Olen kielikäännynnäinen jo 10 v. Vaihdoin äidinkieleni suomesta ruotsiksi muutamalla napin painalluksella netissä. Kysyttävää?
Olen umpisuomalais-savolainen Ylä-Savosta.
Olen keskikoulun 1. luokalta ylioppilaaksi asti opiskellut ruotsinkieltä yhteensä 8 vuotta.
Eli osaan ruotsia siten helvetin hyvin.
Noin kymmenen vuotta sitten YLE2:lla järestettiin "Pakkoruotsi-ilta"
Keskustelujen ja kommenttien aikana järkytyin mm. PS-junttien kommenteista ruotsinopetusta vastaan, joten päätin vaihtaa äidinkieleni ruotsiksi. KYSYTTÄVÄÄ?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vad nyttar du av det? Pratar du då svenska till grannar och vännar?
Ehkä mieluummin: ”Har du något nytta av det? Pratar du då svenska med grannar och vänner?”
Suomenruotsalaiset piirit ovat kovin umpinaiset, eikä sinne yleensä ole suomea äidinkielenään puhuvilla asiaa. Piiri pieni pyörii ja naimakaupatkin usein saman kielivähemmistön sisällä.
Millainen on ystäväpiirisi on? Onko kielikääntymisesi ainoastaan paperitasolla eli käytännössä vaadit ruotsinkielistä palvelua? Vai puhutko päivittäin ruotsia, tilaat HBL:n ja käyt kerran kuukaudessa Svenska Teatterissa? Miten tämä kääntyminen näkyy arjessasi?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että ruotsinkieliset ovat homoja?
T. Vihervassari
Eivät kaikki. Tanssijat, stuertit, sisustusarkkitehdit ja Ruotsinlaivojen baarimikot pääsääntöisesti ovat.
Mutta Närpiön (Närpes) kurkkuja ja tomaatteja viljelevät maajussit ovat hetskuja.
Jag är också en finlandsvensk gubbe.
Jag heter Rejnå Ledig och lever i Hyrysund
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset piirit ovat kovin umpinaiset, eikä sinne yleensä ole suomea äidinkielenään puhuvilla asiaa. Piiri pieni pyörii ja naimakaupatkin usein saman kielivähemmistön sisällä.
Millainen on ystäväpiirisi on? Onko kielikääntymisesi ainoastaan paperitasolla eli käytännössä vaadit ruotsinkielistä palvelua? Vai puhutko päivittäin ruotsia, tilaat HBL:n ja käyt kerran kuukaudessa Svenska Teatterissa? Miten tämä kääntyminen näkyy arjessasi?
Ajattelen ruotsiksi. Olen jäsen FSP:ssa. Savosta ei ehdi kuukausittain Svenska Teaternin esityksiin, mutta katson YLE Fem lähetyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Men hejjsan Rejnå Ledigdag! Jag känner dig. Hur smör du idag?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommer du ihåg Pax Siikalax och Fettfrimjölk Tobias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommer du ihåg Pax Siikalax och Fettfrimjölk Tobias?
Eller Rönnäs Kassu? eller Mår-gubbe?
Onko totta että ruotsinkieliset ovat homoja?
T. Vihervassari