Yhteiset rahat 20 vuotta, kunnes mies alkoi tienata kolme kertaa enemmän kuin minä. Mitä nyt?
Mentiin nuorena naimisiin ja minä olin monta vuotta kotona kotiäitinä. Mies on ollut koko ajan töissä, minä tästä ajasta kotona ja opiskelemassa yhteensä 15 vuotta ja vasta viimeiset 5 vuotta töissä. Oma urakehitys on ollut hyvää, olen tässä ajassa jo nostanut palkkaani +50%.
Rahasta ei olla riidelty koskaan. Kaikki raha on ollut yhteistä, menot yhteisesti päätettyjä. Jos olen äitiyslomillani tai opiskellessa jotain tienannut, ne ovat ilman muuta olleet yhteistä rahaa.
Nyt jostain syystä mies käyttäytyy eri tavalla. Tulot ovat viime vuosina nousseet niin, että mies tienaa tällä hetkellä kolme kertaa niin paljon kuin minä, vaikken minäkään mikään pienituloinen ole. Enää rahat eivät olekaan ihan yhteisiä, vaan miehen mielestä hänellä on oikeus päättää rahoista vähän itsenäisemmin kuin aiemmin. Voi esim. myydä "omia" tavaroitaan ja tehdä niillä rahoilla mitä lystää. Tähän asti kaikki omaisuus on ollut täysin yhteistä ja jos jotain isompaa on myyty, oli se tavara sitten oikeastaan kumman tahansa, sekä myymisestä että rahojen käytöstä on keskusteltu.
Tämä tuli täysin puskista. Tilanne on tosi epäreilu, jos tässä vaiheessa elämää ja avioliittoa mies toteaakin, että hänellä on oikeus tehdä "omille tavaroilleen" mitä haluaa, koska miehelle on ostettu tässä viimeisten 20 vuoden aikana paljon enemmän niitä "omia tavaroita". Minä harrastan asioita, joihin ei tarvitse kummoisia välineitä, mutta miehen harrastukseen on hankittu tuhansilla ja tuhansilla euroilla vaikka mitä. Samoin auto on hänen nimissään. Asunto on ilman muuta puoliksi kummankin nimissä.
Tilanne kärjistyi eilen siihen pisteeseen, että mies ilmoitti voivansa myydä vaikka kaikki tavaransa ja voivansa olla vaikka puoli vuotta sapattivapaalla omilla "säästöillään". Minullahan tätä vaihtoehtoa ei ole, koska sitä "omaa tavaraa" ei todellakaan ole euromääräisesti sinne päinkään.
MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN?
Kommentit (370)
Kuulostaa tosi epäreilulta. Miten teillä muuten menee?
Onko avioehtoa? Jos ei, niin eropaperit vetämään. Mies alkaa käyttää taloudellista valtaansa sinuun kiristyskeinona ja se on aina huono juttu. Lähde lätkimään ennen kuin tapahtuu mitään pahempaa. Onko miehellä jo toista kiikarissa?
Harmi, että mies unohti tilanteen, jossa menetit vuosien ajan ansiotuloja ja eläkkeesi jää pienemmäksi. Lapsenne ovat yhteisiä.
Niinhän se menee. Niin kauan kun vaimo elättää rahat on yhteisiä, mutta jos mies alkaa tienata monta kertaa enemmän niin vaimo yhä elättää ja miehellä on hupirahaa yllinkyllin itsellään. Näin oli meillä aikanaan.
Minusta tuo kuulostaa ok:lta, jos teidän elintaso on sellainen että sinun palkkasi pystyy ongelmitta kattamaan puolet kustannuksista.
Toki kusipäistä, jos mies alkaa keulimaan rahoillaan eikä voi koskaan ostaa yhteistä lomaa tms , mutta eivät ne ole sinun rahojasi.
Miksi mies ei saisi myydä omia tavaroitaan? Juridisesti tavara on sen, joka sen on maksanut, jos ei muuta dokumenttia omistuksesta ole. Jos ne on miehen harrastusvälineitä, niin miksi niitä ei saisi myydä, eihän perhe kärsisi siitä mitenkään.
Miehen sapattivuosihan olisi ihana sinullekin, koska näin mies ei tienaisi sinua enempää ja sinun tulosi olisi ne perheen yhteiset rahat, jollaisia miehen tienestit oli kotiäitivuosinasi.
Mikähän olisi tilanne, jos sinä ansaitsisit kolme kertaa enemmän? Ai niin, eihän moni nainen edes huoli köyhempää tai pienempituloista miestä. Tästä on osoituksena, että suurituloisin kymmenes miehistä on kaksi kertaa useammin aviossa kuin pienituloisin kymmenes.
Kysyn kuitenkin uteliaisuudesta, että mitä tavaroita mies on myynyt tai aikoo myydä?
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että mies unohti tilanteen, jossa menetit vuosien ajan ansiotuloja ja eläkkeesi jää pienemmäksi. Lapsenne ovat yhteisiä.
Viisitoista vuotta ap kotona mies on elättänyt perhettä. Jos lapsia on kymmenen tai yli, viisitoista vuotta on perusteltua. Ihan ok, että mies hallitsee nyt itse ylijäämää, kun on venynyt 15 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lopun alulle.
Tietysti kuulostaa, jos raha on ainoa syy olla yhdessä.
Olet siis maksanut puolet näistä miehen harrastusvälineistä, joita on alkanut myymään? Autosta myös? Autohan on sen omaisuutta kenen nimi on papereissa. Onko teillä avioehto?
Kuulostaa siltä, että mies on alannut valmistelemaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei saisi myydä omia tavaroitaan? Juridisesti tavara on sen, joka sen on maksanut, jos ei muuta dokumenttia omistuksesta ole. Jos ne on miehen harrastusvälineitä, niin miksi niitä ei saisi myydä, eihän perhe kärsisi siitä mitenkään.
Miehen sapattivuosihan olisi ihana sinullekin, koska näin mies ei tienaisi sinua enempää ja sinun tulosi olisi ne perheen yhteiset rahat, jollaisia miehen tienestit oli kotiäitivuosinasi.
Totta. Mies voi olla pitkään kotona, hoitaa pienet ja yhteiset lapset ja huolehtia kodissa lähes kaikista. Menettää tulojaan ja eläkettään.
ohis
Meillä ei ole avioehtoa. Lähdettiin kumpikin aivan nollista, mentiin naimisiin siis nuorina ja täysin ilman mitään omaa omaisuutta. Kaikki, mitä tässä 20 vuoden aikana on hankittu, on ollut tähän asti yhteistä. Minun vanhempani takasivat asuntolainamme aikoinaan, nyt heidät on maksettu pois.
Mies puhui vuosikausia siitä, miten onnekkaita lapsemme ovat olleet, kun saivat olla kotona luonani niin monta vuotta. Jos olisin tästä nykyisyydestä tiennyt, olisin tottakai yrittänyt päästä työelämään kiinni jo vuosikausia aiemmin. Opiskelin kyllä reippaasti ja reilusti alle tavoiteajan, en siis vitkastellut siinä vaiheessa.
Eilinen oli isku vasten kasvoja. Ihan kuin yhtäkkiä olisi paljastunut, että miehellä onkin joku ihme oma omaisuus, jota on kerrytetty 20 vuotta ja sitten huomataan, että minulla ei tätä jostain syystä sitten olekaan.
Mies sanoi, että voinhan minäkin myydä vaikka vaatteitani tai .. niin, ei paljoa muuta. Polkupyörän?
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet siis maksanut puolet näistä miehen harrastusvälineistä, joita on alkanut myymään? Autosta myös? Autohan on sen omaisuutta kenen nimi on papereissa. Onko teillä avioehto?
Kuulostaa siltä, että mies on alannut valmistelemaan eroa.
Yhteiset rahat, joten yhteisesti on kaikki hankittu. Meillä kaikki rahat ovat tulleet koko ajan yhdelle tilille, ei ole korvamerkitty kenen rahoja mistäkin tulee. Lapsilisät, minun tuloni, miehen tulot, veronpalautukset, kirppismyyntitulot, ihan kaikki mahdolliset pennoset tulevat samalle tilille. Aika vaikeaa erotella, kuka on maksanut mitä ja kenen rahoilla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi epäreilulta. Miten teillä muuten menee?
Kai ihan jees. Mies on edennyt urallaan ja tässä nykyisessä työssään enemmän stressaantunut ja enemmän poissa kotoa työmatkoilla jne. Vähäinen yhteinen aika on kuitenkin ollut todella hyvää, ei missään nimessä mene huonosti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se menee. Niin kauan kun vaimo elättää rahat on yhteisiä, mutta jos mies alkaa tienata monta kertaa enemmän niin vaimo yhä elättää ja miehellä on hupirahaa yllinkyllin itsellään. Näin oli meillä aikanaan.
Milloin ap on elättänyt?
Ymmärrän pointtisi mutta ymmärrän myös miestäsi. Meillä on myös ns yhteiset rahat, mutta jos mies haluaa ostaa veneen niin hän voi ostaa veneen jos hänellä rahat siihen riittävät. Ja saa myydä sen ja tehdä rahoilla mitä haluaa. Meillä on yhteisiä hankintoja sekä omia hankintoja. Ei avioliitto meinaa sitä että menettää kokonaan oman itsenäisyyden ja päätäntävallan. Itsekin myin vuosi sitten moottoripyöräni ja itse päätin mitä rahoilla tein. Toki keskustelin miehen kanssa yleisesti kun mietin sijoitanko ne rahat osakkeisiin vai laitanko vaan säästötilille. Meillä mies itseasiassa lyhentää koko asuntolainan vaikka omistan puolet. Minä taas teen kaikki päivittäistavara ostokset ja maksan perus laskut. Vaikka mies tienaa paljon enemmän, on meillä sama perus elintaso. En kuitenkaan kuvittele että mies olisi velvollinen minulle perustelemaan kaikki hankintansa ja vaatisin itselle osuutta niistä. Hän saattaa kustantaa meidän lomamatkan käytännössä kokonaan, joten mun mielestä hänellä on myös ostella itselle asioita jotka eivät minulle kuulu. Itsekin siis tienaan kyllä mukavasti ja voin ostaa vastaavasti itselle asioita.
Mutta, on mieheltä väärin ottaa tuollainen asenne. Mistä tuollainen kumpuaa? Selvästi on turhautunut johonkin ja se purkautuu tuolla tavalla.
Minusta ihan reilua, että teillä on edelleen yhteiset rahat plus miehellä omaa rahaa isosta palkasta johtuen tai sitten eriytätte rahanne ja maksatte yhteiset kulut tulojen suhteessa ja molemmille jää mitä jää.
Ei ole mitään syytä miksei käytäntöjä voisi päivittää.
Teen itse sikarankkaa duunia, josta jää käteen 4500 e. Jos joku mies haluaisi alkaa käyttää rahojani kuin omiaan, olisin pian helpossa duunissa, josta saa kaksi tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko avioehtoa? Jos ei, niin eropaperit vetämään. Mies alkaa käyttää taloudellista valtaansa sinuun kiristyskeinona ja se on aina huono juttu. Lähde lätkimään ennen kuin tapahtuu mitään pahempaa. Onko miehellä jo toista kiikarissa?
No ihan näin yllättäen, keskustelematta, yrittämättä ja asioita selvittämättä en edes harkitse eroa. En todellakaan edes mieti eroa, vaan ratkaisua tähän tilanteeseen. Miehellä ei ole toista. Enemmän tämä kuulostaa joltain keski-iän kriisiltä, jossa mies haluaa jotain muutosta tai vaikka ostaa jonkun moottoripyörän ja pelkää, ettei sitä saa.
ap
Up