Silmälääkäri määräsi minulle iäkkäälle pitkäaikaistyöttömälle kaksiteholasit, mutta....
...ne maksavat maltaita, ja pikkuinen työmarkkinatukeni ei riitä niiden hankkimiseksi. Toimeentulotukea emme saa, koska asun sen verran tienaavan puolisoni kanssa, ja hän tarvitsee itsekkin uusia silmälasinsa, sillä hän käy vielä töissä, vaikka onkin jo eläkkeellä, siis ihan normaalieläkkeellä, eikä millään työkyvyttömyyseläkkeellä.
Emme siis saa toimeentulotukea, emmekä koskaan ole saanneetkaan, emmekä tule saamaankaan, paitsi jos mä otan eron, ja siirryn sinkkuilemaan pitkäaikaistyöttömänä.
Mitäpä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (119)
Tuttu silmälääkäri ja puolisonsa käyttävät molemmat lukulaseina halpoja ”Tiimarin” laseja. Hyvin tuntuvat kelpaavan ammattilaisellekin.
Kaksitehot ovat eri asia kuin monitehot. Ensimmäisessä on selkeä ”ikkuna” lukemista varten, monitehoissa portaaton hionta. Kaksitehot saa kehyksineen hintaluokkaan 70 € tai allekin. Moniteholinssit ovat vaativampia hiottavia ja hintakin paljon korkeampi.
Moniteholasit eivät ole mikään pakollinen hankinta. Ja niin taisi ap todetakin viestissään, että lääkäri oli puhunut ja ehdotellut asiaa. Ja näin tietysti lääkärin tuleekin tehdä ja kertoa, että moniteholinssit sopisivat sinulle hyvin.
Monitehoilla on omat hyötynsä ja myös haittansa, eivätkä kaikki niihin edes totu. Vaihtoehtoisesti voi hyvin käyttää erikseen kauko- ja lähilaseja. Useimmat tarkkaa työtä tekevät haluavat erilliset lähilasit.
Silmälasinsa voi halutessaan varustaa kaikenlaisilla herkuilla kuten satasia maksavilla muotikehyksillä ja linssien ohennuksilla. Ne eivät kuitenkaan ole tarve vaan niitä herkkuja, kuten moniteholasitkin.
Jos rahat on totaalisen loppu, niin ei missään nimessä kannata ottaa jotain lainoja tai tinkiä ruuasta saadakseen ne monitehot. Tarvehan tässä asiassa on nähdä kunnolla, ei ne moniteholasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkyys ja pitkäaikaistyöttömyys sinällään ei ole syy saada toimeentulotukea vaan talouden kokonaistilanne rahallisesti.
Yksinelävä iäkäs pitkäaikaistyötön on eri asia kuin avioliitossa oleva.
Totaalisesti yksineläjänä minua kyllä suuresti riepoo nämä tekemällä tehdyt erot ja silti yhdessäolevat parit kun itse elää kituuttaa itse ihan todellisessa niukkuudessaa vailla sen toisen rahapussia ja rahallista tukea.
Jotka sitten hakevat silti samoja yhteiskunnan tukia siinä missä todellisessa tarpeessakin olevat.Jaahas, ja sieltä iski taasen yksineläjä kuvitelmineen, että pariskunnat rypevät rikkauksissaan, ja syövät kaviaaria päivälliseksi. Tajuatko, että kaksi samassa taloudessa asuessaan myös kuluttavat kaksin verroin kuin sinä siellä yksiksesi? Ruokaakin kun tarvitsee ostaa kahteen suuhun, eikä yhteen kuten sun kitaasi! Vessapaperiakin kuluu kahden edestä.
Tervetuloa vain kokeilemaan pieneläkeläisen tai muuten köyhän yksineläjän elämää!
Voisi tulla itku silmään ja ikävä sitä kumppanin taloudellista turvaa ja muutakin hänen tuomaansa arkielämän turvaa.
Kauniisti ja sydämellisesti kirjoitit 😁, tuli jopa hiukan mieleeni, että eipä ole elämä sinua hyväosaista opettanut kiitollisuuteen ja toisen ihmisen arvostamiseen. Kuten ei montaa muutakaan, olen sen itsekin omassa elämässäni ikävästi kokenut.Miksi yksineläjällä on kita? Onko kaksinelåjällä sitten kauniisti suu? Vai onko heilläkin kita?
Asumiskulut ovat ainut, mikä on kaksin eläjillä suhteessa pienemmät kuin yksineläjällä. Kaksin eläjien pitää kummankin syödä, kummanpin pyyhkiä pyllynsä, kummankin peseytyä, kummallakin pitää olla vaatteet ja ne pitää pestä, kummankin pitää ostaa itselleen omat lääkkeensä jne. Jos kaksi ihmistä asuu samassa osoitteessa, ja kumpikin tarvitsee silmälasit, ei heille riitä yhdet, vaikka voimakkuudet olisivat samat.
Olen itse ollut yksineläjä, kaksineläjä, kolmineläjä jne. Ja kyllä se vaan niin menee, että mitä enemmän on suita ruokittavana, sitä suuremmat ovat ruokamenot.
Jakolasku ei taida olla vahvin puolesi? Absoluuttiset ruokamenot ovat toki isommat, mutta menot per henki ovat pienemmät, mitä isommalle joukolle ruokaa laittaa. Koska voi ostaa bulkkina. Isompi kämppä, tilaa pakastimelle mihin voi ostaa isoja pakkauksia "laputettua" ruokaa. Ja vaikka ei tarjouksia hyödyntäisikään, isoissa pakkauksissa ostaminen tulee yleensä halvemmaksi.
Isomman kämpän neliöhinta on merkittävästi pienempi, joten yhdessä asuvat säästävät siinäkin. Kulkemisessa säästyy, kun kaupassakäyntejä tulee puolet vähemmän kuin jos kumpikin asuisi yksin ja kävisi itsekseen kaupassa. jne. loputtomiin.
Puhumattakaan siitä suunnattomasta henkisestä edusta, että on kaksi päätä tekemässä ynnälaskua ja jakamassa taakkaa.
Höpöhöpö. Itse ostan aina esim. 12 kpl ruispalapakkauksen vaikka asuisinkin yksin. Samoin teen kaiken ruuan kanssa eli ostan isomman pakkauksen ja syön monta päivää samaa ruokaa tai pakastan osa,. Ruokakauppa on kävelymatkan päässä joten varsinaisia kustannuksia ei tule jos nyt sitten ei halua maksaa bussimatkaa. Yhdessä asuvat ja toimeentulotukeen oikeutetut eivät hyödy mitään siitä että kämppä tulee halvemmaksi koska se maksetaan asumis- ja toimeentulotuella. Puhumattakaan että käyttäisin samoja vaatteita tai wc-papereita puolison kanssa.
Kaksi yksinasuvaa saavat asumiskulujen jälkeen käteen 497e/kk per henkilö ja kaksi kahdestaan asuvaa 422e/kk per henkilö. Eli kannattaa ottaa omat kämpät ja vaihdella paikka missä kulloinkin oleillaan. Yhdessähän voi silti olla vaikkei samassa osoitteessa asukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu silmälääkäri ja puolisonsa käyttävät molemmat lukulaseina halpoja ”Tiimarin” laseja. Hyvin tuntuvat kelpaavan ammattilaisellekin.
Kaksitehot ovat eri asia kuin monitehot. Ensimmäisessä on selkeä ”ikkuna” lukemista varten, monitehoissa portaaton hionta. Kaksitehot saa kehyksineen hintaluokkaan 70 € tai allekin. Moniteholinssit ovat vaativampia hiottavia ja hintakin paljon korkeampi.
Moniteholasit eivät ole mikään pakollinen hankinta. Ja niin taisi ap todetakin viestissään, että lääkäri oli puhunut ja ehdotellut asiaa. Ja näin tietysti lääkärin tuleekin tehdä ja kertoa, että moniteholinssit sopisivat sinulle hyvin.
Monitehoilla on omat hyötynsä ja myös haittansa, eivätkä kaikki niihin edes totu. Vaihtoehtoisesti voi hyvin käyttää erikseen kauko- ja lähilaseja. Useimmat tarkkaa työtä tekevät haluavat erilliset lähilasit.
Silmälasinsa voi halutessaan varustaa kaikenlaisilla herkuilla kuten satasia maksavilla muotikehyksillä ja linssien ohennuksilla. Ne eivät kuitenkaan ole tarve vaan niitä herkkuja, kuten moniteholasitkin.
Jos rahat on totaalisen loppu, niin ei missään nimessä kannata ottaa jotain lainoja tai tinkiä ruuasta saadakseen ne monitehot. Tarvehan tässä asiassa on nähdä kunnolla, ei ne moniteholasit.
Olen nuket eivät ole mitään herkkuja siinä vaiheessa, kun miinuksia on tarpeeksi. Ohentamattomat ovat paksut, eivät ainoastaan rumat, vaan myös painavat ja sopimattomat, eivätkä ne sovi kaikkiin kehyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuket eivät ole mitään herkkuja siinä vaiheessa, kun miinuksia on tarpeeksi. Ohentamattomat ovat paksut, eivät ainoastaan rumat, vaan myös painavat ja sopimattomat, eivätkä ne sovi kaikkiin kehyksiin.
Ohennukset...
Mulla linssit -8 ja -9. Ei käy varastolinssit. Ostin Instrusta, kehykset -80%. Maksoin 354€, käteisellä. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on elatusvelvollinen sinua kohtaan. Kyllä katson lääkärin määräämät silmälasit tarpeellisiksi sinulle, eli kumppani saa kaivaa taskua.
Ei ole mistä kaivaa, kun puolisoni tarvitsee itsekkin uudet lasinsa.
Ja mikäs laki valvoo, että puolisot antavat rahaa tulottomalle puolisolleen avioliitossa, vaikka olisi kuinka elatusvelvollisuus puolisoonsa nähden, ja senpä takia monet avioparit eroavatkin, koska ei ole varaa asua ja elää yhdessä samassa osoitteessa.
Ei sitä mikään laki valvo erikseen kuten ei monia muitakaan lakeja, lähinnä poliisi valvoo liikennettä automaattisesti, muista laittomuuksista tulee yleensä itse ilmoittaa poliisille jos niitä havaitsee. Jos kummankaan tulot eivät riitä siihen että molemmat saavat uudet lasit niin voitte hakea harkinnan varaista toimeentulotukea. Ei se auto ja ajokorttikaan ole toisaalta mikään lakisääteinen ihmisoikeus, ei sen perusteella yhteiskunnan tarvitse laseja kustantaa että voit jatkaa autolla ajamista.
Moneen näkemiseen riittää melkoisen yksinkertaiset peruslasit ja voi olla erikseen halvat kaukolasit ja halvat lukulasit. Ei yhteiskunnan maksamaan kaihileikkaukseenkaan pääse jos näkee vielä esim. television tekstityksen parin metrin päästä, näön tulee olla todella huono että kaihi leikataan yhteiskunnan piikkiin. Jos haluaa näkeä hyvin kuten nuorena niin yksityisellä saa kaihin leikkautettua noin tuhannella eurolla per silmä. Samalla pääsee usein silmälaseistakin eroon, kun kaihileikkauksessa voidaan asentaa sellainen linssi silmään ettei enää laseja loppuikänä tarvitse. Maksaa sen auton huollotkin helposti saman kuin silmälasit. Moni maksaa silti auton ylläpidosta vuodessa helposti sen mitä yksi kaihileikkaus maksaisi kerran elämässä.
Jos haluat lakiin vedota ja maksattaa lasisi lakisääteisesti puolisollasi niin sinun täytyy asiassa hakea oikeutta eli haastaa puolisosi elatuselvollisuutensa rikkomisesta oikeuteen. Lain mukaan puoliso on elatusvelvollinen. Sisältää välttämättömät elinkustannukset kuten asunnon, vuoteen, vaatteet, ruuan, veden, lämmityksen jne. samalla lailla kuin vanhempi on elatusvelvollinen alaikäistä lastaan kohtaan.
Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä. Jos et saa vaimoltasi elatusmaksua silmälaseja varten tarpeeksi niin elatusvelvollisuus voidaan vahvistaa oikeudessa sitten kyllä.
Puolisot vastaavat yhdessä myös sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt perheen elatusta varten (esim. puoliso on ostanut ruokatavaroita tai tarpeellisia huonekaluja velaksi). Voit ottaa myös siis velkaa silmälaseja varten siten että puolisosi joutuu velan maksamaan.
Vaikka vaimosi ottaisi asian takia eron niin saattaa silti joutua silmälasisi maksamaan. Avioeroon tuomittaessa tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison maksamaan toiselle elatusapua, jos tämä harkitaan kohtuulliseksi. Elatusapu voidaan vahvistaa suoritettavaksi joko määräajoin taikka kertakaikkisena summana. Elatusavun määrä ja suorittamistapa voidaan vahvistaa myös sopimuksella. Sopimus on esitettävä kunnan sosiaalilautakunnan vahvistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin silmälasini osamaksulla.
Hankit ne lasit ja maksat osamaksulla niin paljon kuin pystyt. Jos ei rahat riitä, haet harkinnanvaraista toimeentulotukea ja jos et saa sitä, haet diakoniarahastosta tai kotiseurakunnan diakoniasta rahaa. Ei tarvitse olla seurakunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla maksaa uudet lasit n1000€, edes Specsaverilla hinta ei tuosta tipu, ilman sankoja linssit maksaa 700€. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, puolisoni on työtön, emme saa tt-tukea. Omasta pussista ne on maksettava ja siinä samassa maksan kyllä puolisoni elämistä myös. Minähän en edes voi ajaa enää autolla vaikka kuinka kalliita laseja hommaisin, kun on etenevä silmäsairaus ja sokeudun sitten kun sen aika on. Mutta jatka sinä ap valittamistasi kuinka et saa silmälaseja yhteiskunnan piikkiin siihen autolla ajamiseen, olet typerys.
Itse olet typeryksien typerys, kun kuvittelet, että ihminen, jolle on lääkärin määräyksestä määrätty silmälasit, että hän tarvitsisi niitä vain ja ainoastaan autolla ajelemiseen; hah, nauran sun huikeelle ajattelutasosi tyhmyydellesi.
Toisekseen sinustako on yksin asuva eronnut työtön sinkkusilmälasipää tärkeämpi ihminen, ja hänellä on vain oikeutensa saada silmälasinsa kelan ja kaupungin sossun piikkiin, vaikka hänellä ei olisi edes ajokorttia saatika autoa! Polkupyörällä ajaessakin on kyllä nähtävä hyvin, jotta voi ajaa turvallisesti. Onhan se hyvä näkeminen tärkeää myös kun rustailee niitä toimeentuloanomuksia kelaan. Kumma kylläkin, kun ei 9 euron päivähomma kiinnosta lainkaan, noh eihän nyt toki, kun on päässyt jo ns. niskan päälle, ettei tarvitse tehdä enää mitään, kun tietää, että kyllä sitä harkinnanvaraista toimaritukea kuitenkin maksetaan, vaikka kieltäytyisi kaikenmaailman orjuutusleirityksistä, mitä työkkäri tarjoaa. Saa jopa karenssikieltoja edellä mainitut te-keskukseen kaupungilta, että tuonkaltainen työtön eronnut akka pysyisi vaan siellä kelan toimeentulotuen ja työttömyyspäivärahan piirissä, ettei kaatuisi kokonaan kaupungin sossun toimarituen piiriin!!
Kätevää sanoisi kohtapuolin entinen emäntä näistä vinkeistä, mitä tässä ketjussa on tullut esille.
Vierailija kirjoitti:
Ei silmälääkäri määrää moniteholinssejä. Hän määrää linssien vahvuudet, ja voi ehdottaa monitehoja, mutta se on lopulta sinun ja optikkoliikkeen välinen bisnes, millaisia laseja ostat. Itse ostin kahdet lasit eri vahvuuksilla. Tuli halvemmaksi kuin yhdet monitehot. Käytän kotona pääsääntöisesti lukulaseja, koska pärjään näillä hyvin. Hyvin harvoin tulee kotona tilanteita, joissa tarvitsen kaukolaseja. Ulkona käytän aina kaukolaseja.
Näin juuri. Lääkäri kehottaa tai antaa ohjeen, mutta ei se mikään pakollinen määräys ole. Mä pärjään vanhoilla kaukolaseilla ulkona ja telkkaria katsellessa, muuten kotona en käytä laseja ollenkaan.
Moni mun tuttu on nyt hommannut nuo moniteholinssit, mutta eivät käytä niitä. Ei tunnu kuulemma yhtään mukavalta käyttää. Rahat vaan mennyt kankkulan kaivoon.
ei ole pakko ostaa kalliita muotikehyksiä, peruslinssit eivät paljon maksa kun ei ota lisäominaisuuksia. itse sain Nisseniltä 80 eurolla kahdet lasit, heijastuksenestolla, erikseen otin luku- ja kaukolasit,en halunnut kaksitehoja. tänäpäivänä pienituloisenkaan ei tarvitse olla ilman laseja.
Kyllä ap on sitten tyhmä. Tietysti lääkäri antaa hänelle reseptin , jolla voi hankkia monitehot, kaukolasit ja lukulasit. Tai voi olla hankkimatta mitään ja mennä tokmannille katsomaan muutaman euron laseja, miten niillä näkee,,,siis ihan itse. Ha-haa.
Itse varmaan kyttäisin tarjouksia ja ostaisin mahdollisimman edulliset yksiteholasit ja pitäisin sitten lukulaseja tarvittaessa. Auton ajamisen kyllä pitäisi onnistua yksiteholaseilla joilla nöet kauas.
Onnittelut ap, sinulla on puoliso, ja teillä on yhteinen tulotaso, joka riittää elämäänne ilman toimeentulotukea.
Jos nuo vihantunteet jatkuvatnoin ilmeisen häiritsevinä, kannattaa pyrkiä psykiatrin juttusille. Meillä on julkinen terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut ap, sinulla on puoliso, ja teillä on yhteinen tulotaso, joka riittää elämäänne ilman toimeentulotukea.
Jos nuo vihantunteet jatkuvatnoin ilmeisen häiritsevinä, kannattaa pyrkiä psykiatrin juttusille. Meillä on julkinen terveydenhoito.
Hahahhahahhahahhaaaaaa... ei sinne psykiatrille mieleltään terveitä oteta vastaan!
Saatika narisemaan jostain yhteiskunnan epätasa-arvoisen kohtelun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan kyttäisin tarjouksia ja ostaisin mahdollisimman edulliset yksiteholasit ja pitäisin sitten lukulaseja tarvittaessa. Auton ajamisen kyllä pitäisi onnistua yksiteholaseilla joilla nöet kauas.
Ootko ihan oikeesti noin tyhmä? Miten ihmeessä autolla ajaessa pärjää sekä lukemiseen lähelle tarvitsevia laseja sekä kaus katselemiseen laseja erikseen eli vaihdanko laseja ees taas, kun haluan nähdä auton mittareita, ja sitten samantein eteeni kauas tietä eteenpäin, jota ratin takana ajaessani pääasiassa joudun alati vahtaamaan? Vaihdanko vauhdissa edestakaisin lasejani?
Kyllähän ne on pakko vaan hommata yhdet ja samat moniteholasit, jotka toimivat samalla lukemiseen ja kaukaa hyvin näkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla maksaa uudet lasit n1000€, edes Specsaverilla hinta ei tuosta tipu, ilman sankoja linssit maksaa 700€. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, puolisoni on työtön, emme saa tt-tukea. Omasta pussista ne on maksettava ja siinä samassa maksan kyllä puolisoni elämistä myös. Minähän en edes voi ajaa enää autolla vaikka kuinka kalliita laseja hommaisin, kun on etenevä silmäsairaus ja sokeudun sitten kun sen aika on. Mutta jatka sinä ap valittamistasi kuinka et saa silmälaseja yhteiskunnan piikkiin siihen autolla ajamiseen, olet typerys.
Itse olet typeryksien typerys, kun kuvittelet, että ihminen, jolle on lääkärin määräyksestä määrätty silmälasit, että hän tarvitsisi niitä vain ja ainoastaan autolla ajelemiseen; hah, nauran sun huikeelle ajattelutasosi tyhmyydellesi.
Toisekseen sinustako on yksin asuva eronnut työtön sinkkusilmälasipää tärkeämpi ihminen, ja hänellä on vain oikeutensa saada silmälasinsa kelan ja kaupungin sossun piikkiin, vaikka hänellä ei olisi edes ajokorttia saatika autoa! Polkupyörällä ajaessakin on kyllä nähtävä hyvin, jotta voi ajaa turvallisesti. Onhan se hyvä näkeminen tärkeää myös kun rustailee niitä toimeentuloanomuksia kelaan. Kumma kylläkin, kun ei 9 euron päivähomma kiinnosta lainkaan, noh eihän nyt toki, kun on päässyt jo ns. niskan päälle, ettei tarvitse tehdä enää mitään, kun tietää, että kyllä sitä harkinnanvaraista toimaritukea kuitenkin maksetaan, vaikka kieltäytyisi kaikenmaailman orjuutusleirityksistä, mitä työkkäri tarjoaa. Saa jopa karenssikieltoja edellä mainitut te-keskukseen kaupungilta, että tuonkaltainen työtön eronnut akka pysyisi vaan siellä kelan toimeentulotuen ja työttömyyspäivärahan piirissä, ettei kaatuisi kokonaan kaupungin sossun toimarituen piiriin!!
V...ttaa nuo alkkikset ja peliongelmaiset työttömät sekä mielenterveydeltään heilahtaneet eronneet akat ja ukot, lapsia on osattu kylvää kyllä monilukuisesti, muttei ole opittu elämään niin, että osaisivati ne omilla työansioillaan elättääkin. Sossutantat hyväksyy moiset kulkijat, kun työllistävät heidät!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap on sitten tyhmä. Tietysti lääkäri antaa hänelle reseptin , jolla voi hankkia monitehot, kaukolasit ja lukulasit. Tai voi olla hankkimatta mitään ja mennä tokmannille katsomaan muutaman euron laseja, miten niillä näkee,,,siis ihan itse. Ha-haa.
Niin ja sinä olet sitten viisas, hahhahahhahahhahahaaaaaaaaaaaaaaaaa, kun olet tietävinäsi kaiken yhdestä muutaman rivin ap:n aloituksesta, senkin hölmöööööööööööööööööööööööö!
Mistä voit tietää, mitä muuta varten ap. on silmälääkärin vastaanotolla edes käynyt tutkimuksissa silmiensä vuoksi kuin vain ikänäön heikkenemisen takia, ja mistä voit tietää, kuinka monet markettilukulasit ap:llä on jo ollut käytössä vuosien ajan?
Jos et parempaan pysty kuin haukkumaan tällä palstalla ap:tä, niin pidä se sivistymätönt turpas kiinni!
Kyllä mutta käteen jää edelleen se 497e/kk. Ihan sama onko vuokra sen 30e/kk isompi vai pienempi. Asumistuki ja toimeentulotuki kattaa koko vuokran.