Mihin te himosäästäjät oikein säästätte?
Tuntuu olevan trendi että säästää ja sijoittaa pitää niin isosti tänä päivänä, mutta miksi näissä jutuissa yleensä välittyy se että säästetään vaan siitä säästämisen ilosta?
Itse keskituloinen ja itsekkin pidän muutaman tonnin puskuria tilillä, mutta miksi pitäisi kituuttaa ja laittaa kaikki joutava esim. osakkeisiin?
Tälläkin palstalla oli muutama viikko sitten juttu (tosi tai ei), jossa vanhuskodissa kuolleelta oli tyyliin jäänyt 70 tuhannen perintö, itse ajattelin että tuollakin summalla vainaja olisi elämänsä aikana saanut monen monta hienoa kokemusta elettyä?!?
Itse asun omistusasunnossa ja koen että se kyllä riittävä perintö lapsille kun aika jättää eikä sen suurempaa varallisuutta tarvetta kerryttää missään muodossa, joka sitten vaikka lapsille perinnöksi jäisi.
Kommentit (361)
Olen himosäästäjä, en matkustele tai harrasta juuri mitään. Työskentelen matalapalkka-alalla ja eläkkeeni tulee olemaan niin pieni että sillä ei asuntolainaa lyhennetä tai makseta markkinahintaisia vuokria pk-seudulla. Säästän siis sitä varten että minulla olisi ostettuna ja maksettuna oma asunto ennen eläkkeelle jäämistä.
Olis kyllä mahtavaa jos voisi säästää edes vähän. En kaipaa mitään lomaan säästämistä mutta olisi hienoa jos ei tarvis jonkun yllättävän menon tullessa eteen olla mitään vippejä ottamassa. Mutta ei jää asumis ja muiden kulujen jälkeen oikeen mitään yli että säästää voisi. Syödäkin pitää perhana vie.
Itse ainakin sijoitan eläkevuosia varten. Velkavivulla hankittu sijoitusasunto ei käytännössä rasita taloutta. Lisänä n. 50€ rahastoihin ja joskus osakkeisiin. Loput rahat käytän surutta matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan geeneissä.
Isäni on ollut aina säästäväinen ja niin olen minäkin. En vaan tykkää kuluttaa, joten rahaa jää säästöön. En nauti kampaajalla käymisestä, en hieronnoista, en jaksa sisustaa eikä kiinnosta meikit. Nivean perusrasva sinisessä purkissa toimii vuodesta toiseen.
Ruokaan ja matkusteluun käytetään eniten rahaa. Niistä tykätään.
Kyllä mä silti ymmärrän ihmisiä, jotka ajautuu esim. velkavankeuteen, vaikka en ole itse samanlainen. Me ihmiset vaan ollaan erilaisia ja saadaan nautintoa erilaisista asioista. Säästäväinen ei kuitenkaan ole synonyymi sellaisella sairaalloisella piheydelle, jossa varastetaan työpaikalta vessapaperitkin ja käytetään teepussit viiteen kertaan :D
Aivan kuin mun kirjoittama paitsi sillä erolla että äiti on aina ollut säästäväinen eikä isä. En nauti kuluttamisesta juuri ollenkaan, enkä edes tykkää käydä hieronnassa tai jossain kauneushoidossa. Matkustaminen kuitenkin tuottaa valtavasti mielihyvää ja siihen kulutan eniten, kuten myös ruokaan.
Hullua säästää vanhuuspäiviä varten kun voi kupsahtaa huomena.nauttikaa elämästä!
Mulla parhaita motivaattoreita säästämiseen on kerran vuodessa tuleva eläkekertymä. Olen nyt 47v, ja jos joutuisin nyt eläkkeelle, niin saisin vähän yli 1200 euroa kuussa eläkettä.
Toinen motivaattori on, että saan hyvän mielen siitä, kun osakesalkussa summa kasvaa. En ole mikään hampaat irvessä säästäjä, vaan osaan välillä tuhlatakin ja sijoittaa hyvään oloon ja nautintoon.
Tämän vuoden tavoite on, että saan salkkuun lisättyä arvoa 8000 euron edestä. Se on jo melkein täyttynyt. Mutta koska päiviensä määrää ei voi tietää, pitää osata myös elää. Ei siitä varallisuudesta ole enää silloin iloa, kun on grillissä krematoriossa.
Vierailija kirjoitti:
En edes viisti kysyä, milloin tämän palstan_ämmät_viimeksi olisvat Pariisin oopperassa katsomassa Wagneria tai huippuravintolassa samassa kaupungissa...
Ai kauheeta... onneksi ei tarvitse :o). Olisi todella ahdistavaa, kun pitäisi pynttäytyä trendikkääksi ja pönöttää pikkusormi tanassa. Hyvä, että jotkut muut tukevat korkeakulttuuria ja "korkearuokakulttuuria" :o))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei keskituloisena jää säästöön mitään, kun pitää maksaa asunto- ja autolainaa ja hoitaa muut lapsiperheen kulut.
Ööh. Sinähän olet sijoittanut autoon ja asuntoon. Yhtälailla se raha on säästössä kuin niillä jotka säästää säästötilille tai sijoittaa sijoituksiin. Sulla se omaisuus on konkreettista.
No autoonhan ei kannata sijoittaa, kun sen arvo alenee roimasti samantien, kun sen ajaa autokaupasta ulos. Ja voi olla järkeä ostaa tuliterä uusi auto vain, jos tosiaan on sitä ylimääräistä rahaa, johon ei keksi mitään fiksumpaa törsäyskohdetta.
Kumpi on todennäköisempää, sekö että kuolee huomenna, vaiko elää vielä vuosikymmeniä? Jos puhutaan perusterveestä keski-ikäisestä.
Olen nähnyt läheltä mitä on köyhä vanhuus, vuokraa ja kaurapuuroa. Ja sitten sitä toisenlaista, jossa eletään puoletkin vuodesta ulkomailla, käydään kylpylöissä ja päästään lääkäriin aina kun on tarve.
Ei ole vaikea valinta, kumman haluan.
En säästä, rahaa vaan joka kk kertyy ja säästyy. Tilillä on yleensä entisestä palkasta 1000-1500 e, kun seuraava palkka tulee. Palkka on ihan kohtuullinen, asuntolaina maksettu, kahden aikuisen talous, ei lapsia. Ei ole mitään kalliita harrastuksia, kirjoja tulee kyllä osteltua. Silloin tällöin saatan shoppaillakin, mutta en juurikaan tykkää kaupassa kiertelystä. Ruokaan menee rahaa, ostamme laadukasta, mutta toisaalta emme ole suursyömäreitä.
Olen elänyt muutkin ajat, kun toinen opiskeli ja oma palkka oli surkea + lainat juuri otettu. Niin että osaan kyllä arvostaa tilannettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Oletko kuullut vakuutuksista? Mä olen hoitanut vakuutukset pahan päivän varalle. Säästöt on sen sijaan hyvän päivän varalle. Säästän osakerahastoon eläkepäiviä varten (siis tuhlaan ne ihan itse eläkkeellä) ja pankkitilille säästän remonttia ja lomamatkoja varten.
Luottokortti on 5000 euron luottorajalla siksi, että jos esim. työttömyys- tai sairaustapauksessa korvauspäätös kestää, eikä olisi ruokarahaa.
Eläkesäästämisessä ei ole mitään järkeä. Sun pitää elää nyt eikä sitten.
En ole himosäästäjä. Säästän että pääsen pois töistä ja muuttamaan johonkin lämpimään ja halvempaan maahan.
Vierailija kirjoitti:
Hullua säästää vanhuuspäiviä varten kun voi kupsahtaa huomena.nauttikaa elämästä!
Niin, tai voi olla että ei kupsahdakaan.... Mites sitten suu pannaan?
Vähän hölmön kuvan antavat itsestään ihmiset, jotka kuvittelevat, että eläminen tarkoittaa kaikkien rahojen tuhlaamista. Kohtuus on hyvä ohje myös säästämisen suhteen eli voi tuhlata ja säästää rinnakkain, tuhlaa yhtenä kuukautena ja säästää kahtena seuraavana.
Jos ja jos ja jos ja vielä kerran jos. Miten te jossittelijat nautitte elämässänne ikinä mistään, kun aina sitä "pahaa päivää" täytyy venttailla siellä sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys, vakava sairaus, puolison kuolema... Siinä ainakin muutama syy, mistä selviytymiseen ei välttämättä parin tonnin puskuri tilillä riitä.
Oletko kuullut vakuutuksista? Mä olen hoitanut vakuutukset pahan päivän varalle. Säästöt on sen sijaan hyvän päivän varalle. Säästän osakerahastoon eläkepäiviä varten (siis tuhlaan ne ihan itse eläkkeellä) ja pankkitilille säästän remonttia ja lomamatkoja varten.
Luottokortti on 5000 euron luottorajalla siksi, että jos esim. työttömyys- tai sairaustapauksessa korvauspäätös kestää, eikä olisi ruokarahaa.
Eli säästät ja sen lisäksi lahjoitat rahojasi vakuutusyhtiöille, sen sijaan että pitäisit ne omassa hallinnassasi? Mitä sinä tarkalleen ottaen kummastelit, että osa laittaa mieluummin vakuutusmaksurahansa kasvamaan omaa käyttöä varten kuin jonkun yritysjohtajan taskuun?
Ja lisäksi vakuutusyhtiö voi pistää vakuutuksen poikki, jos vuodessa sattuu heidän mielestään liikaa vahinkoja. Erittäin mukava juttu sitten jos vaikkapa 20v on maksellut tunnollisesti vakuutusmaksujaan ja sitten yhtiö pistää poikki kun katsovat etteivät hyödy tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai voi olla että ei kupsahdakaan.... Mites sitten suu pannaan?
Näillä eläjillä tuntuu tosiaan olevan se oletus, etteivät eläisi eläkepäiviin saakka. Elä täysillä ja jätä nuori kaunis ruumis?
Vierailija kirjoitti:
Jos ja jos ja jos ja vielä kerran jos. Miten te jossittelijat nautitte elämässänne ikinä mistään, kun aina sitä "pahaa päivää" täytyy venttailla siellä sohvalla.
Tuliko kellään mieleen, että ehkä se on just se juttu mistä he nauttivat? Se mistä sinä nautit, minä en välttämättä nauti ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli säästät ja sen lisäksi lahjoitat rahojasi vakuutusyhtiöille, sen sijaan että pitäisit ne omassa hallinnassasi? Mitä sinä tarkalleen ottaen kummastelit, että osa laittaa mieluummin vakuutusmaksurahansa kasvamaan omaa käyttöä varten kuin jonkun yritysjohtajan taskuun?
Ja lisäksi vakuutusyhtiö voi pistää vakuutuksen poikki, jos vuodessa sattuu heidän mielestään liikaa vahinkoja. Erittäin mukava juttu sitten jos vaikkapa 20v on maksellut tunnollisesti vakuutusmaksujaan ja sitten yhtiö pistää poikki kun katsovat etteivät hyödy tarpeeksi.
Onhan sitä silloinkin saanut sen 20 vuotta turvaa vakuutuksesta joka tapauksessa. En sano, mikä vakuutus on järkevä ja mikä ei, mutta turvaa sillä haetaan niin kauan kuin sopimus on voimassa.