Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinpa tajunnut tämän, kun suunniteltiin omakotitaloa! (vinkit jakoon)

Vierailija
17.09.2019 |

Mikä jäi jälkikäteen harmittamaan / häiritsemään tai mitä nyt jälkiviisaana tekisit toisin? Lisää neliöitä sinne, vähemmän tänne? Töpselit, pohjaratkaisut, turhat ja tarpeelliset kaapit?

Yksityiskohtia ja päätöksiä on tsiljoona, joten nosta esille se, mihin olisit itse toivonut kiinnittäneesi enemmän huomiota!

Kommentit (280)

Vierailija
21/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodarin ovelle valokatkaisija. Meillä muuten ihan huipusti suunniteltu talo (ei siis itse oo tehty) mutta tuo puuttuu ja sitä kaipaan välillä.

Pyykkitelineille riittävästi tilaa kodariin, meillä on, mutta tosi monessa talossa jota katsottiin oli paljon kaappitilaa ja ei kuitenkaan tilaa edes yhdelle telineelle.

Vierailija
22/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Kodinhoitotilaa ei kannattaisi tehdä niin että se on myös läpikulkutila saunaan ja ehkä vielä eteinen. Siinä on hiekkaa lattialla, pyykkiä, kumisaappaita yms. kaikkea mahdollista. Saunaan menosta tulee vähän sellainen varaston läpi marssiminen ja takaisin tullessa hiekka tarttuu jalkoihin. En kyllä tiedä onkokaan nykyään muunlaisia ratkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita mikään. Vaimo näkee kuvista kaiken toimimattoman ja vaati arkkitehtia korjaamaan mokat. Hampaita kiristellen korjasivat. Otti silminnähden koville naisen määräily.

Itse putkimiehenä ja sähkärinä vetelin joka paikkaan pistorasioita, lattiakaivoja ja valoja. Kaikkialle mihin tulee vesi, tein lattiakaivot ja vesieristeet.

Erittäin toimiva talo, itse asiassa jo kolmas. Edellisten ostajatkin ovat tyytyväisiä toimivuuteen. Mitä nyt pintoja vaihtoivat mieleisiksiin.

Tota toimivuutta (yhteen kolisevat ja väräkätiset ovet, hankala kalustettavuus ja kalustuksen muunneltavuus, yms. ) ei moni hahmota tai jaksa tutkia.

Jatkan. Toimivuutta on riittävät kodinhoito ja säilytystilat. Makkareiden minikoko määritetty piirroksia tilatessa (meillä 12m2). Makkarot pohjois ja itäseinille. Makkarot ei seinä seinässä, vaan erillään ja välissä muuta tilaa. Keittiö omien tarpeiden mukaan. Ruokailu lähellä keittiötä ( nämäkin arkkitehti sijoitti eri puolille taloa!

Vaateita, jotka tekee talosta isokon ja maksaa, mutta kannatti.

Makkarit saa kyllä erikseen pikkutalossakin. Se on kyllä ihan ehdoton.

Vierailija
24/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ala rakentaa, en mitään muuta neuvo.

Tää on kyllä totta.

Syitä ja näkökulmia on monia. Mut täältä omasta suunnasta katsottuna.... paljon rakennetaan kertakäyttöisen tasoa, ”kyllä uus on aina uus” korkeimpana viisautena. Pastellipeltoa. Ei kiitos.

Vierailija
25/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin tähän myös, että älä ala, tilaa avaimet käteen paketti. Ei se itse tuuskaaminen parin vuoden ajan töiden jälkeen ole sen arvoista.

Vierailija
26/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä totta.

Syitä ja näkökulmia on monia. Mut täältä omasta suunnasta katsottuna.... paljon rakennetaan kertakäyttöisen tasoa, ”kyllä uus on aina uus” korkeimpana viisautena. Pastellipeltoa. Ei kiitos.

Linkkaappa vaikka etuovesta yksi sellainen uusi kertakäyttöinen. Minusta uusi tai uudehko on kuitenkin kivempi yleensä kuin 70- ja 80-luvun talot, joita enimmäkseen on myynnissä. Ne on hämäriä ja niihin pitää tehdä uudestaan, katto, lämmitys, ikkunat, kylppärit ja mitä kaikkea. Siltikin ne on edelleen hämäriä, matalia ja tunkkaisia. Vanhat hirsitalot vois sitten olla kivoja, jos itsellä pysyy vasara kädessä, mutta ne on enemmän elämäntapa ja harrastus kuin pelkkä asumisratkaisu.

Vierailija
27/280 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös toisen rakentama talo, mutta pohja oli juuri sellainen kun olimme itse harkinneet.

Pistorasiat, tuntuu ettei niitä voi koskaan olla tarpeeksi. Olemme pari asuntoa aikaisemmin remontoineet ja erityisesti miettineet niihin sähköt uusiksi. Nyt on niitä aivan liian vähän ja olemme joutuneet tekemään muutamia jatkojohtovirityksiä, jotka ainakin minua hirvittävät. Myös jouluvalojen sijoittelu kannattaa ottaa huomioon jos on jouluvalohullu.

Vaatesäilytys. Rakennuttaja oli tehnyt pienehkön vaatehuoneen (tai komero se minusta on) ja kaikista makuuhuoneesta jätetty vaatekaapit pois. Moinen komero ei millään riitä viiden ihmisen vaatteille, joten vaatekaappeja on lisäilty. Pelkkien kausivaatteiden ja harrastusvälineiden säilyttämiseen tarvitaan tosi paljon tilaa.

Lämmin ulkovarasto. Rakennuttaja oli säästänyt ja tehnyt vain autokatoksen ja kylmän varastotilan. Lämmintä varastotilaa tarvitaan kuitenkin monenlaiselle pihanhoitoon liittyvään asiaan ja niille harrastusvälineillekin.

Kodinhoitohuoneen kiintokalusteet suunnittelisin toisin. Olisin todennäköisesti itsekin suunnitellut ne noin kuin nytkin ovat, mutta asumisen myötä on tarve muuttunut. Esim. työvaatteiden säilytykseen tarvittaisiin enemmän kaappitilaa, myös liinavaatteet kaipaisivat isompaa kaappia. Toisaalta muutama vetolaatikko on lähes tyhjillään kun niiden sijoittelu on outo eikä esim. liinavaatteita oikein sinne saa sopimaan. Myös lemmikkien tarvikkeiden säilytykseen pitäisi muistaa kiinnittää huomiota. En kuitenkaan halua vaihtaa täysin ehjiä ja hyväkuntoisia kaappeja, hyllyjä ja laatikoita uusiin, vaan tällä mennään.

Vierailija
28/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suunnitelluissa taloissamme hyväksi todettuja asioita:

-tarpeeksi vessoja/kylppäreitä eikä yhtään pyttyä saunan ph:ssa.

- vanhempien mh yhteydessä oma kylpyhuone ja pukeutumistila tilavine kaappeineen (tankoja ja laatikoita, ei hyllyjä kuin ylimmät)

- avokeittiössä tarpeeksi tilaa useammalle kokille, iso saareke ja ruokailutila. Toinen 3m ruokapöytä oh yhteydessä. Saarekkeen ja seinäkaapistojen väli min 120cm

- 12m2 lastenhuoneet min

- lastenhuoneissa ikkunat kulmittain - lisää todella paljon valon määrää.

- 2krs tarpeeksi leveä portaikko

- khh tilaa kuivatustelineelle

Nykyinen talomme on pieni, vain 120m2 mutta saatu muunnettua toimivaksi (ostimme valmiina): 4. mh olohuoneen jatkeena on avattu ruokailutilaksi.. 3m pöytä mahtuu hyvin. Yleensä vieraiden kanssa vietetäänkin aikaa pöydässä eikä koskaan sohvalla. Keittiössä kaapistot tässäkin 3 seinällä ja saarekkeen teetimme keskelle, toimii myös aamiaispöytänä. Vain takka erottaa keittiön oh:sta ja ruokailutilasta, neliöitä yht 54.

Erillinen pikkuvessa mh vieressä. Saunan ph niin iso että siitä on erotettu vessa/lavuaaritila erikseen ja ph puolella tilaa suihkulle ja ammeelle.

Teinin mh 13.5m2, työhuone 10.5m2 ja samoin meidän mh. Käymme siellä vain nukkumassa joten on riittävä. Eteisessä 3m vaatekaappeja mh lisäksi.

Ainoa huono tässä on putkimainen khh. Pyykkiteline on aina tiellä enkä tykkää kuivattaa pyykkiä saunan ph:ssa. Muuten tilaihme

Vierailija
29/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin tähän myös, että älä ala, tilaa avaimet käteen paketti. Ei se itse tuuskaaminen parin vuoden ajan töiden jälkeen ole sen arvoista.

Totta tuokin. Jos epäilee yhtään omaa. jaksamistaan ei kannata rakentaa.

Me olemme rakentaneet 22v aikana 2 taloa ja 3 autotallia pääosin itse. Vuosi per talo meni, viimeistä autotallia tehtiin 2kk ja valmistui juuri. Meillä tämä toimii hyvin mutta ei kaikilla. Työnjaon täytyy olla selvä ja rahaa tarpeeksi.

29

Vierailija
30/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut lähipiirissäni muutaman tapauksen, että rakennetaan oma talo, koska se nyt vaan kuuluu tehdä, kun on ns. hieman parempituloisempi. Kuitenkaan monellakaan ole oikeasti varaa rakentaa sinne, missä haluaisi tai olisi järkevintä asua, joten hankitaan siitä lähikunnasta halvempi tontti, rakennetaan sinne iso talo ja ajellaan sitten päivittäin 30 km suuntaansa töihin. Pihatöitäkään ei oikeasti huvittaisi tehdä niin paljon, mutta kun nyt on tätä lääniä niin..

Vierailija
31/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon rakennusalan kokoinen lämmin kellarikerros. Ei paljon maksa, mutta sinne saa säilytys-ja harrastustilat, jollaisia nykyisiin koppihuoneasuntoihin ei mahdu.

Vierailija
32/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että talossa olisi ehjiä seiniä ja pistorasiat upotettuna järkevissä paikoissa, kuten valokatkaisijatkin.

Khh kunnon kaapit, syvät ja ulosvedettävät alalaatikot.

Kiinteää kaappitilaa pitäisi miettiä valmiiksi, ainakin makuuhuoneisiin.

Vierailija
33/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpö. Rakennusvaiheessa pitäisi tehdä iso sijoitus tähän juuri silloin kun rahat on tiukilla ja sitten säästetään ja otetaan jokin halvempi ratkaisu jota kadutaan sitten myöhemmin.

Vierailija
34/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä totta.

Linkkaappa vaikka etuovesta yksi sellainen uusi kertakäyttöinen. Minusta uusi tai uudehko on kuitenkin kivempi yleensä kuin 70- ja 80-luvun talot, joita enimmäkseen on myynnissä. Ne on hämäriä ja niihin pitää tehdä uudestaan, katto, lämmitys, ikkunat, kylppärit ja mitä kaikkea. Siltikin ne on edelleen hämäriä, matalia ja tunkkaisia. Vanhat hirsitalot vois sitten olla kivoja, jos itsellä pysyy vasara kädessä, mutta ne on enemmän elämäntapa ja harrastus kuin pelkkä asumisratkaisu.

80-luvun talot saattavat ollakin hämäriä, koska öljykriisi pakotti energiansäästöön ja ikkunat pienenivät.

Kun taas 60- ja 70-luvuilla ikkunat olivat vielä suuret, joten useimmat eivät ole hämäriä. Mataluus puolestaan on pelkkää energiansäästöä:)

En tekisi enää yhdessä vaiheessa niin ihailtua korkeaa olohuone-ruokailutilaa. Se oli aina jotenkin kolkon oloinen, ikkunat hankalasti puhdistettavia ja äänetkin kantautuivat yläkertaan turhan hyvin.

Kodinhoitohuoneen ymmärsin sijoittaa erilleen pesutiloista ja saunasta, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi.

Keittiön valtava määrä kaappeja oli hölmö ratkaisu, ne tuli täytettyä kaikella turhalla. Nyt tekisin erillisen, hyvänkokoisen ruokakomeron ja vähentäisin kaappien määrää. Se, mihin nyt kiinnittäisin enemmän huoiota, on roskien lajittelu. Siihen olisi tarvittu itse ruokaa valmistavassa lapsiperheessä enemmän tilaa kuin roskakaapin neliosainen vaunu:)

Tekisin myös talon, jonka pohjaa voisi muunnella siinä vaiheessa,kun lapset muuttavat yksi kerrallaan pois. Makuuhuoneiden seinät eivät siis saisi olla kantavia.

Vierailija
35/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi isot makuuhuoneet! Tilaa pyykinkuivaamiselle ja kaksi vessaa.

Jännä tämä. Lapsille toki omissa huoneissa tilaa muuhunkin, mutta miksi aikuiselle? No mielipideasioita toki. Itse nautin pienestä makuutilasta, joka on rauhoitettu pyhitetty vain nukkumiselle (ja rakkaudelle).

Vierailija
36/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa taloissa tehdään khh aina pukuhuoneen yhteyteen mitä en ymmärrä. Kun käy saunassa/pesulla ja tulee pukuhuoneeseen kuivattelemaan ja vilvoittelemaan, en halua nähdä likapyykkiä jylläämässä pesukoneessa samassa huoneessa. Khh on kätevämpi sijoittaa erilleen.

Vierailija
37/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalämpö. Rakennusvaiheessa pitäisi tehdä iso sijoitus tähän juuri silloin kun rahat on tiukilla ja sitten säästetään ja otetaan jokin halvempi ratkaisu jota kadutaan sitten myöhemmin.

Meille suositteli alan asiantuntija ilma-vesilämpöpumppua maalämmön sijaan Hänen mukaansa maalämpöpumpuissa ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä, kun taas ilma-vesilämpöpumppujen kehitys on ollut mittavaa. Päädyimme siihen. Asiantuntijalla ei ollut oma etu ajettavana, vaan juuri meidän etumme.

Vierailija
38/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi isot makuuhuoneet! Tilaa pyykinkuivaamiselle ja kaksi vessaa.

Jännä tämä. Lapsille toki omissa huoneissa tilaa muuhunkin, mutta miksi aikuiselle? No mielipideasioita toki. Itse nautin pienestä makuutilasta, joka on rauhoitettu pyhitetty vain nukkumiselle (ja rakkaudelle).

Sama juttu. En ole koskaan ymmärtänyt amerikkalaisten hinkua valtaviin vanhempien makuuhuoneisiin. Lasten huoneet taas saattavat olla ja usein ovatkin liian pieniä. Teimme sitten päinvastoin. Omaan makkariimme mahtuu iso parisänky yöpöytineen ja pukeutumistuoli. Meilläkin makuuhuone on vain kahta asiaa varten:) Lapsilla on huoneissaan tilaa leikkiä ja jopa harrastaa. Kaveritkin mahtuvat sekaan hyvin. On osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.

Vierailija
39/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita mikään. Vaimo näkee kuvista kaiken toimimattoman ja vaati arkkitehtia korjaamaan mokat. Hampaita kiristellen korjasivat. Otti silminnähden koville naisen määräily.

Itse putkimiehenä ja sähkärinä vetelin joka paikkaan pistorasioita, lattiakaivoja ja valoja. Kaikkialle mihin tulee vesi, tein lattiakaivot ja vesieristeet.

Erittäin toimiva talo, itse asiassa jo kolmas. Edellisten ostajatkin ovat tyytyväisiä toimivuuteen. Mitä nyt pintoja vaihtoivat mieleisiksiin.

Tota toimivuutta (yhteen kolisevat ja väräkätiset ovet, hankala kalustettavuus ja kalustuksen muunneltavuus, yms. ) ei moni hahmota tai jaksa tutkia.

Jatkan. Toimivuutta on riittävät kodinhoito ja säilytystilat. Makkareiden minikoko määritetty piirroksia tilatessa (meillä 12m2). Makkarot pohjois ja itäseinille. Makkarot ei seinä seinässä, vaan erillään ja välissä muuta tilaa. Keittiö omien tarpeiden mukaan. Ruokailu lähellä keittiötä ( nämäkin arkkitehti sijoitti eri puolille taloa!

Vaateita, jotka tekee talosta isokon ja maksaa, mutta kannatti.

Makkarit saa kyllä erikseen pikkutalossakin. Se on kyllä ihan ehdoton.

Mitä siitä on hyötyä?

Vierailija
40/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut lähipiirissäni muutaman tapauksen, että rakennetaan oma talo, koska se nyt vaan kuuluu tehdä, kun on ns. hieman parempituloisempi. Kuitenkaan monellakaan ole oikeasti varaa rakentaa sinne, missä haluaisi tai olisi järkevintä asua, joten hankitaan siitä lähikunnasta halvempi tontti, rakennetaan sinne iso talo ja ajellaan sitten päivittäin 30 km suuntaansa töihin. Pihatöitäkään ei oikeasti huvittaisi tehdä niin paljon, mutta kun nyt on tätä lääniä niin..

Jaa että ihan 30km?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme