Omistusasuja: pidätkö vuokralla-asujia vähän itseäsi huonompina?
Itse asun omistusasunnossa ja pakkohan se on myöntää, että kun kuulen jonkun asuvan vuokratalossa, niin... Näin se vain on. Elämänsä oikein eläneet asuvat omistusasunnossa, epäonnistuneet muuten.
Kalevi, Eira
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä. Laitoin omistuskaksioni vuokralle kalliilla ja samalla itse asuin edullisesti vuokralla kolmiossa muutaman vuoden. Eli pyysin kaksiostani enemmän vuokraa mitä itse maksoin kolmiosta vuokraa.
Pyysin siis kaksiostani 1200 euron vuokran, kun itse maksoin samalla vain 700 euroa kolmiosta. Verojen jälkeen jäin vielä plussan puolelle.
Sinäpäs se oletkin eri källi.
Vierailija kirjoitti:
En.
Mutta kaikkia, joiden nimenä on Kalevi, pidän kyllä tosi outona ja typeränä. Inhottava vanhanaikainen nimi, joka kertoo kantajansa olevan moukka. Ja vaimona Eira, vielä rumempi nimi ja Eira-nimiset naiset ovat kaikki juoppoja.
Anteeksi kaikki fiksut Eira-nimiset, mutta oikeasti molemmat Eiranimiset tietämäni ihmiset ovat juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ajassa ja elämänvaiheessa pakko sanoa, että vuokralla asumisessa on kevyt b-luokan klangi. Nuorena on ok asua vuokralla hetki, mutta sitten pitäisi jo pikkuhiljaa ruveta maksamaan omaa kämppää. Vanhuksena voi taas muuttaa takaisin vuoralle, jotta asunnosta luopuminen on tarpeen tullen helpompaa ja sujuvampaa.
Tämä varmasti tulee lähivuosina muuttumaan, mutta tähän saakka ja viime vuosikymmeninä omat kokemukset vuokra-asunnoissa rellestävistä ja remuavista ja paikkoja sotkevista kanssa-asukeista ovat vahvistaneet mielikuvaa, että vuokralla asuvat ovat omistusasujiin verrattuna sivistymättömämpiä ja huonommin käyttäytyviä. Valitettavasti.
Tänä päivänä kun lähes kuka tahansa työssäkäyvä ihminen saa asuntolainaa liki nollakorolla, ei tee omistusasujasta yhtään sivistyneempää kuin vuokralla-asujaa. Mutta varmasti sillä on merkitystä onko kunnan vai yksityisen puolen vuokra-asunto. Mutta ei sekään mitään vielä todista, kunnan asukkaista moni on ihan akateemisiakin, mutta sieltä löytyy myös se porukka joka ei mistään muualta enää asuntoa saa.
Kuten sanottu, tilanne elää ja asenteet tulevat varmasti muuttumaan ajan saatossa, mutta niin vain pakkaa olla, että sitä omistusasuntoa kohdellaan ja pidetään arvostavammin kuin vuokra-asuntoa. Samoin elo taloyhtiössä, missä on täysin tai valtaosin omistusasujia on rauhaisampaa kuin elo vuokra-asuntokolossissa.
Noh. Rehellisesti... pidän aika monenlaisia ihmisiä itseäni huonompina, niin omistusasujia kuin vuokra-asujia, niin köyhiä kuin rikkaita jne. Monet ihmiset vain vaikuttavat olevan tyhmiä. Toki olen itsekin joissain asioissa tyhmä, mutta koen olevani vähemmän tyhmä kuin tosi monet muut.
Tietysti myönnän tämän vain näin nimettömänä.
Ap taitaa asua kerrostalossa.
Eikös niissä asu sellaista vähän, noh niin, porukkata...
En tiedä. Kun mietin asuntoni arvoa ja tiedossa olevia remontteja. Sekä jollakin aikavälillä tulevaa julkisivu/ikkunaremontti yms. En loppujen lopuksi omista kuin velka osuuden. Asunnon arvo ei tule nousemaan. En siitä paljoa maksanutkaan mutta ei sillä ole kuin käyttöarvo. Monella muullakin sama tilanne. Pitäisi olla jotain muuta sijoitusvarallisuutta.
Tavallaan ymmärrän tätä juttua. Äitini on palstan mittareiden mukaan tasokas, käynyt korkeakoulut eikä tupakoi eikä juo ja kierrättää tms, on siis enemmän omistusasujatyyppiä, mutta koska isäni jätti meidät meillä ei todellakaan ollut varaa omistusasuntoon ja ihan kivaakin oli asua halvassa kaupungin asunnossa. Mutta kyllä me varmaan oltaisiin toisessa elämäntilanteessa ostettu omistusasunto, miksei? Toisaalta ihan kiva, että elämä meni näin - saattaisin muuten olla joku vuokralla asuvia ylenkatsova snobi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Mutta kaikkia, joiden nimenä on Kalevi, pidän kyllä tosi outona ja typeränä. Inhottava vanhanaikainen nimi, joka kertoo kantajansa olevan moukka. Ja vaimona Eira, vielä rumempi nimi ja Eira-nimiset naiset ovat kaikki juoppoja.Taitaa Eira olla tässä yhteydessä kaupunginosa millä yritetään luoda mielikuvaa "paremmasta ihmisestä"
Sarkasmi, kultaseni, sarkasmi!
Typeryyteen voi vastata vain typeryydellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ostat omistusasunnon, kun töitä on tarjolla vain määräaikaisesti? Yksikään pankki ei myönnä lainaa, kun työt on 3 kuukauden pätkissä. Minulla on tilillä vaadittavat summat rahaa säästössä, mutta lainaa ei heru. Olen 34-vuotias enkä ole ollut ikinä elämässäni vakituisessa työssä.
Säästät. ASP laina. Ostat ensiksi säästöilläsi pienen uudiskohde yksiön, johon pääset käsiksi 40K säästöillä ja jolloin et tarvitse pankkilainaa.
Niin minäkin tein. Pätkätöitä tehnyt ikäni, mutta aloin asp säästäjäksi 18 vuotiaana ja nyt omistan 2 velkaista asuntoa.
Minua moni haukkuu selän takana tyhmäksi ja ties miksi. Heidän mielestään olen yksinkertainen tampio. Ulosantini on tuollaisten idioottien seurassa tarkoituksenmukaisesti vässykkämäistä. Se herättää joissakin demonit. En kerro monellekaan elämästäni, koska taivastelevat minulle sitten huuli pyöreänä kuinka on mahdollista, että omistan sitä ja tätä. Toiset ovat muodin orjia, toiset laittaa ne tonnit asuntojensa neliöihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ostat omistusasunnon, kun töitä on tarjolla vain määräaikaisesti? Yksikään pankki ei myönnä lainaa, kun työt on 3 kuukauden pätkissä. Minulla on tilillä vaadittavat summat rahaa säästössä, mutta lainaa ei heru. Olen 34-vuotias enkä ole ollut ikinä elämässäni vakituisessa työssä.
Harmillista, ymmärrän hyvin sillä koulutettu sukulaisnainen on jäämäßä pian eläkkeelle, mutta ei ole ollut yhtään vakituista työtä, tehnyt pätkätöitä koko ikänsä.
Ei ole ollut omaa syytä, sattumaa kai.
Itse olen yksin asuva kolmekymppinen nainen ja asun omasta tahdostani vuokralla, vaikka käyn töissä. Syitä tälle päätökselle ovat mm.:
- vuokralla asumisen huolettomuus: jos eteen tulee ongelmia, vuokranantaja on niistä viime kädessä vastuussa (omalle kohdalleni on sattunut taloyhtiön laiminlyönnistä johtunut vesivahinko: korjaukset tehtiin taloyhtiön piikkiin, mutta kukaan ei korvannut asunnon omistajalle kämpän myyntiarvon laskua)
- pääsee tarvittaessa muuttamaan nopeasti paremman työn perässä toiselle paikkakunnalle
- monilla alueilla (kuten omassa tämänhetkisessä kotikaupungissani) asuntojen arvot laskevat, eli ostaminen ei sijoitusmielessä ole enää kannattavaa
- ei ole vaaraa, että ostaisi homepommin (kuntokartoituskaan ei välttämättä suojaa tältä)
- ei ole vaaraa, että asunnon oston jälkeen huomaisi jonkun muun epäkohdan, minkä vuoksi ostos alkaisi kaduttaa (terrorisoivat kauhunaapurit tms.)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kun mietin asuntoni arvoa ja tiedossa olevia remontteja. Sekä jollakin aikavälillä tulevaa julkisivu/ikkunaremontti yms. En loppujen lopuksi omista kuin velka osuuden. Asunnon arvo ei tule nousemaan. En siitä paljoa maksanutkaan mutta ei sillä ole kuin käyttöarvo. Monella muullakin sama tilanne. Pitäisi olla jotain muuta sijoitusvarallisuutta.
Monella on sama tilanne, mutta koti täytyy olla ja usein siinä omistusasunnossa asuminen halvempaa, vaikka jälleenmyyntiarvoa ei paljoa olisikaan.
Juuri laskettiin mieheni kanssa, että vaikka asunnostamme ei saisi euroakaan, niin olemme saanet asua paljon halvemalla, jos olisimme asuneet tämän kokoisessa asunnosa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on sama tilanne, mutta koti täytyy olla ja usein siinä omistusasunnossa asuminen halvempaa, vaikka jälleenmyyntiarvoa ei paljoa olisikaan.
Juuri laskettiin mieheni kanssa, että vaikka asunnostamme ei saisi euroakaan, niin olemme saanet asua paljon halvemalla, jos olisimme asuneet tämän kokoisessa asunnosa vuokralla.
Tämä varmasti pätee monissa maaseutukunnissa jos talo on suhteellisen vanha, mutta ei kuitenkaan ole korjauskuluja. Missäpäin ja millaisessa asunnossa asutte?
En!
Olen asunut omistusasunnossa 23-vuotiaasta, olen nyt 64. Velaton olen ollut reilun 25 vuotta. Asuntoja ehtinyt olla kolme, pieni, iso ja nyt 76 neliötä yhdelle.
Täällä pienissä kaupungeissa kaupungin vuokrataloihin pesiytyy paljon sakkia, joka ei tunne mitään kunnioitusta muita kohtaan, en halua ainoaa elämääni asua sellaisissa oloissa. Enkä toisaalta kerryttää kenenkään omaisuutta vuokraa maksamalla, mieluummin itselle.
Omistusasunnon saaminen aikoinaan vaati suunnitelmallisuutta ja kieltäytymistä monista asioista, joita vuokralla asuvat kaverimme harrastivat, pidimme kotia kuitenkin tärkeimpänä asiana perheemme jälkeen. Mielestäni uhrauksemme kannatti.
Mutta ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin, vaikka elämäänsä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan eläisivätkin.
Ei asumismuotona tee kenestäkään hyvää tai huonoa ihmistä.
En todellakaan. Joissain elämäntilanteissa vuokralla asuminen on jopa fiksuin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ajassa ja elämänvaiheessa pakko sanoa, että vuokralla asumisessa on kevyt b-luokan klangi. Nuorena on ok asua vuokralla hetki, mutta sitten pitäisi jo pikkuhiljaa ruveta maksamaan omaa kämppää. Vanhuksena voi taas muuttaa takaisin vuoralle, jotta asunnosta luopuminen on tarpeen tullen helpompaa ja sujuvampaa.
Tämä varmasti tulee lähivuosina muuttumaan, mutta tähän saakka ja viime vuosikymmeninä omat kokemukset vuokra-asunnoissa rellestävistä ja remuavista ja paikkoja sotkevista kanssa-asukeista ovat vahvistaneet mielikuvaa, että vuokralla asuvat ovat omistusasujiin verrattuna sivistymättömämpiä ja huonommin käyttäytyviä. Valitettavasti.
Tänä päivänä kun lähes kuka tahansa työssäkäyvä ihminen saa asuntolainaa liki nollakorolla, ei tee omistusasujasta yhtään sivistyneempää kuin vuokralla-asujaa. Mutta varmasti sillä on merkitystä onko kunnan vai yksityisen puolen vuokra-asunto. Mutta ei sekään mitään vielä todista, kunnan asukkaista moni on ihan akateemisiakin, mutta sieltä löytyy myös se porukka joka ei mistään muualta enää asuntoa saa.
Ei asuntolainaa saa ilman vakuuksia, vaikka töissä kävisikin.
Vierailija kirjoitti:
No jos on yli 55 vuotiaana velkaa asunnosta, niin tietysti on epäonnistunut.
Ai sairastuminen on epäonnistumista?
Asuntojen arvot laskevat suuressa osassa maata sitä tahtia, että monilla saattaa olla esim. 10v sitten ostetusta talosta/kämpästä asuntolainaa jäljellä enemmän kuin kämpän nykyinen myyntiarvo on - eikä loppua näy tuolle kehitykselle. Näin ollen monessa tilanteessa kannattaa nykyään harkita kaksi kertaa ostamista, jos ei ole varma että haluaa itse asua kohteessa pidempiaikaisesti.
Vuokralla asuva on keskimäärin köyhempi, mutta ei se ihmisestä huonompaa tee.
Jossain vaiheessa elämääni tunsin asiasta huonommuutta, asuimme vuokralla, kun pätkätyöt eivät innostaneet lainaa ottamaan. Elämä heitteli ja sairastuttiin molemmat, mies ja minä. Nyt olen kiitollinen siitä, että ei ollut asuntolainaa. Nesteessä oltais oltu ja kuitenkin päädytty vuokralle. Asun nyt lasten kanssa vuokralla hyvässä taloyhtiössä. Olen vapaa muuttamaan tai tekemään mitä vain, ilman että täytyy uhrata ajatuksia omaisuudelle.