Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on kirjoja?

Vierailija
22.09.2019 |

Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.

Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.

Kommentit (548)

Vierailija
441/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Päätalon kaikki teokset kirjahyllyssä!

Vierailija
442/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälatoooo kirjoitti:

Kalle Päätalon kaikki teokset kirjahyllyssä!

Just ne ei menneet edes ilmaiseksi kierrätysmyymälässä. Aika on mennyt niiden ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-40 metriä

Vierailija
444/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimeksi laskettaesa yli 2000 kirjaa. Suurin osa on opintoaloihini taiharrastuksiii liittyviä. Muutamia romaaneja on seassa. En jaksa muuttaa romaaneja, joten en suosi niitä hyllyssä. Romaanit ovat pääasiassa äänikirjoina ja niitä on yli tuhat.

Vierailija
445/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verovaroilla ylläpidetään kirjastoja. Eli me kaikki maksamme niistä. Ei ole mitään järkeä haalia itselleen omaa kirjakokoelmaa. Kirjat ovat kalliita ja yleensä samaa kirjaa ei lueta kuin kerran. Itselläni on vain muutama poikkeus siihen.

Lastenkirjat ovat vähän eri asia, mutta saa niitäkin kirjastoista ja saa lainata vaikka kuinka monta kertaa.

Minulla on parisataa kirjaa, jotka ovat ystäviäni.  Säilytän vai ne kirjat, jotka haluan lukea useaan kertaan. Olen lukenut usean kirjan niin moneen kertaan, että osaan sen ulkoa. Ei haittaa uudelleenlukemista. Kirjoja löytää ilmaiseksi mm. kirjaston ota-tai-jätä-hyllystä, ei niitä uutena tarvitse ostaa.

Vierailija
446/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla reilusti enemmän on kuin ap:llä jotain 8 kirjahyllyllistä, ja mitä siinä nyt on metrejä per hyllykkö 6? 

Vierailija
447/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sööttiä kun av-mamma luulee olevansa osa sivistyneistöä kun hyllystä löytyy parisataa tusinajännäriä tai naistenkirjaa.

Oletko meedio, joka näkee, mitä kirjoja ihmisillä on hyllyissään?

Vierailija
448/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verovaroilla ylläpidetään kirjastoja. Eli me kaikki maksamme niistä. Ei ole mitään järkeä haalia itselleen omaa kirjakokoelmaa. Kirjat ovat kalliita ja yleensä samaa kirjaa ei lueta kuin kerran. Itselläni on vain muutama poikkeus siihen.

Lastenkirjat ovat vähän eri asia, mutta saa niitäkin kirjastoista ja saa lainata vaikka kuinka monta kertaa.

Minulla on parisataa kirjaa, jotka ovat ystäviäni.  Säilytän vai ne kirjat, jotka haluan lukea useaan kertaan. Olen lukenut usean kirjan niin moneen kertaan, että osaan sen ulkoa. Ei haittaa uudelleenlukemista. Kirjoja löytää ilmaiseksi mm. kirjaston ota-tai-jätä-hyllystä, ei niitä uutena tarvitse ostaa.

Kyllä niitä kirjoja saa kirjastosta lainatakin ihan niin monesti kuin haluaa, myös sen saman kirjan jonka haluaa lukea aina uudelleen.

Mutta jos sulla kirjat on _ystäviä_, niin eipä sitten mitään. Sääliksi kyllä käy....

Vierailija
449/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä löytänyt mielestäni lukemista niistä ota-tai-jätä-hyllyistä.

Vierailija
450/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraaminen on mielisairaus.

Vierailija
451/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, vanha Raamattu, jonka sain perintönä mummolasta. Iso, nahkakantinen.

Muutossa hävitin ja osan vein mökille. Asterixit säästin ja laitoin varastoon.

Vierailija
452/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on kyllä vähän vaikeaa ymmärtää tuota tuhansien kirjojen hilloamista. Ymmärrän, että joskus 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa sivistyneistö hankki kirjoja omaan kotikirjastoonsa, kun julkisia kirjastoja ei juuri ollut ja kirjat olivat muutenkin toisenlaisessa arvossa. Mutta että nykyaikana, kun painetaan vaikka mitä roskaa tuhansittain, niin mitä järkeä tuollaista tusinatuotantoa on hillota kalliissa asuinneliöissä? Ja vaikka olisi laatuakin, niin sitä saa lainattua kirjastoista. Ymmärrän omaksi ostamisen, jos kirja on sellainen johon palaa toistuvasti: joko lemppari kaunokirjallinen teos tai jokin hakuteos tms. tietokirjasta jota tarvitsee toistuvasti, tai kirjasta jota ei yksinkertaisesti saa mistään. Mutta ei kukaan tarvitse tällaisia tuhansia omaan kotiinsa. Kyse on vain yhdestä keräilyn muodosta, jonka äärimuoto on sairaalloinen hamstraus. Kun puhutaan tuhansista kirjoista omassa kodissa, on se tuota jälkimmäistä. Kukaan ei yhden ihmiselämän aikana ehdi jokaiseen kirjayksilöön niistä tuhansista koskea kuin kerran, jos sitäkään. Jätätte jälkeenne vain jättimäisen ongelman heille, jotka kotinne joutuvat aikanaan tyhjentämään.

Vierailija
453/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat ovat paloriski.

😅. Et siis ole koskaan polttanut tai nähnyt poltettavan kirjoja tai aikakausi lehtiä.

Vierailija
454/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon väärin, että paljonko teillä on kissoja ja olin jo innolla tulossa kertomaan kolmesta kissastani.

Vierailija
455/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä kirjoja saa kirjastosta lainatakin ihan niin monesti kuin haluaa, myös sen saman kirjan jonka haluaa lukea aina uudelleen.

Mutta jos sulla kirjat on _ystäviä_, niin eipä sitten mitään. Sääliksi kyllä käy....

Jollain ihmisellä ystävänä on fiikus tai kultakala. Kirjat on ihan jees.

Vierailija
456/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi 2000 nidettä.

Vierailija
457/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin otsikon väärin, että paljonko teillä on kissoja ja olin jo innolla tulossa kertomaan kolmesta kissastani.

Onneks et kertonut, kun olis tullu väärään ketjuun sekin kolme kissaa...

Vierailija
458/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan valtavasti täällä netissä. Olen oikein suurkuluttaja,niin lukien ,kuin äänikirjoja kuunnellenkin.

Vierailija
459/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut (mielestäni tomppelit) täällä pätee, että ei ihmisen "tarvitse" omistaa kirjoja, koska kirjasto ym. Hittoako muiden keräilyharrastus heille kuuluu. Monilla ihmisillä on jääkaappi aina niin täynnä kaikkea mahdollista, että pari kertaa viikossa saa sieltä jotain homehtunutta raapia hyllyistä irti. Mielestäni sekin on paljon harmittavampaa hamstraamista kuin kirjojen keräily. Just saying...

Vierailija
460/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luuleeko joku, että käytetyillä kirjoilla tekee hyvän tilin? Eihän niitä huoli kukaan. Kierrätyskeskuksetkin kieltäytyy usein ottamasta, koska niitä tarjotaan niihin aivan liikaa ja menekki on lähes olematonta.

Miksi ihmeessä kukaan kirjojen rakastaja ajattelisi rahaa? Itse olen rakastanut lapsesta asti kirjoja, kirjastoja, kirjakauppoja, divareita. 

Voin tuosta vain napata hyllystäni Haavikon:Puut, kaikki heidän vihreytensä ja katsoa Juhannusluontoa ikkunasta, ymmärrän paremmin Irlantia ja juutalaista kulttuuria/holokaustia luettuani Leon Urista - vaikka onkin simppeli populaarikirjailija.

Muut menivät teininä shoppailemaan ja Carrolsille, minä meni kirjastoon ja kirjakauppaan hengailemaan, vaikka ei ollut korttia mukana, tai lainkaan rahaa. 

Kotona on niin hyvä olo, kun näkee kirjoja ympärillään.

En tiedä, miten nykynuoret kasvavat, mutta on valtava sääli jos kotiin ei tule sanomalehteä, Aku Ankkaa, jotain aikausilehteä ja joka puolella on vain älylaitteita. Eikä ole kirjahyllyä.

Itse luin Bencleyn tappajain kodin kirjahyllystä ja pelkäsin seuraavana kesänä uida vähä ja se on ihan ookoo - lapsella pitää olla tällaisia kokemuksia. Waltarin Ihmiskunnan viholliset, Valtakunnan salaisuus saivat kiinnostumaan kristinuskosta ( olen ateisti ), Nick Carterista luin vain seksikohtaukset jne. 

Lukemattomuus on oikeasti suurempi ongelma, kuin ehkä käsitämmekään. 

Yolla on ihmisiä, jotka eivät lue, somella/videoilla vaikutetaan vaaleihin, kirjoja kuunnellaan tuplanopeudella, äidinkieli rapautuu, kielten opiskelu taantuu, suosittua on insinööritieteet, talous ja some.

Kirjallisuutta oikeasti arvostettiin takavuosina ja haluan uskoa, että kotona ja perhepäivähoidossa lukemisella on ollut merkittävä vaikutus ajatteluuni ja kehitykseeni.

Hoidossa Ronja Ryövärintytärtä, faijan kainalossa Aku Ankkaa, Mude luki illalla Tiitiäisen satupuuta. Tämä toistui joka päivä. Varmaan Ronja, Peppi, Tiina ja Neiti etsivät ovat myös minua muokannut näin miehenä tasa-arvoiseen/feministiseen suuntaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän