Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset rahat 20 vuotta, kunnes mies alkoi tienata kolme kertaa enemmän kuin minä. Mitä nyt?

Vierailija
21.09.2019 |

Mentiin nuorena naimisiin ja minä olin monta vuotta kotona kotiäitinä. Mies on ollut koko ajan töissä, minä tästä ajasta kotona ja opiskelemassa yhteensä 15 vuotta ja vasta viimeiset 5 vuotta töissä. Oma urakehitys on ollut hyvää, olen tässä ajassa jo nostanut palkkaani +50%.

Rahasta ei olla riidelty koskaan. Kaikki raha on ollut yhteistä, menot yhteisesti päätettyjä. Jos olen äitiyslomillani tai opiskellessa jotain tienannut, ne ovat ilman muuta olleet yhteistä rahaa.

Nyt jostain syystä mies käyttäytyy eri tavalla. Tulot ovat viime vuosina nousseet niin, että mies tienaa tällä hetkellä kolme kertaa niin paljon kuin minä, vaikken minäkään mikään pienituloinen ole. Enää rahat eivät olekaan ihan yhteisiä, vaan miehen mielestä hänellä on oikeus päättää rahoista vähän itsenäisemmin kuin aiemmin. Voi esim. myydä "omia" tavaroitaan ja tehdä niillä rahoilla mitä lystää. Tähän asti kaikki omaisuus on ollut täysin yhteistä ja jos jotain isompaa on myyty, oli se tavara sitten oikeastaan kumman tahansa, sekä myymisestä että rahojen käytöstä on keskusteltu.

Tämä tuli täysin puskista. Tilanne on tosi epäreilu, jos tässä vaiheessa elämää ja avioliittoa mies toteaakin, että hänellä on oikeus tehdä "omille tavaroilleen" mitä haluaa, koska miehelle on ostettu tässä viimeisten 20 vuoden aikana paljon enemmän niitä "omia tavaroita". Minä harrastan asioita, joihin ei tarvitse kummoisia välineitä, mutta miehen harrastukseen on hankittu tuhansilla ja tuhansilla euroilla vaikka mitä. Samoin auto on hänen nimissään. Asunto on ilman muuta puoliksi kummankin nimissä.

Tilanne kärjistyi eilen siihen pisteeseen, että mies ilmoitti voivansa myydä vaikka kaikki tavaransa ja voivansa olla vaikka puoli vuotta sapattivapaalla omilla "säästöillään". Minullahan tätä vaihtoehtoa ei ole, koska sitä "omaa tavaraa" ei todellakaan ole euromääräisesti sinne päinkään.

MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN?

Kommentit (370)

Vierailija
41/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis maksanut puolet näistä miehen harrastusvälineistä, joita on alkanut myymään? Autosta myös? Autohan on sen omaisuutta kenen nimi on papereissa. Onko teillä avioehto?

Kuulostaa siltä, että mies on alannut valmistelemaan eroa.

Yhteiset rahat, joten yhteisesti on kaikki hankittu. Meillä kaikki rahat ovat tulleet koko ajan yhdelle tilille, ei ole korvamerkitty kenen rahoja mistäkin tulee. Lapsilisät, minun tuloni, miehen tulot, veronpalautukset, kirppismyyntitulot, ihan kaikki mahdolliset pennoset tulevat samalle tilille. Aika vaikeaa erotella, kuka on maksanut mitä ja kenen rahoilla.

ap

No jos teillä ei ole avioehtoa ja yhteistalous, niin puolet saaduista rahoista, joita mies on myynyt kuuluu sinulle. Ei välttämättä vielä kannata laittaa eroanomusta vetämään, mutta tyhmä ei silti kannata olla, vaan ottaa omista oikeuksistaan selvää ja keskustella asiasta miehen kanssa (kiertelemättä ja suoraan).

erotilanteessa puolet kuuluu. Muutenhan sitä saa haluta, mutta miehen ei ole pakko osittaa akalle euroakaan

Vierailija
42/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on testosteronipitoinen (toivottavasti!) saalistaja ja nyt ap meinaa viedä mieheltä palkinnon uranoususta. Tappaa motivaation ja ehkä kunnioituksenkin ap:ta kohtaan.

Mies on pitänyt sanansa ja elättänyt koko revohkaa erittäin pitkään. Jos hän antaa edelleen saman perheelle, mutta nyt pitää ylimäärän, anna pitää!

Lisäksi omaisuus jaetaan vasta erossa tasinkona, avioliiton aikana kumpikin puolisoista hallitsee itsenäisesti omaa omaisuuttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin ap:n nuorempaan. Tuollainen rahafiksaatio ei ole tervettä. Moni kiva, pirteä nuori nainen olisi tyytyväinen, jos oman palkan tai opintotuen tuhlaamisen lisäksi pääsisi silloin tällöin ilmaiseksi mukaan kaukomatkalle tms.

Vierailija
44/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä viimeiseltä 15v ap voit hyvin pyytää mieheltä takaisin esimerkiksi päiväkotihoitajan palkkaa, koska olet joutunut hoitamaan lapset ja olemaan kotona.Jos olet vielä hoitanut kotitaloudenkin ja pessyt pyykit, niin voit pyytää vielä erikseen siivoojankin palkan.

Ai että palkkaa. Me muut ollaan kyllä voitu käydä töissä JA hoitaa lapset ja kodin.

Vierailija
45/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis maksanut puolet näistä miehen harrastusvälineistä, joita on alkanut myymään? Autosta myös? Autohan on sen omaisuutta kenen nimi on papereissa. Onko teillä avioehto?

Yhteiset rahat, joten yhteisesti on kaikki hankittu. Meillä kaikki rahat ovat tulleet koko ajan yhdelle tilille, ei ole korvamerkitty kenen rahoja mistäkin tulee. Lapsilisät, minun tuloni, miehen tulot, veronpalautukset, kirppismyyntitulot, ihan kaikki mahdolliset pennoset tulevat samalle tilille. Aika vaikeaa erotella, kuka on maksanut mitä ja kenen rahoilla.

ap

Kaikki tulee samalle tilille, mutta mies ei saa rahoja käyttää? Sepä mielenkiintoista.

Tarkoitin sitä, että nyt jostain syystä miehellä olisi suurempi oikeus käyttää rahoja kuin minulla esimerkiksi siinä tilanteessa, että mies myy vaikkapa jonkun 2000 euroa maksavan harrastusvälineensä. Väline, joka on yhteisellä päätöksellä hankittu, yhteisistä rahoista, mutta yhtäkkiä myymisestä saadut tulot ovatkin vain miehen rahoja, joilla hän voi tehdä mitä haluaa. Tämä on nyt se kiista.

ap

Vierailija
46/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit heti.. Kulut puoliksi.

Vierailija
47/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap:lle tapahtuu, jos ei ole enää yhteisiä rahoja? Jos kerran tienaa jo nyt paremmin kuin keskivertosuomalainen, talo on maksettu eikä isoja velkoja ole, niin miksi edelleen täytyy saada käyttää puolison tienestejä kuin mies olisi se kuuluisa rahaa syöksevä seinä.

Minulla on aina ollut omat tulot ja omat menot. Jos nyt tulisi ero, ei elintasossani tapahtuisi yhtään mitään muutosta, vaikka henkisesti ero olisikin iso kolaus. Juuri silloin on hienoa tietää, että ei tarvitse muuttaa vuokrayksiöön jonnekin slummiin, koska ei ole tottunut vuosia tuhlaamaan miehen rahoja. Käytän vain itsetienaamiani euroja, ap:lle voisi tehdä ihan hyvää opetella  toimimaan samoin.

Vierailija
48/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Niin kauan kun vaimo elättää rahat on yhteisiä, mutta jos mies alkaa tienata monta kertaa enemmän niin vaimo yhä elättää ja miehellä on hupirahaa yllinkyllin itsellään. Näin oli meillä aikanaan.

Milloin ap on elättänyt?

Viittasin miesten asenteeseen, että niin kauan kun hyöty on itsellä kaikki on yhteistä, kun omasta pitäisi palauttaa tai jakaa se ei enää toimikaan niin. Kodin ja lastenhoito on työtä. Ap ei ole hoitanut kotona vieraiden lapsia vaan heidän yhteisiään. Kotiin laitettu aika on ap:n työpanos ja helpottanut myös miehen elämää. Sillä on taloudellinen arvo. Ap voi laittaa hintaa 10e tunti + päivystysmaksu 24/7 vuorosta ja veloittaa 15 vuotta mieheltään. Jos tämä ei tajua panostuksen arvoa.

Löytyy ihan oikeuden päätös siitä, pitääkö "kotiäitivuodet" korvata avoliitossa ja kyllä, jos olet tukenut puolisoa niin, että hän on saanut hyvän uran ja vointu tehdä rauhassa työtä ollessasi itse tuloton, niin korvaus on noin 1700 e/vuosi. Tässäkin katsotaan, olisiko ollut mahdollista tehdä töitä vai oliko valinta sittenkin se kotiinjääneen. Jos olisi voinut mennä töihin, niin korvaus pienenee.

Ap on kotiäitivuosina saanut ilmaisen asunnon, ruuan ja ylöspidon, josta voisi vastaavasti laskuttaa melkoisia summia.

Älä nyt viitsi tätä puppua. Ei avioehtoa. Omistaa puolet asunnosta, jota ei ole maksanut.

On saanut ilmaiseksi elää ja opiskella ammatin. Ap on kyllä saanut enemmän kuin osansa tuossa diilissä

Vierailija
49/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette te mitään kovin isotuloisia ole, jos rahaa pitää hankkia myymällä vanhoja tavaroita? En ihan ymmärrä tätä kiistaa. 

Meillä kaikki on myös yhteistä, ei ole mitään erillisiä omia rahoja. Aiemmin mies tienasi hieman enemmän, minä tienaan nykyään kaksi kertaa enemmän. Aiemmassa asetelmassa ei ollut ongelmaa, koska meillä minun asenteeni on taloudellisempi. Nykytilanteessa miehen tuhlaavaisuus muodostuu ongelmaksi, koska minä tienaan suurimman osan näistä tuhlausrahoista. Jos suhtautuminen rahan käyttöön olisi samanlaista, ei erisuuruuiset tulot olisi niin ongelma. 

Ei ihan huvita painaa niska limassa toiselle tuhlausrahoja, siksi olenkin alkanut tekemään ap:n miehen tavoin talouteen liittyviä päätöksiä itsekseni. Mielestäni tässä ei ole mitään ongelmaa. Meillä kukaan ei jää ilman mitään, mutta ylijäävän osan sijoitan miten haluan (käytännössä siis oikeasti sijoitan ja hankin tätä kautta pääomatuloja - jotka sijoitan edelleen. Eli raha on ns. pois kierrosta) . 

Jos tilanne olisi toisinpäin (kuten Ap:n tapauksessa) ja siten, että perheessä kaikki eläisivät samalla tulotasolla, olisi mielestäni kyllä ihan oikeutettua, että mies saisi oman työpanoksensa tulokset käyttöönsä haluamallaan tavalla. Fiksu puoliso tosin ottaisi huomioon tuhlailuissaan Ap:n kotiäitivuosina menettämät potentiaaliset palkkatulot, ja suhtautuisi myötätuntoisesti Ap:n taloudellisiin tarpeisiin. Meillä ei tätä ongelmaa tullut, koska minä olen se suurituloisempi.

Vierailija
50/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaikki tulee samalle tilille, mutta mies ei saa rahoja käyttää? Sepä mielenkiintoista.

Tarkoitin sitä, että nyt jostain syystä miehellä olisi suurempi oikeus käyttää rahoja kuin minulla esimerkiksi siinä tilanteessa, että mies myy vaikkapa jonkun 2000 euroa maksavan harrastusvälineensä. Väline, joka on yhteisellä päätöksellä hankittu, yhteisistä rahoista, mutta yhtäkkiä myymisestä saadut tulot ovatkin vain miehen rahoja, joilla hän voi tehdä mitä haluaa. Tämä on nyt se kiista.

ap

suosittelen yhteistä tiliä josta maksatte yhteiset asiat ja oman tilin josta hankitte mitä haluatte.

Kumpikin laittaa yhteiselle tilille xxx euroa kuussa, saman verran, ja sieltä ostetaan ruoka, maksetaan asunnon menot jne, lasten vaatteet jne.

Loppuu se kitinä kun saat sinäkin tehdä omalla osuudellasi mitä haluat.

Vierailija
51/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No jos teillä ei ole avioehtoa ja yhteistalous, niin puolet saaduista rahoista, joita mies on myynyt kuuluu sinulle. Ei välttämättä vielä kannata laittaa eroanomusta vetämään, mutta tyhmä ei silti kannata olla, vaan ottaa omista oikeuksistaan selvää ja keskustella asiasta miehen kanssa (kiertelemättä ja suoraan).

erotilanteessa puolet kuuluu. Muutenhan sitä saa haluta, mutta miehen ei ole pakko osittaa akalle euroakaan

Tällaisesta toiminnasta voi ja kannattaakin tehdä omat johtopäätökset, että ehkä se yhteiselämä ei ole enää niin tärkeää.

Vierailija
52/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Siis mies ei saa käyttää rahaa ilman sinun lupaasi?

Onko teillä taloudellisesti tiukkaa?

Vierailija
53/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meillä oikeasti miehiä, jotka tienaavat 9000 e/kk, mutta joilla ei ole ilman vaimon lupaa mahdollisuutta ostaa edes golfmailaa? Koska se vaimo oli 15 vuotta kotiäitinä ja koska vaimo opiskeli 5 vuotta miehen tuloilla, niin mies ei saa käyttää tienestejään.

Vierailija
54/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että yhteiset rahat ovat olleet ihan järkevä valinta siinä vaiheessa, kun sinä olet ollut pitkään kotona ja tulosi ovat olleet minimaaliset. Mutta nyt tilanne on muuttunut, kun käytte kumpikin töissä ja palkat ovat nousseet. Ilmeisesti siis rahaa on käytössä selvästi enemmän kuin aukaisemmin. Eikö nyt kannattaisi sopia, että kummankin palkasta määrätty osuus mene omalle tilille ja sinne menneet rahat saa käyttää niin kuin itse haluaa. Monta riitaa vältetään, kun kummallakin on käytössään myös omaa rahaa, jonka käytöstä ei tarvitse päästä sopimukseen puolison kanssa.

Siis tämän jälkeen myös sinulla olisi omaa rahaa, ei pelkästään miehelläsi.

Vierailija
55/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Niin kauan kun vaimo elättää rahat on yhteisiä, mutta jos mies alkaa tienata monta kertaa enemmän niin vaimo yhä elättää ja miehellä on hupirahaa yllinkyllin itsellään. Näin oli meillä aikanaan.

Milloin ap on elättänyt?

Viittasin miesten asenteeseen, että niin kauan kun hyöty on itsellä kaikki on yhteistä, kun omasta pitäisi palauttaa tai jakaa se ei enää toimikaan niin. Kodin ja lastenhoito on työtä. Ap ei ole hoitanut kotona vieraiden lapsia vaan heidän yhteisiään. Kotiin laitettu aika on ap:n työpanos ja helpottanut myös miehen elämää. Sillä on taloudellinen arvo. Ap voi laittaa hintaa 10e tunti + päivystysmaksu 24/7 vuorosta ja veloittaa 15 vuotta mieheltään. Jos tämä ei tajua panostuksen arvoa.

Löytyy ihan oikeuden päätös siitä, pitääkö "kotiäitivuodet" korvata avoliitossa ja kyllä, jos olet tukenut puolisoa niin, että hän on saanut hyvän uran ja vointu tehdä rauhassa työtä ollessasi itse tuloton, niin korvaus on noin 1700 e/vuosi. Tässäkin katsotaan, olisiko ollut mahdollista tehdä töitä vai oliko valinta sittenkin se kotiinjääneen. Jos olisi voinut mennä töihin, niin korvaus pienenee.

Ap on kotiäitivuosina saanut ilmaisen asunnon, ruuan ja ylöspidon, josta voisi vastaavasti laskuttaa melkoisia summia.

Älä nyt viitsi tätä puppua. Ei avioehtoa. Omistaa puolet asunnosta, jota ei ole maksanut.

On saanut ilmaiseksi elää ja opiskella ammatin. Ap on kyllä saanut enemmän kuin osansa tuossa diilissä

Huomasitko asian ydintä: korvaus olisi 1700 e vuodesta! Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että ap ei olisi voinut mennä töihin (esim. merikapteeneille on Sveitsissä aika vähän töitä). Ei oikeudessa katsota, että työssäkäyneen tulee korvata kotiäitivuosia, vaikka niistä olisi miten yhdessä sovittu.

Vierailija
56/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että yhteiset rahat ovat olleet ihan järkevä valinta siinä vaiheessa, kun sinä olet ollut pitkään kotona ja tulosi ovat olleet minimaaliset. Mutta nyt tilanne on muuttunut, kun käytte kumpikin töissä ja palkat ovat nousseet. Ilmeisesti siis rahaa on käytössä selvästi enemmän kuin aukaisemmin. Eikö nyt kannattaisi sopia, että kummankin palkasta määrätty osuus mene omalle tilille ja sinne menneet rahat saa käyttää niin kuin itse haluaa. Monta riitaa vältetään, kun kummallakin on käytössään myös omaa rahaa, jonka käytöstä ei tarvitse päästä sopimukseen puolison kanssa.

Yksi ongelma on se, että ap:n mukaan mies on alannut myymään yhteistä omaisuutta pitäen rahat itsellään. Johonkinhan mies tarvitsee rahaa, kun on alannut realisoimaan omaisuutta ja eriyttämään rahoja.

Vierailija
57/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille ja naimattomille oppia tästä ketjusta.

- Ei ikinä 100% yhteisiä tilejä! Taloustili voi olla erikseen ja sinne laitetaan ennalta sovitut summat kuukausittain. Mitä jää omalle tilille, on omassa käytössä ja oman harkinnan alaisena.

- Oma napa ensin; ikinä et voi tietää jääkö mies katujyrän tai naapurin Natashan alle ja jäätkö yksinhuoltajaksi. Ura, tulot ja eläkekertymä kuntoon ja raha-asiat hoitoon myös kotivuosina (joita ei ole siis pakko naisen viettää).

-Tulot ja menot voi jakaa 50-50 mutta myös tulojen suhteessa. 2500 ja 5000 nettotuloilla taloustiliä voi täyttää vaikka suhteessa 1:2 (pienempipalkkaiselta 1200 kuussa, isommalta 2400 jne). 

- Avioehdot sun muut kuntoon.

Omalla kokemuksella ei voi ikinä tietää millainen liero ihmisestä kuoriutuu vuosikymmenten tai kriisien kuluessa. Varmaa on tähän asti ollut että kaikilla on mielessä oma etu ja oma napa. Tätä vastaan ei kannata taistella, mutta oman selustan turvaamisella pääsee pitkälle eikä se ole itsekästä tai kylmää.

Vierailija
58/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap:n mies, jäisin sapattivapaalle vaikkapa viideksi vuodeksi.

Vierailija
59/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorille ja naimattomille oppia tästä ketjusta.

- Ei ikinä 100% yhteisiä tilejä! Taloustili voi olla erikseen ja sinne laitetaan ennalta sovitut summat kuukausittain. Mitä jää omalle tilille, on omassa käytössä ja oman harkinnan alaisena.

- Oma napa ensin; ikinä et voi tietää jääkö mies katujyrän tai naapurin Natashan alle ja jäätkö yksinhuoltajaksi. Ura, tulot ja eläkekertymä kuntoon ja raha-asiat hoitoon myös kotivuosina (joita ei ole siis pakko naisen viettää).

-Tulot ja menot voi jakaa 50-50 mutta myös tulojen suhteessa. 2500 ja 5000 nettotuloilla taloustiliä voi täyttää vaikka suhteessa 1:2 (pienempipalkkaiselta 1200 kuussa, isommalta 2400 jne). 

- Avioehdot sun muut kuntoon.

Omalla kokemuksella ei voi ikinä tietää millainen liero ihmisestä kuoriutuu vuosikymmenten tai kriisien kuluessa. Varmaa on tähän asti ollut että kaikilla on mielessä oma etu ja oma napa. Tätä vastaan ei kannata taistella, mutta oman selustan turvaamisella pääsee pitkälle eikä se ole itsekästä tai kylmää.

Ai naisen ei ole pakko viettää? Niin siellä töissähän nainen työntää lapsen ulos, ei mitään ongelmaa ja seuraavana päivänä jo töissä.

Vierailija
60/370 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelma on se, että ap:n mukaan mies on alannut myymään yhteistä omaisuutta pitäen rahat itsellään. Johonkinhan mies tarvitsee rahaa, kun on alannut realisoimaan omaisuutta ja eriyttämään rahoja.

Myymään omia harrastusvälineitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi