Silmälääkäri määräsi minulle iäkkäälle pitkäaikaistyöttömälle kaksiteholasit, mutta....
...ne maksavat maltaita, ja pikkuinen työmarkkinatukeni ei riitä niiden hankkimiseksi. Toimeentulotukea emme saa, koska asun sen verran tienaavan puolisoni kanssa, ja hän tarvitsee itsekkin uusia silmälasinsa, sillä hän käy vielä töissä, vaikka onkin jo eläkkeellä, siis ihan normaalieläkkeellä, eikä millään työkyvyttömyyseläkkeellä.
Emme siis saa toimeentulotukea, emmekä koskaan ole saanneetkaan, emmekä tule saamaankaan, paitsi jos mä otan eron, ja siirryn sinkkuilemaan pitkäaikaistyöttömänä.
Mitäpä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (119)
Sama ongelma kaikilla, jotka omistavat esim perintömökin tai on säästettynä omaisuutta ja on pienet tulot.
Omistamatin elelee oikeasti leveämmin kuin se, joka on säästänyt tai perinyt ja yrittää pitää perinnön tai säästön suvussa.
Itse olen tilannut silmälasini favopticilta. Maksoikohan mun lasit 126e ohennetuilla ja heijastamattomilla linsseillä.
Monitehot eivät itselläni sovellu lukemiseen tai muuhun tarkkaan työskentelyyn. Kaksia kokeilin ja hinnat olivat suolaiset. Lähinnä hyödynsin jossain luentosalissa koulutustilaisuudessa tai elokuvissa. Ihan sama olla likinäköisen miinuslasit käytössä silloin. Muuten pystyn tekemään monenlaista ilman lasejakin ja lukiessa on sitten erilliset lukulasit. Niitäkin olen tarvinnut vasta pari vuotta. Äkkinäiseen tarpeeseen on laukussa ns. tiimarilasit, jotka ovat vahvuudeltaan jotain +1,5. Tarvetta on esimerkiksi kaupassa pakkausmerkintöjä lukiessa tai lankaa neulansilmään sorkkiessa.
Tässä on jotain "ku.....sen makua. Varmasti silmälääkäreillä ja optikoilla on varsin hyvin tiedossa, millä mittaustuloksissa monitehot oikeasti ovat tarpeen. Ne linssit ovat julmetun kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Specdaversiltä kaksiteholasit 79 ja nisseniltä 129. Oikestikko näihin ei edes säästämällä ole varaa?
Ihan sivumennen sanottuna, jos tehot alkavat kutosella, saa olla tyytyväinen, jos saa yhden linssin tuolla hinnalla. (Niin, meitä lievästi näkövammaisiakin on ihan oikeassa elämässä olemassa. Ja pystymme jopa kirjoittelemaan nettiin, kunhan on riittävillä voimakkuuksilla varustetut silmälasit käytössä.)
Ostin Nisseniltä kaksitehot tuolla 129 eurolla, miinusta 8 ja 9. Plussaa ei paljoa. Aurinkolasit kaupan päälle eivät sitten enää onnistuneetkaan, piti maksaa muistaakseni 48 €. Mutta eihän niitä olisi tietenkään pakko ollut ostaa.
Eri
En usko. Joko muistat vahvuudet väärin tai valehtelet. Jo pelkkä tuplaohennus maksaa yli satasen, ja silläkin jää vielä noin vahvat linssit melko lailla käyttökelvottoman paksuiksi. Kyse ei ole mukavuudenhalusta vaan liian painava linssi ei pysy päässä, aiheuttaa päänsärkyä, ja tekee nenän kipeäksi. Noin vahvaan linssiin on pakko ottaa suurin mahdollinen ohennus joka maksaa satasia.
Minä olen työtön ja ei ole varaa hankkia uusia laseja. Erikoislinssit maksaa lähes 1000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkyys ja pitkäaikaistyöttömyys sinällään ei ole syy saada toimeentulotukea vaan talouden kokonaistilanne rahallisesti.
Yksinelävä iäkäs pitkäaikaistyötön on eri asia kuin avioliitossa oleva.
Totaalisesti yksineläjänä minua kyllä suuresti riepoo nämä tekemällä tehdyt erot ja silti yhdessäolevat parit kun itse elää kituuttaa itse ihan todellisessa niukkuudessaa vailla sen toisen rahapussia ja rahallista tukea.
Jotka sitten hakevat silti samoja yhteiskunnan tukia siinä missä todellisessa tarpeessakin olevat.Jaahas, ja sieltä iski taasen yksineläjä kuvitelmineen, että pariskunnat rypevät rikkauksissaan, ja syövät kaviaaria päivälliseksi. Tajuatko, että kaksi samassa taloudessa asuessaan myös kuluttavat kaksin verroin kuin sinä siellä yksiksesi? Ruokaakin kun tarvitsee ostaa kahteen suuhun, eikä yhteen kuten sun kitaasi! Vessapaperiakin kuluu kahden edestä.
Tervetuloa vain kokeilemaan pieneläkeläisen tai muuten köyhän yksineläjän elämää!
Voisi tulla itku silmään ja ikävä sitä kumppanin taloudellista turvaa ja muutakin hänen tuomaansa arkielämän turvaa.
Kauniisti ja sydämellisesti kirjoitit 😁, tuli jopa hiukan mieleeni, että eipä ole elämä sinua hyväosaista opettanut kiitollisuuteen ja toisen ihmisen arvostamiseen. Kuten ei montaa muutakaan, olen sen itsekin omassa elämässäni ikävästi kokenut.Miksi yksineläjällä on kita? Onko kaksinelåjällä sitten kauniisti suu? Vai onko heilläkin kita?
Asumiskulut ovat ainut, mikä on kaksin eläjillä suhteessa pienemmät kuin yksineläjällä. Kaksin eläjien pitää kummankin syödä, kummanpin pyyhkiä pyllynsä, kummankin peseytyä, kummallakin pitää olla vaatteet ja ne pitää pestä, kummankin pitää ostaa itselleen omat lääkkeensä jne. Jos kaksi ihmistä asuu samassa osoitteessa, ja kumpikin tarvitsee silmälasit, ei heille riitä yhdet, vaikka voimakkuudet olisivat samat.
Olen itse ollut yksineläjä, kaksineläjä, kolmineläjä jne. Ja kyllä se vaan niin menee, että mitä enemmän on suita ruokittavana, sitä suuremmat ovat ruokamenot.
Vierailija kirjoitti:
Ei silmälääkäri määrää moniteholinssejä. Hän määrää linssien vahvuudet, ja voi ehdottaa monitehoja, mutta se on lopulta sinun ja optikkoliikkeen välinen bisnes, millaisia laseja ostat. Itse ostin kahdet lasit eri vahvuuksilla. Tuli halvemmaksi kuin yhdet monitehot. Käytän kotona pääsääntöisesti lukulaseja, koska pärjään näillä hyvin. Hyvin harvoin tulee kotona tilanteita, joissa tarvitsen kaukolaseja. Ulkona käytän aina kaukolaseja.
Näinpä. Itse aikoinani kokeilin monitehoja, mutta en vaan tottunut. Optikkoliikkeellä oli tyytyväisyystakuu, ja pitkin hampain tekivät minulle sitten kauko- ja lukulasit erikseen.
Ap voi hankkia yksiteholasit kauas näkemiseen ja lukulaseja saakin n. ilmaiseksi marketista.
Olen kyllä sitä mieltä, että puolison kuuluu jo periaatteesta osallistua tämmöisiin kuluihin, jos toisella on matti omassa kukkarossa.
Ap:lle vinkiksi: rillien hinnan tienaat nopeasti esim. tekemällä keikkoja henk kohtaisena avustajana. Itse aikoinaan hankin näin muutaman satasen/kk lisätuloja.
Tein vuoroja viikonloppuisin, niin ei paljon haitannut muuta elämää.
89/84 Täsmennän vielä tuota edellistä . Ekat monitehot olivat laseissa, joiden linssialue oli silloisen muodin mukaisesti kapeat. Selitys lukemisen hankaluudelle oli se, että eipä tuohon juuri lukualuetta mahdu (myivät kuitenkin). Hommasin sitten toisenlaiset pokat ja mittaus tehtiin varsin perusteellisesti jotakin uutta laitetta hyödyntäen. Lopputulos oli sama. Nyt selitys on, että pitäisi opetella lukemaan kääntämällä päätä eikä liikuttelemalla silmiä. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Näille virkattuja, kirppari, ym.halpis pokien ehdottelijoille tiedoksi, ne pokat eivät ole se mikä laseissa maksaa. Saahan niihinkin rahaa tungettua jos haluaa. Mun linssit maksoi 300e kpl.
Riippuu, haluaako ohennetut, ja minkälaisen. Plus muut herkut päälle. Joillain optikoiden sivuilla on laskuri, jossa saa laskettua, mitä ne tulevat maksamaan. Saa menemään enemmän kuin 300 €/kpl, jos on vahvat lasit ja sylinteriä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkyys ja pitkäaikaistyöttömyys sinällään ei ole syy saada toimeentulotukea vaan talouden kokonaistilanne rahallisesti.
Totaalisesti yksineläjänä minua kyllä suuresti riepoo nämä tekemällä tehdyt erot ja silti yhdessäolevat parit kun itse elää kituuttaa itse ihan todellisessa niukkuudessaa vailla sen toisen rahapussia ja rahallista tukea.
Jotka sitten hakevat silti samoja yhteiskunnan tukia siinä missä todellisessa tarpeessakin olevat.Jaahas, ja sieltä iski taasen yksineläjä kuvitelmineen, että pariskunnat rypevät rikkauksissaan, ja syövät kaviaaria päivälliseksi. Tajuatko, että kaksi samassa taloudessa asuessaan myös kuluttavat kaksin verroin kuin sinä siellä yksiksesi? Ruokaakin kun tarvitsee ostaa kahteen suuhun, eikä yhteen kuten sun kitaasi! Vessapaperiakin kuluu kahden edestä.
Tervetuloa vain kokeilemaan pieneläkeläisen tai muuten köyhän yksineläjän elämää!
Voisi tulla itku silmään ja ikävä sitä kumppanin taloudellista turvaa ja muutakin hänen tuomaansa arkielämän turvaa.
Kauniisti ja sydämellisesti kirjoitit 😁, tuli jopa hiukan mieleeni, että eipä ole elämä sinua hyväosaista opettanut kiitollisuuteen ja toisen ihmisen arvostamiseen. Kuten ei montaa muutakaan, olen sen itsekin omassa elämässäni ikävästi kokenut.Miksi yksineläjällä on kita? Onko kaksinelåjällä sitten kauniisti suu? Vai onko heilläkin kita?
Asumiskulut ovat ainut, mikä on kaksin eläjillä suhteessa pienemmät kuin yksineläjällä. Kaksin eläjien pitää kummankin syödä, kummanpin pyyhkiä pyllynsä, kummankin peseytyä, kummallakin pitää olla vaatteet ja ne pitää pestä, kummankin pitää ostaa itselleen omat lääkkeensä jne. Jos kaksi ihmistä asuu samassa osoitteessa, ja kumpikin tarvitsee silmälasit, ei heille riitä yhdet, vaikka voimakkuudet olisivat samat.
Olen itse ollut yksineläjä, kaksineläjä, kolmineläjä jne. Ja kyllä se vaan niin menee, että mitä enemmän on suita ruokittavana, sitä suuremmat ovat ruokamenot.
Aika uskomatonta, että joku jaksaa vääntää, miten pariskunnan elinkustannukset ovat suuremmat kuin yksineläjän. Jopa Kelan taulukoissa yksinelävän tuki on korkeampi kuin puolet pariskunnan tuesta. Jaa, että sitä suuremmat ruokamenot, kun enemmän syöjiä (2). :D Kyllä vain, mutta ei tuplasti niin suuret kuin yksineläjällä. Ja tässä oletetaan, että jokaisella ruokakunnan jäsenellä on joku oma perustulo: palkka, korvaus tai eläke.
Ei kai teillä ole jokaiselle perheenjäsenelle esim. oma pesukone? Oma jääkaappi? Oma pölynimuri? Jne. Yksineläjälläpä on!
Aivan typerä ketju, aivan sama kuin väiteltäisiin kenkien hinnasta kertomatta tarkemmin, mitä haluaa. Jos ap kertoisi tarkemmin, niin voisi tulla tarkempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta, että joku jaksaa vääntää, miten pariskunnan elinkustannukset ovat suuremmat kuin yksineläjän. Jopa Kelan taulukoissa yksinelävän tuki on korkeampi kuin puolet pariskunnan tuesta. Jaa, että sitä suuremmat ruokamenot, kun enemmän syöjiä (2). :D Kyllä vain, mutta ei tuplasti niin suuret kuin yksineläjällä. Ja tässä oletetaan, että jokaisella ruokakunnan jäsenellä on joku oma perustulo: palkka, korvaus tai eläke.
Ei kai teillä ole jokaiselle perheenjäsenelle esim. oma pesukone? Oma jääkaappi? Oma pölynimuri? Jne. Yksineläjälläpä on!
Minä syön samanverran asuinpa yksin, kaksin tai viisin ja siihen kuluu samanverran rahaa. Jääkaappi kuuluu vuokra-asunnon kalustukseen joten siihen ei mene rahaa sen enemmän yksin kuin kaksinkaan eläjällä. Imuriin ja pesukoneeseen voi hakea harkinnanvaraista tukea niin yksin kuin kaksinkin eläjät. Yleensä tosin pesukoneeseen ei myönnetä jos talossa on taloyhtiön pesukone, imuriin saatetaan myöntää.
Minulla maksaa uudet lasit n1000€, edes Specsaverilla hinta ei tuosta tipu, ilman sankoja linssit maksaa 700€. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, puolisoni on työtön, emme saa tt-tukea. Omasta pussista ne on maksettava ja siinä samassa maksan kyllä puolisoni elämistä myös. Minähän en edes voi ajaa enää autolla vaikka kuinka kalliita laseja hommaisin, kun on etenevä silmäsairaus ja sokeudun sitten kun sen aika on. Mutta jatka sinä ap valittamistasi kuinka et saa silmälaseja yhteiskunnan piikkiin siihen autolla ajamiseen, olet typerys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla maksaa uudet lasit n1000€, edes Specsaverilla hinta ei tuosta tipu, ilman sankoja linssit maksaa 700€. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, puolisoni on työtön, emme saa tt-tukea. Omasta pussista ne on maksettava ja siinä samassa maksan kyllä puolisoni elämistä myös. Minähän en edes voi ajaa enää autolla vaikka kuinka kalliita laseja hommaisin, kun on etenevä silmäsairaus ja sokeudun sitten kun sen aika on. Mutta jatka sinä ap valittamistasi kuinka et saa silmälaseja yhteiskunnan piikkiin siihen autolla ajamiseen, olet typerys.
Kokeilkaa hakea harkinnanvaraista kunnalta.
Jos ei ole moniteholaseja koskaan ollut, ei kannata ottaakaan ellei työn takia ole pakko. Niihin tottuminen vie aikansa ja kaikki ei totu koskaan vaan päätä särkee jatkuvasti. Ei se niin iso vaiva ole laseja vaihdella, vaihdellaanhan sitä aurinkolasejakin tämän tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Näille virkattuja, kirppari, ym.halpis pokien ehdottelijoille tiedoksi, ne pokat eivät ole se mikä laseissa maksaa. Saahan niihinkin rahaa tungettua jos haluaa. Mun linssit maksoi 300e kpl.
Sitäpaitsi moni liike ottaa 100 e siitä että laittaa linssit vanhoihin pokiin. Ja joka liikkeestä saa pokia alle 100 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakolasku ei taida olla vahvin puolesi? Absoluuttiset ruokamenot ovat toki isommat, mutta menot per henki ovat pienemmät, mitä isommalle joukolle ruokaa laittaa. Koska voi ostaa bulkkina. Isompi kämppä, tilaa pakastimelle mihin voi ostaa isoja pakkauksia "laputettua" ruokaa. Ja vaikka ei tarjouksia hyödyntäisikään, isoissa pakkauksissa ostaminen tulee yleensä halvemmaksi.
Isomman kämpän neliöhinta on merkittävästi pienempi, joten yhdessä asuvat säästävät siinäkin. Kulkemisessa säästyy, kun kaupassakäyntejä tulee puolet vähemmän kuin jos kumpikin asuisi yksin ja kävisi itsekseen kaupassa. jne. loputtomiin.
Puhumattakaan siitä suunnattomasta henkisestä edusta, että on kaksi päätä tekemässä ynnälaskua ja jakamassa taakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai teillä ole jokaiselle perheenjäsenelle esim. oma pesukone? Oma jääkaappi? Oma pölynimuri? Jne. Yksineläjälläpä on!Minä syön samanverran asuinpa yksin, kaksin tai viisin ja siihen kuluu samanverran rahaa. Jääkaappi kuuluu vuokra-asunnon kalustukseen joten siihen ei mene rahaa sen enemmän yksin kuin kaksinkaan eläjällä. Imuriin ja pesukoneeseen voi hakea harkinnanvaraista tukea niin yksin kuin kaksinkin eläjät. Yleensä tosin pesukoneeseen ei myönnetä jos talossa on taloyhtiön pesukone, imuriin saatetaan myöntää.
Kyllä sinä kuule sen jääkaapinkin vuokrassasi maksat.
Ei ihme että ihmisillä on raha-asiat huonosti jos taloudellinen ajattelu on tuolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silmälääkäri määrää moniteholinssejä. Hän määrää linssien vahvuudet, ja voi ehdottaa monitehoja, mutta se on lopulta sinun ja optikkoliikkeen välinen bisnes, millaisia laseja ostat. Itse ostin kahdet lasit eri vahvuuksilla. Tuli halvemmaksi kuin yhdet monitehot. Käytän kotona pääsääntöisesti lukulaseja, koska pärjään näillä hyvin. Hyvin harvoin tulee kotona tilanteita, joissa tarvitsen kaukolaseja. Ulkona käytän aina kaukolaseja.
Näinpä. Itse aikoinani kokeilin monitehoja, mutta en vaan tottunut. Optikkoliikkeellä oli tyytyväisyystakuu, ja pitkin hampain tekivät minulle sitten kauko- ja lukulasit erikseen.
Ap voi hankkia yksiteholasit kauas näkemiseen ja lukulaseja saakin n. ilmaiseksi marketista.
Olen kyllä sitä mieltä, että puolison kuuluu jo periaatteesta osallistua tämmöisiin kuluihin, jos toisella on matti omassa kukkarossa.
Ap:lle vinkiksi: rillien hinnan tienaat nopeasti esim. tekemällä keikkoja henk kohtaisena avustajana. Itse aikoinaan hankin näin muutaman satasen/kk lisätuloja.
Tein vuoroja viikonloppuisin, niin ei paljon haitannut muuta elämää.
Markettien lukulaseissa voimakkuus on sama kummallekin silmälle, ja aina plussaa. Joillakin pitää olle eri voimakkuudet. Ja voimakkaasti likinäköisillä ne lukulasitkin ovat miinuslasit.
Ei 46-vuotias nyt kovin vanha vielä ole.