johon käsipmpulla pumpattiin paine ja tämä paine työnsi veden putkistoon.
Tiskikoneille yms paine ei ehkä riittäisi.
Koulusta tultua piti aina mennä kellariin pumppaamaan. Ei ollu mitenkään raskasta, koska me lapsetkin pystyttiin se hoitamaan.
En tiedä, onko näitä laitteita enää saatavana itsekin laittaisin mökille varasysteemiksi, enkä tiedä jaksaisiko nostaa syvästä porakaivosta veden.
Polttoaineellä käyvä aggregaatti voisi olla myös sähköntekijä ainakin jossain tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasu ei ole mitenkään edullinen käyttää jääkaapin viilennykseen, eikä niiden pullojen raijaaminen ole kivaa. Kemiallinen vessa vaatii säännöllistä tyhjentämistä ja sisäkäytön kuivakäymälät taitavat vaatia sähköä; ulos kompostoiva huusi. Porakaivosta ei nouse vesi ilman sähköpumppua, mutta ehkä tavallinen kaivo kelpaisi.
Siksi teinkin aloituksen että saan ideoita lisää ja pääsen uudelle levelille tässä minun ajatuksessa 😊
Tosin se voisi olla käytössä siinä sivussa eikä olisi se ainut vessa. Tuo kompostoiva ulkohuussi olisi hyvä ja sitä voisi käyttää kesäisin ja silloin kun ei pakkanen palelluta takapuolta.
Järven rannalla olisi hyvä asua niin peseytymisen voi hoitaa järvessä kesäisin.Talvella tietysti lämmitettäisiin koko ajan ja puita olisi tehty koko kesä ja syksy.
Sauna lämmitettäisiin joka päivä ja padassa olisi siis aina kuumaa, tai edes haaleaa vettä.Lattiamatetiaalin täytyy olla sellainen ettei ole kovin kylmä. Korkki? Puu?
Voi Luoja...... *huoh* Aloittaja ei siis lue MITÄÄN muuta kuin jutut, jotka tukevat hänen hörhöjä suunnitelmiaan...
Nyt on itsekin pakko olla vähän ilkeä ja kysyn oletko yksinkertainen?
Ap
Pillilläkö imemällä sieltä porakaivosta veden ap meinaa ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Luoja...... *huoh* Aloittaja ei siis lue MITÄÄN muuta kuin jutut, jotka tukevat hänen hörhöjä suunnitelmiaan...
Itse et näköjään lue niitä juttuja jossa korostetaan että kyseessä ei ole todellinen tilanne tai suunnitelma
Miksi ap takerrut kemialliseen vessaan? Ne haisee hirveältä ja vetää hyvin vähän. Ihan sisätiloihin on nykyään kompostoivia käymälöitä, myös sähköttömiä. Haisevat vähemmän kuin ne kemialliset litkut, vetävät enemmän.
Öljylamppu voi olla romanttinen ajatus mutta ne haisee tosi paljon. Mökkiviikonlopun jälkeen hiukset haisee valopetroolilta vaikka ne pesisi, samoin kaikki vaatteet. Ja kuten sanottu, pilaavat sisäilmaa aika tavalla.
Miksi kaivosta ei voi olla vesijohtoa taloon? Mummolassa on käsipumppu eli ilman sähköä vesi säiliöön ja sieltä edelleen käyttöön. Ei tarvitse kantaa, joskin se pumpun käyttäminen on käy liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Nauran täällä vedet silmissä. Toivottavasti Ap jättää tän unelmansa ihan sille haaveen tasolle. Olis tosin hauska seurata, miten Ap pärjäis talven talossaan.
Miksi ei pärjäisi? Minun koko perheenipärjäsi muutamia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Käsipumppu on varmaan kätevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsipumppu on varmaan kätevämpi.
Käsipumpulla ei porakaivosta välttämättä vesiä oteta, veden pinta voi olla kymmentä metriä alempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omavarainen talo joka tarvitsee sähköä ja kaasua ja tuskin olet omin kätösin naputellut niitä moderneja keittiökaapeja ja kalusteitakaan?
Oikeasti omavarainen on se joka kasvattaa itse syömänsä ruoan, lämmittää puilla ja kantaa veden kaivosta.
Mutta kukaan ei enää halua sellaista elämää, koska ei ole pakko.
Älä ole tylsä. Ja samaa myös muille negatiivisille.
Tämä nyt on tällainen ajatusleikki.
Ei minulla ole mahdollisuutta eikä rahaakaan rakentaa tuollaista taloa. Kunhan hauskuutan itseäni tällä kivalla ajatuksella! Ja sisustan "ekotaloani" mielessäni.Kai sitä kaasua nyt ostaa voi eikä sitä tarvisi kuin jääkaappiin jos useammin kuitenkin käyttää sitä puilla lämmitettävää liettä eikä kaasuhellaa. Ja ideoita otetaan vastaan jääkaapittomuuteenkin 😉 Mietin ruokakomeroakin tms kellaria. Toki asumisen täytyisi kuitenkin olla suht helppoa ja mukavaa eli siksi nuo kaasulla toimivat jutut ja aurinkopaneelit.
Kesällä hiiligrilli pihalla ja hiiliäkin ihan kaupasta...
Ja sen sähkönhän tuotan itse aurinkopaneeleilla. Sähkötön siinä mielessä ettei olisi kattolamppuja eikä sähköä mielin määrin käytettäväksi.Talo olisi sellainen että siellä pärjäisi hyvin jos tulisi joku maailmankatastrofi eikä olisi enää mukavuuksia saatavilla.
Ap
Grillihiilien tilalle käy kävyt hyvin. Tuli testattua viime kesänä kun unohdettiin ostaa grillihiiliä.
Hei ap, se on pyykkilauta ,jolla voit pestä vaatteet😂