Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasuja: pidätkö vuokralla-asujia vähän itseäsi huonompina?

Vierailija
21.09.2019 |

Itse asun omistusasunnossa ja pakkohan se on myöntää, että kun kuulen jonkun asuvan vuokratalossa, niin... Näin se vain on. Elämänsä oikein eläneet asuvat omistusasunnossa, epäonnistuneet muuten.

Kalevi, Eira

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, olen asunut itsekin 14 vuotta vuokralla ennen oman ostamista. Asun Helsingin keskustassa, ja täällä vuokra-asuminen on varmasti jopa yleisempää kuin omistusasuminen. Joku käyttää rahansa sijoituksiin, joku omistusasuntoon, joku elämiseen, eikä ylimääräistä jää. Joku asuu muusta syystä vuokralla, vaikkapa halutakseen helpon lähdön töihin muualle jos siltä tuntuu. Raha tai omistukset eivät ihmisen paremmuutta mittaa.

Vierailija
42/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, no en. Asun itse omistusasunnossa koska yksinasuvana Helsingissä se on halvempaa kuin vuokrata. Vuokratun voi saada mieluisalta alueelta asunnon, johon ei muuten olisi varaa tai jos haluaa vaihtaa asuntoa usein niin vuokrakämppä on hyvä vaihtoehto. Omistusasunnon hyviä puolia on tietenkin että saa remontoida miten lystää mutta on myös vastuussa kaikista kuluista. Yleisesti en hirveästi mieti onko naapuri vuokralla vai omistaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Kun mietin asuntoni arvoa ja tiedossa olevia remontteja. Sekä jollakin aikavälillä tulevaa julkisivu/ikkunaremontti yms. En loppujen lopuksi omista kuin velka osuuden. Asunnon arvo ei tule nousemaan. En siitä paljoa maksanutkaan mutta ei sillä ole kuin käyttöarvo. Monella muullakin sama tilanne. Pitäisi olla jotain muuta sijoitusvarallisuutta.

Monella on sama tilanne, mutta koti täytyy olla ja usein siinä omistusasunnossa asuminen halvempaa, vaikka jälleenmyyntiarvoa ei paljoa olisikaan.

Juuri laskettiin mieheni kanssa, että vaikka asunnostamme ei saisi euroakaan, niin olemme saanet asua paljon halvemalla, jos olisimme asuneet tämän kokoisessa asunnosa vuokralla.

Tämä varmasti pätee monissa maaseutukunnissa jos talo on suhteellisen vanha, mutta ei kuitenkaan ole korjauskuluja. Missäpäin ja millaisessa asunnossa asutte?

Asumme itse pääkaupunkiseudulla hyväkuntoisessa 130 neliön omakotitalossa, mutta koskaan ei tiedä, mitä taphtuu. Olemme 40 vuotta asuneet tässä ja heti korjattu, kun tarvetta on ollut, joten korjaukset eivä ole olleet suhteettoman hintaisia.

Putkiremppa maksoi 3000e, vaikka tehtiin uusia vesipisteitä. Kerrostaloasunnon vastaavasta rempata ei voi puhua edes samana päivänä.

Vierailija
44/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään. oikeastaan ajattelen, että ainakin perheettömän  on tavallaan kätevääkin asua vuokralla kun on helppo muuttaa työn perässä vaikka eri puolelle Suomea. toisaalta arvostan omistusasunnossa sitä varmuutta ja jatkuvuuden tunnetta ja sitä kun voi remontoida mieleisekseen. ja ajattelen myös, että saman rahan minkä laittaa omistusasuntoon joutuu vuokralla ollessa antamaan jollekin toiselle. itse haluan asua aina samassa paikassa, ja minulle se on mahdollista koska on oma työ enkä tarvitse työn takia muuttaa, mutta nykynuorilla tuntuu olevan niin liikkuva elämäntapa että varmaan viisasta olla vuokralla.

Vierailija
45/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihmisillä on eri syitä asua vuokralla. Esim minä asun vuokralla tilapäisesti kun rakennamme. Tuttavani on 15ke kuussa tuenaava ”saneerausjohtaja” ja menee aina 1-2v komennuksille, asuu tuon ajan vuuokralla.

Sekä mun että tuttavan vuokra-asunto on 1500e/kk uusi kivitalo. Kai se on b-luokkaa sitten.

Vierailija
46/50 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Ei ole asumisesta kiinni minkälainen ihminen on.

Vierailija
47/50 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut, että omien vanhempien ikäluokalla on vahvana asenteissa se, että heti kun "kynnelle kykenee" pitäisi ottaa asuntolaina ja vuokran sijasta alkaa maksaa omaa asuntoa pois. Itse siirryin työelämään vuonna 2010 ja tuolloin vanhemmat alkoivat heti nalkuttaa oman asunnon ostamisesta, kun vuokralla asuessa menee "rahat hukkaan". Pidin pääni enkä ostanut, näin jälkeenpäin ajateltuna ONNEKSI. Asuin tuolloin pienessä savolaisessa muuttotappiokaupungissa, ja muutama vuosi takaperin muuttuneen elämäntilanteen myötä lähdin pois paikkakunnalta. Omistusasunnosta en koskaan olisi saanut omiani pois, vaan asunto olisi todennäköisesti pitänyt myydä aivan pilkkahintaan, jotta siitä olisi päässyt eroon. Nykyään vanhemmatkin myöntävät, että tein tuolloin viisaan ratkaisun asuessani vuokralla.

Vierailija
48/50 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut, että omien vanhempien ikäluokalla on vahvana asenteissa se, että heti kun "kynnelle kykenee" pitäisi ottaa asuntolaina ja vuokran sijasta alkaa maksaa omaa asuntoa pois. Itse siirryin työelämään vuonna 2010 ja tuolloin vanhemmat alkoivat heti nalkuttaa oman asunnon ostamisesta, kun vuokralla asuessa menee "rahat hukkaan". Pidin pääni enkä ostanut, näin jälkeenpäin ajateltuna ONNEKSI. Asuin tuolloin pienessä savolaisessa muuttotappiokaupungissa, ja muutama vuosi takaperin muuttuneen elämäntilanteen myötä lähdin pois paikkakunnalta. Omistusasunnosta en koskaan olisi saanut omiani pois, vaan asunto olisi todennäköisesti pitänyt myydä aivan pilkkahintaan, jotta siitä olisi päässyt eroon. Nykyään vanhemmatkin myöntävät, että tein tuolloin viisaan ratkaisun asuessani vuokralla.

Muuttotappiokaupungeissa vuokra-asunnoista on yleensä vielä sen verran tarjontaa, ettei ole pakko budjailla missään levottomissa kaupungin vuokrataloissa. Useinhan vuokralla asumiseen liittyvät negatiiviset mielikuvat kohdistuvat juuri noihin "huonomaineisiin köyhien alueisiin".

Vierailija
49/50 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuninkaalliset asuvat kaikki valtion vuokrakämpissä. Ei omissaan.

Eipä se liene herkkua kuninkaallisten elämä muutenkaan.

Vierailija
50/50 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa kuin Roope Ankalla niin voihan sitä vuokrallakin asua. Itselläni ei ole siihen varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän