Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni pienituloinen ei tajua miten veroprogressio toimii

Vierailija
19.09.2019 |

Hyvä esimerkki oli keskustelussa jossa joku sanoi palkakseen 3500 euroa/kk ja heti oli joku kommentoimassa että tostahan jää perheellisellekin ainakin 2000 e/kk säästöön. Siis mitäh? Selkeesti kommentoija kuvitteli että tuosta tulisi tilille vähintään 3000 euroa nettona. No ei todellakaan tule. Eikö ihmiset tajua että Suomessa veroprosentti kasvaa lähes 60% asti? Esimerkiksi se 10 000 euron palkka tarkoittaa että saat tilillesi n. 5000 euroa, puolet menee yhteiskunnalle. Enemmän pitäisi puhua nettotuloista että oikeasti voisi arvioida jonkun elintasoa. Ja kummastuttaa kovasti miten joku voi näilläkin veroprosenteilla väittää että hyvätuloiset palkansaajat luistavat vastuusta.

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein kesän ja alkusyksyn aikana niin paljon ylitöitä, että vuosituloraja paukkuu marraskuussa. Eli ainakin joulukuun tili tulee verotetuksi kokonaan lisäprosentilla, marraskuun tili ilmeisesti osittain.

Että hyvää joulua vaan.

Joka tapauksessa sulta verotetaan vuodessa tasan sen verran, mitä olet vuodessa tienannut. Et ole tässä mikään poikkeus muihin verrattuna.

Jos multa verotettaisiin vuodessa tasan sen verran, mitä olen vuodessa tienannut, veroprosenttini olisi 100, mikä ainakin mielestäni olisi melkoisen poikkeuksellista.

Tarkoitin lähinnä sitä, että nyt kun on pakotetusti käytössä vain koko vuoden tuloraja, käy ylitöitä tekevälle helposti niin, että loppuvuosi meneekin huomattavasti isommalla verotuksella. Aiemmin kuukauden tulorajan ylittyessä sitä ylimenevää osaa verotettiin lisätulojen veroprosentilla. Nyt koko vuoden ylimääräiset tulot ikään kuin kumuloituvat ja verotus pompsahtaa vuoden lopussa.

Vierailija
262/265 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein kesän ja alkusyksyn aikana niin paljon ylitöitä, että vuosituloraja paukkuu marraskuussa. Eli ainakin joulukuun tili tulee verotetuksi kokonaan lisäprosentilla, marraskuun tili ilmeisesti osittain.

Että hyvää joulua vaan.

Joka tapauksessa sulta verotetaan vuodessa tasan sen verran, mitä olet vuodessa tienannut. Et ole tässä mikään poikkeus muihin verrattuna.

Jos multa verotettaisiin vuodessa tasan sen verran, mitä olen vuodessa tienannut, veroprosenttini olisi 100, mikä ainakin mielestäni olisi melkoisen poikkeuksellista.

Tarkoitin lähinnä sitä, että nyt kun on pakotetusti käytössä vain koko vuoden tuloraja, käy ylitöitä tekevälle helposti niin, että loppuvuosi meneekin huomattavasti isommalla verotuksella. Aiemmin kuukauden tulorajan ylittyessä sitä ylimenevää osaa verotettiin lisätulojen veroprosentilla. Nyt koko vuoden ylimääräiset tulot ikään kuin kumuloituvat ja verotus pompsahtaa vuoden lopussa.

Anteeksi väärä sanamuoto. Korjaus: "tasan siinä suhteessa, mitä olet vuodessa tienannut".

Kun teet ylitöitä, se ei voi tulla yllätyksenä sinulle. Et voi unohtaa tehneesi ylitöitä ja niistä kuuluu myös maksaa vero ennemmin tai myöhemmin. Vuodessa se veron määrä on kuitenkin oikea. Sen verran varmaan pystyy kontrolloimaan rahan käyttöään, ettei niiden vuoden viimeisten kuukausien aikana mene vararikkoon, jos lisäprosentti tulee mukaan kuvioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että hyvää joulua vaan.

Anteeksi väärä sanamuoto. Korjaus: "tasan siinä suhteessa, mitä olet vuodessa tienannut".

Kun teet ylitöitä, se ei voi tulla yllätyksenä sinulle. Et voi unohtaa tehneesi ylitöitä ja niistä kuuluu myös maksaa vero ennemmin tai myöhemmin. Vuodessa se veron määrä on kuitenkin oikea. Sen verran varmaan pystyy kontrolloimaan rahan käyttöään, ettei niiden vuoden viimeisten kuukausien aikana mene vararikkoon, jos lisäprosentti tulee mukaan kuvioihin.

Ei se mulle mikään ongelma olekaan, mutta jollekin toiselle voi olla. Varsinkin, kun se ajoittuu vuoden loppuun, jolloin yleensä on enemmän menoja.

Vierailija
264/265 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi minä maksan 1200 euron eläkkeestäni veroa kokonaisasteella 31%?

Koska kaikki menee kulutukseen ja alv on 24%, tasavero.

mistä lähtien kulutusverot on laskettu osaksi ansiotuloveroa?😂 Ja alv ruoalle ja elintarvikkeille on 14%, lääkkeille, kirjoille ja sanomalehtitilauksille, liikunta/kulttuuripalveluille yms 10%

Vierailija
265/265 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että hyvää joulua vaan.

Ei se mulle mikään ongelma olekaan, mutta jollekin toiselle voi olla. Varsinkin, kun se ajoittuu vuoden loppuun, jolloin yleensä on enemmän menoja.

Itselleni verotus on sen verran tuttua että osaan jo kesken vuotta katsoa ja arvioida riittääkö raja vai pitääkö prosenttia nostaa vai voinko jopa laskea. Kerran kun makselee mätkyjä tai elelee vähemmillä tuloilla niin muistaa sen sitten seuraavana vuonna paremmin.

En ymmärrä sitäkään että olet kesän ja alkusyksyn tehnyt ylitöitä jolloin palkkakin on ollut parempi mutta verotus on pysynyt samana niin kyllä siitä pitäisi jäädä säästöön ja niillä ostella sitten niitä joululahjoja sun muita vaikka nettotulot olisivatkin pienemmät loppuvuonna. Ei pidä elää kädestä suuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän