Paljonko teillä on kirjoja?
Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.
Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.
Kommentit (548)
Olen ollut lukutaitoinen jo 57 vuotta, ja aika paljon on tullut luettua näiden vuosien aikana. Joka päivä luen kirjaa, ja ostan niitä usein, viime viikolla ostin neljä, ja yhden olen niistä jo lukenut.
Alle 10. Heivasin kirjat menemään pienissä erissä ja kesällä karsin ihan minimiin. Ei ole tarve omistaa kirjoja ja nykyään olen siirtynyt yhä enemmän e-aineistoon.
Kaksi vitriinikaappia. Tarkoitus ennen seuraavaa muuttoa luopua yhdestä kaapillisesta ja säästää vain suosikit. Nykyään käytän kirjastoa, tarve omistaa paljon kirjoja on mennyt ohi.
Jotain 400, joista pari sataa itseni hankkimia.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti lukenut 3000 kirjaa? Sehän olisi kymmenen vuoden aikana lähes kirja päivässä:D
Suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista taitaa olla reilusti yli 15-vuotiaita.
Paljon. Satoja, rakastan kirjoja. Haluaisin lukea enemmän kuin ehdin.
Ennen oli valtavasti, mutta annoin suurimman osan pois. Varmaan 95%. Alkoi ahdistamaan se määrä, ja ei ollut edes aikomusta lukea niitä uudestaan. Kannattaa suosia kirjastoa.
En juuri osta fiktiivisiä kirjoja, ostan harrastuksiini ja mielenkiinnonkohteisiini liittyviä tietokirjoja.
Kun ne on syventyen lukenut läpi, on niitä mukava lueskella myöhemmin.
Toki tietokirjat toimivat tietokirjastona mm.johonkin tekniikan alaan liittyen ja etsin tietoa niistä mm. jotain laitetta suunnitellessani.
Keräilen myös lapsuuteni tärkeitä kirjoja, poikien asjartelukirjoja, radiokirjoja tms. joita pikkupoikana lueskelin.
Meillä on kotona karkeasti laskettuna 11 hyllymetriä kirjoja. Hyllyissä on nyt hyvin tilaa kun lapsi on muuttanut pois ja vei pari hyllymetriä kirjoja mukanaan. On kyllä ollut ajatuksissa karsia näitä vähemmälle.
En ole pitänyt tapana laskea. Pikkupennusta asti himoinnut kirjoja, teinistä alkaen pystyin alkamaan hankkimaan itselle. Käsien läpi käynyt mahdoton määrä; myynyt monta kertaa enemmän takaisin divareihinkin kuin suurin osa pystyy edes koskaan kuvittelemaan lukevansa ikinä. Kirjaston suhteen tuon voisi kertoa jo sadalla, mutta kun valikoima loppui ollessani lukiossa, se uudelleenluettujen määrä ja kerrat tietysti hurjia. Valikoima kyllästytti jaaloin hankkia eri kielisiä. Noin 10v sitten tullut enää niitä lisäksi vain uusia pokkariversioina sekä sitten se kääntyi e-kirjavaltaiseksi ja nykyään 99.9%.
Alta 10k e-kirjoja nyt vielä kuitenkin muistaakseni. En ole printtiversioista pitänyt kuin niitä iänikuisesti uudelleenluettavia ja sellaiseksi kelpaavia. Jollei ole uudelleenluettavaa kategoriaa, pois.
Kolmi-nelikymppiseen asti luin useampia päivässä. Nykyään menen toista puolivuosisataa, uusia kirjoja noin kirja per päivä ehtinyt viime vuosina sairastelun ja huonon näln verottaessa voimia ja facebookin viedessä aikaa jos rehellisiä olemme. Riippuu mitä genrejä, miten pitkiäkin.
Siis tuohon kun joku ressukka ällisteli voiko joku olla lukenut 3k kirjoja.
Kirjasto on mainio paikka useimmille, joskaan ei kaikille. On se silloin ellei muita vaihtoehtoja ole. Minua aina harmitti se miten vähän minun oikeasti pitämiäni kirjastossa oli, miten pieni valikoima niissä sekä ainainen samojen lempikirjojen edes takaisin rahtaus uudelleen luettaviksi. Siinä vaiheessa kun en pystynytkään enää kulkemaan saati kanniskelemaan se tietysti kävi mahdottomaksikin. Samoin ärsytti valikoima. Etenkin iänkaiken samojen kirjailijoiden suomennus ja kirjastoihin osto vuosikymmenet kaiken muun jäädessä joko unholaan tai lapsipuolen tai tuhkimon asemaan. Sitten se valikoiman melankolisuus.
Ja suomalaista kirjallisuutta en kertakaikkisesti jaksa sietää; ei koskaan enää yhtään! Hyvä että se niin hyvin useimmille näyttää menevän jotta nekin kirjailijat saavat jonkin lantin, mutta meitä on erilaisia. Minusta se on aina ollut järkyttävän alavireistä. Synkkää, tummaa, masentavaa tai sitten jotain ihmeen hirtehistä. Brrrrr!
Minulle jotain vähän erilaista laidasta laitan, kiitos. Mutta kaikkea ns hienoa kirjallisuutta kyllä vältän kuin sähkösokkia. Minulle se on järkyttävän tylsää, haukotuttaa ja nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti lukenut 3000 kirjaa? Sehän olisi kymmenen vuoden aikana lähes kirja päivässä:D
Onko niin hämmästyttävää että on ihmisiä jotka lukevat paljon ja jo lapsesta saakka. Kyllä siinä parin kirjan viikko tahdilla on hyvinkin lukenut 3000 kirjaa kolmessakymmenessä vuodessa. Joskus kun viikossa voi mennä enemmänkin. Ei siis tarvi olla kuin nelikymppinen jos on esim. 10 v aloittanut.
Itsekin aloitin heti kun lukemaan opin.
Olen säästänyt kaikki lukemani kirjat ja kerään niitä. Kirjoja on tällä hetkellä noin 5.000. Viime vuosina lukeminen on hieman hidastunut mutta noin 100-150 kirjaa tulee lisää vuodessa.
Paperisia kirjoja on noin 300. Joskus on ollut enemmänkin - ehkä 400. Lisäksi on noin 300 sähköistä e-kirjaa ja kymmenkunta äänikirjaa.
Minulla on kirjoja noin 2987. Pois olen antanut n. 20415.