TV2, Stacey Dooley: Totuus halpamuodista
Kakkoselta tuli juuri järkyttävä dokkari tekstiiliteollisuuden ympäristömyrkyistä mm. Indonesiassa. Hirveen näköistä kemikaalivettä mm. H&M:n ja muiden vaatemerkkien vaatteita tuottavista tehtaista. Miljoonat ihmiset asuu jokien varrella ja vedet virtaa mereen. Älytöntä.
Kommentit (98)
Hah naurettavia nuo henkkamaukan, zaran ym. statement-paidat: "Feminist" "Happy as a Rainbow"... Samaten Tigerin sateenkaarikrääsät. Ja nämä tehdään maissa joissa naisilla ja homoilla ei ole mitään oikeuksia.
En muuten ymmärrä miksi Tigerissa on aina kamalasti asiakkaita. Itse olen ostanut sieltä lähinnä taidetarvikkeita (joo, olen minäkin syyllinen maapallon tuhoutumiseen), mutta muu porukka lappaa sieltä koriinsa kaikenlaista pikku tilpehööriä jota edes pikkulapset eivät tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon ja kiukuttaa. Paikallinen tekstiiliteollisuuden pomokin oli epätoivoinen, kun sääntöjä ei noudateta eikä pysty tehtaita sulkemaankaan.
Mitä se pomo siellä sitten tekee? Kuulostaa vähän selittelyn maulta.
Eikös se pomo ollut tekstiiliteollisuusliiton pomo? Ongelman ratkaisu on poliitikkojen
käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon ja kiukuttaa. Paikallinen tekstiiliteollisuuden pomokin oli epätoivoinen, kun sääntöjä ei noudateta eikä pysty tehtaita sulkemaankaan.
Mitä se pomo siellä sitten tekee? Kuulostaa vähän selittelyn maulta.
Eikös se pomo ollut tekstiiliteollisuusliiton pomo? Ongelman ratkaisu on poliitikkojen
käsissä.
Poliitikkoja tehokkaampi ongelmanratkaisija on kuitenkin se ostopäätöksiä tekevä yksilö. Pitäisi tehdä vaatteiden loppuun käyttämisestä hyvä ja ostaa laadukasta sekä lähialueilla tuotettua harkiten ja vain tarpeeseen.
Tässä ketjussa syyllistetään yksittäistä kuluttajaa, mutta mielestäni kuluttajan lisäksi vastuussa ovat politiikot ja teollisuus. Ei kulutuskäyttäytyminen muutu, ainakaan tarpeeksi ajoissa, ellei sitä aleta ohjata oikeaan suuntaan.
steisi tykkää muodista kovasti, ig ja fb täynnä muotivaatteita vuosikaudet jatkuvalla syötöllä
Kannattaa suosia kierrätettyä puuvillaa!
Itselleni jo halpabrändien vaatteet tuntuu kalliilta kun saan parhaimmillaan 10 kertaa halvemmalla vaatteet kirpparilta. Tämä dokkari vain vahvisti sitä tunnetta ja päätöstä, että ostan omat vaatteet pääsääntöisesti käytettynä jatkossakin. Leikki-ikäiselle lapselle on koko ajan vaikeampi löytää kirpparilta ulkovaatteita, mutta sisävaatteet löytyy kyllä pojallekin käytettynä.
Kirppareiden paras puoli on se löytämisen riemu ja pahin puoli taas se jos pitää löytää joku tietty vaate eikä meinaa millään löytyä.
Olen kuitenkin ihmetellyt myyjän näkökulmasta käsin miten huonosti hyväkuntoiset naisten vaatteet menevät kaupaksi kirpparilla. Välillä tuntuukin että ei kehtaa edes itse myöntää kavereille että kirppariltahan nää vaatteet on löytynyt. Ehkä jatkossa rohkenen sanoa.
Monilla ei ole varaa ostaa kalliita vaatteita. En tiedä sitten, ovatko ne kalliitkaan hyvissä oloissa valmistettuja.
Minulla ei ole varaa ostaa edes sitä halpamuotia, paitsi silloin harvoin kun olen rahoissani.
Thrifter kirjoitti:
Itselleni jo halpabrändien vaatteet tuntuu kalliilta kun saan parhaimmillaan 10 kertaa halvemmalla vaatteet kirpparilta. Tämä dokkari vain vahvisti sitä tunnetta ja päätöstä, että ostan omat vaatteet pääsääntöisesti käytettynä jatkossakin. Leikki-ikäiselle lapselle on koko ajan vaikeampi löytää kirpparilta ulkovaatteita, mutta sisävaatteet löytyy kyllä pojallekin käytettynä.
Kirppareiden paras puoli on se löytämisen riemu ja pahin puoli taas se jos pitää löytää joku tietty vaate eikä meinaa millään löytyä.
Olen kuitenkin ihmetellyt myyjän näkökulmasta käsin miten huonosti hyväkuntoiset naisten vaatteet menevät kaupaksi kirpparilla. Välillä tuntuukin että ei kehtaa edes itse myöntää kavereille että kirppariltahan nää vaatteet on löytynyt. Ehkä jatkossa rohkenen sanoa.
Kirpparilta ostaminen on siinä mielessä vaikeampaa, että tiettyä vaatetta on tarjolla vain yksi kappale ja se voi olla väärän kokoinen, vaikka kuinka miellyttäisi silmää.
Miten esim. Nosh? Ostan sitä aina kun löydän kirpparilta. Entä Marimekko, onko muita kummempi? Sitäkin kirpparilta ostan ja yhden raitapaidan olen ostanut peräti uutena. Kengät mulla on sieviläisiä, parit jotain muuta merkkiä. Villakangastakkeja on muutama ja ne on ikivanhoja Suomessa tehtyjä, olikohan sellaisia kuin Master Coat ja Avenue. Olen myös opetellut ompelemaan itse, samoin neulomaan. Ostin myös Muhoksen villan villahousut. Pyrin aina toimimaan siten kuin ajattelen, että olisi luonnon ja ihmisen kannalta paras, mutta ei se ole kovin helppoa. Ostamisen vähentäminen on varmaan paras keino. Toinen on maallemuutto, josta haaveilen, voisi asua vanhassa talossa, kasvattaa ruokaa itse, poimia marjoja ja sieniä. Järkyttäviä on vaan vanhojenkin talojen hinnat ihan jossain "ei missäänkin".
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa syyllistetään yksittäistä kuluttajaa, mutta mielestäni kuluttajan lisäksi vastuussa ovat politiikot ja teollisuus. Ei kulutuskäyttäytyminen muutu, ainakaan tarpeeksi ajoissa, ellei sitä aleta ohjata oikeaan suuntaan.
Jokainen meistä voi vaikuttaa omaan kulutuskäyttäytymiseen. Kun päättää, ettei osta kuin tarpeeseen ja kotimaista niin loppuu se pikamuodin aikakausi. Pitää olla mukana vaan tarpeeksi moni yhtä rohkea ihminen pistämässä kampoihin.
Kerrankin voi tehdä jotain hyödyllistä edullisesti!
Vierailija kirjoitti:
Thrifter kirjoitti:
Kirpparilta ostaminen on siinä mielessä vaikeampaa, että tiettyä vaatetta on tarjolla vain yksi kappale ja se voi olla väärän kokoinen, vaikka kuinka miellyttäisi silmää.
Netti- vaihtoehdot toimii tässä hyvin esim. Torilla, Emmyssä ja Rekissä saa tarkasti valittua koon. Mutta myös kontti- myymälöissä on mielestäni järjestty siististi farkut tms koon mukaan 🙂👍
Kuitenkin syyllistetään äitejä, jotka pukee lapsensa eettisten brandien vaatteisiin. Itse ostan nekin käytettynä (eikä ole vimmaa ja gg:ta vaan Suomessa ommeltuja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisi kuluttajien laajaa asioiden tiedostamista ja kulutuskäyttäytymisen muutosta. Voisi olla sen aika kohta. Puhutaan lentohäpeästä, missä on vaatehäpeä?
Kyllähän heti paheksutaan, mut kyl ne seuraavalla shoppailureissulla unohtuu.
En ole käynyt noissa halpiskaupoissa sit teiniajan. Ostan vain tarpeeseen ja siksi halpikset ei käy. En kyl tiedä tehdäänkö niitä aen kummemisssa oloissa, joka vaan vetää isommman siivun.
Mulla on 70-luvulta hyvässä kunnossa olevia isovanhempien takkeja, kotimaisia. Nyt tullut sen verta massaa ettei mahdu, mutten raaski poiskaan nakata.
On massaa ja rotseja 1970-luvulta? Mahtaa tämä av-mamma olla oikea tyylilyyli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisi kuluttajien laajaa asioiden tiedostamista ja kulutuskäyttäytymisen muutosta. Voisi olla sen aika kohta. Puhutaan lentohäpeästä, missä on vaatehäpeä?
Kyllähän heti paheksutaan, mut kyl ne seuraavalla shoppailureissulla unohtuu.
En ole käynyt noissa halpiskaupoissa sit teiniajan. Ostan vain tarpeeseen ja siksi halpikset ei käy. En kyl tiedä tehdäänkö niitä aen kummemisssa oloissa, joka vaan vetää isommman siivun.
Mulla on 70-luvulta hyvässä kunnossa olevia isovanhempien takkeja, kotimaisia. Nyt tullut sen verta massaa ettei mahdu, mutten raaski poiskaan nakata.On massaa ja rotseja 1970-luvulta? Mahtaa tämä av-mamma olla oikea tyylilyyli!
Olen eri kirjoittaja, mutta mullakin on villakankainen talvitakki 70-luvulta. Ajaton malli ja väri (musta).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suosia kierrätettyä puuvillaa!
Mistä sen tietää mikä on kierrätettyä puuvillaa? o.O
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä Suomessakin, ekana tulee mieleen Luhta ja Reimatec. Ratsastavat design in Finland lauseella.. Tehtaat kiinassa, finnwatchin raportissa Luhta ei edes päästänyt heitä kiinan tehtaille sisään. Heillä on kuulemma valvonta kunnossa, valvovat itse itseään 🙄 Sen vuoksi nuo tehtaat viedään ulkomaille, että ei tarvitse välittää ympäristösäädöksistä (käsitellä vastuullisesti tuotannosta aiheutuneita jätteitä) ja maksaa mahdollisimman pientä palkkaa ompelijoille joilla on kohtuuttoman pitkiä työpäiviä pahimmissa tapauksissa ilman vessa- ja ruokataukoja. Silti noiden firmojen vaatteiden hinnat ei loppujen lopuksi ole kovin paljon edullisemmat kuin niiden keiden tuotanto on pysynyt Suomessa tai Ruotsissa.
Oikeesti, ostaako joku luhtaa? Niillä on aina niin samperin rumat kuosit kankaissa, joka paikkaan tungetaan lastenvaatteissakin jotain kamalaa levotonta metsuri- skottiruutua :(
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. Nosh? Ostan sitä aina kun löydän kirpparilta. Entä Marimekko, onko muita kummempi? Sitäkin kirpparilta ostan ja yhden raitapaidan olen ostanut peräti uutena. Kengät mulla on sieviläisiä, parit jotain muuta merkkiä. Villakangastakkeja on muutama ja ne on ikivanhoja Suomessa tehtyjä, olikohan sellaisia kuin Master Coat ja Avenue. Olen myös opetellut ompelemaan itse, samoin neulomaan. Ostin myös Muhoksen villan villahousut. Pyrin aina toimimaan siten kuin ajattelen, että olisi luonnon ja ihmisen kannalta paras, mutta ei se ole kovin helppoa. Ostamisen vähentäminen on varmaan paras keino. Toinen on maallemuutto, josta haaveilen, voisi asua vanhassa talossa, kasvattaa ruokaa itse, poimia marjoja ja sieniä. Järkyttäviä on vaan vanhojenkin talojen hinnat ihan jossain "ei missäänkin".
Eikö marimekkokin vienyt tehtaat ulkomaille? Korjatkaa jos olen väärässä 🤔 Hinnat ei kuitenkaan ole laskenut yhtään vaikka tekijöiden palkat pienentyneet huomattavasti..
Tästä puhuttiin paljon jo 90-luvulla. Jo silloin ihmeteltiin, miksei suomalaiset osta kotimaisia vaatteita. Sen jälkeen tilanne on vain pahentunut.