Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni pienituloinen ei tajua miten veroprogressio toimii

Vierailija
19.09.2019 |

Hyvä esimerkki oli keskustelussa jossa joku sanoi palkakseen 3500 euroa/kk ja heti oli joku kommentoimassa että tostahan jää perheellisellekin ainakin 2000 e/kk säästöön. Siis mitäh? Selkeesti kommentoija kuvitteli että tuosta tulisi tilille vähintään 3000 euroa nettona. No ei todellakaan tule. Eikö ihmiset tajua että Suomessa veroprosentti kasvaa lähes 60% asti? Esimerkiksi se 10 000 euron palkka tarkoittaa että saat tilillesi n. 5000 euroa, puolet menee yhteiskunnalle. Enemmän pitäisi puhua nettotuloista että oikeasti voisi arvioida jonkun elintasoa. Ja kummastuttaa kovasti miten joku voi näilläkin veroprosenteilla väittää että hyvätuloiset palkansaajat luistavat vastuusta.

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajan tuloverolaskurista 45000e vuodessa tienaava maksaa veroja ja veroluoneisia maksuja 31,5%.

Palkanmaksaja maksaa tämän lisäksi n. 9000€ eläkemaksuja, nämä menevät suoraan siis eläkeyhtiöille, eikä niitä näy palkkalaskelmassa.

Sitten palkansaaja ostaa autoonsa polttoainetta ja maksaa siitä polttoaineveron, sekä alv 24%. Eli veroa verosta.

Ruokakaupassa alvia 14%

Lähes kaikessa mitä sillä palkalla ostaa on 10-24% alvia.

Kokonaisveroaste reilusti yli 50%.

Vierailija
122/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. KAIKKI joskus köyhyysrajalla eläneet jakavat sen turhautumisen, kun vihdoin pääset hirmu työllä sieltä palkkakuopasta kunnon ansioille vain huomataksesi, että verotus syö kaiken. Kun saat palkankorotuksen 200e, todellisuudessa saat siitä korkeintaan neljäsosan.

On raivostuttavaa edetä uralla vaan maksaaksesi veroja koko ajan enemmän. Olen itse ollut tosi pienituloinen ja tavallaan tyytyväisin olin pienituloisena, kun menot sopeuttamalla maksoi veroja vähän ja käteen jäi lähes saman verran kun palkkatyöläisenä.

En mä ihmettele yhtään, miksi jengi ei mene töihin matalapalkka-alalle vaan nostaa tukia. Suomessa työn tekemisestä on tehty niin kannattamatonta, että kannattaa olla kotona.

Jos nykyinen hallitus olisi antanut edes pienen porkkanan keskituloiselle veronmaksajalle, olisi se kannustin maksella niitä veroja. Mutta eipä tullut yhtään porkkanaa. Bensan hintaa korotetaan mutta sähköautoihin ei ole keskiluokalla varaa. Laittaisivat verottomaksi sähköauton ostamisen, tekisivät edes JOTAIN, mikä viestisi duunarin arvostamisesta.

Suomesta tehdään maata, jossa kukaan ei saa vaurastua omalla työllä. Punavihreä hallitus on pahinta, mitä duunarille voi tapahtua. Toivon, että seuraavassa hallituksessa on Persukset ja Kokoomus ja ehkä KDP, jos sitten jäisi palkastakin jotain merkittävää käteen. 

Kenelle tätä Suomea tällä hetkellä rakennetaan? Ei ainakaan työväenluokalle ja ahkerille duunareille.

No näin kyllä. Siis koko tämä loukku on rakennettu siltä pohjalta, että mahdollisimman monesta saadaan tehtyä mahdollisimman vauva ja laiska jolloin äänet menee... jaa kenelle? No juuri niille ihmisille jotka haluavat sinun pysyvän avuttomana letkuruokinnassa sen sijaan että rakentaisit elämästäsi omilla ehdoillasi joskus jotain.

Ja siis toimeentulotuen korotus on 20e. Se ei tule nostamaan ketään sieltä köyhyydestä pois, tuo on silkkaa vit***lua hallitukselta. Tämä hallitus ei ole tehnyt mitään muutoksia, joka kannustaisi työntekoon. Olen todella hämmästynyt, että SDP on kääntänyt takin duunarille.

Ja lapsilisän korotus joka NELJÄNNESTÄ lapsesta, no sen tietää, mille kohderyhmälle se taas on tarkoitettu... onhan se 20e iso raha kun sen lähettää eri maahan, jossain päin maailmaa sillä elää kuukauden.

Lapsilisää pitäisi korottaa tuntuvasti ENSIMMÄISESTÄ lapsesta, sillä se syntyvyys saattaisi notkahtaa ylöspäin. 

Pliis älä kommentoi postaustani. Sulla on varmaan jotain itikoitakin... Että jonkin tuen itsessään pitäisi nostaa ketään köyhyydestä kertoo kaiken imetysmaailmankatsomuksestasi. Hyi.

Erittäin asiallinen ja hyvä kommentti.

T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pienituloiset saa halvemmat asunnot yms. etuja. Tulojen tasaaminen on tässä maassa normi, mutta hölmöimmät eivät sitä vain tajua miten etuoikeutettuja pienituloisina ovat. 

Tuijottavat vain sitä bruton määrää.

Sinccis

Sinä et taida olla pahemmin niistä etuoikeuksista nauttinut, joita kadehdit. Kyllä minä ottaisin nettona mieluummin 2300 kuin 1300, ei siihen niin paljon tukia saa päälle. En pidä sitä minään etuoikeutena, että 1600 eurosta ei lähde samalla veroprosentilla kuin 3500 palkasta. Se että joltain siivoojalta lähtee kokopäiväisestä raatamisesta "vain" 300 euroa veroja ja veroluonteisia maksuja ei ole mikään hirvittävä kateuden aihe. Sillä saa ehkä mahdollisesti hieman halvemman vuokratason asunnon (useimmiten ei saa), mutta esimerkiksi omasta asunnosta saa vain uneksia. 

Tämä on jännä ilmiö. Kun jotkut yritykset saavat energiansa pienemmällä veroprosentilla, vasemmistolaiset rääkyvät rahan syytämisestä rikkaille ja että nämä yritystuet pitää lopettaa. Kun ihminen saa palkkaa, josta maksaa pienemmällä veroprosentilla veroja se ei nyt sitten olekaan mikään tuki eikä etuoikeus :D

Vierailija
124/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. KAIKKI joskus köyhyysrajalla eläneet jakavat sen turhautumisen, kun vihdoin pääset hirmu työllä sieltä palkkakuopasta kunnon ansioille vain huomataksesi, että verotus syö kaiken. Kun saat palkankorotuksen 200e, todellisuudessa saat siitä korkeintaan neljäsosan.

On raivostuttavaa edetä uralla vaan maksaaksesi veroja koko ajan enemmän. Olen itse ollut tosi pienituloinen ja tavallaan tyytyväisin olin pienituloisena, kun menot sopeuttamalla maksoi veroja vähän ja käteen jäi lähes saman verran kun palkkatyöläisenä.

En mä ihmettele yhtään, miksi jengi ei mene töihin matalapalkka-alalle vaan nostaa tukia. Suomessa työn tekemisestä on tehty niin kannattamatonta, että kannattaa olla kotona.

Jos nykyinen hallitus olisi antanut edes pienen porkkanan keskituloiselle veronmaksajalle, olisi se kannustin maksella niitä veroja. Mutta eipä tullut yhtään porkkanaa. Bensan hintaa korotetaan mutta sähköautoihin ei ole keskiluokalla varaa. Laittaisivat verottomaksi sähköauton ostamisen, tekisivät edes JOTAIN, mikä viestisi duunarin arvostamisesta.

Suomesta tehdään maata, jossa kukaan ei saa vaurastua omalla työllä. Punavihreä hallitus on pahinta, mitä duunarille voi tapahtua. Toivon, että seuraavassa hallituksessa on Persukset ja Kokoomus ja ehkä KDP, jos sitten jäisi palkastakin jotain merkittävää käteen. 

Kenelle tätä Suomea tällä hetkellä rakennetaan? Ei ainakaan työväenluokalle ja ahkerille duunareille.

Ay-pomoille ja vihervasemmisto-lokkeilijoille ja haittamaahanmuuttajille

125/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen otsikko pitää kyllä paikkansa.

Sekin on fakta että moni varakkaampi tiedostaa todella hyvin asian.

Käytännössähän se menee niin että ne joilla on mahdollisuus pääomatulona ottaa palkkatulo mulkkaavat varmasti asiat siten.

Sitten verotuksen progressio vaan naurattaa koska itsellä kiinteä vero tulotasosta riippumatta.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
126/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niille, jotka eivät tuota mitään jakovaraa tässä maassa

Vierailija
127/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kokkarien trollihöpinää nyt taas? Jokainen suomalainen tietää, että Suomessa on progressiivinen verotus. Jokainen myöskin tietää, että mitä suurempi palkka sitä enemmän on mahdollisuuksia verosuunnitteluun. Kukaan Suomessa ei maksa mitään 60% veroa. Kaikkein parhaiten tienaavat maksavat 30-40% veroa. 

Suomen maksimiveroprosentti on 55,8%, ei mikään 40%. Sitä joutuu maksamaan miljoonan vuosituloista. 40% veroprosentti lyödään päälle noin 6000e kuukausipalkasta, 30%  veroprosentti tulee siinä 3500e kuukausipalkan kohdalla.

Kyllä huvittaa kun menneisyydessä 2000 euron bruttopalkalla kuvitteli että 5000 euron kuukausipalkalla elää herroiksi ja asuu varmasti vähintään kartanossa. No, nyt 5200 euron kuukausituloilla sitä tajuaa että veroa lähtee 37% eli lähes kaksi tonnia ja yksinasuvana joutuu maksamaan KAIKEN itse, mukaanlukien kalliin ruoan ja poskettomat vuorat yhden hengen kotitalouden asunnoissa Helsingissä. Puolison kanssa asuminen olisi paljon halvempaa, mutta eipä sellaisia nyt voi tyhjästä taikoa. Onneksi ei ole sentään lapsia niin jää säästöön ja omiin luksuksiin rahaa, mutta kyllä tulee mietittyä että miten näinkin suurella kuukausipalkalla joutuisi tuijottamaan hintoja jos elättäisi perhettä. 

Vierailija
128/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. Palkkatuloista 30% yhteiskunnalle, korkein päivähoitomaksu, ei mitään tukia ja kaikesta saa maksaa korkeimman mukaan. Nyt vielä tulevat veronkorotukset polttoaineeseen tarkoittaa lisää työmatkakuluja.

Kas kun ei jo palkkaa makseta suoraan valtiolle josta valtio jakaa viikkorahat kansalaisille.

Vierailija
129/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi tätä varakkaiden itkua taas!

Minusta 18,5% verotus 3 500 e kuukausipalkasta on aika vähän. Kun ajattelee mitä kaikkea sillä saa.

Jos olet asunut maissa, joissa maksat vähemmän veroa, huomaat että kustannukset jotka joudut maksamaan omasta pussistasi ovat paljon suuremmat. Suomessa voi rauhassa ajella autolla teillä, ei tartte joka käänteessä maksaa tiemaksuja esimerkiksi. Lapset voi laittaa puoli-ilmaiseksi päiväkotiin, ja ilmaiseksi kouluun -- muissa maissa saadakseen saman tasoista hoitoa ja koulutusta joudut maksamaan paljon. Koulussa ei ole välttämättä ruokaa lapsille, vaan joudut maksamaan senkin, myös kuljetukset maksat tai hoidat (koska lapsi ei voi kulkea yksin tai bussilla), koulupuku on pakko ja senkin kustannat. Terveydenhoidosta maksat maltaita. USA:ssa nykyisin ambulanssia ei moni uskalla enää tilata ettei tule liian kallista laskua, ihan perusmabulanssikyyti voi olla useita tuhansia dollareita ja jos joudut vaikka synnyttävää vaimoasi varten tilaamaan ambulanssihelikopterin, sitten lasku on suolainen 100 000 dollaria. Toki jos sulla on työn kautta terveysvakuutus, se korvaa osan muttei kaikkea.

Jne..

Suomalaisilla keskituloisissa ja varakkailla asiat ovat liian hyvin, joten itketään muutamasta satasesta joka menee hyvästä palkasta.

Kyllä minulla menee joka kuukausi ihan tuhansia euroja, joten se siitä "muutamasta satasesta".

Tuhansia euroja veroihin? Vau, sulla on sitten todella hyvä palkka!

Jos työnteko ei maistu, aina voit toki ruveta elämään työttömän tuloilla eli 6-7 e/päivä. Ihan vapaa valinta sulle!

Kyllä vaan menee keskituloisella.

Kokeilisit mennä töihin joskus - ihan vapaa valinta - ja katso sitten palkkakuittia

Vierailija
130/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen raivannut tieni kotiäidin ja juopon isän helmoista korkeakouluun, jossa pärjätäkseni jouduin tekemään koko ajan töitä, kun muut kurssikaverit sai vanhemmilta rahaa.

Ihan mielenkiinnosta, mutta mikä on sellainen opiskeluala, että muut opiskelukaverit ihan yleisesti saa vanhemmiltaan rahaa yhtään mittavammin?

Aika yleistähän tuo töissäkäynti opintojen ohella on, tai ainakin ns. minun aikaani oli. Itse ainakin tein niin ja silti nostin opintolainaa. 

Kiinnostaa itseänikin. Itse opiskelin IT-alalle lihavien palkkojen ääreen ja kurssikavereistani kukaan ei saanut koskaan vanhemmilta rahaa, omalla ajalla mentiin töihin kauppaan, mäkkäriin, varastolle ja IT-tukeen lisävarojen perässä. Ehkä tämä on joku Hankenin juttu.

Vierailija
131/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on surullinen ketju, koska kohtuullista palkkaa nauttivat valittavat veroista, jotka ovat ihan siedettävät. Vielä surullisempaa on että Suomessa ilmaiseksi koulutetut ihmiset eivät edes tiedä miten verotus ja eläkkeet Suomessa toimivat ja vaan keksivät faktojen tilalle omaa virheellistä propagandaansa.

Huh huh.

On se surullista vetää muita kivireessä. Verotuksen voisit havaita palkkakuitistasi. Kokeilisit mennä töihin ja tulla sieltä reestä tänne vetäjien puolelle. Siis sulle huh huh

Vierailija
132/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 18,5% verotus 3 500 e kuukausipalkasta on aika vähän. Kun ajattelee mitä kaikkea sillä saa.

