Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatellaanko vielä että koulukiusaamisen syy kiusatussa?

Vierailija
21.09.2019 |

Onko tosiaan niin että edelleen nykyään aikuiset, myös osa opettajista ajattelee että kiusaamisen syy löytyy kiusatusta kiusaajien sijaan?

Oman lapsen kiusaamistilannetta käydään paraikaan läpi koulussa, ja meille perheenä on tullut sellainen olo, että kaikki, opettaja mukaanlukien yrittävät löytää syytä kiusatusta. Vaikka lapsemme ei ole tehnyt mitään pahaa kellekään, ja häntä systemaattisesti jätetty porukan ulkopuolelle ja nolattu ja väheksytty muiden edessä.

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 139 vielä se, että kyllä minullekin opettaja on sanonut, että olen liian hiljainen esim lukiossa. Mutta eihän sitten miettynyt syytä siihen, että miksi sellainen olin ja kiusataanko minua yms. Toisaalta hän itse sanoi, että mene niiden tyttöjen kanssa porukkaan, jotka olivat juuri niitä kiusaajiani. Hänestä, kun ne tytöt olivat niin mukavia, vaikka todellisuudessa alkoivat heti pilkkaamaan minua, kun koulu oli vasta alkanut.  Tämän takia minullakin on vahvat epäilyt siitä, että monesti kiusaajat ovat ihan pidettyjäkin ihmisiä esim opettajien silmissä. Jotkut osaavat "pelata peliään" hyvin ja valita sellaisen kohteen, jonka kiusaamisesta ei koidu harmia. Itse yritin joskus sanoa vastaan, mutta minua uhkailtiin niin paljon, että lopulta pidin suuni kiinni. En muutenkaan saanut apua esim vanhemmilta ja päätin vaan kestää.

Olen pahoillani että olet joutunut tuollaista kestämään, ja vieläpä monta vuotta. Luulen että tapauksesi on aika tyypillinen kiusaamistapaus. Et oikeasti tehnyt mitään väärää, tai ollut vääränlainen, mutta silti sinun olisi pitänyt muuttua, olla äänekkäämpi, kovempi jne.

Vierailija
142/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kantani opettajana ja muutenkin on se, että jokainen tilanne on erilainen. Asiat eivät aina ole sitä, miltä ne näyttävät. On tärkeää, että ennen hutkimista tutkitaan.

On tapauksia, joissa on selvinnyt, että uhri ei ole ihan vaan uhri. Läheskään aina oppilas ei kotona kerro ihan kaikkea.

Silloinkin kun kiusattu ei ole varsinaisesti tehnyt mitään pahaa, voi olla paikallaan ohjata häntä silti pohtimaan, mikä omassa käytöksessä kenties ärsyttää muita. Tämä voi auttaa häntä tulevaisuudessa. Ei liene pelkkää sattumaa, että samat tyypit päätyvät kiusatuiksi myös uusissa kouluissa, intissä, töissä jne.

Monen kiusatun sosiaalisissa taidoissa on puutteita. Jopa niin, että tulkitaan kiusaamiseksi sellaistakin, mikä ei sitä ole. Itse asiassa suurin osa tapauksista, joita selvitän, ei ole kiusaamista, vaikka niin sanotaan. Yleensä kyse on riidoista, huonosta käytöksestä, väärinkäsityksistä, kohtaamattomasta kemiasta jne. Mutta toki pyrin nämäkin selvittämään.

Mutta kuten sanottu, tapaukset ovat erilaisia.

Minusta on nyöryyttävää jos muutenkin kiusattua ja huonommassa asemassa olevaa lasta vielä pommitetaan sellaisilla asioilla ja etsitään vikaa hänestä. Niin kuin toiset saisivat sanoa mitä tahansa ja yhden täytyy kaikki kestää. Itsekin  harrastin pianon soittoa ja se oli monelle liikaa. Huono käytös toisia kohtaan on minusta kyllä kiusaamista ja eikä sellaisten jotku toisia huonosti kohtelevat pitäisi oppia jotankin. Miksei heille opeteta sääntöjä. Uskon, että tällainen toiminta säästää monia oppilaita toisten huonolta käytökseltä jos pistetään ne tietyt häiriköt kuriin. Opettajakoulussakaan en näköjään opeta kaikkea ja sinne valikoituu sellaisia ihmisiä, jotka eivät sinne sovi. Olen itsekin todistunut tämän ja joutunut myös opettajan kiusaamaksi, kun hänkin on esim luokan mukana nauranut minulle, kun jännitin esiintymistä ja tärisin. Yksi taas ei sattumalta koskaan muistanut nimeäni, vaikka neljä vuotta olin samassa koulussa. Oli muiden huvittavaa kuunnella, kun kyseli mikä nimeni on tai sanoi sen väärin ja ihan tavallinen nimi kuitenkin kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 139 vielä se, että kyllä minullekin opettaja on sanonut, että olen liian hiljainen esim lukiossa. Mutta eihän sitten miettynyt syytä siihen, että miksi sellainen olin ja kiusataanko minua yms. Toisaalta hän itse sanoi, että mene niiden tyttöjen kanssa porukkaan, jotka olivat juuri niitä kiusaajiani. Hänestä, kun ne tytöt olivat niin mukavia, vaikka todellisuudessa alkoivat heti pilkkaamaan minua, kun koulu oli vasta alkanut.  Tämän takia minullakin on vahvat epäilyt siitä, että monesti kiusaajat ovat ihan pidettyjäkin ihmisiä esim opettajien silmissä. Jotkut osaavat "pelata peliään" hyvin ja valita sellaisen kohteen, jonka kiusaamisesta ei koidu harmia. Itse yritin joskus sanoa vastaan, mutta minua uhkailtiin niin paljon, että lopulta pidin suuni kiinni. En muutenkaan saanut apua esim vanhemmilta ja päätin vaan kestää.

Olen pahoillani että olet joutunut tuollaista kestämään, ja vieläpä monta vuotta. Luulen että tapauksesi on aika tyypillinen kiusaamistapaus. Et oikeasti tehnyt mitään väärää, tai ollut vääränlainen, mutta silti sinun olisi pitänyt muuttua, olla äänekkäämpi, kovempi jne.

Minun tehtäväni on kyllä ole muuttua kenenkään takia vaan toisten pitäisi oppia käyttäytymään. Itse kun aina kohtelin muita hyvin niin olisin toivonut erilaista käytöstä. Jos olisin vastustellut enemmän niin olisi tullut pahaa jälkeä. Esimerkkinä pidän sitä, kun eräs oppilas hakattiin.  Eli parempi kyllä oli olla hiljaa. Mietinkin joskus, että jos olisin ollut poika niin olisin selvinnyt ehjänä noista vuosista. En varmaan.

Vierailija
144/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tehtäväni on kyllä ole muuttua kenenkään takia vaan toisten pitäisi oppia käyttäytymään. Itse kun aina kohtelin muita hyvin niin olisin toivonut erilaista käytöstä. Jos olisin vastustellut enemmän niin olisi tullut pahaa jälkeä. Esimerkkinä pidän sitä, kun eräs oppilas hakattiin.  Eli parempi kyllä oli olla hiljaa. Mietinkin joskus, että jos olisin ollut poika niin olisin selvinnyt ehjänä noista vuosista. En varmaan.

Siis tarkoitin, että jos olisin ollut poika niin muut olisivat varmaan hakanneet minut. Tätä kun sattui silloin paljon. Siinä mielessä säästyin vielä pahimmalta.

Vierailija
145/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään sinun olisi pitänyt muuttua, mutta niin sinulle kuitenkin joko suoraan tai rivien välistä annettiin olettaa. Tämä tuntuu olevan aika yleistä, ikävä kyllä.

Vierailija
146/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa kiusata on se, että heitetään kaverien kanssa roskia läppää hyvässä tahdossa, mutta sanotaan samat asiat kiusatulle vähän ilkeämmällä äänensävyllä. Jos kiusattu loukkaantuu, niin vastaus on, että "en tarkoittanut loukata, ja ei nuo toisetkaan loukkaannu".

No eivät tietenkään loukkaannu, kun heille sitä ei sanota pahalla.

Kiusaaja sitten jatkaa noiden ilkeiden "läppien" heittoa kiusatulle, vaikka tietää ettei tämä tykkää siitä. Siinä ei ole mitään viatonta, mutta niin se esitetään.

Joissain tilanteissa voi olla kyseessä aito väärinkäsitys, että luullaan hyväntahtoista kommenttia kiusaamiseksi. Mutta silloin kyse on kiusaamisesta, jos tuo "hyväntahtoinen läpänheitto" jatkuu, vaikka kohde ei sitä osakseen halua. Kiusaaja tietenkään ei halua jäädä kiinni tahallisesta kiusaamisesta, joten kavereidensa kanssa hän PITÄÄ HUOLEN siitä, että HEILLE hän ei kuulosta ilkeältä. Näin hän saa muut puolelleen, kiusattua vastaan.

Ehkä jotkut kiusaajat, joilla ei ole vielä uhria, tekevät jopa niin, että he sanovat noita siinä rajoilla olevia vitsejä vähän jokaiselle ja odottavat, että joku tarttuu koukkuun ja loukkaantuu. Siitä eteenpäin hän voi sitten kohdistaa astetta ilkeämpää settiä tuohon yhteen, kun taas muille hän kettuilee vain kaverillisesti.

Vierailija
147/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellenikin ollaan monesti sanottu, että oma syyni jos kiusattiin. Pitäisi puolustaa itseään enemmän tai olla rohkeampi. Niin kuin sitten se toisten teko vasta olisi kielletty jos toinen sanoo vastaan ja muuten se ei olisi. Sosiaalisista taidoista paljon puhutaan täällä, mutta ei sekään nyt mitään sosiaalisia taitoja takaa jos kiusaa muita. Heillä vasta ne huonot taidot ovat. Kiusaaja tuskin oppii tavoille jos häntä ei koskaan pistetä kuriin. Sen sijaan moni ujompi ihminen voi oikeassa ja hyväksyvässä seurassa muuttua paljon rohkeammaksi. Yleensä muiden käytöksellä on syytä siihen miksi ne jotkut oppilaat ovat hiljaisia tai arkoja. Monesti he ovat hyljeksittyjä muiden suunnalta ja siinäkin mielestä toisaalta liikaa vaatia heitä reipastumaan. Tässä mielessä ymmärrän myös sen miksi jotkut ovat kiusattuja monessa koulussa. Jos kiusataan paljon ja menee uutena toiseen kouluun on jo valmiiki monesti arempi kuin muut ja ei ole enää niin luottavainen ja rohkea tutustumaan. Silloin ne oppilaat voivat taas huomata, että onpa tuo arka ja alkaa myöhemmin, vaikka kiusaamaan tätä uutta oppilasta, joka on helppo kohde muutenkin. Siinä mielessä kiusatussa ei todellakaan tarvi olla mitään vikaa vaan kierre syntyy helposti. Itsekin olen saanut kokea sen. Ei ole aina helppoa mennä kiusaamisen jälkeen uuteen kouluun ja yrittää siellä saada kavereita, kun muistaa ne ikävät kokemukset. Jos on vielä muutenkin vähän ujompi niin ei ole helppo tilanne.

Uskon silti, että on oikeasti aika helppokin asia saada ujompikin lapsi mukaan jos ryhmä muuten sellainen, että kaikkien on hyvä siellä olla ja se kiusaamisen kitkeminen palvelee koko luokkaa ja parantaa ilmapiiriä. Kiusaajat, kun monesti kiusaavat monia ja sen lopettaminen pelastaa monta ihmistä. En sen takia todellakaan syyttäisi ketään huonoista sosiaalisista taidoista ja omasta mielestä toinen saa olla, vaikka kuinka hiljainen jos kohtelee muita hyvin. Ei se sosiaalisuus pelasta sitä ihmistä, joka kiusaa vaikka hän olisi olevinaan kuinka reipas tahansa. Hän on silti ikävä ihminen, kun kiusaa muita oli se kiusattu sitten minkälainne tahansa. Joidenkin seuraa voi vältällä jos kokee henkilön sellaisena, ettei viihdy tämän seurassa, mutta siihen pilkkaamiseen yms ei saa ryhtyä. Tosin pidän silti ikävänä sen jos joku jätetään silti aina yksin. 

Vierailija
148/200 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on älykkyydestä. Älykkäät lapset (ja aikuiset) eivät kiusaa. Ei ole tarvetta.

Valitettavasti älykkäät ovat pahimpia kiusaajia. T. Opettaja.

Kumma juttu, kun omat kiusaajani ovat nykyään työkyvyttömiä ja osa kuollut huumeisiin. Ja itse valmistun pian kauppatieteiden maisteriksi. En nyt pitäisi omia kiusaajiani penaalin terävimpinä kyninä. Jospa sinun koulussasi älykkyyttä mitataan kiusaamistaidoilla...hmm, mielenkiintoista pedagogiikkaa.

Kyllä älykkäätkin kiusaavat ja ovat monesti porukan aivot, jotka tavallaan pitävät itsensä turvassa ja eivät paljastu. Muut tekevät sitten sen likaisen työn ja saattavat jäädä kiinni. Näin kaikki toimi omassa tapauksessa. Itse en varmaan nyt mikään kovin tyhmä ihminen ole, mutta kiusaaminen vaikutti paljon koulumenestykseen välillä. Muutenkin minulla on jäänyt jälkiä kiusaamisesta ja senkin vuoksi en tiedä kuinka hyvin pystyn enää olemaan ihmisjoukossa ja kunnolla opiskelemaan. Omat kiusaajat ovat aika hyvin päässeet eteenpäin. Osa opiskellut tai opiskelee nykyisin paljon ja elämä näyttää ihan hyvältä. Itse voin vaan haaveilla tästä tällä hetkellä. Edelleen tietyt asiat pelottavat ja olen todella epävarma. Joskus se käy näinkin päin. Mietin oikeasti välillä mitä tästä elämästä oikein tulee jos on nyt vaikeaa ja sellaiset tavalliset asiat tuntuvat kaukaisilta. Tosin myönnän sen, että jotkut kuten minä ovat vähän herkempiä, mutta en tiedä jos jonkun omasta mielestään vahvan ihmisen pistäisi elämään samaa elämää niin miten hän toipuisi. Ehkä paremmin, mutta tietenkin sekin vaikuttaa onko ystäviä tai tukea muuten. Itselläni ei ollut koskaan.  En silti halua antaa periksi, mutta tietyissä asioissa on pakko, kun en halua että joudun siihen pisteeseen, että  "pää hajoaa". Niinkin on meinannut käydä.

Vierailija
149/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellenikin ollaan monesti sanottu, että oma syyni jos kiusattiin. Pitäisi puolustaa itseään enemmän tai olla rohkeampi. Niin kuin sitten se toisten teko vasta olisi kielletty jos toinen sanoo vastaan ja muuten se ei olisi. Sosiaalisista taidoista paljon puhutaan täällä, mutta ei sekään nyt mitään sosiaalisia taitoja takaa jos kiusaa muita. Heillä vasta ne huonot taidot ovat. Kiusaaja tuskin oppii tavoille jos häntä ei koskaan pistetä kuriin. Sen sijaan moni ujompi ihminen voi oikeassa ja hyväksyvässä seurassa muuttua paljon rohkeammaksi. Yleensä muiden käytöksellä on syytä siihen miksi ne jotkut oppilaat ovat hiljaisia tai arkoja. Monesti he ovat hyljeksittyjä muiden suunnalta ja siinäkin mielestä toisaalta liikaa vaatia heitä reipastumaan. Tässä mielessä ymmärrän myös sen miksi jotkut ovat kiusattuja monessa koulussa. Jos kiusataan paljon ja menee uutena toiseen kouluun on jo valmiiki monesti arempi kuin muut ja ei ole enää niin luottavainen ja rohkea tutustumaan. Silloin ne oppilaat voivat taas huomata, että onpa tuo arka ja alkaa myöhemmin, vaikka kiusaamaan tätä uutta oppilasta, joka on helppo kohde muutenkin. Siinä mielessä kiusatussa ei todellakaan tarvi olla mitään vikaa vaan kierre syntyy helposti. Itsekin olen saanut kokea sen. Ei ole aina helppoa mennä kiusaamisen jälkeen uuteen kouluun ja yrittää siellä saada kavereita, kun muistaa ne ikävät kokemukset. Jos on vielä muutenkin vähän ujompi niin ei ole helppo tilanne.

Uskon silti, että on oikeasti aika helppokin asia saada ujompikin lapsi mukaan jos ryhmä muuten sellainen, että kaikkien on hyvä siellä olla ja se kiusaamisen kitkeminen palvelee koko luokkaa ja parantaa ilmapiiriä. Kiusaajat, kun monesti kiusaavat monia ja sen lopettaminen pelastaa monta ihmistä. En sen takia todellakaan syyttäisi ketään huonoista sosiaalisista taidoista ja omasta mielestä toinen saa olla, vaikka kuinka hiljainen jos kohtelee muita hyvin. Ei se sosiaalisuus pelasta sitä ihmistä, joka kiusaa vaikka hän olisi olevinaan kuinka reipas tahansa. Hän on silti ikävä ihminen, kun kiusaa muita oli se kiusattu sitten minkälainne tahansa. Joidenkin seuraa voi vältällä jos kokee henkilön sellaisena, ettei viihdy tämän seurassa, mutta siihen pilkkaamiseen yms ei saa ryhtyä. Tosin pidän silti ikävänä sen jos joku jätetään silti aina yksin. 

Kun se nyt vain on niin ettei toisia voi muuttaa, vain sitä omaa käytöstä. Asia voidaan kieltää esim nyt tämä kiusaaminen, mutta se että joku on sen kieltänyt, ei tarkoita ettei sitä tapahtuisi. Jos miettii vaikkapa seksuaalista väkivaltaa, niin paitsi että se on kielletty, niin myöskin annetaan ohjeita jottei sellaiseen tilanteeseen joutuisi, ja jos joutuu, niin sitten vi olla esim. itsepuolustuskurssista hyötyä. Noille kursseille naiset hakeutuvat ihan omasta halustaan. Ei tämä ala vasta aikuisena, vaan jo lapsesta asti pitää opettaa omat rajat ja itsensä puolustaminen!

Juuri sinunkaltaisesi nyt vain joutuvat kiusatuiksi, eikä ole olemassa mitään sellaista valtaa ja voimaa joka kulkee jatkuvasti rinnallasi heittäen huonosti käyttäytyvät vankilaan.

Tottakai sellaista kiusataan todennäköisemmin joka ei puolusta itseään tai sano vastaan. Lapset pitää opettaa puolustamaan itseään ja sanomaan vastaan. Ihan siellä kotona. Eikä vain passiivisena ottamaan vastaan kaiken mitä kuka tahansa hänelle on valmis tekemään. Se on varmaan kiva että se oma lapsi on sellainen joka tekee mitä tahansa joku sattuu pyytämään tai käskemään, mutta altavastaajaksi hän jää vertaisryhmässä, jos ei osaa itseään puolustaa. Jos ei puolusta itseään ei todennäköisesti puolusta myöskään toisia. Eli hän on uhri ja mahdollistaa myös toisten kiusaamisen puuttumattomuudellaan. Joskus on vain pakko voittaa pelko, ja asettua toisia vastaan. Niin lasten kuin aikuisten. Jos uhriutuu jo lapsena, jatkaa uhriutujan tiellä todennäköisemmin myös aikuisena. 

Vierailija
150/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole kiusatun SYY. 

Mutta lähes poikkeuksetta kiusatun sosiaalisissa taidoissa on pahoja puutteita. Useimmat ovat täysiä tosikkoja ja tulkitsevat tilanteita aina epäedukseen. Kun muut huomaavat tämän, niin lasta helposti aletaan käyttää ikään kuin hyväksi naurun lähteenä.  Kiusattu usein on curling-kasvatti. Ei osaa ottaa huomioon toisia, tehdä kompromisseja, noudattaa yhteisiä leikkin sääntöjä ym. 

Olen toiminut opettajana alakoulussa viisitoista vuotta ja kertaakaan en ole nähnyt, että reilu, avoin ja kiva lapsi tulisi kiusatuksi. Kyllä se vuorovaikutuksen kupruilua on aina. 

Hyvin harvoin mikään ulkoinen seikka sinänsä aiheuttaa kiusaamista: silmälasit, erikoinen nimi ym. Toki kun lapsi on jo kiusatun roolissa, niin nämä avittavat keksimään kaikenlaista pilkkaa. 

Kyllä kiusattu voi olla myös sosiaalisesti lahjakas ja empaattinen ja syy on ulkonäössä. Olen käynyt ala-asteen ja kiusannut itsekin. Toivottavasti olet trolli. En voi uskoa että opettaja voi olla noin typerä.

Vierailija
151/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan opettajilla on velvollisuus puuttua kiusaamistapauksiin. Jos he eivät puutu, niin he voivat joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen siitä. Eivätkö opettajat tiedä tätä? Enemmän pitäisi haastaa heitä oikeuteen, jos eivät puutu kiusaamistilanteisiin!

Vierailija
152/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma siinä että kiusaaminen jatkuu, on se että syystä tai toisesta kiusaajalle ei tule tarpeeksi pahoja seurauksia siitä.

Vierailija
153/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan se kaikkein viisain kasvatustieteen ammattilainen joka kiusattua vielä syyttelee ennestäänkin haastavassa tilanteessa jossa hän on altavastaajana muutenkin.

Vierailija
154/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat, erityisesti tytöt ovat todella eteviä manipuloijia! Sehän jatkuu vielä työpaikoilla—- Tervemenoa perehtymään naisvaltaisille aloille! Kiusattu on monesti jo siinä vaiheessa jossa opettaja pääsee tontille, niin lamaan isketty, ettei kykene kuin ottamaan vastaan minkä tahansa roolin, jota hänelle tyrkytetään.

Bionin Kokemuksia ryhmistä on mainio opus jokaiselle, joka joutuu perehtymään ryhmässä tapahtuviin ilmiöihin.

Tästä keskustelusta, artikkeleista, kaikesta kaipaan konkretiaa, muotteihin tänne mahdu.... Eiköhän kouluihin tarvita poliisia tutkimaan viileän asiallisesti, kuka sanoi ja mitä —— ELTOn sisarena uskon kyllä, että tyttöjen kesken jo päiväkodissa tapahtuu jokin selittämätön sopimus: Tuon kanssa ei leikitä.

Sata kertaa mieluummin ne pahat pojat kuin ne kiltit tytöt! Ne on sopineet kiusaamisesta ennen kuin minä ehdin kuulla jokaisen nimen! Kuinka ne sen tekevät?

Muutamalla katseella.

Ja kateudella.

Melanie Klein: ” Kateus on vihainen tunne, joka voi hyvin ainoastaan nähdessään kärsimystä”. (Klein: Kateus ja kiitollisuus).

Vierailija
155/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se nyt vain on niin ettei toisia voi muuttaa, vain sitä omaa käytöstä. Asia voidaan kieltää esim nyt tämä kiusaaminen, mutta se että joku on sen kieltänyt, ei tarkoita ettei sitä tapahtuisi. Jos miettii vaikkapa seksuaalista väkivaltaa, niin paitsi että se on kielletty, niin myöskin annetaan ohjeita jottei sellaiseen tilanteeseen joutuisi, ja jos joutuu, niin sitten vi olla esim. itsepuolustuskurssista hyötyä. Noille kursseille naiset hakeutuvat ihan omasta halustaan. Ei tämä ala vasta aikuisena, vaan jo lapsesta asti pitää opettaa omat rajat ja itsensä puolustaminen!

Juuri sinunkaltaisesi nyt vain joutuvat kiusatuiksi, eikä ole olemassa mitään sellaista valtaa ja voimaa joka kulkee jatkuvasti rinnallasi heittäen huonosti käyttäytyvät vankilaan.

Tottakai sellaista kiusataan todennäköisemmin joka ei puolusta itseään tai sano vastaan. Lapset pitää opettaa puolustamaan itseään ja sanomaan vastaan. Ihan siellä kotona. Eikä vain passiivisena ottamaan vastaan kaiken mitä kuka tahansa hänelle on valmis tekemään. Se on varmaan kiva että se oma lapsi on sellainen joka tekee mitä tahansa joku sattuu pyytämään tai käskemään, mutta altavastaajaksi hän jää vertaisryhmässä, jos ei osaa itseään puolustaa. Jos ei puolusta itseään ei todennäköisesti puolusta myöskään toisia. Eli hän on uhri ja mahdollistaa myös toisten kiusaamisen puuttumattomuudellaan. Joskus on vain pakko voittaa pelko, ja asettua toisia vastaan. Niin lasten kuin aikuisten. Jos uhriutuu jo lapsena, jatkaa uhriutujan tiellä todennäköisemmin myös aikuisena. 

