Miksi työttömät eivät mene siivoamaan?
Toki ymmärrän ettei kaikista ole siihen, mutta monista varmaan olisi jos se olisi ainoa palkkatulo (ei saisi tukia)..
Kommentit (124)
1. Siitä pitää maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa, mitä kaikki työnantajat eivät halua tehdä
2. Riippuen asuinpaikasta, työpaikat voivat olla kiven alla. 0-tuntisopimuksilla vuokrafirmoissa on aika hankalaa elää ja sinun on oltava valmis lähtemään heti töihin kutsun saadessasi, tai et välttämättä enää töitä firmasta tule saamaan
3. Autoa tarvitaan moniin työpaikkoihin ja kohteisiin, joko siksi, että tavaroita pitää kuskata, koska siivouspaikat eivät ole lähellä julkista liikennettä tai työajat tapahtuvat silloin, kun bussit eivät kulje
4. Fyysista ja raskasta työtä nostoilla, kantamisilla ja kumartumisilla, kaikki täytyy tehdä nopeasti ja kaikilla ei paikat kestä: työttöminä on Suomessa paljon ihmisiä, joiden pitäisi olla oikeasti työkyvyttömyyseläkkeellä
5. Joskus koulutus on oikeasti tarpeeseen, kohteet voivat olla haastavia ja päässäsi pitäisi olla tietoa tavoista siivota ja mitä kemikaaleja pitäisi (tai saat!) käyttää kohteessa niin, ettei tule vahinkoa
6. Ala, jolle ei "ylikoulutetut" pääse kovin herkästi
Kaikilla ei myöskään ole silmää siivoamiselle. Ne siivoajat, joilla sitä on, inhoavat joutuessaan siivoilemaan toisten siivoajien jälkiä. Työssä et tule saamaan myöskään yhtään kunnioitusta tai arvostusta, vaikka se onkin hyvin tärkeää työtä. Ikuista valitusta ja arvottomuudentunnetta ei kaikkien pää tule kestämään. Siivousta kannattaa ajatella niiden, jotka siitä pitävät, eikä yrittää pakottaa kaikkia siihen. Sillä tavoin saatte parhaat siivoajat ja vähemmän loppuunpalaneita ihmisiä.
Minä olen ollut välillä siivoamassa. Tietenkin työpaikoissa paljon eroa, mutta enemmän minä siivota tykkäsin kuin esim olla kaupassa töissä. Monesti silti törmää siihen, että pitäisi olla koulutus ja kokemusta. Joskus soitin, että pääsisinkö siihen paikkaan missä joskus olin ollut niin hekin vaativat jo koulutusta ja kokemusta kaikista laitteista yms. Olin kerran myös yhdessä työvoimakoulutuksessa alaan liittyen ja silloin oli vaikeaa jopa saada harjoittelupaikkaa, kun eivät tahtoneet ottaa ketään ilman kokemusta. Se kyllä yllätti ja mietin, että miten minä sitten oikein töihin pääsisin jos eivät edes harjoitteluun ota. Uskon tämän vuoksi, että todellakin vaikeaa päästä jopa näihin töihin. Muuten voisin kyllä siivota ja minulle se ei ole mikään pahin työ ja jos pitäisi esim hoitoala valita tai tämä niin valinta olisi helppo. Minusta ihan mukavaa itsenäistä työtä jos on vielä hyvä työpaikka. Palkka tietenkin huono, mutta niin on minulla "amisaloilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on useampi siivoojan paikka auki, joissa vaatimuksena on syntyperäinen Suomen kansalainen. Ehdokkaan pitää läpäistä Supon perusmuotoinen turvaselvitys. Ei mitenkään valtaisaa hakemusten vyöryä ole aiheuttanut.
Kuulostaa kiinnostavalta. Missä?
Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Juttuun viitaten: Jo Solin logo paidassa kertoo suorastaan kirkuen, ettei pariskunnan palkka päätä huimaa.
