Miksi työttömät eivät mene siivoamaan?
Toki ymmärrän ettei kaikista ole siihen, mutta monista varmaan olisi jos se olisi ainoa palkkatulo (ei saisi tukia)..
Kommentit (124)
Minua ei huolittu, kun ei ollut alan koulutusta.
Työnantaja valitsee nuoren ulkomaalaisen miehen keski-ikäisen suomalaisen naisen sijaan. Kunnon palkkaakaan ei tarvitse maksaa.
Hulluhan mä olisin jos menisin siivoamaan! Saan enemmän tukia kotona ollessa.
Olen hakenut, en päässyt. Ei pyydetty edes haastatteluun. Olen yli 50+, mutta täysin terve ja hyväkuntoinen.
Juttuun viitaten: Jo Solin logo paidassa kertoo suorastaan kirkuen, ettei pariskunnan palkka päätä huimaa.
Sitten aiheeseen. Olen kouluttamaton siivooja ja lätkäisen nyt pari valittua faktaa tiskiin. Todella moni siivoajaksi kouluttamaton ihminen, joita meidänkin siivousfirmassamme käy pyörähtämässä, on siivoamisen suhteen täysin käsi. Lisäksi etenkin kotisiivous on työntekijöiden oikeuksien suhteen retuperällä. Ei ehditä syömään mitään koko päivänä, jos on monta kotisiivousta, koska ei ole aikaa pitää ruokataukoja. Laihduin pari kiloa tänä kesänä vain siksi, että piti juosta monta viikkoa siivoamassa ihmisten koteja, kun porukkaa on meiltä lomalla ja olen alipainoinen muutenkin. Kohta minulle riittää tämä homma, koska vaikka palkka on minulla parempi tunnilta kuin monella muulla siivoojalla, ovat työntekijän oikeudet tällä alalla aivan sanonko mistä. Työ on kuormittavaa fyysisesti ja ilma lepoa ja jatkuvassa kiireessä se kuormittaa myös henkisesti ja olen työpäivien päätteeksi aivan loppu, nukun huonosti ja minua stressaa joka päivä. Pahimmillaan ajattelen itseni vahingoittamista päivittäin. Tämä työ ei ole ihanaa juuri koskaan juurikin työolojen vuoksi. Siitäpä sitä kannattaisi työnantajien lähteä, jos työntekijöitä ei löydy. Positiivista tässä työssä nykyään on, että kiitosta on alkanut tietoisuuden kautta tulemaan jo ihan hyvin. Vaikka olenkin miessiivooja, ei minuakaan enää juuri missään katsota kieroon. Välillä tulee joku vanha kääpä väykyttämään, mutta en anna sen pilata päivääni. Päiväni menevät pilalle kiireessä.
Kaikista parasta on rakennussiivous. Rakennusalalla työehdot ovat niin paljon paremmalla mallilla, että sitä työtä on suorastaan ilo tehdä. Onhan se tarkkaa näpertämistä, kun pöly pitää poistaa ja etenkin P1 tason siivous on tarkkaa, mutta minä pidän siitä, kun on aikaa olla tarkka. Kotisiivouksissa ei ole aikaa, ylläpitosiivouksissa ei ole aikaa, mutta remonttisiivouksissa ja rakennusten loppusiivouksissa on aikaa. Nautin tässä työssä niistä hetkistä, kun saa tehdä puhdasta jälkeä ja rakennusalalla niitä hetkiä on paljon. Rakennussiivoukset ovat valitettavasti vähenemään päin. Onneksi minulla on kohta varaa sanoa itseni irti <3 Olen säästänyt pitkään, jotta saan maata joutilaana.
Kotisiivojille on hurja kysyntä.
Työttömien kannattaisi perustaa vaikka osuuskunta ja alkaa ansaita rahaa työllä.
Mutta eihän sitä semmosta voi tehdä, kuin siivota. Maataan mielummin sohvalla, juodaan kaljaa ja käydään parvekkeella tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Kotisiivojille on hurja kysyntä.
Työttömien kannattaisi perustaa vaikka osuuskunta ja alkaa ansaita rahaa työllä.
Mutta eihän sitä semmosta voi tehdä, kuin siivota. Maataan mielummin sohvalla, juodaan kaljaa ja käydään parvekkeella tupakalla.
Onhan se kysyntä kasvanut sen jälkeen, kun arvonlisävero poistettiin käytöstä liikuntarajoitteisilta ja eläkeläisiltä siivouspalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laitoshuoltaja ja en ymmärrä näitä keskusteluja kuten en ymmärrä mikä siinä siivoustyössä on niin rankkaa. Jos osaat ammattisi, ergonomian ja et ole rapakuntoinen niin siivous on helppoa ja mukavaa.
Kauan olet siivonnut?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoista, että suomalaisille sanotaan, ettei sinne kuka vaan pääse ja pitää olla koulutus ja pitää osata sitä ja tätä, mutta samalla sitä duunia tekee koko ajan vaan sellaiset ihmiset (ma-mut), jotka eivät varmastikaan ole kunnon koulutusta käyneet ja tekevät vähän sinne päin hutiloiden, kun ei osaa esimerkiksi lukea mitä lukee puhdistusainepullossa. Halpoja työntekijöitä ne on. Onneksi esimerkiksi sairaaloihin vielä vaaditaan laitoshuoltajan koulutus ja pitää oikeasti osata hoitaa homma hyvin.
Ja näitä sitten asiakkuudet kiittelee, ettei sorru rasismiin. Suomalaiselle siivoojalle kyllä napistaan turhemmastakin pikkusyystä. Nähty on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska selkäni ja olkapääni on paskana. En pysty kotonakaan imuroimaan kuin pari huonetta päivässä.
Kelpaako?V*ttu nämä läskit jotka rikkoo itsensä saa mut näkemään punaista.
Tuet pois jos itseaiheutettu ongelma, ei vakuutuskaan korvaa jos kämppä palaa kun piti avotulta olohuoneessa.
Idiootti. Vammat saatu onnettomuudessa.
ainahan ne on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoista, että suomalaisille sanotaan, ettei sinne kuka vaan pääse ja pitää olla koulutus ja pitää osata sitä ja tätä, mutta samalla sitä duunia tekee koko ajan vaan sellaiset ihmiset (ma-mut), jotka eivät varmastikaan ole kunnon koulutusta käyneet ja tekevät vähän sinne päin hutiloiden, kun ei osaa esimerkiksi lukea mitä lukee puhdistusainepullossa. Halpoja työntekijöitä ne on. Onneksi esimerkiksi sairaaloihin vielä vaaditaan laitoshuoltajan koulutus ja pitää oikeasti osata hoitaa homma hyvin.
Ja näitä sitten asiakkuudet kiittelee, ettei sorru rasismiin. Suomalaiselle siivoojalle kyllä napistaan turhemmastakin pikkusyystä. Nähty on!
Kun olin baarisiivoojana ja meillä oli firmassa näitä tumm**hoisia huonosti englantiakin ymmärtäviä, niin heidän työnjälkensä oli kyllä aivan kamala jos suoraan sanotaan. Asiakkaat eivät olleet tyytyväisiä ja me muut saimme aina joka viikko käydä tekemässä muutaman päivän heidän kohteissaan, että pysyy paikat siistinä. Toimistoissa oli pölyä kamalat vuoret, peilit pesemättä ja ihmistalia toimistopöydät täynnä ja sai mennä kuule ovenpieliä myöten desinfioimalla alkoholilla, ettie porukka ala sairastelemaan siivoamisen laiminlyönnin vuoksi. Yhden paikan pomo otti minulta kohteen avaimen pois, kun huomasi, miten paljon yleisilme parani ja vastasin hänelle, että olen vain tuuraamassa kyseisen paikan pääsiivoojaa. Siihen katkesi sekin siivoussopimus :D Kyllä minua hävetti firmankin puolesta, kun paikat olivat kuin jostain fantasiaelokuvan pölyisestä kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Tein tuota opiskeluaikaan yhden kesän ja sain tarpeekseni. Se kiittämättömyyden määrä oli suurta, jaksettiin nipottaa pienimmästäkin jutusta. Lisäksi jos sattui sellainen tehtävä, missä oli parin kanssa, niin se pskan puhuminen muista työtovereista oli melkein loputonta. Ei enää koskaan.
Jep, tuo on kans mulla syy miksi en hae siivousalalle töihin. Mun sukulainen on töissä siivousalalla sairaalassa ja saan kuulla siltä mitä riitoja, tappeluita, selän takana paskan puhumista siellä on.
No joo AP olet kyllä provo tai yksinkertainen. Se on tuo siivoustyö varmasti muuttunut siitä mitä se on aikaisemmin ollut. Itse kokeilin huvikseni rappusiivousta eräässä suuressa firmassa ja olihan se hullun hommaa. Olen tehnyt paljon erilaisia töitä, myös fyysiset hommat on mulle tuttuja, ja olen myös aika ripeä työntekijä. Mutta tuo rappusiivous oli jotain järjetöntä. Piirit oli mitoitettu aivan liian suuriksi eikä siirtymisiin oltu varattu lähellekään realistista aikaa. Tulos oli se, että joka pv jäi 1/3 tekemättä täysin vaikka kuinka juoksi raput läpi. Hälytyskelloja kyllä soitti kun heti haastattelussa ilmoitettiin, ettei ylitöistä sitten makseta mitään.
No en sitten tehnyt sekuntiakaan ylitöitä sai jäädä raput siivoamatta. Kun ei voinut itsekään irtisanoutua niin piti odottaa, että pomo älyää kirjoittaa irtisanomislapun... Pari viikkoa siinä meni mutta opin pahan sen että noihin hommiin en enää ikinä mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tuota opiskeluaikaan yhden kesän ja sain tarpeekseni. Se kiittämättömyyden määrä oli suurta, jaksettiin nipottaa pienimmästäkin jutusta. Lisäksi jos sattui sellainen tehtävä, missä oli parin kanssa, niin se pskan puhuminen muista työtovereista oli melkein loputonta. Ei enää koskaan.
Jep, tuo on kans mulla syy miksi en hae siivousalalle töihin. Mun sukulainen on töissä siivousalalla sairaalassa ja saan kuulla siltä mitä riitoja, tappeluita, selän takana paskan puhumista siellä on.
Suurin syy lienee kateus, kuten naisvaltaisilla aloilla yleensä. Toiset kokee oman siivousalueensa aina rankempana kuin toisen. Voi olla sekä tehokas, että nopea, mutta hitaampi kokee toisen pääsevän helpommalla.
Tälläkin hetkellä meillä on useampi siivoojan paikka auki, joissa vaatimuksena on syntyperäinen Suomen kansalainen. Ehdokkaan pitää läpäistä Supon perusmuotoinen turvaselvitys. Ei mitenkään valtaisaa hakemusten vyöryä ole aiheuttanut.
Mä teen tällä hetkellä siivoustyötä vuokrafirman kautta. Siivoan säännöllisesti isossa lomakylässä ja satunnaisesti "vapaapäivinä" jotain toimistoja ja joskus rappukäytäviä.
Lomakylässä työt on 9-15:30, muutkin kohteet ns normaalina työaikana. Ei siis edesihan täyttä työpäivää, mutta koska mulla ei juuri nyt ole muutakaan, niin teen viikonloppujakin. En ole Suomessa, ja ansaisen 400-450 e viikossa bruttona. Ja saan ansaita vielä pari tonnia veronalennuksella, eli brutto ja netto on lähes sama. Vuokratyöfirma maksaa myös kilometrikorvaukset (myös työmatkasta kotoa töihin ja takaisin). Paremmin tässä ansaitsee kun esim kaupassa.
Täällä myös koen olevani arvostettu, niin työnantajien kuin asiakkaiden puolesta. Kaikki muistaa kiittää eikä tee työpäivän jälkeen mieli vaipua masennukseen toisin kuin silloin kuin siivosin välivuotena Suomessa.
Olen opiskeluaikana siivonnut paljonkin, mutta silloin ala oli erilainen kuin nykyään. Ei ollut näitä aamusta iltamyöhään -töitä monessa eri kohteessa. Tuossa Hesarin jutussahan kerrotaan, että työntekijät saadaan ulkomailta suhteilla, oleskeluluvatkin järjestetään. Suomalaisia työntekijöitä ei halutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on useampi siivoojan paikka auki, joissa vaatimuksena on syntyperäinen Suomen kansalainen. Ehdokkaan pitää läpäistä Supon perusmuotoinen turvaselvitys. Ei mitenkään valtaisaa hakemusten vyöryä ole aiheuttanut.
Kuulostaa kiinnostavalta. Missä?
Niinpä! Kyllä esteet aina löytyy.
Ei sillä väliä mikä syy. Se kyllä keksitään.
Sinccis
Itse olen yliherkkä valolle, joten päiväsiivous ei onnistuisi.