Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on kirjoja?

Vierailija
22.09.2019 |

Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.

Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.

Kommentit (548)

Vierailija
481/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin tuhansia.

Äkkiä laskien 1,2,3,...10 eli 10 kpl.

Vierailija
482/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luuleeko joku, että käytetyillä kirjoilla tekee hyvän tilin? Eihän niitä huoli kukaan. Kierrätyskeskuksetkin kieltäytyy usein ottamasta, koska niitä tarjotaan niihin aivan liikaa ja menekki on lähes olematonta.

Miksi ihmeessä kukaan kirjojen rakastaja ajattelisi rahaa? Itse olen rakastanut lapsesta asti kirjoja, kirjastoja, kirjakauppoja, divareita. 

Voin tuosta vain napata hyllystäni Haavikon:Puut, kaikki heidän vihreytensä ja katsoa Juhannusluontoa ikkunasta, ymmärrän paremmin Irlantia ja juutalaista kulttuuria/holokaustia luettuani Leon Urista - vaikka onkin simppeli populaarikirjailija.

Muut menivät teininä shoppailemaan ja Carrolsille, minä meni kirjastoon ja kirjakauppaan hengailemaan, vaikka ei ollut korttia mukana, tai lainkaan rahaa. 

Kotona on niin hyvä olo, kun näkee kirjoja ympärillään.

En tiedä, miten nykynuoret kasvavat, mutta on valtava sääli jos kotiin ei tule sanomalehteä, Aku Ankkaa, jotain aikausilehteä ja joka puolella on vain älylaitteita. Eikä ole kirjahyllyä.

Itse luin Bencleyn tappajain kodin kirjahyllystä ja pelkäsin seuraavana kesänä uida vähä ja se on ihan ookoo - lapsella pitää olla tällaisia kokemuksia. Waltarin Ihmiskunnan viholliset, Valtakunnan salaisuus saivat kiinnostumaan kristinuskosta ( olen ateisti ), Nick Carterista luin vain seksikohtaukset jne. 

Lukemattomuus on oikeasti suurempi ongelma, kuin ehkä käsitämmekään. 

Yolla on ihmisiä, jotka eivät lue, somella/videoilla vaikutetaan vaaleihin, kirjoja kuunnellaan tuplanopeudella, äidinkieli rapautuu, kielten opiskelu taantuu, suosittua on insinööritieteet, talous ja some.

Kirjallisuutta oikeasti arvostettiin takavuosina ja haluan uskoa, että kotona ja perhepäivähoidossa lukemisella on ollut merkittävä vaikutus ajatteluuni ja kehitykseeni.

Hoidossa Ronja Ryövärintytärtä, faijan kainalossa Aku Ankkaa, Mude luki illalla Tiitiäisen satupuuta. Tämä toistui joka päivä. Varmaan Ronja, Peppi, Tiina ja Neiti etsivät ovat myös minua muokannut näin miehenä tasa-arvoiseen/feministiseen suuntaan. 

On ilmeisesti mennyt ohi, että lukea voi jatkuvasti, vaikkei omistaisi itse yhtään kirjaa.

Lapsetkin olisi hyödyllisempää opettaa käyttämään kirjastoja kuin keräämään nurkkiin tuhansittain kirjoja.

Voi kuule. Meillä käydään kirjastossa useita kertoja viikossa sekä varataan uutuuskirjoja. Silti meillä on parituhatta kirjaa. Kirjastojen valikoima on niukka ja painottuu uutuuskirjoihin. Kyllähän sitä vanhoja kirjoja saa tilattua vaikka Varastokirjastosta, jos ei muuten löydy mutta miksei niitä voisi omassa hyllyssä pitää? Lisäksi jotkut kirjan painokset ovat erilaisia, on hienoa, jos itsellä on juuri se painos, minkä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä panin pari vuotta sitten kaikki pois kun muutin. En kaipaa niitä. Nyttemmin mulla on pari kirjaa kerrallaan. Toinen luvussa ja toinen odottamassa lukuvuoroaan. Luettu menee kiertoon heti.

Vierailija
484/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, mitä asuntoneliöt maksavat. Kahdeksan kirjahyllyä, kuten joku kertoi itsellään olevan, tulee maksamaan ihan saatanasti enemmän kuin vain ne kirjahyllyt ja tuhannet kirjat.

