Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

82v niukkuudessa elänyttä Sylvi Torvista sapettaa eläkeläisten kohtelu. Hän ei kuitenkaan halunnut hakea apua esimerkiksi Punaiselta Ristiltä.

Vierailija
17.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006240682.html

Voi pyhä Sylvi kun sotakorvaukset piti maksaa ja ihan matkoille tekisi mieli.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän 250 euron opintotuella, josta 100e menee vuokraan, ja hyvin pärjään. Toki olen kouluttautumassa ammattiin, joten muutaman vuoden päästä käteen jää nettona aineenopettajan palkalla hitusen enemmän kuin uutisen eläkeläisellä. Jee!

Vierailija
62/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä teidän kanssanne. En ymmärrä mitä Sylvi valittaa, tilille 1500 netto ! Olen eläkkeellä samoin mieheni jäätiin tai päästiin jokunen vuosi sitten . Mies teki 42 v töitä , nettoeläke sama kuin Sylvin tulot. Mulla vähän parempi 39v duunia, netto 1900.

On käsittääkseni olemassa ihan oikeita köyhiä eläkeläisiä, Sylvi ei ole sellainen.

Ehkä jos joutuisi tulemaan toimeen sillä eläkkeellään, mutta ei noiden tukien kanssa.

Todennäköisesti sinulla ja miehelläsi on omaisuutta jonka voi tarvittaessa realisoida ja niillä rahoilla viettää mukavaa elämää matkustellen yms. Sylvillä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini saa 1200 e eläkettä ja kehuu, että hyvin tulee toimeen ja on kiitollinen "hyvästä" eläkkeestään. Ei saa asumistukia tai toimeentulotukia, koska oma talo. Talo on maaseudulla ja ei saisi sitä myytyä, vaikka 50 eurolla yrittäisi myydä. Ei saa kuulemma kulutettua millään joka kuukausi eläkettään ja jää vielä säästöön pahan päivän varalle.

Jos Sylvi saa toimeentulotukea, niin saa ilmaiset lääkkeet. Jos ei 800 euroa riitä elämiseen ja puhelimeen ja ruokaan, niin mihin Sylvi rahansa tupertaa. Onko viisi lasta vieläkin käsi ojossa jotain vailla.

ps. itse saan 1560 e kuukaudessa palkkaa.

Vierailija
64/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylvi elää niukkuudessa? Missä ihmeen niukkuudessa...?!?

Vierailija
65/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä teidän kanssanne. En ymmärrä mitä Sylvi valittaa, tilille 1500 netto ! Olen eläkkeellä samoin mieheni jäätiin tai päästiin jokunen vuosi sitten . Mies teki 42 v töitä , nettoeläke sama kuin Sylvin tulot. Mulla vähän parempi 39v duunia, netto 1900.

On käsittääkseni olemassa ihan oikeita köyhiä eläkeläisiä, Sylvi ei ole sellainen.

Ehkä jos joutuisi tulemaan toimeen sillä eläkkeellään, mutta ei noiden tukien kanssa.

Todennäköisesti sinulla ja miehelläsi on omaisuutta jonka voi tarvittaessa realisoida ja niillä rahoilla viettää mukavaa elämää matkustellen yms. Sylvillä ei ole.

No miksi ei ole? Sylvi on tehnyt valintoja elämänsä varrella, nyt niiden valintojen kanssa pitää elää. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää, niin se on meillä kaikilla.

Vierailija
66/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylvi pakoilee vastuuta elämästään. Turha itkeä vanhana.

Vierailija
67/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

julki-itku paras itku

Vierailija
68/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen iso eläke työhistoriaan nähden. Ilmeisesti ennen sai siivoojat kovempaa palkkaa ja eläke laskettiin eri tavalla. Mikähän olisi eläkertymä tämän päivän osa-aikaisella siivoojalla?

Vierailija
69/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tuon ikäluokan naisissa korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia ollakaan. Miehen tuloilla ja leskeneläkkeellä pärjää mutta Sylvihän oli eronnut.

Vierailija
70/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitte miehesi kanssa olla onnellisia että teillä on riittänyt työtä ja terveyttä.Veikkaan että omaisuuttakin on kertynyt mukavasti. Silti kitiset jostain Sylvistä joka on kasvattanut köyhänä yksinhuoltajana viisi lasta ja joutunut jäämään sairaseläkkeelle jo viisikymppisenä. Sinulla ja miehelläsi on hyvät eläkkeet eli palkatkin on olleet hyvät. Mikäs siinä on kartuttaessa omaisuutta. Moni nykyinen työssäkäyvä voi vain haaveilla noin pitkästä työurasta ja noin hyvästä eläkkeestä.

Vierailija
71/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitte miehesi kanssa olla onnellisia että teillä on riittänyt työtä ja terveyttä.Veikkaan että omaisuuttakin on kertynyt mukavasti. Silti kitiset jostain Sylvistä joka on kasvattanut köyhänä yksinhuoltajana viisi lasta ja joutunut jäämään sairaseläkkeelle jo viisikymppisenä. Sinulla ja miehelläsi on hyvät eläkkeet eli palkatkin on olleet hyvät. Mikäs siinä on kartuttaessa omaisuutta. Moni nykyinen työssäkäyvä voi vain haaveilla noin pitkästä työurasta ja noin hyvästä eläkkeestä.

Missä tuo edellinen kitisi mitään? Totesi vaan että Sylvin on turha kitistä.

Vierailija
72/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuo edellinen kitisi mitään? Totesi vaan että Sylvin on turha kitistä.

Otsallaankin näkee että kitisee. "En ymmärrä mitä Sylvi valittaa" ja "on käsittääkseni olemassa ihan oikeita köyhiä eläkeläisiä, Sylvi ei ole sellainen". Sylvi saa ihan normien mukaan tukia, jokaisella köyhällä eläkeläisellä on oikeus vastaaviin tukiin.

Vierailija
73/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi kirjoitti:

Ei jumalauta, ettäs kehtaatte haukkua ihmistä joka on tehnyt töitä ja maksanut veroja monta kymmentä vuotta,  hänenkö kaltaiset muka ovat syyllisiä tulevien eläkkeiden pienuuteen. Prkl, rahaa syydetään mamuille kaksin käsin vastikkeetta, päättäjät kahmivat vieressä minkä kerkeävät, eiköhän syylliset löydy näistä porukoista!

Hän on tehnyt vähän töitä, jäänyt 20v aikaisemmin eläkkeelle kuin minulla on alustavasti eläkeikä vasta alkamassa. Teen n.20-30v pidemmän työuran ja tulen saamaan vähemmän eläkettä korkeakoulutettuja kuin hän. Ainiin, maksan huomattavasti enemmän veroja kuin hän koska veroaste on noussut huomattavasti vuosien saatossa + nykyisin rahalla saa suhteessa vähemmän kuin ennen.

Onhan tämä hyvin epäreilua^.

Ja kyllä, se on juurikin Sylvin ikäpolven vika, että eläkepommi on räjähtämässä käsiin. Hoitivat itselleen matalan eläkeiän, kovat palkat, isot eläkekertymät ja maksoivat minimaalisesti eläkemaksuja (he maksoivat n.5% kun minä taas maksan 25%)

Vierailija
74/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen iso eläke työhistoriaan nähden. Ilmeisesti ennen sai siivoojat kovempaa palkkaa ja eläke laskettiin eri tavalla. Mikähän olisi eläkertymä tämän päivän osa-aikaisella siivoojalla?

Paljonko se eläke on?

Vierailija
75/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se eläke on?

Sylvin eläke on pieni. Hän saa sen lisäksi eläkeläisen asumistuen ja toimeentulotukea, koska pakollisten menojen jälkeen hänelle jäisi vähemmän rahaa kuin on toimeentulon minimi. Todennäköisesti ilman asumistukea hänelle jäisi vuokran jälkeen 100-200€. Asumistuki on n380 eli hänellä olisi käytettävissä 480-580, sen lisäksi hän saa harkinnanvaraista toimeetulotukea ~ 150€

Ihan normi tapaus.

Vierailija
76/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvillä on varaa tilata lehtiä..

Vierailija
77/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne siivoojan palkat ole koskaan kummoset olleet. Oma sisareni oli kaupungilla kokoaikaisena siivoojana koko työuransa ja teki töitä 65 v asti. Eläke bruttona on  1450 euroa. Onneksi miehellään on teollisuustyöläisenä parempi eläke. Eikös tuossa Sylvin nettoansiossa ole mukana asumistuki, tt-tuki ja kelan kansaneläke?

Vierailija
78/78 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut koko 20v työurani luokkaa 1500e netto kk palkkaa eri tehtaissa. Sylvi ei varmaan viimeksi 80-luvulla töissä olleena edes ymmärrä kuinka paljon ton 1500e eteen joutuu nykyään tekemään. Siivous ei todellakaan ole töistä raskaimpia. Oma eläke ennuste kertoo olevan melkein samantekevää vaikkei kävisi töissä kun et takuueläkettä enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme