Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvittää tällainen parisuhdeongelma? Erimielisyys lasten kasvatuksesta

Vierailija
18.09.2019 |

Olemme aivan samaa mieltä lasten kasvatukseen liittyvistä päämääristä eli siis siitä, että millaista lopputulosta halutaan. Esim. että lapset saa syödä vain vähän karkkia tai että lasten pitää nukkua eikä kukkua yöt (myös vauvana) tai että jos uhmaikäistä kiukuttaa niin kiukuttelu pitää sillä hetkellä yrittää saada loppumaan ja lapsi olemaan vähintään neutraalilla mielellä. Tai että lasten ruutuaika pitää olla rajattua. Tällaisia oltiin keskusteltu ihan ennen lastentekoon ryhtymistäkin, joten luulin, että asiassa ei tule ongelmaa eikä riitaa.

Lasten synnyttyä onkin käynyt ilmi, että olemme täysin eri mieltä keinoista, joilla noihin päämääriin pitäisi päästä. Ja niistä tulee meille koko ajan riitaa.

Esim. että kun lasten pitäisi nukkua yöllä, niin minun mielestä jos lapsi herää kesken yön (ihan vauvanakin, mutta myös isompana), niin siinä pimeässä häntä rauhotellaan ja yritetään saada itsestään nukahtamaan uudelleen. Ja minun mielestä toinen meistä voi tämän tehdä ja toinen yrittää jatkaa unia. Miehen mielestä taas pitää heti lapsen (tai vauvan) herättyä laittaa kaikki valot päälle, jotta voidaan selvittää mikä on lapsella/vauvalla hätänä ja sitten meidän yhdessä pitää siinä valosassa keskustella että mikä on vialla ja yrittää keksiä toimenpiteitä asioiden korjaamiseksi (esim. etsiä uusi pehmolelu kaapista, jos vanhat ei kelvannutkaan tai viedä vauva kylpyhuoneeseen vaihtamaan vaippa jos se yksi pissa siellä vaipassa estää unen tms). Tai tuo uhmaikäinen kiukuttelee. Minun mielestä aikuisen pitää auttaa lasta oppimaan rauhoittumaan itse ottamalla vaikka syliin ja lohduttamalla tms. Miehen mielestä taas kiukuttelijalle pitää iskeä tabletilta videot käteen, jotta huuto loppuu. Tai tuo rajattu ruutuaika: Minun mielestä jotain päätetään ja siitä pidetään kiinni. Miehen mielestä taas jos lapsi alkaa itkemään niin lapsen voi aina rauhoittaa videoilla vaikka ruutuaika olisi kuinka täynnä jo siltä päivältä.

Toimimme siis käytännössä ihan eri suuntiin näissä tilanteissa vaikka päämäärä on sama. Kun näistä keinoista puhutaan niin tulee vain riita, koska miehen mielestä hän ei koskaan saa päättää niitä keinoja. Mutta mies ei koskaan ole lukenut yhtään kasvatusopasta tai edes yhtä nettisivua mistään näistä unikouluista tai uhmaikäisen kiukun kanssa toimimisesta eikä kertaakaan ollut neuvolassa mukana. Miehen keinot on asioita mitä hän keksii päästään. Minä taas olen lukenut näistä aiheista vaikka kuinka monta opaskirjaa ja minun keinot on asioita joita ammattilaiset kirjoittaa niissä kirjoitta tai neuvolassa käskee minua tekemään.

Miten selvittää tällainen parisuhdeongelma?

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tunnutaan saavan aikaan kummallisia ongelmia ja joka asiasta neuvotellaan. Ap on oikeassa. Ei valoja öisin. Voi käydä lapsia katsomassa ja lohduttamassa. Mikä ihme tässä päivänselvässä asiassa on niin monimutkaista.

Vierailija
102/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöjutun voisi ratkaista huonolla mutta toimivalla tavalla niin, että mies nukkuu eri huoneessa kuin sinä ja vauva.

Ja ap ja mies harrastavat seksiä sitten milloin?

No, toisaalta harrastavatko he nytkään jos välit ovat noin tulehtuneet?

ÖÖ, kyllä sitä seksiä voi harrastaa muuallakin kuin omassa sängyssä, ja ei kaikille ole luonnollista ähistä jos 11kk nukkuu lähietäisyydellä samassa huoneessa jos vaikka herääkin.

Meillä nukuttiin samassa huoneessa kaikki kunnes lapsi oli 3, kaikki seksi tapahtui muualla kuin omassa sängyssä, olohuone, vierashuone.

Mutta joo, jos vain riidellään ei varmaan sitä seksiäkään ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pelaa valtapeliä pihtaamisella ja mies lastenkasvatuksella.

Vierailija
104/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet keksinyt, että ap pihtaa? Hän ei ole asiaa kommentoinut mihinkään suuntaan. Ja jos on niin, että heillä ei ole seksiä, koska he riitelee vain koko ajan, niin ei silloin ole kyse pihtaamisesta jos riitojen takia ei tee ollenkaan mieli.

Vierailija
105/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaako mies vieläkin valot päälle jos lapsi herättää yöllä? Jos se on miehen mielestä niin hyvä idea niin lähde seuraavan kerran heti pois huoneesta ja tarvittaessa vaikka pikku kävelylle ulos ettet haittaa kun mies hoitaa omalla tavallaan lapsen rauhoittamisen. Eli mies oppisi että jos haluaa välttämättä tehdä tavallaan niin joutuu hoitaa asian loppuun asti eikä vain aiheuttaa ongelmia ja jättää ne sinun hoidettavaksi.

Ei hän saa kumpaakaan lasta rauhoittumaan. Hävettää myöntää, mutta näin on. Jos lähden pois kun on laittanut valot, niin ne lapset ei miehen kanssa rauhoitu. En halua tehdä sitä lapsille. Ap

Sitä suuremmalla syyllä kerrot miehelle että seuraavan kerran kun laitat yöllä valot päälle niin minä lähden tunnin lenkille ja sinä yksin rauhoitut lapset. Eli jos se on sinusta hyvä ajatus niin hoidat homman loppuun asti. Ja sitten kanssa toteutat asian. Minusta se on pienempi paha että lapset itkevät tunnin yhtenä yönä isänsä hoidossa mitä se että tappelette asiasta jatkuvasti!

Eihän se isä niitä tunnissa saa nukahdettua, kun ei vielä 11k ikäisestäkään tunnista itkusta mikä on vialla. Valot päälle koko huoneeseen ja sitten lähdetään lasta raijaamaan ympäri huoneistoa, siihenkö se muka nukahtaa. Mies ei ole hahmottanut ollenkaan miten lapsia rauhoitetaan. Ensin heijataan pimeässä sängyssä, jos ei auta nostetaan syliin, sitten tarkistetaan vaippa joko haju tai tuntoaistein, ja jos vain pissa (jotkut lapset heräävät kun pissaavat) voidaan jättää yöksi, ellei ole jättivaippa, jos kakka vaihdetaan heti, Ja kaikki tämä tehdään hämärässä. Pissivaipan voi vaihtaa sängyn päällä, kakka käydään pikaisesti pesemässä. Sitten heijataan vähän sylissä, tai laitetaan suoraan sänkyynsä ja taputellaan rauhoittavasti peppua tai selkää sivellään kunnes nukahtaa. Jos on kyseessä nälkä, syötetään ja röyhtäytetään. Mutta 11kk ei välttämättä tarvitse maitoa enää öisin, voi olla jäänyt tapa.´, mutta jotkut vielä tarvitsevat lisäenergiaa. eli unikoulu voi olla tarpeen. Jos lapsi parhaiten nukahtaa viereen ja perhepeti on molemmille vanhemmille ok, otetaan se lapsi viereen ja jatketaan unia.

Vierailija
106/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo valohomma on helppo perustella biologialla. Valon aistiminen vaikuttaa suoraan hormonitoimintaan ja päivä-yö-rytmin sääntelyyn.

En ymmärrä miten jonkun mielestä on järkevää laittaa kaikki valot päälle keskellä yötä, eihän siinä ole mitään logiikkaa. "Vauva ei nuku, nukkuisko se jos laitan valot päälle".

Mies, joka käyttää omia lapsiaan valtataistelun välineenä, on halveksittava.

Tietenkin nämä on ihan helppo perustella. Mutta kun alan perustelemaan niin saan kuulla olevani luennoitsija, jankkaaja ja besserwisseri ja että mies on "sitten varmaan todella epäonnistunut ihminen kun on kaikessa aina väärässä ja kyvytön tekemään mitään oikein" (eli ryhtyy marttyyriksi). Ap

No millä äänensävyllä puhut miehellesi? Puhutko niin kuin lúennoitsija ja besserwisseri?

Yritän ystävällisellä mutta varmaan väsyneellä ja kyllästyneellä koska olen aika väsynyt tähän tilanteeseen. En tiedä millä äänensävyllä besserwisserit puhuu. Puhunko kuin luennoitsija? En tiedä, opettajahan olen ammatiltani että.. Ap

Olet opettaja ja yliopistosta valmistunut mutta kuitenkin olet nainut ääliön? No, rakkaus on sokea.

Vierailija
107/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöjutun voisi ratkaista huonolla mutta toimivalla tavalla niin, että mies nukkuu eri huoneessa kuin sinä ja vauva.

Ja ap ja mies harrastavat seksiä sitten milloin?

No, toisaalta harrastavatko he nytkään jos välit ovat noin tulehtuneet?

ÖÖ, kyllä sitä seksiä voi harrastaa muuallakin kuin omassa sängyssä, ja ei kaikille ole luonnollista ähistä jos 11kk nukkuu lähietäisyydellä samassa huoneessa jos vaikka herääkin.

Meillä nukuttiin samassa huoneessa kaikki kunnes lapsi oli 3, kaikki seksi tapahtui muualla kuin omassa sängyssä, olohuone, vierashuone.

Mutta joo, jos vain riidellään ei varmaan sitä seksiäkään ole.

Ajattelin kommentillani sitä, että jos ap siirtyy nukkumaan lasten kanssa ja mies nukkuu toisessa huoneessa, he eivät saa enää keskenään läheisyyttä vaan tällainen järjestely etäännyttää heitä.

Vierailija
108/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan voi liittyä se, että olen ammatiltani opettaja ja siksikin lukenut paljon noita oppaita. Ja miestä ehkä ärsyttää, että minulla on lapsiasiaan erilaiset lähtökohdat ja että vaikka hän lukisi yhden oppaan niin minä silti olen lukenut 50 opasta enemmän. Ap

Ihan mielenkiinnosta kysyn, tarjoavatko nuo lastenhoito-oppaat kaikki samanlaisia malleja ja käytäntöjä lastenhoitoon, vai onko niissäkin eri koulukuntia. Jos kaikki tarjoavat samoja keinoja, miksi lukea 50 kirjaa aiheesta, kun vähempikin riittäisi?

Vierailija
109/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin niin, että ap:lle on luonnollisen kehityksen tuloksena jäänyt isompi vastuu lapsista. Mies kokee ulkopuolisuutta ja alakynnessä olemista. Ainoa tapa kokea hallinnan tunnetta tilanteessa, jossa hän kokee avuttomuutta, koska ap on hallitsevampi, on tuo määräily, joka taas keinona ajaa heidät syvempiin ongelmiin, kun se ei toimi. Bonuksena se, että mies on perusmörrikkä, joka ei tunnista tilannetta, ei ymmärrä omaa suhtautumistapaansa, ei osaa asettua tilanteen ulkopuolelle ja etsiä ratkaisua. Ehkä ap ymmärtää tämän av-keskustelun tuloksena ja muutenkin, että tässä on ainekset syöksyyn, joka johtaa eroon. On mahdollista, että mies taas ei hahmota, että jos tilanne jatkuu, se todella jossain vaiheessa johtaa eroon kun molemmat katkeroituvat tilanteeseen.

Vierailija
110/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan voi liittyä se, että olen ammatiltani opettaja ja siksikin lukenut paljon noita oppaita. Ja miestä ehkä ärsyttää, että minulla on lapsiasiaan erilaiset lähtökohdat ja että vaikka hän lukisi yhden oppaan niin minä silti olen lukenut 50 opasta enemmän. Ap

Ihan mielenkiinnosta kysyn, tarjoavatko nuo lastenhoito-oppaat kaikki samanlaisia malleja ja käytäntöjä lastenhoitoon, vai onko niissäkin eri koulukuntia. Jos kaikki tarjoavat samoja keinoja, miksi lukea 50 kirjaa aiheesta, kun vähempikin riittäisi?

Ap on kertonut lukeneensa tällaista kirjallisuutta myös ammattinsa puolesta.

Vierailija
111/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis koska olen ammatiltani opettaja niin olen yliopistoaikoinani lukenut kymmeniä kirjoja kasvatusasioista. Ap

Vierailija
112/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis koska olen ammatiltani opettaja niin olen yliopistoaikoinani lukenut kymmeniä kirjoja kasvatusasioista. Ap

Asia selvä. Ymmärsin väärin, eli luulin, että olit lueskellut nimenomaan vauvojen- ja lastenhoitoon liittyviä

kirjoja, joita on markkinoilla pilvin pimein.

Vierailija
113/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia selvä. Ymmärsin väärin, eli luulin, että olit lueskellut nimenomaan vauvojen- ja lastenhoitoon liittyviä

kirjoja, joita on markkinoilla pilvin pimein.

Olen minä niitäkin lukenut paljon. Yleensä luen jostain aiheesta useamman kirjan, ja niistä saadun tiedon perusteella muodostan mielipiteeni. Peruslinjathan niissä kirjoitta tuntuu olevan aika samoja. Ap

Vierailija
114/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusoppaita tässä on turha korostaa. Maalaisjärki toimii niin pienten kuin isojenkin lasten kanssa eikä kenenkään maalaisjärki voi sanoa, että ihmisen (esim. lapsen) herätessä keskellä yötä, kannattaa räväyttää valot päälle ja alkaa riisua ja pukea ja touhuta. 

A propos, yläkoulun opettajilta olen kyllä kuullut, että pahimpia ongelmatapauksia ovat juuri ammattikasvattajien lapset, jotka on kasvatettu kaikkien kirjaviisauksien mukaan.

Vierailija
115/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin niin, että ap:lle on luonnollisen kehityksen tuloksena jäänyt isompi vastuu lapsista. Mies kokee ulkopuolisuutta ja alakynnessä olemista. Ainoa tapa kokea hallinnan tunnetta tilanteessa, jossa hän kokee avuttomuutta, koska ap on hallitsevampi, on tuo määräily, joka taas keinona ajaa heidät syvempiin ongelmiin, kun se ei toimi. Bonuksena se, että mies on perusmörrikkä, joka ei tunnista tilannetta, ei ymmärrä omaa suhtautumistapaansa, ei osaa asettua tilanteen ulkopuolelle ja etsiä ratkaisua. Ehkä ap ymmärtää tämän av-keskustelun tuloksena ja muutenkin, että tässä on ainekset syöksyyn, joka johtaa eroon. On mahdollista, että mies taas ei hahmota, että jos tilanne jatkuu, se todella jossain vaiheessa johtaa eroon kun molemmat katkeroituvat tilanteeseen.

Olen minä tässä jo muutaman kuukauden nähnyt eron riskin merkkejä. Siksi haen nyt niitä neuvoja tähän ongelmaan. Ap

Vierailija
116/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No josko löytyisi joku kompromissi, yövalo päälle ja syy heräämisee etsitää ja sit valo pois ja rauhotetaa nukkumaa, tai kiukun iskiessä ensin sä juttelet lapselle tai miten nyt kiukkuu vastaatkaa ja sit hetkeksi videoita, jne.

Vierailija
117/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa auta kuin molempien vaan sietää toistensa erilaisia tapoja. Ei ne lapset pilalle mene kummankaan laisesta kasvatuksesta, joten ei sitä niin kauhean vakavasti tarvitse ottaa.

Ajatteletko, että jos lapsen opettaa tyyntymään vain videoiden avulla, siitä ei seuraa mitään harmia, vaan tenavasta kasvaa hyvin tunteitaan säätelevä nuori ja aikuinen?

Vierailija
118/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat neuvoja siihen miten saat miehesi ymmärtämään aivan päivänselvän asian, että yöllä ei valoja. Miksi miehesi ei tätä halua ymmärtää. Onko hän muutenkin ns. "vaikea luonne". Kun sanot asiasta niin aloita sanomalla jotsin positiivista ja sen jälkeen negatiivinen asia. Usein menee helpommin niin perille.

Vierailija
119/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No josko löytyisi joku kompromissi, yövalo päälle ja syy heräämisee etsitää ja sit valo pois ja rauhotetaa nukkumaa, tai kiukun iskiessä ensin sä juttelet lapselle tai miten nyt kiukkuu vastaatkaa ja sit hetkeksi videoita, jne.

Huoh.

Vierailija
120/185 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIES unikouluun.