Miksi työttömät eivät mene siivoamaan?
Toki ymmärrän ettei kaikista ole siihen, mutta monista varmaan olisi jos se olisi ainoa palkkatulo (ei saisi tukia)..
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Työtön kaveri siivoaa pimeästi yksityisen koteja.
Tiedän tapauksen, joka on jatkuvasti saikulla siivoustyöstä, vaikka reumastaan ja muista vaivoistaan huolimatta tekee alituiseen pimeitä yksityissiivouksia.
Aivan riittävästi siivoamista tässä 170 neliöisessä okt.
Ei sinne suomalaiset pääse. Meillä käy duunissa siivoojat nyt Srilankasta, Pakistanista ja Nigeriasta. Ennen oli Virolaisia ja sitä ennen Suomalaisia.
Suomalaiset potkittiin pois kilpailutuksen jälkeen. He olivat hyviä, hommat hoitui. Sitten tuli Virolaiset ja tekivät todella hyvää työtä. Niin Viron kuin Suomen siivoojat tekivät duunia osastolla kaksituntia kerrallaan. Nyt nämä miehet eri kolmansista maista puskevat homman 10-15 minuutissa. Tosin joka paikka on suorastaan Pas------a. Tähän menessä tänävuonna on ollut kolmekertaa jo Norovirusta. Halpatyövoimaa käytetään surutta ja heitä opastetaan juurikin sen verta et homma kusee. Onko mitään järkeä maksaa se vähänkin ja itse sitten siivota tai jättää pa---t paikalleen. Jätetty on, kun kukaan ei tee sitä minun hommaani.
Ehkä hommani ulkoistetaan ja ihmiset saavat sitten valita Sotesta tekijän. Ok se on sitten valinta ja jää hoito ehkä saamatta.
Ap ei tunne alaa.Ei sitä työtä voi kuka tahansa tehdä, tutustunut ensin paremmin
Rappu-/toimistosiivous voisi ollakin leppoista hommaa jossain pienessä siivousfirmassa, mutta käsien atopia ja astma estää menemästä. En voi pitää kumihanskoja joka päivä, enkä haistella pesuaineita. Pölystä puhumattakaan.
Miksi sinä ap-av-jonn€ et itse mene siivoamaan?Täällä vaan työtttömystuilla päivästä toiseen ja ketjusta toiseen jauhat samaa vih@pask@@ si työttömistä, naisist@ ja ylip@inoisista
Tämä on kyllä erikoista, että suomalaisille sanotaan, ettei sinne kuka vaan pääse ja pitää olla koulutus ja pitää osata sitä ja tätä, mutta samalla sitä duunia tekee koko ajan vaan sellaiset ihmiset (ma-mut), jotka eivät varmastikaan ole kunnon koulutusta käyneet ja tekevät vähän sinne päin hutiloiden, kun ei osaa esimerkiksi lukea mitä lukee puhdistusainepullossa. Halpoja työntekijöitä ne on. Onneksi esimerkiksi sairaaloihin vielä vaaditaan laitoshuoltajan koulutus ja pitää oikeasti osata hoitaa homma hyvin.
Meidän toimistoa käy siivoamassa eräs yksityinen firma ja yksikään työntekijöistä ei puhu edes englantia. Siivouksen taso on huonoa enkä yhtään ihmettele, kun näiden siivoojien lähiesimies(?) on myös joku ulkomaalaistaustainen, joka huutaa ja raivoaa alaisilleen minkä ehtii. Todella kurinalaista hommaa, mutta jostain syystä ei mene opit perille.
SIKSI, ETTÄ
1) EIVÄT PALKKAA FILOSOFIAN MAISTERIA SIIVOOJAKSI
2) PALKKA ON SURKEA
3) CV:SSÄ EI OLE VARSINAINEN MERIITTI OMAN ALANI TYÖNANTAJILLE TUOLLAINEN TYÖKOKEMUS. SEN JÄLKEEN EN PÄÄSISI ENÄÄ MIHINKÄÄN ”OIKEAAN” TYÖPAIKKAAN.
Sama nostaa työttömyyskorvausta ja asumistukea. Lisäksi voi tehdä töitä 300e/kk hommissa missä ei tarvi käsiään liata. Siihen jos vielä kaipaa lisää rahaa voi tehdä pimeitä töitä.
Juttua lukiessani mietin tuonkin pariskunnan kohdalla, miten siivoojan palkoilla pärjäävät jos saavat lapsensa Suomeen. Varmasti nytkin lähettävät rahaa kotimaahansa lasten elatukseen, mutta täällä lapset tulevat paljon kalliimmaksi kuin siellä.
Vierailija kirjoitti:
SIKSI, ETTÄ
1) EIVÄT PALKKAA FILOSOFIAN MAISTERIA SIIVOOJAKSI
2) PALKKA ON SURKEA
3) CV:SSÄ EI OLE VARSINAINEN MERIITTI OMAN ALANI TYÖNANTAJILLE TUOLLAINEN TYÖKOKEMUS. SEN JÄLKEEN EN PÄÄSISI ENÄÄ MIHINKÄÄN ”OIKEAAN” TYÖPAIKKAAN.
Kai tiedät, että CVstä voi jättää jotain kertomatta? Jätät maisteriutesi kertomatta kun haet siivoukseen ja jätät siivouksen kertomatta kun haet "oikeaan" työpaikkaan. Helppoa.
Mitä järkeä linkittää artikkeleita maksumuurin takana?
Mutta itse asiaan. Olen hakenut siivoojaksi. Ei tullut yhtään yhteydenottoa. Ei sinnekään vaan ”mennä”.
Hain lukiossa ja kaksikymppisteni alussa töihin jokaiseen isompaan siivousfirmaan ja välitysfirmaan Helsingissä, ja bonuksena muutaman kerran henkilökohtaiseksi avustajaksi. En päässyt haastatteluihinkaan asti kuin kerran avustajaksi. Muistan olleeni 18-vuotiaana kateellinen 19-vuotiaalle kaverilleni, joka teki toimistosiivousta. Tästä ei ole kovin montaa vuotta aikaa. Luulen ett L&T, SOL jne. ottavat itse asiassa mieluummin ulkomaalaisia, jotka eivät motkota työlainsäädännöstä tai muusta.
Pikkutarkkana ja rivakkana olin "unelmasiivooja", kielitaitoisena pystyin myös opastamaan ulkomaalaisia työkavereita. Soveltuva koulutuskin oli. Yhtenä harvoista pärjäsin vaativammissa kohteissa itsenäisesti. Alan arvostus vaan on mitä on, enkä tykännyt varsinkaan siitä, että sairaanhoitajat yrittivät purkaa minuun huonoa oloaan. Tai siitä, että olin työpaikan hierarkian pahnan pohjimmainen, ja vanhat setämiehet ahdistelivat. Iloinen asiakaspalvelija on helposti lähestyttävä, mutta ei se tarkoita mitään kiinnostusta!
Sanomattakin selvää, että minun tapainen työntekijä työllistyy varsin vaivattomasti muuallekin. Siivoojan palkka on ihan samaa tasoa kuin muillakin PAMin aloilla, mutta työ on todella epäkiitollista.
Ihan onnistunut trolli. Tarpeeksi väsynyttä kokkariliturgiaa kun ärmättää, niin ihmiset ei vaan osaa olla vastaamatta. Golf-aplodit sille.
Gradua vaille maisteri ja opintojen aikana joka kesä olen hakenut myös siivousfirmoihin, enkä ikinä ole päässyt edes työhaastatteluun :D En tiedä, mitä ihmettä ne sinne oikein etsii. onneksi kesätöitä on irronnut kuitenkin muista (kivoista) paikoista.
Hahah. Katsoin juuri yhtä siivoojan osa-aikaisen ja määräaikaisen (pari kk) työpaikan ilmoitusta. Siivoojan koulutuksen lisäksi vaadittiin kokin koulutus ja kokemusta (joutuu sijaistaa keittäjää), ajokortti, uimataitotodistus (voi joutua sijaiseksi uimahalliin) ja sujuva ruotsi ja suomi.
Eiköhän tuohonkin pidä olla oma koulutuksensa, siistijä. Ehkä jotain iltatöitä voi olla ilmankin.
En minäkään menisi jos ja kun saisin melkein saman menemättä...Tämähän tässä mättää...