Jos olet asunut maissa, joissa maksat vähemmän veroa, huomaat että kustannukset jotka joudut maksamaan omasta pussistasi ovat paljon suuremmat. Suomessa voi rauhassa ajella autolla teillä, ei tartte joka käänteessä maksaa tiemaksuja esimerkiksi. Lapset voi laittaa puoli-ilmaiseksi päiväkotiin, ja ilmaiseksi kouluun -- muissa maissa saadakseen saman tasoista hoitoa ja koulutusta joudut maksamaan paljon. Koulussa ei ole välttämättä ruokaa lapsille, vaan joudut maksamaan senkin, myös kuljetukset maksat tai hoidat (koska lapsi ei voi kulkea yksin tai bussilla), koulupuku on pakko ja senkin kustannat. Terveydenhoidosta maksat maltaita. USA:ssa nykyisin ambulanssia ei moni uskalla enää tilata ettei tule liian kallista laskua, ihan perusmabulanssikyyti voi olla useita tuhansia dollareita ja jos joudut vaikka synnyttävää vaimoasi varten tilaamaan ambulanssihelikopterin, sitten lasku on suolainen 100 000 dollaria. Toki jos sulla on työn kautta terveysvakuutus, se korvaa osan muttei kaikkea.

Jne..

Suomalaisilla keskituloisissa ja varakkailla asiat ovat liian hyvin, joten itketään muutamasta satasesta joka menee hyvästä palkasta.

No just autolla ajaminen on Suomessa maailman kalleinta, vaikkei edes ole niitä tietulleja.

Vierailija
133/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Aloituksen otsikko pitää kyllä paikkansa.

Sekin on fakta että moni varakkaampi tiedostaa todella hyvin asian.

Käytännössähän se menee niin että ne joilla on mahdollisuus pääomatulona ottaa palkkatulo mulkkaavat varmasti asiat siten.

Sitten verotuksen progressio vaan naurattaa koska itsellä kiinteä vero tulotasosta riippumatta.

Ei kannata puhua, jos ei todellisuudessa ymmärrä asiasta mitään. Sanotaan, että ansaitsen vaikka 20tonnia vuodessa ja minulla olisi mahdollisuus ottaa se joko palkkatulona tai pääomatulona. Järjenjuoksusi mukaan minuun kannattaisi se ottaa pääomatulona, koska "itsellä kiinteä vero tulotasosta riippumatta". Tosiassa maksaisin paljon enemmän kuin jos ottaisin sen palkkatulona, mutta älä anna tosiasioiden häiritä tuota nerokasta ajatuksenvirtaa. Kannattaa myös muistaa, että pääomatulojen veroprosentti on 30-34 ja tähän päälle 20% yhteisövero, jolloin todellinen veroprosentti huitelee siellä selvästi 40+ paremmalla puolen. Se niistä "kevyesti verotetuista pääomatuloista", joista lähinnä nämä saappaan äo:lla varustetut yksilöt jaksavat puhua.

Vierailija
134/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne..

Tarkoitit varmaan, että mitä kaikkea SINÄ saat tuolla muitten maksamalla verolla? En käsitä kaltaistesi maailmankatsomusta. Mä olen elänyt köyhyysrajan alapuolella enkä ole käynyt koskaan toimeentulotukea. Olen raivannut tieni kotiäidin ja juopon isän helmoista korkeakouluun, jossa pärjätäkseni jouduin tekemään koko ajan töitä, kun muut kurssikaverit sai vanhemmilta rahaa.

Ainoa kannustin koskaan on ollut ajatus siitä, että joskus mulla on sitten varaa johonkin. Tuntuu uskomattomalta, että Suomen valtio tarjoaa kyllä kaikille maksuttoman peruskoulun ja korkeakoulusta on tehty edullista, mutta mitä sen jälkeen? Siihen loppuu valtion porkkanat, sen jälkeen siirryt maksajaksi ja ikiliikkuja on valmis.

Suomessa halutaan taata kaikille korkea koulutus, että kierto säilyy ja verojen avulla pidetään yllä tätä ihmisen omaa luovuutta ja motivaatiota hapattavaa systeemiä. Tasapäistävä Suomi ei elä Tuhkimo-tarinoista vaan siitä hallusinaatiosta, että kaikki ovat oikeutettuja aivan kaikkeen tekemättä mitään ja työväenluokka maksaa.

Juuri sosiaalituilla eläneet vanhempani ovat esimerkillään näyttäneet, miksi tämä systeemi on mätä. Miksi me elätetään ihmisiä, homssantuu-sukupolvea, jotka ovat mielestään aina vaan saamapuolella.

Miten sieltä köyhyysrajalta kannattaa koskaan yrittää edes nousta, kun joudut vaan maksumieheksi? Keskaria tässä hallitus näyttää kaikille, joilla on unelma elättää itsensä työllä ja suhteuttaa elintaso koulutuksen kestoon.

Miksi ihmeessä et muuta pois, jos noin ahdistaa?

Mutta lähtetään nyt siitä, että eihän elintason koulutuksen keston mukaan pitäisi määräytyä, vaan sen mukaan, kuinka hyödyllinen olet työnantajalle. Eikä pitkäkään koulutus tarkoita, että ketään työnantajaa kiinnostaisit. Maassa on pilvin pimein työttömiä maistereita, tai aivan koulutustaan vastaamattomassa yksinkertaisessa työssä olevia.

Kyllä, koulutus on maksuton, korkeakoulutusta myöten, mutta mitä sitten? Sitä sietää kysyä. Ja: Sinun sietäisi olla kiitollinen, että sinulla sentään on työ, ilmeisesti vieläpä hyväpalkkainen ja ehkä koulutustasi vastaavakin.

Kaikilla korkeakoulutetuilla ei mene ollenkaan niin hyvin. 

No, mutta hehän ovat sinun silmissäsi arvottomia pummeja. Vaikka ihan yhtä lailla kuin sinä ovat opiskelleet - osa myös hankalista lähtökohdista - toiveena saada elämäänsä parannettua.

Jos nyt et saa otettua itseäsi niskasta kiinni ja muutettua johonkin parempaan maahan, niin miten olisi, jos edes keskustelisit työnantajasi kanssa uusien työntekijöiden palkkaamisesta. Ja nimenomaan työttömien, ei jo valmiiksi töissä olevien. Se olisi nimittäin se konsti, jolla saisit "elättämiesi pummien" määrää edes pienemmäksi. Työhaluisia heissä kyllä on.

Miksi aina hyvätuloisille ehdotellaan tätä maasta muuttoa? Miksei heillä saa olla mitään mielipiteitä siitä, mihin suuntaan tätä maata tulisi kehittää, vaikka rahoittavat suurelta osin yhteiskuntaa? Miksei köyhän kannattaisi muuttaa? No, me kaikki tiedämme vastauksen siihen.

Mitä luulet tälle maalle käyvän, kun sille tärkeät rahoittajat sanovat yksi toisensa jälkeen heipat?

On tämä sairas näkökulma, että maassa jossa progressiivosuus verotuksessa on katossa, vielä pitäisi tuntea suurta kiitollisuutta siitä että SAA työskennellä.

Ohis

Juuri näin. Niin, että ihan saa työskennellä ja kuunnella sitten sosiaalitukia nostavien nillittämistä. Jotkut vetävät talospulkkaa ja kyytiläiset vaan valittavat sen sijaan että tulivat vetämään. Vasemmistolaista talousdiktatuuria

Vierailija
135/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on surullinen ketju, koska kohtuullista palkkaa nauttivat valittavat veroista, jotka ovat ihan siedettävät. Vielä surullisempaa on että Suomessa ilmaiseksi koulutetut ihmiset eivät edes tiedä miten verotus ja eläkkeet Suomessa toimivat ja vaan keksivät faktojen tilalle omaa virheellistä propagandaansa.

Huh huh.

Ovathan ne "siedettävät", jos niiden maksamisen on ulkoistanut muille. Jostain kumman syystä lähinnä sosiaalietuuksilla elävät puhuvat siitä kuinka sitä ja sitä veroa voisi hyvin nostaa. Samalla järjenjuoksulla se on ihmisoikeusrikkomus, jos niistä omista tuista lähtee muutama euro. Järjenköyhyyttä ja tekopyhyyttä joku voisi sanoa.

p.s. Suomi ei voi edes enää kilpailla muiden pohjoismaiden kanssa selvästi kovemmalla ansiotulojen verotuksella puhumattakaan muista OECD maista. Siinä missä muissa pohjoismaissa on melko systemaattisesti kevennetty ansiotulojen verotusta on Suomessa suunta pääosin ollut päinvastainen ja täällä "veronalennus" tarkoitti sitä, että verotus ei poikkeuksellisesti kiristynyt yhden hallituskauden aikana.

Vierailija
136/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät auki jo ... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niille, jotka eivät tuota mitään jakovaraa tässä maassa

Alapeukuttajat - kertokaapa miten nuo tekevät jotain jaettavaa Suomessa. Ovat kyllä muiden taskuilla

Vierailija
137/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta veroeurosta pitäisi saada yksi ääni. Näin voisi paremmin vaikuttaa suhteessa siihen kuinka paljon kantaa kuluja. Ongelmahan tämä ei tietenkään ole koska me kaikki, ainakin vassarit, tiedetään että "rikkaat eivät maksa veroja" niin näin heille ei sitä valtaakaan tulisi...

Vierailija
138/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä pienituloinen progression ymmärtää, mutta ei sitä rahan kulutusta. jos palkka 3500  ja  verojen jälkeen 2000, perheellisellä siis yhteensä 4000 jos kummankin palkka sama. sitä ei ymmärrä jos ei jää säästöön neljästä tonnista.

Ja pienituloinen ei myöskään ymmärrä sitä, että sen lisäksi ettei hänen tarvitse osallistua yhteiskunnan rahoittamiseen, hänen elämistään ja olemistaan subventoidaan joka puolelta, mutta sitten kun olet tavallinen keskituloinen työssäkäyvä, niin et saa yhteiskunnalta mitään, mutta maksat kaikesta täyden hinnan.

Nelihenkinen perhe maksaa pääkaupungissa asumisestaan ainakin 1500 euroa, lasten hoitokulut ovat vähintään 250 euroa / lapsi. Puolet on mennyt ja on vasta kuun ensimmäinen päivä. On sähkö, puhelinkulut neljältä, netti, paikallisliikenteen liput, ruoka ja sitärataa. Vaikka siitä 4000 eurosta joitain satasiakin jäisi, niin onko se sen arvoista herätä 0715 laittamaan lapsia tarhaan ja siitä töihin, toinen hakee ne neljältä, itse pääset töistä viideltä.. työmatkoihin tunti ja seuraavana päivän sama ralli alusta. 

Tuossahan tuo tulikin jo eli saat ainakin halvemman päivähoidon kuin jos veroja kerättäisiin vähemmän. Kannattaa kyllä laskea voisiko toinen jäädä kotiin kodinhoidontuelle, työttömäksi tai kokonaan ilman tuloja ja miten esim. asumistukea silloin myönnettäisiin. Olisiko kannattavampaa? Tuskin.

Helsingissä ei aivan tuota joudu edes maksamaan vaan

"Kokopäivähoidon maksu on enintään 289 euroa nuorimmasta ja 145 euroa toiseksi nuorimmasta varhaiskasvatuksessa olevasta lapsesta."

Lisäksi esiopetus on ilmaista ja tänä syksynä myös viisivuotiaat näyttävät pääsevän ilmaiseksi varhaiskasvatuksen piiriin puolella maksulla.

Henkilökohtaisesti pidän aika paljona jos 2000e jää palkoista kuussa asumisen kulujen ja lastenhoitomaksujen jälkeen vielä muuhun kulutukseen neljälle hengelle.

No se nyt tästä vielä puuttuisikin, että kotona makaaminen olisi kannattavampaa kuin töissä käynti. Työtön ei maksa lasten päivähoidosta mitään. Kun työssä käyvä maksaa ensin sen työttömän oleskelun ja hänen lapsensa, sitten omien lasten hoidon, niin siitä työssä käymisestä jää käytännössä ihan sama raha kuin kotona makaamalla. Joo, jää siitä muutama satanen, mutta se edellyttää kahdelta perheenjäseneltä 8-16 duunia joka arkipäivä, kun toisella ei ole muuta kuin vapaa-aikaa. Tämä epätasapaino ei käy suomessa yksiin..

Lapset tarvitsevat päivähoitoa vaan muutamia vuosia. Mielestäni ei mikään ongelma ja täysin ennakoitavissa oleva asia. Varsinkin se tilanne että kaksi lasta on yhtäaikaa täydellä hinnalla päivähoidossa ei kestä viittäkään vuotta. Oli tuossa esimerkissä yritetty keksiä kaikki mahdolliset huonot puolet. En tunne yhtään kaksilapsista perhettä jonka molemmat lapset olisi päivähoidossa ja lapsilla olisi omat kännykät (puhelinkulut neljältä). 

Työssäkäyvä maksaa veroissaa ensisijaisesti omia tukiaan eli lapsilisiä ja lastensa päivähoitoa. Sitten katsotaan vieläkö jää rahaa maksaa työttömien tukia tai heidän lastensa hoitoa. Ja myös työtön voi joutua olemaan töissä vaikka ei palkkaa saisikaan. 

Edellisessä esimerkissä perheellä jää käyttöön vähintään 2000e/kk ja toimeentulotuella elävällä samanlaisella 1450e/kk ja toimeentulotukiperheellä ei hyväksytä noin kalliita asumiskustannuksia. Toimeentulotuella elävä ei myöskään saa tuohon päälle enää lapsilisiä. Edellisen esimerkin perhe maksaa luultavasti asuntolainaa jos asumisen kulut ovat 1500e/kk tai sitten kannattaisi muuttaa halvempaan tai hankkia oma asunto.

Ihmeellinen ajatusten kulku jos toimeentulotuen varassa eläminen aiheuttaa noin paljon kateutta mutta ei kuitenkaan halua siirtyä sinne itse.

Vierailija
139/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meillä pienipalkkainen (brutto 1900e, netto 1500e) ja opiskelija (opintotuki 250e + opintolaina 650e = netto 900e), lisäksi 100e asumistuki.

Eli nettona meidän yhteiset tulot 2500e. Maksetaan vuokrat ja laskut tuosta. Asutaan hyvällä sijainnilla mukavassa asunnossa. Syödään ihan perus hyvin, ei tarvitse kitkutella. Molemmille jää muutama satanen säästöön kuussa. Miten suurempituloiset ei pärjää tuolla nettosummalla/per lärvi?

Vai onko tässä pohjimmiltaan kyse siitä että LAPSELLINEN ei pärjää?

Vai onko teillä liian isot lainat (autot, talo..), joista maksatte säästöön itsellenne? Kun olette ne lainat maksaneet niin asunnot ja autot on teidän.

Vierailija
140/265 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kokkarien trollihöpinää nyt taas? Jokainen suomalainen tietää, että Suomessa on progressiivinen verotus. Jokainen myöskin tietää, että mitä suurempi palkka sitä enemmän on mahdollisuuksia verosuunnitteluun. Kukaan Suomessa ei maksa mitään 60% veroa. Kaikkein parhaiten tienaavat maksavat 30-40% veroa. 

Juu ei 60% veroa maksetakaan mutta väitteesi 30-40% veroasteesta on täyttä puppua.

30% menee rikki 41 000 € vuosituloilla.

40% menee rikki 82 000 € vuosituloilla.

Eli Parhaiten tienaavat maksavat reilusti enemmän kuin tuon 30-40%, Parhaiten tienaavat maksavat 55,8% veroja ja veroluontoisia maksuja palkastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä