Millainen ystävä kieltäytyy tarjoamasta autoaan muuttokäyttöön?
Olisin tietenkin maksanut itse kaikki bensat. Lupasin myös maksaa hänelle bussimatkat jos sattuu tulemaan joku pakollinen meno laina-aikana. En myöskään pyytänyt tätä autoilevaa ystävää muutoavuksi, koska tiedän hänellä olevan selkävaivoja. Nyt on kyllä ystävyys koetuksella. Auton vuokraaminen on todella kallista ja tuntuu turhalta menoerältä kun tiedän, että samaan aikaan tämä ystävän auto seisoo käyttämätömänä parkkipaikalla.
Kommentit (384)
Tässä kuviossa minua huolettaisi paljon enemmän auton sisätilat kuin joku epätodennäköinen mälli liikenteessä.
Ap plus kantoapu survoo uudehkoon henkilöautoon erikokoisia ja painoisia huonekaluja, laatikoita ja nyssäköitä niin siinä on verhoilut ja ovenpielet kovilla. Eikä niitä mikään vakuutus korvaa paitsi korkeintaan ap:n kotivakuutuksen vastuuvakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Tulen kuskiksi, jos olet 22-vuotias kaunis nainen ja saan tulla myös testaamaan pari yötä uudessa kodissa.
Eksyit nyt jonne värälle keskustelupalstalle.
Sellainen ystävä, joka toivoo, että olette ystäviä vielä muuton jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
ap:lle: materiaa arvostava ystävä. Tai ehkä se on häneltä jotain pois hänen ajattelussaan, jos lainaisi. Täysin käsittämätöntä kyllä muuten, mikäli sinuun voi muuten luottaa, etkä ole ollut epäluotettava.
Ja vastauksista huomaa, että ihmiset arvostavat valtavasti materiaa, sekä ovat hyvin itsekkäitä - suurempi ilo syntyisi enemmistölle selvästi lainaamattomuudesta, kuin lainaamisesta, vaikka lainaaja olisi 100% luotettava. Nuo asiathan ovat vastakkain jonkinlaisessa punninnassa mielessä, kun harkitsee lainatako vai ei. Merkitsevämpi voittaa - saako iloa tms. enemmän lainaamisesta vaiko lainaamattomuudesta - ja on päätöksen perusta.
Ei vaan punninnassa painaa riski:Mitä jos autolle sattuu jotain ja minulle tulee useiden satojen eurojen lisäkustannuksia vakuutuksen omavastuusta ja menetetyistä bonuksista?
Mekin olemme lähteneet muuttoavuksi niin, että ajamme itse autoa ja autamme tavaroiden kantamisessa. Emme kuitenkaan lainaisi autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei luota sun ajotaitoosi?
Mitä tarkoitat? Ymmärtääkseni autoissa on vakuutus vahinkoja varten.
Minulla on vanha auto, eikä kovin kummoista vakuutusta, kun kuitenkin hajoamiset ym. menisi omavastuun piikkiin, enkä tod.näk. saisi vakuutuksesta yhtään rahaa. Siksi autollani saan ajaa vain minä ja mieheni. Muiden käsiin en autoani luottaisi.
Ystävälläni on lähes uusi auto joten kattava vakuutus varmasti löytyy.
ap
Miten uskallat edes kysyä ystäväsi uutta autoa lainaan? Minä en ainakaan uskaltaisi pyytää uutta autoa lainaan vaan pelkäisin kolaroivani sen, ja sitten stressaisin kaikista taloudellisista vahingoista vaikka olisikin vakuutus jne...
AP:n ystävä kirjoitti:
En lainaisi enkä edes vuokraisi maasturimersuani kenellekään muuttokäyttöön, koska en käytä sitä itsekään muuttokuormien kuljettamiseen. Muuttofirmat ja vuokrapakut ovat sitä varten, ei 170.000 euron maasturit vaikka sinne tavaraa mahtuisikin.
Jos haluat tehdä muuton autollani, ostat sen omaksi etkä avaudu täällä palstoilla kuin mikäkin wt nössö.
Vitut sulla mitään maasturi mersua edes ole! Ehkä unissas....
Koska auto on mun omaisuutta. En myöskään lainaa asuntoani, vaikka en koko ajan ole kotona. Siis ihan vaan omaisuuteni on tuottamassa iloa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa kirjoitti:
Entä jos muuttaja tekee töppäyksen, joutuu maksumieheksi ja auton omistaja oletkin sinä. Kuka joutuu maksamaan ja vastuuseen vaikka törpön kuskin kuolemankolarin?
Mitäpä jos mitään ei satu? Kumpi on todennäköisempää?
No senhän voi varmistaa sillä että antaa pari tonnia auton lainaajalle pantiksi, maksaa lisäksi laina-ajan polttoaineet. Mahdolliset naarmut ja muu kuluminen otetaan sitten tuosta parista tonnista, isommat vahingot toki täysimääräisenä.
Kun mitään ei satu niin miksi tuo olisi ongelma?
Kumppanisi pitää varmaan juosta sukupuolitautitesteissä alvariinsa ihan vaan varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuviossa minua huolettaisi paljon enemmän auton sisätilat kuin joku epätodennäköinen mälli liikenteessä.
Ap plus kantoapu survoo uudehkoon henkilöautoon erikokoisia ja painoisia huonekaluja, laatikoita ja nyssäköitä niin siinä on verhoilut ja ovenpielet kovilla. Eikä niitä mikään vakuutus korvaa paitsi korkeintaan ap:n kotivakuutuksen vastuuvakuutus.
Tämä. Olen kerran antanut auton lainaan. Sain sen takaisin muoviosat ihmeellisesti viilleltynä ja ilmeisesti autoon oli nojailtu, koska maalipintaan oli jäänyt rumat, syvät painaumat farkkujen takataskujen nappien korkeudelle >:| Eli muutama hassu naarmu = satojen tai tuhansien edestä huollettavaa. Voin tulla muuttoavuksi, mutta kukaan ei enää ikinä aja eikä ainakaan KUORMAA autoani ilman minua.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sohva mahtuu farmariautoon? Tai sänky?
No jospa siinä autossa on sellainen hienous kun peräkoukku. Toki sit pitäs pummia se kärrykin lainaa!😉
Jps on pelkkä liikennevakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Auto on kyllä liian arvokas esine lainattavaksi, varsinkin kun lainaaja ajaa vain satunnaisesti silloin tällöin.
Köyhälle tai nuukalle on kaikki liian arvokasta lainattavaksi.
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sohva mahtuu farmariautoon? Tai sänky?
No jospa siinä autossa on sellainen hienous kun peräkoukku. Toki sit pitäs pummia se kärrykin lainaa!😉
Ei ollut sohvaa eikä sänkyä. Ettekö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on kyllä liian arvokas esine lainattavaksi, varsinkin kun lainaaja ajaa vain satunnaisesti silloin tällöin.
Nuukalle mutta varakkaalle kyllä. Köyhä yleensä lainaa koska se tietää miltä tuntuu itse saada apua hätäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukalle mutta varakkaalle kyllä. Köyhä yleensä lainaa koska se tietää miltä tuntuu itse saada apua hätäänsä.
Hyvä pointti. Onhan tehty paljon tutkimuksiakin miten ahneita ja itsekkäitä varakkaat ovat. Epäempaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.
Bensa, veroa 70,25 s/l ilman ALVia. Kulutus 8/100km, ajan 15tkm = 843€/v
Ajoneuvovero = aika tarkalleen 300€/v
Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.
Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.
Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?
Ohis! Anna mää arvaan, sää äänestät kokoomusta?
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasken paljonko autoilun veroja maksan vuodessa ilman ALVia koska autoton maksaa myös ALVin omasta rahankäytöstään.
Bensa, veroa 70,25 s/l ilman ALVia. Kulutus 8/100km, ajan 15tkm = 843€/v
Ajoneuvovero = aika tarkalleen 300€/v
Autoveron osuus arvonalennuksesta. Autoveron osuus uuden hinnasta 19%, esimerkkina Mazda 6 A 165hv joka nykyinen autoni mutta oma vain vanhempi korimalli. Uusi 34300€, 5 vuotias 100tkm käytetty 19000€ (oikea esimerkki nettiautosta). 582€/vuosi on autoveron osuus arvonalennuksesta.
Eli yhteensä maksan 1725€ vuodessa veroja, tämä ei siis ALVia vaan pelkästään autoilun verotusta. Joten verottaja keventää minun kukkaroa vuodessa 1725€ enemmän kuin autottoman kukkaroa.
Kun joudun maksamaan vuodessa 1725€ rangaistusveroa jota autoton ei joudu maksamaan, miksi lainaisin tai antaisin kyytejä ilmaiseksi?
Ohis! Anna mää arvaan, sää äänestät kokoomusta?
Eiköhän tuo ole persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan köyhänä autoani lainaisi, koska siinä ei ole enää kaskoa. Menisi talous ihan retuperälle, jos jokin vahinko sattuisi.
Tulen kuskiksi, jos olet 22-vuotias kaunis nainen ja saan tulla myös testaamaan pari yötä uudessa kodissa.