Sitten aiheeseen. Olen kouluttamaton siivooja ja lätkäisen nyt pari valittua faktaa tiskiin. Todella moni siivoajaksi kouluttamaton ihminen, joita meidänkin siivousfirmassamme käy pyörähtämässä, on siivoamisen suhteen täysin käsi. Lisäksi etenkin kotisiivous on työntekijöiden oikeuksien suhteen retuperällä. Ei ehditä syömään mitään koko päivänä, jos on monta kotisiivousta, koska ei ole aikaa pitää ruokataukoja. Laihduin pari kiloa tänä kesänä vain siksi, että piti juosta monta viikkoa siivoamassa ihmisten koteja, kun porukkaa on meiltä lomalla ja olen alipainoinen muutenkin. Kohta minulle riittää tämä homma, koska vaikka palkka on minulla parempi tunnilta kuin monella muulla siivoojalla, ovat työntekijän oikeudet tällä alalla aivan sanonko mistä. Työ on kuormittavaa fyysisesti ja ilma lepoa ja jatkuvassa kiireessä se kuormittaa myös henkisesti ja olen työpäivien päätteeksi aivan loppu, nukun huonosti ja minua stressaa joka päivä. Pahimmillaan ajattelen itseni vahingoittamista päivittäin. Tämä työ ei ole ihanaa juuri koskaan juurikin työolojen vuoksi. Siitäpä sitä kannattaisi työnantajien lähteä, jos työntekijöitä ei löydy. Positiivista tässä työssä nykyään on, että kiitosta on alkanut tietoisuuden kautta tulemaan jo ihan hyvin. Vaikka olenkin miessiivooja, ei minuakaan enää juuri missään katsota kieroon. Välillä tulee joku vanha kääpä väykyttämään, mutta en anna sen pilata päivääni. Päiväni menevät pilalle kiireessä.
Kaikista parasta on rakennussiivous. Rakennusalalla työehdot ovat niin paljon paremmalla mallilla, että sitä työtä on suorastaan ilo tehdä. Onhan se tarkkaa näpertämistä, kun pöly pitää poistaa ja etenkin P1 tason siivous on tarkkaa, mutta minä pidän siitä, kun on aikaa olla tarkka. Kotisiivouksissa ei ole aikaa, ylläpitosiivouksissa ei ole aikaa, mutta remonttisiivouksissa ja rakennusten loppusiivouksissa on aikaa. Nautin tässä työssä niistä hetkistä, kun saa tehdä puhdasta jälkeä ja rakennusalalla niitä hetkiä on paljon. Rakennussiivoukset ovat valitettavasti vähenemään päin. Onneksi minulla on kohta varaa sanoa itseni irti <3 Olen säästänyt pitkään, jotta saan maata joutilaana.
Tämä on niin totta. Onnea sulle tulevaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan p:tä tämä kaikki työttömät koulutustasosta riippumatta tekemään sitä tai tätä täysin alipalkattua hommaa, joka on tehostettu ja kilpailutettu äärimmilleen ja sinua kohdellaan täysin ilman mitään kunnioitusta. Kyllä kaikkiin työpaikkoihin löytyy tekijöitä kun palkkaus ja työolosuhteet on kunnossa. Sitä odotellessa.
Tätä minäkin ihmettelen, ettei palkkausta tai työolosuhteita saada kuntoon. Itse erosin munattomasta PAM.sta jokin aika sitten, juuri siitä syystä, etten kokenut saavani jäsenmaksulle mitään vastetta. Ei edes lakon uhkaa missään vaiheessa, kaikki nieltiin, mitä ylhäältä annettiin. Paskan saa pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on useampi siivoojan paikka auki, joissa vaatimuksena on syntyperäinen Suomen kansalainen. Ehdokkaan pitää läpäistä Supon perusmuotoinen turvaselvitys. Ei mitenkään valtaisaa hakemusten vyöryä ole aiheuttanut.
Helsingissä
Kerro tarkemmin, niin voit saada niitä hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä
Kerro tarkemmin, niin voit saada niitä hakemuksia.
Taitaa olla keksitty firma :D
Olen hakenut siivoushommia. Eivät ole ottaneet edes yhteyttä. Olen maisteri. Hieman vähemmän koulutettu kaverini pääsi sentään haastatteluun, mutta ei saanut työtä.
Ei niihin siivoushommiin siis vaan mennä. Onneks nyt on taas oman alan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan p:tä tämä kaikki työttömät koulutustasosta riippumatta tekemään sitä tai tätä täysin alipalkattua hommaa, joka on tehostettu ja kilpailutettu äärimmilleen ja sinua kohdellaan täysin ilman mitään kunnioitusta. Kyllä kaikkiin työpaikkoihin löytyy tekijöitä kun palkkaus ja työolosuhteet on kunnossa. Sitä odotellessa.
Töitä löytyy vaan ei palkanmaksuhaluja. Siivoustyö on raskasta, alipalkattua orjatyötä.
No jaa. Tytär teki kesän kaupungilla; peruspalkka 1918 €/kk, ei kiirettä. Viikonloppujen kanssa joka tili yli 2200...Ei huono 18-v:lle ilman koulutusta.
Kaupungin palkat ja työolosuhteet ovat ihan eri tasolla, kuin yksityisillä. Isommissa kaupungeissa ei taida edes päästä siivoamaan ilman alan koulutusta tai suhteita, vaikka olisi alan kokemusta, sikäli tytölläsi kävi hyvä tuuri. Toki kesätyöntekijöiden kohdalla joustetaan koulutuksesta, mutta vakisiivoojaksi tuskin huolitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä löytyy vaan ei palkanmaksuhaluja. Siivoustyö on raskasta, alipalkattua orjatyötä.
No jaa. Tytär teki kesän kaupungilla; peruspalkka 1918 €/kk, ei kiirettä. Viikonloppujen kanssa joka tili yli 2200...Ei huono 18-v:lle ilman koulutusta.
Kaupungin palkat ja työolosuhteet ovat ihan eri tasolla, kuin yksityisillä. Isommissa kaupungeissa ei taida edes päästä siivoamaan ilman alan koulutusta tai suhteita, vaikka olisi alan kokemusta, sikäli tytölläsi kävi hyvä tuuri. Toki kesätyöntekijöiden kohdalla joustetaan koulutuksesta, mutta vakisiivoojaksi tuskin huolitaan.
Tämä tuuri kävi Tampereella. Sijaispula on paha, samoin sairaanhoitopiirillä (sijaiset sitoutuvat kouluttautumaan alalle). Tytär opiskelee toista alaa, mutta hyvin työllistävä plan b ei ole lainkaan huono juttu.
Miksei työttömät kerää roskia? Sitä kyllä tekee työssäkäyvät ja eläkeläiset tuolla, mutta yksikään työtön ei viitsi käydä joskus roskakävelyllä ja tehdä edes sitä kautta jotain yhteiseen hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan mä olisin jos menisin siivoamaan! Saan enemmän tukia kotona ollessa.
Ei, kotona oleminen, töiden välttely ja muiden rahoilla elely se vasta hullua onkin... T. Ap
Tässä AP:lle esimerkkejä oikeista lompakkoloisista:
Kataiselle maksetaan 240000 euron siirtymäkorvaus
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7bf96b58-f95e-4365-a865-8f2d0ed97…
Metsähallituksen pääjohtaja ei osaa hommiaan (sai paikan kaveripohjalta), irtisanoutuu ja saa silti 204000 euron korvauksen.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006220364.html
Nämä siis saavat nuo etunsa verovaroista. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka, kallispalkkaisia ja täysin turhia virkoja hulppein eduin. Mikset AP valita noista?
Minä olen niitä solvaamiasi "sohvalla makoilijoita" jo kolmatta vuotta. En juo alkoholia, enkä polta. Olen palkattomassa työssä, josta ajasta silti yli kaksi kuukautta aktiivimalli leikkasi tuloja, kun ehti tarkastelukausi juuri vaihtua ennen työn alkua ja edelliset aktiviteetit (ei TE-toimiston järjestämät) eivät vielä silloin kelvanneet aktiivisuudeksi. Ehdin hakea varmaankin 15 rekrykoulutukseen ennen kuin sain nykyisen homman. Onneksi työ vastaa omaa koulutusalaani.
Joka päivä koluan bussin roskikset työmatkoilla ja kerään kaikki palautuspullot lapsieni iloksi. Saavat niistä edes muutaman roposen viikkorahaa. Työeväät käyn iltaisin kärkkymässä -60% päiväysvanha-alesta klo. 21.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan mä olisin jos menisin siivoamaan! Saan enemmän tukia kotona ollessa.
Ei, kotona oleminen, töiden välttely ja muiden rahoilla elely se vasta hullua onkin... T. Ap
Tässä AP:lle esimerkkejä oikeista lompakkoloisista:
Kataiselle maksetaan 240000 euron siirtymäkorvaus
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7bf96b58-f95e-4365-a865-8f2d0ed97…
Metsähallituksen pääjohtaja ei osaa hommiaan (sai paikan kaveripohjalta), irtisanoutuu ja saa silti 204000 euron korvauksen.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006220364.html
Nämä siis saavat nuo etunsa verovaroista. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka, kallispalkkaisia ja täysin turhia virkoja hulppein eduin. Mikset AP valita noista?
Minä olen niitä solvaamiasi "sohvalla makoilijoita" jo kolmatta vuotta. En juo alkoholia, enkä polta. Olen palkattomassa työssä, josta ajasta silti yli kaksi kuukautta aktiivimalli leikkasi tuloja, kun ehti tarkastelukausi juuri vaihtua ennen työn alkua ja edelliset aktiviteetit (ei TE-toimiston järjestämät) eivät vielä silloin kelvanneet aktiivisuudeksi. Ehdin hakea varmaankin 15 rekrykoulutukseen ennen kuin sain nykyisen homman. Onneksi työ vastaa omaa koulutusalaani.
Joka päivä koluan bussin roskikset työmatkoilla ja kerään kaikki palautuspullot lapsieni iloksi. Saavat niistä edes muutaman roposen viikkorahaa. Työeväät käyn iltaisin kärkkymässä -60% päiväysvanha-alesta klo. 21.00.
Eikös Katainen lahjoittanut tuon summan hyväntekeväisyyteen? Kyllä palautuspulloja kertaa ihan työssäkäyvätkin, samoin ostaa noilla -60% lapuilla olevia tuotteita. Työssäkäyvät kun eivät saa asumistukea omistusasuntoon muun muassa, eivätkä alennusta päivähoitomaksuista jne, koska verotus on niin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömät kerää roskia? Sitä kyllä tekee työssäkäyvät ja eläkeläiset tuolla, mutta yksikään työtön ei viitsi käydä joskus roskakävelyllä ja tehdä edes sitä kautta jotain yhteiseen hyvään.
Varmaan jotkut keräävätkin. Itse ainakin ilman muuta tekisin hyväntekeväisyyttä (kuten teen nytkin), jos olisin työtön.
Virkistävä viileä olut heti puolen tunnin kuluttua! AAAHHH!!!
Vierailija kirjoitti:
Virkistävä viileä olut heti puolen tunnin kuluttua! AAAHHH!!!
Syksyllä arkiaamuna yksin jossain tunkkaisessa yksiössä? 🤢
Vierailija kirjoitti:
Ei noihin hommiin palkata suomalaisia.
Miksi suomalaista muka palkattaisiin tessin mukaan, kun toppahuuli tai karvaranne tekee saman pienemmällä palkalla ja ilman lisiä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksikään? Oletko nyt aivan varma?
Kotisiivoushan on mukavaa hommaa. T. Itsekin sitä vuosia joskus tehnyt
Toki muuten, mutta kun siivoustöistä on kokemusta kaksi viikkoa, niin ei hirveästi ole perään soiteltu hakemuksien jättämisen jälkeen.