Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirvittää suomenkielisten nuivat asenteet ruotsinkielisiä kohtaan

Vierailija
12.12.2024 |

https://suomenkuvalehti.fi/mielipide/anna-lena-lauren-asenteet-suomen-o…

Milloin tulee ensimmäiset pogromit? Onko kukaan kiihkoilijoiden mielessä toteuttaa kristalliyö? Tätä on "pakkoruotsin" vastustamisen tulos! 

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ihan oma syy?

Vierailija
2/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole lahjaruotsin aiheuttaman vitutuksen tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diktaattoreita ei koskaan kiusaa alistamansa ryhmän nuivat asenteet itseään kohtaan. Samasta on kyse ruotsinkielisen pakkoruotsinkin kohdalla. Ei noita kiinnosta suomenkielisten asenteet vaan oma valtansa ja sen pysyvyys.

Toki kaikki diktatuurit kaatuu aikanaan, ja mitä isompi pakko, sitä isompi rytinäkin yleensä.

Vierailija
4/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lukuoikeutta, joten vaikea sanoa mistä siinä jutussa oli kyse. 

Suomea puhuvana en kuitenkaan näe asiaa ihan niin synkkänä kuin ap kuvittelee. Puolisoni äidinkieli on ruotsi, siis suomenruotsi, ja kannustan häntä pitämään siitä hyvän huolen meidän vahvasti suomenkielisessä kaupungissamme kirjojen, lehtien, sukulaisten, ystävien myötä. Oli nimittäin aika, ettei hän kokenut äidinkieltään tärkeäksi niin vähäisen käyttötarpeen vuoksi. Se oli sääli, sillä suomenruotsalainen kulttuuri ja perimä on todella minun mielestäni. Olen asunut aiemmin paikkakunnilla, joissa suomi on vähemmistökieli ja opiskellut osan ruotsinkielisissä kouluissa oppien näkemään mitä kaikkea suomenruotsalaisuus pitää sisällään. Tosin se on aika muurin takana ja sisäpiirivoittoista, että ehkä se ryhtiliike suomenruotsalaisuutta kohtaan pitäisi lähteä heistä itsestään kuin odottaa suomenkielisten innovaatiota. Toisaalta onhan suosittu Strömsö varmasti saanut paljon hyvää aikaiseksi viihdyttämällä koko kansaa? Jo siitäkin se yhteistyö lähtee.

Vierailija
5/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diktaattoreita ei koskaan kiusaa alistamansa ryhmän nuivat asenteet itseään kohtaan. Samasta on kyse ruotsinkielisen pakkoruotsinkin kohdalla. Ei noita kiinnosta suomenkielisten asenteet vaan oma valtansa ja sen pysyvyys.

Toki kaikki diktatuurit kaatuu aikanaan, ja mitä isompi pakko, sitä isompi rytinäkin yleensä.

Ruotsinkielisillä ei ole mitään tekemistä diktatuurin kanssa. Sinä itsepäisesti kieltäydyt tajuamasta sitä tosiseikkaa, että ruotsinkieliset ovat lahjakkaampia ja älykkäämpiä kuin N-haploryhmän dna:ta kantava havumetsien suomalainen.

Vierailija
6/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset eivät kyllä itse ole kovin mukaan ottavia. Vaatimuksia on kovasti mutta toisinpäin se ei oikein toimi. Myös yhteiskunnan palvelut toimii paremmin heillä, kouluissa paremmat resurssit ym. Pääsääntöisesti eivät halua suomenkielisiä mukaan mihinkään juttuihinsa, ovat sisäänlämpiäviä. Poikkeuksia on tietenkin mutta kollektiivisesti näin. Terveisin suomenkielinen Porvoosta.

Vierailija
7/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi sen aiheuttaa, ei niinkään ihmiset. Tosin Ahvenanmaalle syötetään valtavasti rahaa. Jos ruotsin kieli on rikkaus ja kannustaa muihin kieliin, niin eikö muun kielen voi opetella ja se sitten voi kannustaa ruotsiin. Svedupellet.

Vierailija
9/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitini kanssa joutunut elämään kasvontunnistuslukon takana. Syyn tiedätte! Te "pakkoruotsin" vastustajat! Hävetkää! Skäms!

Vierailija
10/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliset eivät kyllä itse ole kovin mukaan ottavia. Vaatimuksia on kovasti mutta toisinpäin se ei oikein toimi. Myös yhteiskunnan palvelut toimii paremmin heillä, kouluissa paremmat resurssit ym. Pääsääntöisesti eivät halua suomenkielisiä mukaan mihinkään juttuihinsa, ovat sisäänlämpiäviä. Poikkeuksia on tietenkin mutta kollektiivisesti näin. Terveisin suomenkielinen Porvoosta.

En ymmärrä. Mihin siis olet pyrkinyt, mutta et ole kielen takia päässyt mukaan? Ei mulla ole tuollaisia kokemuksia. Osa kavereista on suomenkielisiä, ja osa ruotsinkielisiä. Aina ollut näin. Samoissa porukoissa liikuttiin ja pariuduttiin jo nuorena. Ei ole ollut ongelmia harrastuksissa eikä työpaikoillakaan. Nykyään olen naimissa suomenruotsalaisen kanssa, ja ihan tervetulleeksi olen aina itseni kokenut hänen sukulaistensa pariin. T.toinen suomenkielinen, myös Porvoosta

Vierailija
11/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on kaikilla hallussa, miksi pitää jotain ruotsia opiskella sen lisäksi? Kuinka monella kielellä pitää samoille ihmisille puhua?

Vierailija
12/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten palvelut on paremmat otetaan vaikka esimerkiksi sairaaverkon karsinta ja yöpäivystyksen mahdollisuus Raaseporissa ja Pietarsaaressa. Samaten yliopistomaailmassa ruotsinkielisille on omat kiintiöt joihinkin koulutusohjelmiin ja samallakilpailevat suomenkielisten kanssa. Ruotsinkielisillä on omat koulut, joissa ei ole mamuongelmia.

Kyllähän tuon suosimisen voisi jo purkaa.

Vierailija
13/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi sen aiheuttaa, ei niinkään ihmiset. Tosin Ahvenanmaalle syötetään valtavasti rahaa. Jos ruotsin kieli on rikkaus ja kannustaa muihin kieliin, niin eikö muun kielen voi opetella ja se sitten voi kannustaa ruotsiin. Svedupellet.

Ei ainoastaan Ahvenanmaalle. Kaksikielisille kunnille myönnetään kaksikielisyysavustusta yli 2000 euroa per ruotsinkielinen ja vuosi. Onko mikään ihme, että niissä kunnissa kaikki on paremmin ja porukka elää pidempään, kun saa noinkin merkittävän summan rahaa joka ikinen vuosi. Eikä sitä ole korvamerkitty kielityöhön, eli sen voi käyttää mihin vaan, vaikka sitten terveyskeskuspalveluiden parantamiseen tai teiden päällystämiseen.

Vierailija
14/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisillä ei ole mitään tekemistä diktatuurin kanssa. Sinä itsepäisesti kieltäydyt tajuamasta sitä tosiseikkaa, että ruotsinkieliset ovat lahjakkaampia ja älykkäämpiä kuin N-haploryhmän dna:ta kantava havumetsien suomalainen.

No sittenhän ruotsinkielen voi vapaaehtoistuttaa läpi koko yhteiskunnan kouluista julkisen sektorin virkoihin, vai?

Lisäksi minulla on nuo ruotsinkielisten geenit joten selvästikin olen älyllisesti sinua neanderdal-suomalaista kyvykkäämpi arvioimaan asiaa älyllisesti, nih.

Vierailija
15/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on joka paikassa.

Vierailija
16/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea puhuvana en kuitenkaan näe asiaa ihan niin synkkänä kuin ap kuvittelee. Puolisoni äidinkieli on ruotsi, siis suomenruotsi, ja kannustan häntä pitämään siitä hyvän huolen meidän vahvasti suomenkielisessä kaupungissamme kirjojen, lehtien, sukulaisten, ystävien myötä. Oli nimittäin aika, ettei hän kokenut äidinkieltään tärkeäksi niin vähäisen käyttötarpeen vuoksi. Se oli sääli, sillä suomenruotsalainen kulttuuri ja perimä on todella minun mielestäni. Olen asunut aiemmin paikkakunnilla, joissa suomi on vähemmistökieli ja opiskellut osan ruotsinkielisissä kouluissa oppien näkemään mitä kaikkea suomenruotsalaisuus pitää sisällään. Tosin se on aika muurin takana ja sisäpiirivoittoista, että ehkä se ryhtiliike suomenruotsalaisuutta kohtaan pitäisi lähteä heistä itsestään kuin odottaa suomenkielisten innovaatiota. Toisaalta onhan suosittu St

Ei taida sinunkaan äidinkieli olla suomi.

Vierailija
17/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainoastaan Ahvenanmaalle. Kaksikielisille kunnille myönnetään kaksikielisyysavustusta yli 2000 euroa per ruotsinkielinen ja vuosi. Onko mikään ihme, että niissä kunnissa kaikki on paremmin ja porukka elää pidempään, kun saa noinkin merkittävän summan rahaa joka ikinen vuosi. Eikä sitä ole korvamerkitty kielityöhön, eli sen voi käyttää mihin vaan, vaikka sitten terveyskeskuspalveluiden parantamiseen tai teiden päällystämiseen.

Kunnat eivät järjestä terveyskeskuspalveluita. Faktat ojennukseen.

Vierailija
18/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne on halunneet eriytyä ja ruotsinkielisissä on syvä rakenteellinen rasismi suomalaisia kohtaan. Olen niissä porukoissa ulkopuolisena hengaillut ja tiedän kyllä. Helsingissä oli vielä 70-luvulla asuinalueita, joissa ruotsinkielisten ei tarvinnut käyttää suomea, pysyivät vain omissa porukoissaan palveluita myöten. Yksilöinä ei minulla ole mitään heitä vastaan, vieläkin ovat kavereina lapsuudesta asti, mutta kyllä heidän pitäisi tunnistaa tosiasiat eikä syyttää aina suomenkielisiä. He ovat hyvin etuoikeutettuja monessakin suhteessa. Ehkä ummikot ovat samalla tasolla suomenkielisten kanssa, mutta nämä kaksikieliset korjaavat potin yhteiskunnassa, joka on jo täysin repeytynyt menestyjiin ja häviäjiin. Se pitää korjata.

Vierailija
19/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea puhuvana en kuitenkaan näe asiaa ihan niin synkkänä kuin ap kuvittelee. Puolisoni äidinkieli on ruotsi, siis suomenruotsi, ja kannustan häntä pitämään siitä hyvän huolen meidän vahvasti suomenkielisessä kaupungissamme kirjojen, lehtien, sukulaisten, ystävien myötä. Oli nimittäin aika, ettei hän kokenut äidinkieltään tärkeäksi niin vähäisen käyttötarpeen vuoksi. Se oli sääli, sillä suomenruotsalainen kulttuuri ja perimä on todella minun mielestäni. Olen asunut aiemmin paikkakunnilla, joissa suomi on vähemmistökieli ja opiskellut osan ruotsinkielisissä kouluissa oppien näkemään mitä kaikkea suomenruotsalaisuus pitää sisällään. Tosin se on aika muurin takana ja sisäpiirivoittoista, että ehkä se ryhtiliike suomenruotsalaisuutta kohtaan pitäisi lähteä heistä itsestään kuin odottaa suomenkielisten innovaatiota. Toisaalta onhan suosittu St

Siis et meijän suomenkielisten pitäisi jotenkin tippa silmässä muistella mennyttä 600 vuoden siirtomaa-aikaa ja sen aikaan saamaa kyltyyriä? Anna miun kaikki kestää!

Vierailija
20/178 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden pienellä suomenruotsalaisella paikkakunnalla. Nej! Nej! Nej! Kukaan ei halunnut olla missään tekemisissä, kun selvisi että olen suomenkielinen. En ole koskaan nähnyt rasistisempia ja inhottavampia ihmisiä. Kyseessä siis Paraisiin kuuluva Nauvo. Muutin pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan