Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä on kirjoja?

Vierailija
22.09.2019 |

Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.

Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.

Kommentit (548)

Vierailija
401/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 80-luvulla oli monissa maaseudun taloissa suorastaan syntiä lukea kirjoja (kokemusta on). Kädet ei saaneet koskaan roikkua sivuilla suorina vaan aina oiti olla tekemässä jotakin. Lapsille huudettiin, jos lukivat kirjoja. Nämä oli arkipäivää silloin. Ja uskonpa, että vieläkin tällaisia ajatuksia ja tapoja löytyy. Ex-mieheni mielestä mikä tahansa on järkevämpää kuin lukeminen. Joo, kirjojen määrä? Omistan joitain satoja traumaattisesta kirjamenneisyydestä huolimatta.

Vierailija
402/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tarkoituksella luopuneet kirjoista lähes täysin. Muuton yhteydessä emme nähneet järkeväksi roudata tarpeettomia pölynkerääjiä uuteen taloon. Neliöt ovat kalliita ja ne voi käyttää paremminkin kuin säilömällä kirjoja, joka on jo luettu.

Minulle jäi kymmenkunta käsityökirjaa ja vironkielisiä kirjoja, koska harrastan viron kieltä, miehellä on muutama työhön liittyvä kirja. Siinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös olohuoneessa korkea kirjahylly, osa lasihyllyjen takana. Ja lastenkirjat, yritän hankkia ns.klassikot lapsille.. Kyllä varmaan joku 600 kirjaa löytyy kaikkineen. Ja aiheuttaa ihmetystä vieraissa joka kerta, että jollain on kirjahylly...

Vierailija
404/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot on keksitty, kirjoja ei tarvitse itse omistaa.

Vierailija
405/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut nidosmäärää, mutta arvioisin kirjoja olevan reilut 10 hyllymetriä. Joudun säännöllisesti viemään kierrätykseen kevyempää kirjallisuutta, kun uusia aina jostain ilmaantuu kotiini, eikä hyllytilaa ole enempää.

Vierailija
406/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kirjoja vähän päälle 10 000. Metrimäärää hyllyssä en viitsi laskea, mutta paljon kirjoja on. Suuri osa on erilaisia tietoon liittyviä kirjoja eri aloilta. Esimerkiksi keittokirjoja on n. 300. Luen lisäksi kirjoja useaammalla kielellä.

Kirjat ovat aika tiukasti pakattuna aiheiden mukaan aakkosjärjestyksessä. Kun ei päällä ole paljoa tyhjää tilaa, ei pöly ole niin suuri ongelma kuin jos kirjat olisivat väljemmin. Minulla on iso kirjastohuone ja lisäksi kirjoja on muuallakin. Osa kirjoista on avohyllyissä, osa lasiovien takana.

Äitini miesystävällä on vielä huomattavampi kirjakokoelma. Ison kirjastohuoneen lisäksi kirjoja on kaikissa muissakin huoneissa ja mm. sänkyjen alla. Sama hoardaus on levinnyt koskemaan muitakin asioita. On rahakokoelmaa, postimerkkikokoelmaa, maljakkokokelmaa, vanhojen kodinkoneiden kokoelmaa, vanhojen vaatteiden kokoelmaa... Iso omakotitalo täynnä tavaraa.

Nyt äijä meni siihen kuntoon, että on vuodeosastolla eikä enää kotiinsa pääse. Onnea vaan hänen lapsilleen, joille se romuvarasto kirjoineen ja romuineen jää.

Onneksi äitini ei koskaan suostunut siihen, että olisivat muuttaneet yhteen.

Vierailija
407/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei nykyään ole varmaan enempää kuin 20-30 kirjaa. Aiemmin 3-400 sataa mutta kun mieheni kanssa erosimme ja hän jäi asumaan taloon minun muuttaessani pieneen asuntoon niin jätinpä kaikki kirjat hänelle, vaikka innostuisi jopa alkaa lukemaan.

Vierailija
408/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paluumuuttaja. Orpo olo, kun ei ole kuin 3 -4 kirjaa. Bulgakovin tiedätte kyllä mikä, Trainspotting, Jumalainen näytelmä, Raamattu ja High Fidelity.

Mietin juuri sisustamista. En haluaisi taas änkeä kämppääni täyteen kirjoja/kirjahyllyjä ja vinyylilevyjä, mutta kai se on pakko. 

Kuinkahan monta kertaa olen ostanut ja luopunut tietyistä levyistä ja kirjoista? C-kasetti, vinyyli, cd, digitaalinen versio. Kovakantinen, pokkari. 

Tästä nyt High fidelityn hengessä taas tekemään listaa, että mitkä nyt on aivan välttämätöntä omistaa. Huoh.

Kyllä mä siis lopputuloksesta pidän - jaksan silitellä ja katsella tuntikausia rakkaita kirjojani  ja ihastella vinyylilevyjen kansitaidetta.

Vierailija
409/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 8000 kpl.... luetteloinnin lopetin jossain 7500 kpl kohdalla

Vierailija
410/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10

Vierailija
411/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on noin 10 000 kirjaa. Hyllymetreissä n. 250 m. On iso kirjastohuone täynnä kirjoja ja lisäksi kirjahyllyjä muissakin huoneissa. Esimerkiksi keittokirjoja on nelisen sataa. Ostan vuosittain n. 200 kirjaa.

Vierailija
412/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, en ole koskaan laskenut. Kirjoja on 5 kirjahyllyllistä ja mangaa on 4 kirjahyllyllistä. Korkeita ja leveitä hyllyjä kaikki.

Vierailija
413/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 1000 kappaletta. Uusia tulee ja vanhoja menee.

Vierailija
414/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esim  kapinasta Venäjällä ei saa tällä palstalla puhua lainkaan? Onhan kysymyksessä mahdollisesti maailmanhistoriallisestikkin merkittävä tapahtuma.

https://yle.fi/a/74-20010573

Vierailija
415/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta päätellen kukaan palstamamma ei lue seiskaa (eikä katso salkkareita).

Vierailija
416/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne ovat?

:)

Vierailija
417/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kirjoja vähän päälle 10 000. Metrimäärää hyllyssä en viitsi laskea, mutta paljon kirjoja on. Suuri osa on erilaisia tietoon liittyviä kirjoja eri aloilta. Esimerkiksi keittokirjoja on n. 300. Luen lisäksi kirjoja useaammalla kielellä.

Kirjat ovat aika tiukasti pakattuna aiheiden mukaan aakkosjärjestyksessä. Kun ei päällä ole paljoa tyhjää tilaa, ei pöly ole niin suuri ongelma kuin jos kirjat olisivat väljemmin. Minulla on iso kirjastohuone ja lisäksi kirjoja on muuallakin. Osa kirjoista on avohyllyissä, osa lasiovien takana.

Äitini miesystävällä on vielä huomattavampi kirjakokoelma. Ison kirjastohuoneen lisäksi kirjoja on kaikissa muissakin huoneissa ja mm. sänkyjen alla. Sama hoardaus on levinnyt koskemaan muitakin asioita. On rahakokoelmaa, postimerkkikokoelmaa, maljakkokokelmaa, vanhojen kodinkoneiden kokoelmaa, vanhojen vaatteiden kokoelmaa... Iso omakotitalo täynnä tavaraa.

Nyt äijä meni siihen kuntoon, että on vuodeosastolla eikä enää kotiinsa pääse. Onnea vaan hänen lapsilleen, joille se romuvarasto kirjoineen ja romuineen jää.

Onneksi äitini ei koskaan suostunut siihen, että olisivat muuttaneet yhteen.

Lapset tekevät ihan hyvän tilin noilla kokoelmilla. Se olisit voinut olla sinä, jos äitisi olisi suostunut muuttamaan yhteen.

Vierailija
418/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutettiin miehen kanssa yhteen vuonna 1998, sen ja mun kirjoja oli yhteensä noin 5000. Nyt varmaan ainakin kaksi kertaa tuo määrä. Ollaan kirja-alalla kumpikin niin se selittää osin tätä määrää.

Minneppä luulette , että kirjanne päätyy , kun teistä aika jättää. Sääliksi käy ,jos teillä on perillisiä. Tai no, lavalle ja kaatikselle varmaan, ellei ne ole maaseudulla ja voivat sytyttää juhannuskokon.

Kuljin eilen (juhannusaattona) Helsingin keskustassa sijaitsevan ilmaisten kirjojen hyllyn ohi. Se oli melkien tyhjä, joten Suomessa on vielä ihmisiä, jotka lukevat mielellään.

Vierailija
419/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin ollut noin tuhat, nyt kutistunut jo sataan ja tuosta vielä hiukan vähenee. Ns. "lukukirjat" ja opintoihin liittyvät lainaan nykyään kirjastosta ja vain erityiseen mielenkiinnon kohteeseeni liittyviä kirjoja hankin pieneen käsikirjastooni. Kyseinen käsikirjasto on sellainen, joka siirtyy ainakin osittain minun jälkeeni seuraavalle sukulaiselle, joka on kiinnostunut samasta aihepiiristä.

Vierailija
420/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut, mutta kirjoja on jotain 4000 - 5000.