Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälääkäri määräsi minulle iäkkäälle pitkäaikaistyöttömälle kaksiteholasit, mutta....

Vierailija
19.09.2019 |

...ne maksavat maltaita, ja pikkuinen työmarkkinatukeni ei riitä niiden hankkimiseksi. Toimeentulotukea emme saa, koska asun sen verran tienaavan puolisoni kanssa, ja hän tarvitsee itsekkin uusia silmälasinsa, sillä hän käy vielä töissä, vaikka onkin jo eläkkeellä, siis ihan normaalieläkkeellä, eikä millään työkyvyttömyyseläkkeellä.
Emme siis saa toimeentulotukea, emmekä koskaan ole saanneetkaan, emmekä tule saamaankaan, paitsi jos mä otan eron, ja siirryn sinkkuilemaan pitkäaikaistyöttömänä.
Mitäpä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudolta tuntuu, että työssäkäyville kelpaa halvemmatkin kaksiteholasit, mutta työttömät ovat vailla laatutavaraa, vaikka ei olis niihin varaa.

Eiköhän se aviopuoliso maksa lasit vaimolleen, kun on töissä ja tienaa ekstraa eläkkeen päälle.

Monilla on paljon huonompi tilanne kuin ap, joten älä valita turhasta.

Missä aloittaja mainitsi niin, että työtön osapuolisko olisi nainen eli vaimo työllisen rinnalla?

Voivoi, etkö tiedä, että meidän valtiossamme on paljon vaimoja, joilla vakiopalkkatulo vatlion tai kunnan viroissaan ja yksityissektoriltakin palkkansa saavia, jotka elättävät työttömiä tai  työkyvyttömiä eläkeukkojaan?

Vierailija
42/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta tuntuu, että työssäkäyville kelpaa halvemmatkin kaksiteholasit, mutta työttömät ovat vailla laatutavaraa, vaikka ei olis niihin varaa.

Eiköhän se aviopuoliso maksa lasit vaimolleen, kun on töissä ja tienaa ekstraa eläkkeen päälle.

Kuules, mistäs sinä voit tietää ihmisten elämisen tilanteita, et voi tietää, kuinka paljon kuluu esim. lääkkeisiin ja lääkärihoitokuluihin perheessä, vaikka työttömän puoliso olisikin vielä töissä osittainkin ja totaaliveronmaksaja yhteiskunnassamme?

Lääkkeisiin vähän vajaa 50€ max kuukautta kohden. Maksukatto tulee vastaan. Elämänhallinta hukassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Niin minne? Kuussako kuvittelet olevan työpaikkoja haettavana?

Kysyppäs kuules nyt pariltasadaltatuhannelta muulta työttömältä ihmiseltä tässä valtiossamme, miksi he ovat työttömiä?

Tarkoitit kai noin puolelta miljoonalta?

Vierailija
44/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkyys ja pitkäaikaistyöttömyys sinällään ei ole syy saada toimeentulotukea vaan talouden kokonaistilanne rahallisesti.

Yksinelävä iäkäs pitkäaikaistyötön on eri asia kuin avioliitossa oleva.

Totaalisesti yksineläjänä minua kyllä suuresti riepoo nämä tekemällä tehdyt erot ja silti yhdessäolevat parit kun itse elää kituuttaa itse ihan todellisessa niukkuudessaa vailla sen toisen rahapussia ja rahallista tukea.

Jotka sitten hakevat silti samoja yhteiskunnan tukia siinä missä todellisessa tarpeessakin olevat.

Vierailija
45/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja mainitsi niin, että työtön osapuolisko olisi nainen eli vaimo työllisen rinnalla?

Voivoi, etkö tiedä, että meidän valtiossamme on paljon vaimoja, joilla vakiopalkkatulo vatlion tai kunnan viroissaan ja yksityissektoriltakin palkkansa saavia, jotka elättävät työttömiä tai  työkyvyttömiä eläkeukkojaan?

Olen sama ja korjaan äskeisestä: ...valtion tai kunnan...   ja lisään sen verran vaan,että vain kylläkin epätoivoisimmat mieshankinnoissaan suostuvat elättämään ja kustantamaan aviomiehensä ylläpitoaan vuosikausien ajan, vaan jossakin kohtaa se kamelin selkä katkennee, ja ero tulee ryminällä, jos nainen on vähänkään VIISAS ja eikä höpläytettävissä!

Vierailija
46/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouslaseja ei voi hankkia, jos on yhtään enemmän voimakkuuksia. Tarjoushinta kun pätee vain tiettyyn voimakkuuteen saakka. Eli se että joku sai lasinsa 50 eurolla ei tarkoita sitä, että jokainen saisi.

Vierailija
47/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkyys ja pitkäaikaistyöttömyys sinällään ei ole syy saada toimeentulotukea vaan talouden kokonaistilanne rahallisesti.

Yksinelävä iäkäs pitkäaikaistyötön on eri asia kuin avioliitossa oleva.

Totaalisesti yksineläjänä minua kyllä suuresti riepoo nämä tekemällä tehdyt erot ja silti yhdessäolevat parit kun itse elää kituuttaa itse ihan todellisessa niukkuudessaa vailla sen toisen rahapussia ja rahallista tukea.

Jotka sitten hakevat silti samoja yhteiskunnan tukia siinä missä todellisessa tarpeessakin olevat.

Jaahas, ja sieltä iski taasen yksineläjä kuvitelmineen, että pariskunnat rypevät rikkauksissaan, ja syövät kaviaaria päivälliseksi. Tajuatko, että kaksi samassa taloudessa asuessaan myös kuluttavat kaksin verroin kuin sinä siellä yksiksesi?  Ruokaakin kun tarvitsee ostaa kahteen suuhun, eikä yhteen kuten sun kitaasi! Vessapaperiakin kuluu kahden edestä. 

Vierailija
48/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules, mistäs sinä voit tietää ihmisten elämisen tilanteita, et voi tietää, kuinka paljon kuluu esim. lääkkeisiin ja lääkärihoitokuluihin perheessä, vaikka työttömän puoliso olisikin vielä töissä osittainkin ja totaaliveronmaksaja yhteiskunnassamme?

Lääkkeisiin vähän vajaa 50€ max kuukautta kohden. Maksukatto tulee vastaan. Elämänhallinta hukassa?

Kaikki lääkkeet eivät kartuta maksukattoa. Eivät edes kaikki reseptilääkkeet.

Vierailija
49/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silmälääkäri määrää moniteholinssejä. Hän määrää linssien vahvuudet, ja voi ehdottaa monitehoja, mutta se on lopulta sinun ja optikkoliikkeen välinen bisnes, millaisia laseja ostat. Itse ostin kahdet lasit eri vahvuuksilla. Tuli halvemmaksi kuin yhdet monitehot. Käytän kotona pääsääntöisesti lukulaseja, koska pärjään näillä hyvin. Hyvin harvoin tulee kotona tilanteita, joissa tarvitsen kaukolaseja. Ulkona käytän aina kaukolaseja.

Vierailija
50/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin kahdet lasit, toiset kauas, toiset lähelle. Tulee halvemmaksi ja voivat tosiaan olla mukavammat kuin kaksitehot. Itsekin käytän välillä vain kaukolaseja ja lukiessa lukulaseja, vaikka mulle on määrätty monitehot, joita kyllä myös käytän. Ei tuo ollut ollenkaan huono ohje noilta, jotka jo aiemmin mainitsivat kauko- ja lähilaseista.

Meillä oli muuten aikoinaan sellainen tilanne, että itse olin kotihoidontuella ja mies keskituloinen, ja neljälle lapselle oli tarvetta silmälaseille. Kaikkien lasten lasit piti vielä uusia vuoden välein yksityisen silmälääkärikäynnin jälkeen. Ei päästy koskaan silmäpolille, vaikka kahdella lapsella oli silmäsairaus.. Kummasti tärkeisiin asioihin rahaa löytyi aina, eikä tarvinnut lasten sokkona kulkea.

Vierailija
51/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 lisää:

Lämmin suositus - käy i*****ssa, tarjoukseen aikaan tai muuten.

Olen käynyt kysymässä usempaan otteeseen. alle neljänsadan ei monitehoja saa, olipa tarjous ja alennus mitä tahansa, omiin sankoihin eivät suostu edes tekemään. 

Vierailija
52/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 kannattaa muistaa, että kahden hengen taloudessa elää monta kertaa halvemmalla kuin yksin.

Kaiken voi maksaa puoliksi, asuntomenot, ruuat, lehdet, ja muut kulut. Jos on toinen sairaampi, niin toinen voi avittaa sairaala-ja lääkekuluissa.

Yksin asuvalla työttömällä ja eläkeläisellä ei ole ketään jakamassa kuluja.

On turha väittää vastaan, tämä on yleisesti todettu asia, tiukimmilla ovat yksin elävät pienellä eläkkeellä ja työttömyysrahalla toimeentulevat naiset ja miehet.

Vierailija
53/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei ole enää töissä, voi tosiaan hankkia kahdet eri lasit.

Niin teki tuttavani.

Kaukolaseja voi käyttää autoa ajaessa ja lähilaseja lukiessa, ei sen kummempaa ole.

Pitää vaan nähdä se vaiva, että vaihtelee laseja tarvittaessa.

Vierailija
54/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjouslaseja ei voi hankkia, jos on yhtään enemmän voimakkuuksia. Tarjoushinta kun pätee vain tiettyyn voimakkuuteen saakka. Eli se että joku sai lasinsa 50 eurolla ei tarkoita sitä, että jokainen saisi.

Älä jaksa, minulla on kaksitehot, plussia en muista, miinukset 8 ja 9. Kannattaa katsoa tarkemmin niitä tarjouksia, niitä on erilaisia. Yli 45 vuotta olen käyttänyt silmälaseja ja aurinkolaseja voimakkuuksilla niin kauan, kuin niitä on ollut. Ei niitä tietenkään 50 eurolla saa, mutta tarjoukset ovat oikeita. Ja tuo tarjous "toiset kaverille" kävisi varmaan hyvin, kun miehenkin pitää saada lasit.

Vierailija
55/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin työttömänä silmälääkärissä, kun oli pakko muidenkin silmäoireitteni vuoksi kuin näöntarkastuksen takia, niin hinta oli yhteensä 110 €:a, josta tuo 10 €:a oli toimitusmaksu, ja siitä ei kela hyvitystä antanut, vaan ainoastaan 100 €:sta, joka oli peräti 16 €:a, joten todellisuudessa sain 110  € maksavasta silmälääkärin tutkimusreissustani 6  €:a hyvitystä kelasta.   Noniin ja lääkemaksut päälle. 

Joo, usko on jo mennyt, että kela auttaa hädässä olevaa ihmistä mitenkään!

Vierailija
56/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Specdaversiltä kaksiteholasit 79 ja nisseniltä 129. Oikestikko näihin ei edes säästämällä ole varaa?

Ihan sivumennen sanottuna, jos tehot alkavat kutosella, saa olla tyytyväinen, jos saa yhden linssin tuolla hinnalla. (Niin, meitä lievästi näkövammaisiakin on ihan oikeassa elämässä olemassa. Ja pystymme jopa kirjoittelemaan nettiin, kunhan on riittävillä voimakkuuksilla varustetut silmälasit käytössä.)

Vierailija
57/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, Kelanhan se pitäisi kaikki maksaa.

Mitä vastuuta ihmisellä itsellään on enää mihinkään.

On kyllä varaa vaatteisiin ja matkoihin ja teattereihin ja muihin menoihin, mutta kun pitäisi maksaa silmälääkärimaksut, niin johan valitus alkaa.

Itse olen pienituloinen eläkeläinen, enkä valittele liikoja, itse olen aina kaiken maksanut, eipä ole apuja tullut mistään päin.

Köyhä elää köyhästi, rikas elää rikkaasti.

Vierailija
58/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta jos esimerkiksi on eläkeläispariskunta jossa kumpikin saa tonnin kuussa eli kaksitonnnia. Toisella tonnilla maksaa kaikki kulut (ruoka, vessapaperit, asuminen jne.) ja jääkin vielä rahaa ja sitten se toinen tonni jää ihan mihin tahansa käyttöön. Eli rahaa jää noin 1200 euroa kuussa humputteluun.

Ei kaksi henkeä maksa laskennallisesti asumisesta, sähköstä ym. kaksinkertaisesti.

Sitäpaitsi jos tekee remonttia nii samanhintaisusta remontista pariskunta saa kaksinkertaisen kotitalousvähennyksen verotukseen. Jos ajaa autoa kaksi henkeä maksaa saman hinnan bensalitrasta 100 kilometriltä kuin yksinajavakin. Jne. Jos vuokraa hotellista huoneen niin siinä on kaksi maksajaa. JNE.

Jos on yksineläjä ja saa tonnin ja vaikka parisataa asumistukea kuten minä, eli sillä 1200 eurolla maksan kaiken mitä kuukaudessa tarvitsen. Asumisesta vessapaperIin. Matkoista maksat aikaa kalliimman kuin kaksi henkeä. Ja joka asiasta yleensä.

Samalla summalla joka jää pariskunnalla joka kuukausi ylimääräiseksi rahaksi yksieläjä maksaa koko elämisensä.

Heidän ei edes tarvi sitä vessapaperia siitä rahasta enää ostaa.

Onhan siinä eroa.

Vierailija
59/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätän ukkoani, jolla ei ole mitään tuloja. Mutta en usko, että kukaan mies valittaisi täällä palstalla silmälaseista.

Ohis

Vierailija
60/119 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, Kelanhan se pitäisi kaikki maksaa.

Mitä vastuuta ihmisellä itsellään on enää mihinkään.

On kyllä varaa vaatteisiin ja matkoihin ja teattereihin ja muihin menoihin, mutta kun pitäisi maksaa silmälääkärimaksut, niin johan valitus alkaa.

Itse olen pienituloinen eläkeläinen, enkä valittele liikoja, itse olen aina kaiken maksanut, eipä ole apuja tullut mistään päin.

Köyhä elää köyhästi, rikas elää rikkaasti.

Kysy vaan, milloin olisi ollut varaa teatteriin tai pidemmille matkoille, hyvä jos paikallisbussilippuun raaskii, vaatteita saa nykyään sentään käytettynä halvalla, ettei niistä ole tarvinnut tinkiä.