Okei, eli paitsi että kiusattu on heikko uhri ihan omaa syytään, hänelle lankeaa myös toisten puolustamisen rooli. Mikä logiikka tässä oikein on?

Miksei nämä vahvan itsetunnon omaavat puolusta niitä uhreja?

Vierailija
156/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisena olen todella onnellinen siitä, että en koskaan kertonut opettajille joutuneeni kiusatuksi. En olisi kestänyt sitä häpeää. Olin kiusattu, koska olin hiljainen ja todella ujo. Minulle naurettiin vaatteista ja ulkonäöstä ja saatettiin vaikka tönäistä ohi kulkiessa ja piilottaa tavaroitani. Minulle naurettiin punastumisen takia ja huudettiin paloautokommentteja ja minua matkittiin pilkallisesti. En vielä aikuisenakaan pysty esiintymään mistään, koska koulussa käsieni tärinälle ja äänen värinälle naurettiin. Kerran aloin itkemään ja kyllä siitäkin sai kuulla.

Masennuin jo yläasteiässä. Nyt olen päälle 30 v. ja ollut mt-potilas 20 vuotta elämästäni. Oikeasti olisin tarvinut apua jo nuorena ja kiusaamiseen puuttumista, mutta kukaan ei välittänyt. Näitä juttuja lukiessani olen kyllä todella helpottunut, että kärsin yksin. En olisi ikinä kestänyt sitä häpeää, kun opettajakin olisi sanonut, että vika on minussa.

Vierailija
157/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on älykkyydestä. Älykkäät lapset (ja aikuiset) eivät kiusaa. Ei ole tarvetta.

Kumma juttu, kun omat kiusaajani ovat nykyään työkyvyttömiä ja osa kuollut huumeisiin. Ja itse valmistun pian kauppatieteiden maisteriksi. En nyt pitäisi omia kiusaajiani penaalin terävimpinä kyninä. Jospa sinun koulussasi älykkyyttä mitataan kiusaamistaidoilla...hmm, mielenkiintoista pedagogiikkaa.

KTM:ksi itsekin opiskelleena ja sittemmin uraa vaihtaneena voin kertoa, että opiskeluaika kauppakorkeassa oli elämäni hirveintä aikaa. En ole missään nähnyt ja kokenut niin paljon kiusaamista kuin kauppakorkeassa. No toisaalta, enpä sanoisi ekonomiopiskelijoiden olevan mitenkään erityisen älykkäitä, vaan suurin osa oli korkeintaan kirjaviisaita. Jos eteen tuli pientäkin ajattelua vaativa ongelma, niin useimmilla meni sormi suuhun heti.

Vierailija
158/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se nimenomaan on.  Naurettava väite, että vähemmän älykkäät kiusaisivat enemmän. 

Etenkin tytöillä se pääkiusaaja on hyvinkin nokkela tapaus. Tunnistaa uhrin heikot kohdat ja saa manipuloita ryhmän ympärilleen samaan toimintaan. Yleensä ovat kielellisesti hyvin taitavia. 

Pojilla kaava on hieman toinen. Sanoisin kuitenkin samoin, että ne älykkäät ovat johtotähtiä tässä toiminnassa. Ei tietenkään kaikki, jottei nyt leimata älykkäitä lähtökohtaisesti kiusaajiksi. 

Vierailija
159/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalle tiedoksi, minulla oli avoin, reipas ja kiva lapsi mutta yläkoulun kiusaamisen takia hänestä tuli arka, totinen ja vetäytyvät. Niitä haavoja nyt paikkaillaa varmaan vielä vuosia. Toivon että todella mietit asenteitasi kiusattu ja kohtaa.

Vierailija
160/200 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat näköjään kyynistyneet kiusaamiselle. Eivät varmasti kaikki, mutta olen aika järkyttynyt näistä kirjoituksista täällä ja asenteista niiden takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme