Stockmannin asiakas osti 600 eurolla vaatteita, ei saanut muovikassia ilmaiseksi - oikein vai väärin?
Twitterissä velloo keskustelu siitä, ettei 600 eurolla vaatteita ostanut saanut muovikassia ilmaiseksi kaupan päälle, vaan myyjä kysyi, halusiko asiakas ostaa kassin 20 centillä. Keskustelun avauksen tehnyt henkilö tarkensi ettei keskustelunavauksessa ollut kyse kassiin liittyvästä maksusta vaan asiakaskokemuksesta." (Aloittajan twiitti ja tili ei enää ole julkisia.)
Stockan mukaan kasseja ei anneta ilmaiseksi kellekään, vaan niistä veloitetaan aina. Stockmann on sitoutunut ympäristöministeriön ja Kaupan liiton muovikassisopimukseen, jolla pyritään pienentämään muovikassien kulutusta. Rahastamalla muovikasseista niiden kysyntä on romahtanut, nykyään vain enää kolmannes asiakkaista ostaa kertakäyttökassin https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006242298.html
Kommentit (186)
Muovi- ja paperikassit on olleet Stockalla maksullisia jo kaksi vuotta http://www.stockmanngroup.com/fi/tiedotteet/-/stock/showDisclosure/6358…
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas kävi Stockan herkussa, niin hän tosiaan kävi S-Marketissa. Vaatetoiminnot jne. tosin eivät ole s-ryhmän ostamia.
Tuskin kukaan, joka vertaa Herkkua S-markettiin, on edes käynyt siellä , tai on sen asiakaskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyse onko varaa vaan siitä onko palveluasennetta. Onko tyyliä.
Juuri näin. Nämä elämänkoululaiset S-market-Stockaa pyörittävät irtoripsi-tradenomit eivät tule ikinä pääsemään samalle henkiselle tasolle kuin Harrodsia pyörittävät ihmiset.
Eivät he oikeasti ymmärrä korkealuokkaista palvelukonseptia, ja miksi ymmärtäisivät kun he itse tulevat alaluokkaisista taustoista joiden ainoa palvelu on rajoittunut lähipizzeriaan.
Suomeen ei mahdu enää 2020-luvulla korkeatasoista tavarataloa, kun ei ole kulttuuria korkean palvelutason tueksi vaikka maksavia asiakkaita olisikin.
Vähän menee nyt ohi miten se ilmainen muovipussi tekee palvelukokemuksen?
Vierailija kirjoitti:
Tyyliä puuttuu asiakkaalta, joka 600 € ostoksia tehdessä alkaa nillittää jostain 20 sentistä ja viitsii vielä avautua julkisesti, kuinka tuo 20 sentin kassin tarjoaminen pilasi nyt hänen *elämyksensä*.
Miksi tosiaan ostaisi mitään enää "oikeasta" kaupasta kun asiakaspalvelu on mitä on. Netistä saa mukavasti ja helposti ja tosiaan lähikiskalle toimitettuna. Eikä tartte ihmetellä että miten ne farkut saa siististi kotiin kun tulevat hyvin pakattuna. Ei juurikaan tee mieli mihinkään tavarataloon lähteä, kun jopa muovikasseista nipotetaan. Niin paljon kätevämpää, valikoimakin on parempi ja usein myös edullisemmat hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en periaatteesta osta mitään kaupasta, joka ei voi minun vaate- tms. ostoksilleni kustantaa kunnollista kuljetusvälinettä kaupasta kotiin. Kaiken muun lisäksi siinä rupisessa muovikassissa loistaa isolla sen kyseisen kaupan mainos, eli kaiken muun lisäksi joudun maksamaan siitä että joudun kantamaan sen kuppaista palvelua tarjoavan kaupan rumaa mainosta pitkin kaupunkia. Vähintäänkin maksullisen muovikassin tulisi olla
Tämä!!
Olen aina ihmetellyt miksi ASIAKAS maksaa siitä että SAA mainostaa muovikassissaan kauppaa, jossa juuri asioi??? Ja tää on kaikille idiooteille ihan ok?!
Vaadin aina mainoksettoman blankon kassin, jos joudun siitä maksamaan. Jos sitä ei ole tarjolla, nettikauppa kutsuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliä puuttuu asiakkaalta, joka 600 € ostoksia tehdessä alkaa nillittää jostain 20 sentistä ja viitsii vielä avautua julkisesti, kuinka tuo 20 sentin kassin tarjoaminen pilasi nyt hänen *elämyksensä*.
Tämä on niin täydellinen esimerkki tästä suomalaisesta puusilmäisestä junttiudesta. Tätä se on suomalainen asiakaspalvelu, ei ihme ettei kukaan jolla vaihtoehtoja on viitsi itseään tuollaisille asenteille altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en periaatteesta osta mitään kaupasta, joka ei voi minun vaate- tms. ostoksilleni kustantaa kunnollista kuljetusvälinettä kaupasta kotiin. Kaiken muun lisäksi siinä rupisessa muovikassissa loistaa isolla sen kyseisen kaupan mainos, eli kaiken muun lisäksi joudun maksamaan siitä että joudun kantamaan sen kuppaista palvelua tarjoavan kaupan rumaa mainosta pitkin kaupunkia. Vähintäänkin maksullisen muovikassin tulisi olla
Tämä!!
Olen aina ihmetellyt miksi ASIAKAS maksaa siitä että SAA mainostaa muovikassissaan kauppaa, jossa juuri asioi??? Ja tää on kaikille idiooteille ihan ok?!Vaadin aina mainoksettoman blankon kassin, jos joudun siitä maksamaan. Jos sitä ei ole tarjolla, nettikauppa kutsuu!
Nillitätkö samalla tavalla Alepan tai K-supermarketin kassalla muovikassin maksullisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Kassi on kaupan mainoskyltti. Pullea ostoskassi kertoo ympärilleen, että asiakas on käynyt ko. liikkeessä ja ostanut sieltä, joten se houkuttelee mahdollisesti muitakin ostajia. Vaikka olisi mikä sopimus, niin minä joustaisi siitä aivan varmasti ja viikkaisin ostokset kauniisti mainoskassiin, hymyilisin kauniisti ja toivottaisin tervetulleeksi uudestaan. Tuollaista asiaa ei kukaan tule valvomaan, joten tyytyväinen asiakas on aina parempi kauppa kuin joku väkisillä runnottu sopimus ylemmällä taholla.
Ihanaa, kun nämä asiakaskokemuspätijät täällä ilmeisesti vakavissaan luulevat, että kassa päättää jostain palvelukonseptista. Veikkaan, että jos olisi ollut kohu siitä, miten kassa sai esimieheltä haukut, kun paljastui, että ei peri muovipusseista maksua, niin samat ihmiset säälittelisivät, että ei nää irtoripsimirkut ymmärrä asemaansa sen vertaa, että noudattaisi saamiaan ohjeita eivätkä alkaisi sooloilla.
Koska kai tällä logiikalla siitä muovipussiasiasta sitten joustettaisiin kaikkien kohdalla? Ihan yhtä lailla se on mainos, vaikka kassissa pullottaisi 50 € alen loppurysäys-ostokset.
Tämä on huvittavaa. Eli jos olet köyhä ja ostat vähillä rahoilla, niin joudut maksamaan sen 0,20 e, mutta rikkaalta sitä ei saisi pyytää. No, siihen on syynsä että rikkaat ovat rikkaita.
Ja oikeasti, Suomessa muovihysteria on ihan älytön. Suomessa on toimiva jätehuolto ja jos vain ihmiset käyttäisivät sitä (eikä heittelisi roskiaan pitkin), ei muovit sitä kautta luontoon päädy vaan joko kierrätykseen tai polttoon. Muovi kuitenkin suojelee kääreenä ja sitä kautta on pienempi paha kuin se että sisältö menee hukkaan kun sitä ei ole suojeltu. Hyvänä esimerkkinä toimii leipäpussi. Ilmastovaikutuseltaan on suurempi paha heittää pilaantunut leipäpala kompostiin kuin se muovipussi koko elinkaarensa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tosiaan ostaisi mitään enää "oikeasta" kaupasta kun asiakaspalvelu on mitä on. Netistä saa mukavasti ja helposti ja tosiaan lähikiskalle toimitettuna. Eikä tartte ihmetellä että miten ne farkut saa siististi kotiin kun tulevat hyvin pakattuna. Ei juurikaan tee mieli mihinkään tavarataloon lähteä, kun jopa muovikasseista nipotetaan. Niin paljon kätevämpää, valikoimakin on parempi ja usein myös edullisemmat hinnat.
Sittenkin on kyse rahasta kun ei voi sitä kassia maksaa vaan pökät kädessä ihmettelet miten ne saa kotiin.
Stocka on muute ikuisuuden myynyt about sen paperikassin hintaan älyttömän hyvin kestokasseja. Olisi sinunkin kannattanut sellainen joskus ostaa niin ei tarvitsisi nyt joka kauppareissulla itkeä 20 sentin takia.
Ihan tällainen aiheellinen kysymys teille muovipussien vastustajille, että mihin te pakkaatte roskat? Suoraan mistään astiasta niitä ei saa kipata, vaan ne pitää olla pussissa. Eli ostatteko sitten valmita roskapussirullia kaupasta sitä varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Olen aina ihmetellyt miksi ASIAKAS maksaa siitä että SAA mainostaa muovikassissaan kauppaa, jossa juuri asioi??? Ja tää on kaikille idiooteille ihan ok?!Vaadin aina mainoksettoman blankon kassin, jos joudun siitä maksamaan. Jos sitä ei ole tarjolla, nettikauppa kutsuu!
Nillitätkö samalla tavalla Alepan tai K-supermarketin kassalla muovikassin maksullisuudesta?
Onneksi mulle tulee ruokaboksi, en käy ruokakaupoissa haalimassa noloja siwa-pusseja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin täydellinen esimerkki tästä suomalaisesta puusilmäisestä junttiudesta. Tätä se on suomalainen asiakaspalvelu, ei ihme ettei kukaan jolla vaihtoehtoja on viitsi itseään tuollaisille asenteille altistaa.
Miten ilmainen muovipussi tekee palveluelämyksen?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällainen aiheellinen kysymys teille muovipussien vastustajille, että mihin te pakkaatte roskat? Suoraan mistään astiasta niitä ei saa kipata, vaan ne pitää olla pussissa. Eli ostatteko sitten valmita roskapussirullia kaupasta sitä varten?
Aiheellinen kysymys maksullisesta pussista valittajille. Mikä siinä ilmasessa pussissa saa aikaan palvelukokemuksen?
Vierailija kirjoitti:
https://kassi-info.fi/muovikassisopimus/
Siis tämä sopimus on taas suomalaisten typeryyttäsi ja mallioppilassyndroomaa. Mikään ei pakota rahastamaan muovikasseista, EU direktiivi tähtää muoviroskan vähentämiseen, mutta tuskin siellä mitään konkreettisia keinoja mainitaan. Tämä muovikassien maksullisuus on ihan suomalaisten omaa keksintöä. Huvittavaa kuitenkin on, että ohuet muovipussit joita käytetään esim. hedelmien kuljetukseen kaupasta kotiin ja jotka ovat luonnon kannalta kaikkein pahimpia säilyvät edelleen maksuttomina.
Jos olisin Stokkan pr-päällikkö niin hankkisin vaikka kaupan piikkiin kestokasseja ja antaisin kaupan päälle jos ostokset maksavat tietyn verran, sanotaan vaikka 300 tai yli. Jos kerran kassisopimukseen on menty liittymään ja muovipusseista on pakko veloittaa.
Tähän hieman liittyen mielestäni on kaksinaismoralistista kysyä asiakkaalta kassalla haluaako hän kassin jos kerta siitä joutuu maksamaan. Moni, minä mukaanlukien, jättää ihan periaatteesta ostamatta tuon kassin ja siirtää asiointia liikkeeseen joka älyää antaa maksuttoman kassin mukaan, oli se sitten mitä materiaalia hyvänsä, jos teen ostoksia suurilla summilla. Jos myyjä kysyy haluanko kassin niin kysyn aina onko se maksullinen vai ei ja jos on maksullinen niin kerron terveiset välitettäväksi johtoportaalle.
Itse asiassa myyjä ei saisi kysyä haluatko kassin. Vaan pitää kertoa paljonko se maksaa, jos se annetaan tiskin alta, eikä ole asiakkaan itsensä poimima. Itseä otti päähän Lindexillä, kun myyjä kysyi, haluanko pienen pussin. Oletin että se on ilmainen, kun ei kysytty haluanko ostaa pienen pussin. Hinnan kertomisesta puhumattakaan. Apteekistakin saa pienen pussin ilmaiseksi, ja kaupasta hedelmäpussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Onneksi mulle tulee ruokaboksi, en käy ruokakaupoissa haalimassa noloja siwa-pusseja!
Juu, niin varmaan. Luultavasti paskotkin vain timantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassi on kaupan mainoskyltti. Pullea ostoskassi kertoo ympärilleen, että asiakas on käynyt ko. liikkeessä ja ostanut sieltä, joten se houkuttelee mahdollisesti muitakin ostajia. Vaikka olisi mikä sopimus, niin minä joustaisi siitä aivan varmasti ja viikkaisin ostokset kauniisti mainoskassiin, hymyilisin kauniisti ja toivottaisin tervetulleeksi uudestaan. Tuollaista asiaa ei kukaan tule valvomaan, joten tyytyväinen asiakas on aina parempi kauppa kuin joku väkisillä runnottu sopimus ylemmällä taholla.
Ihanaa, kun nämä asiakaskokemuspätijät täällä ilmeisesti vakavissaan luulevat, että kassa päättää jostain palvelukonseptista. Veikkaan, että jos olisi ollut kohu siitä, miten kassa sai esimieheltä haukut, kun paljastui, että ei peri muovipusseista maksua, niin samat ihmiset säälittelisivät, että ei nää irtoripsimirkut ymmärrä asemaansa sen vertaa, että noudattaisi saamiaan ohjeita eivätkä alkaisi sooloilla.
Koska kai tällä logiikalla siitä muovipussiasiasta sitten joustettaisiin kaikkien kohdalla? Ihan yhtä lailla se on mainos, vaikka kassissa pullottaisi 50 € alen loppurysäys-ostokset.
Ei minua kiinnosta kenen ääliömäinen idea joku muovipussista veloittaminen on, typerä idea joka tapauksessa ja itseni kohdalla se viimeinen niitti muutenkin huonossa, vähemmän kätevässä ja usein kallimmassa ostoskokemuksessa.
Ja kyllä kritsoisin kauppaa ja esimiestä jos pelisilmää omaavaa myyjää olisi typerän esimiestahon toimesta kuurmotettu sen pelisilmän käyttämisestä ja hyvän asiakaspalvelutilanteen luomisesta, ja silloinkin olisin sitä mieltä että kyseisen liikkeen boikotoiminen on paikallaan jos myyjän saamia sanktioita ei kumottaisi. Suomi on asiakaspalvelun kehitysmaa, osittain siksi että suomalaiset ovat lampaita jotka eivät osaa vaatia vaikka joutuvatkin pulittamaan pöyristyttäviä summia ihan kaikesta.
Jos asiakas kävi Stockan herkussa, niin hän tosiaan kävi S-Marketissa. Vaatetoiminnot jne. tosin eivät ole s-ryhmän ostamia.