Kuinka moni oikeasti asuu jossain itsemurhayksiössä minimineliöillä? No, jotkut tietysti. Heillä sit joko on kirjoja tai ei ole. Mutta kuinkahan moni joutuu konkreettisesti miettimään ja rajoittamaan lukuharrastustaan sen vuoksi, että ei ole tilaa? Tuskin kovin moni.

Mutta mitä kaikkea muutakin sillä tilalla voisi tehdä kuin säilöä kymmentätuhatta kirjaa?

Koska oikeasti ne ovat 99,999999% ajasta siellä vain säilössä.

Harva asuu niin tilavasti, että tilaa on ruhtinaallisen paljon, ja 10 kirjahyllyä mahtuu olemaan aivan helposti. Jos kirjahyllyjä on joka huoneessa ja kirjoja viedään jo sukulaisten kellareihinkin (säilöön), niin onhan homma karannut käsistä jo aikoja sitten.

Okei, eli minun kymmenentuhatta kirjaani on se mikä sinua nyt eniten nyppii. Meillä ei ole tilasta puutetta, asun maalla vanhassa tilavassa omakotitalossa missä on 7 h ja keittiö. Kaikkein viihtyisin huone talossa on kirjasto. Talo on tässä vaiheessa velaton, koko talon ylläpidon kustannukset n. 300 €/kk. Rahan takia meidän ei tarvitse hävittää yhtään kirjaa. Kaikki kirjat ovat kirjahyllyissä, eivät suinkaan loju ympäriinsä. Yhtään kirjaa ei ole sukulaisten kellareissa säilössä. Sukulaisten tavaroita on tosin säilössä meidän ullakollamme. Kovin montaa lukematontakaan kirjaa ei hyllyissäni ole, muutama toki, koska saatan ostaa useita kirjoja kerralla.

Jokaisella on tietysti täysi oikeus laittaa omat rahansa mihin haluaa. Tunnustan toki, että kirjoihin on elämäni aikana mennyt rahaa. Mutta olisin yhtä hyvin voinut valita tupakoimisen, alkoholin juonnin, ravintoloissa istumisen tai monen muun jutun. Niihin olisi mennyt vielä enemmän rahaa.

Vierailija
485/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin erossa kymmeniä hyllymetrejä exälle, jäljelle jäi ehkä 6-7. Ennen hyllyjä oli huoneellinen lattiasta kattoon, nyt yksi pieni kaappi.

Vierailija
486/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 osaa kirjahyllyä, otin yhden osan pois. Kirjoja pistin kiertoon ja loput jätin, nyt kun katsoo on 10 hyllyä kirjoja eli noin 200 kpl ja makkarissa on metrin pino.

Vierailija
487/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, mitä asuntoneliöt maksavat. Kahdeksan kirjahyllyä, kuten joku kertoi itsellään olevan, tulee maksamaan ihan saatanasti enemmän kuin vain ne kirjahyllyt ja tuhannet kirjat.

Kuinka moni oikeasti asuu jossain itsemurhayksiössä minimineliöillä? No, jotkut tietysti. Heillä sit joko on kirjoja tai ei ole. Mutta kuinkahan moni joutuu konkreettisesti miettimään ja rajoittamaan lukuharrastustaan sen vuoksi, että ei ole tilaa? Tuskin kovin moni.

Mutta mitä kaikkea muutakin sillä tilalla voisi tehdä kuin säilöä kymmentätuhatta kirjaa?

Harva asuu niin tilavasti, että tilaa on ruhtinaallisen paljon, ja 10 kirjahyllyä mahtuu olemaan aivan helposti. Jos kirjahyllyjä on joka huoneessa ja kirjoja viedään jo sukulaisten kellareihinkin (säilöön), niin onhan homma karannut käsistä jo aikoja sitten.

Okei, eli minun kymmenentuhatta kirjaani on se mikä sinua nyt eniten nyppii. Meillä ei ole tilasta puutetta, asun maalla vanhassa tilavassa omakotitalossa missä on 7 h ja keittiö. Kaikkein viihtyisin huone talossa on kirjasto. Talo on tässä vaiheessa velaton, koko talon ylläpidon kustannukset n. 300 €/kk. Rahan takia meidän ei tarvitse hävittää yhtään kirjaa. Kaikki kirjat ovat kirjahyllyissä, eivät suinkaan loju ympäriinsä. Yhtään kirjaa ei ole sukulaisten kellareissa säilössä. Sukulaisten tavaroita on tosin säilössä meidän ullakollamme. Kovin montaa lukematontakaan kirjaa ei hyllyissäni ole, muutama toki, koska saatan ostaa useita kirjoja kerralla.

Jokaisella on tietysti täysi oikeus laittaa omat rahansa mihin haluaa. Tunnustan toki, että kirjoihin on elämäni aikana mennyt rahaa. Mutta olisin yhtä hyvin voinut valita tupakoimisen, alkoholin juonnin, ravintoloissa istumisen tai monen muun jutun. Niihin olisi mennyt vielä enemmän rahaa.

Mukavaa etä kaltaisiasi ihmisiä (vielä) on olemassa! Samaistun koska oma asumisjärjestelyn kuvaukseni olisi lähes identtinen... :D

Vierailija
488/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metreistä en osaa sanoa, mutta niteitä on jotain 300-400 ja mahtuvat kahteen isoon kirjahyllyyn. Olen harrastanut kirjojen lukemista ja keräämistä yläasteikäisestä asti, ja ne ovat edelleen rakkaita ja tärkeitä harrastuksia. Vuosia sitten suhtautumiseni kotikirjastoon oli todella ehdotonta. Esimerkiksi ajatus kirjojen karsimisesta oli mahdoton ja ajatus luopumisesta teki suorastaan kipeää. Viime vuoden alussa jokin vain "naksahti" päässä ja vapauduin edes osittain tuosta luopumisen tuskasta. Siitä alkaen olen lukenut omaa kotikirjastoa läpi ja pistänyt eteenpäin sellaiset teokset, jotka olivat vain ok, eikä niiden kohdalla tullut pakottavaa tarvetta jättää teosta omaan kotikirjastoon.

Tunnistan itsessäni hamstraustaipumuksia varsinkin kirjojen suhteen ja yritän parantua siitä. Kirjojen lukeminen ja eteenpäin pistäminen ovat tarpeeksi hidasta, ettei päälle iske ahdistusta. Eteenpäin lähtevät kirjat vien kirjaston kierrätyshyllyyn ja aina ne ovat siitä lähteneet joskus jopa sillä aikaa, kun olen käynyt kiertämässä kirjaston hyllyvälejä.

Haaveilen siitä, että joku päivä minulla on kuratoitu kotikirjasto, joka oli nykyistä pienempään tilaan menevämpi eli nidemäärältään jotain 200-300. Tiedän muuttavani muutaman vuoden sisällä uuteen asuntoon ja edellisiä muuttoja helpompi muutto houkuttaa.

Vierailija
489/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on noin 30 kirjaa.

Vierailija
490/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parisen sataa. Muutin pienempään asuntoon ja jouduin rankasti karsimaan kirjoja. Niitä oli kertynyt tuhansia, osa perittyjä kirjoja ja vanhentuneita tietokirjoja, monet olivat ihan vain hyllyntäytteenä ja lähtivät kiertoon.

Vierailija
491/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kirjoista on turhia, vain tieto- ja harrastekirjat säilytän.

Kirjat keräävät pölyä, eikä niitä tule luettua kuin 1 - 2 kertaa / kirja, miksi niitä pitäisi säilöä ja viedä tilaa muilta kalusteilta, kun hylly valtaa koko seinän.

Vierailija
492/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metreistä en osaa sanoa, mutta niteitä on jotain 300-400 ja mahtuvat kahteen isoon kirjahyllyyn. Olen harrastanut kirjojen lukemista ja keräämistä yläasteikäisestä asti, ja ne ovat edelleen rakkaita ja tärkeitä harrastuksia. Vuosia sitten suhtautumiseni kotikirjastoon oli todella ehdotonta. Esimerkiksi ajatus kirjojen karsimisesta oli mahdoton ja ajatus luopumisesta teki suorastaan kipeää. Viime vuoden alussa jokin vain "naksahti" päässä ja vapauduin edes osittain tuosta luopumisen tuskasta. Siitä alkaen olen lukenut omaa kotikirjastoa läpi ja pistänyt eteenpäin sellaiset teokset, jotka olivat vain ok, eikä niiden kohdalla tullut pakottavaa tarvetta jättää teosta omaan kotikirjastoon.

Tunnistan itsessäni hamstraustaipumuksia varsinkin kirjojen suhteen ja yritän parantua siitä. Kirjojen lukeminen ja eteenpäin pistäminen ovat tarpeeksi hidasta, ettei päälle iske ahdistusta. Eteenpäin lähtevät kirjat vien kirjaston kierrätyshyllyyn ja aina ne ovat siitä lähteneet joskus jopa sillä aikaa, kun olen käynyt kiertämässä kirjaston hyllyvälejä.

Haaveilen siitä, että joku päivä minulla on kuratoitu kotikirjasto, joka oli nykyistä pienempään tilaan menevämpi eli nidemäärältään jotain 200-300. Tiedän muuttavani muutaman vuoden sisällä uuteen asuntoon ja edellisiä muuttoja helpompi muutto houkuttaa.

Tsemppaan sinua tässä! Kirjoitin ketjuun aiemmin vähentäneeni noin tuhannesta sataan. On hyvä, että on visio tavoitetilasta. Auttaa myös kun kääntää ajattelutavan niin päin, että valikoi mitä säästää eikä mistä luopuu. Pätee kaikkeen muuhunkin tavaramäärän järkevöittämiseen. Kirjoista, niin rakkaita kuin voivatkin olla, voi tulla myös taakka. Lukemattomat kirjat saattavat alkaa tuntua painostavilta siinä missä mikä tahansa muukin tekemätön työ. Silloin on hyvä vähentää ronskisti myös lukemattomien kirjojen määrää ja jättää vain ne, jotka edelleen ihan varmasti haluaa lukea ja joita ei tule löytämään kirjastosta. Minulla oli ennen outo fiksaatio ostaa kirjat itselle enkä halunnut käyttää kirjastoa, mutta onneksi pääsin siitä eroon.

Vierailija
493/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä määrää, mutta yksi seinällinen kirjahyllyä lattiasta kattoon. Kyllä siitä siitä varmaan tulee ainakin parikymmentä metriä kirjoja.

Vierailija
494/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli ehkä parisen sataa kirjaa, mutta taideinnostuksen myötä oli tehtävä kipeitä valintoja tilan käytön suhteen. Nykyisin siis vain ammattikirjallisuutta, ja muut kirjat lainaan kirjastosta.

Vierailija
495/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoajan vähenemään päin, mutta n. 300 kirjaa.

Vierailija
496/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyllykkö täynnä ja vähän ylikin. Aiemmin oli neljä hyllykköä, mutta muuttoa ennen myytiin useampi muuttolaatikollinen huutokauppaan.

Vierailija
497/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita. Pitäisi jaksaa käydä läpi ja viedä divariin tai kierrätyskeskukseen osa, jos huolivat. Printtikirjoja ostan nykyään äärimmäisen harvoin. Olen siirtynyt ekirjoihin. Divareista ostan kirjoja, joita ei saa enää muualta.

Vierailija
498/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on ja paljon haluan pitääkin. Nyt olen viimein luopumassa niistä lasten kirjoista, joilla ei ole sen kummempaa tunnearvoa lapsilleni tai itselleni. Myös perittyjä ja joitain vanhoja kirjojani olisi valmis laittamaan kiertoon, mutta tuntuu, etteivät ne kelpaa enää mihinkään. Kirpputoreilla kirjat tuntuvat olevan lähes ongelmajätettä, eivätkä kaikki kelpaa edes hyväntekeväisyyteen. Sydän ei kuitenkaan anna periksi viedä kirjoja roskikseen...

Vierailija
499/548 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia, mitä luen uudestaan, esim. psykkaa ja muuta löytyy kotoa. Mutta muuten tykkään käyttää e-kirjapalveluja ja äänikirjoja, koska ei ole mitään tarvetta kaikkia kirjoja haalia itselleni. Scribd on lemppari, mutta onhan niitä paljon muitakin.

Vierailija
500/548 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahylly vie seinänvierestä noin 30 cm siivun, ei sitä toteemiksi keskelle lattiaa pystytetä. Yhden 80 cm leveän hyllyn tilantarve on 0,24 m2. Aika harva asunto on niin tarkkaan lastattu muilla tavaroilla, etteikö kirjahyllyille jäisi tilaa. Sitä paitsi kirjahyllyn voi tietysti rakentaa menemään vaikka kirjoituspöydän tai sängyn yläpuolelle, ylhäälle katon rajaan  jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi