Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

82v niukkuudessa elänyttä Sylvi Torvista sapettaa eläkeläisten kohtelu. Hän ei kuitenkaan halunnut hakea apua esimerkiksi Punaiselta Ristiltä.

Vierailija
17.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006240682.html

Voi pyhä Sylvi kun sotakorvaukset piti maksaa ja ihan matkoille tekisi mieli.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500e ei ole minusta erityisen vähän yhdelle hengelle. Olen ollut kokopäivätöissäkin josta jäi noin 1600e kuukaudessa käteen.

älä muuta vihellä! Mä saan monta sataa vähemmän eläkettä,mutta en ruikuta noin. Ihan hyvin riittää mun pikku menoihin ja jää sukankin varteen vähän. Mihin lie mummo tilinsä tuhlaa!

Vierailija
42/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin 700 euron vuokra, lääkkeet ja puhelin lohkaisevat heti kättelyssä suuren osan eläkeläisen tuloista."

Paljonkohan lääkkeet maksaa, puhelin ei voi olla kovin montaa kymppiä. Ja tuo vuokra, eikö voi muuttaa halvempaan? Meillä vuokra on 500e ja jos jostain syystä tulis ero, muuttaisin halvempaan koska olisi yksinkertaisesti liian kallis mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehny pitkän uran hoitoalalla koulutettuna ja saan brutton 1400 eläkettä, vero 22%. Miten joku voi saada tt-tukea?

Anoppini saa bruttona 1000e eikä ole uneksinutkaan tt- tuesta.

Me kun olemme hankkinnet omat asunnot, niin emme säästäväisinä ihmisinä saa mitään ylimääräisiä tukia, toista on niillä, jotka ovat eläneet koko ikänsä tt-tuilla.

Sama minulla, saan 1470 euroa nettona ja ollut sh:na koko työurani. Olin töissä 66 vuotiaaksi asti. Tuo Sylvihän on jäänyt eläkkeelle sitten jo 50 vuotiaana, eikö vain? Onko toimeentulotuki hänelle automaattinen joka kuukausi?

Vierailija
44/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas jälleen kuten tavallista näissä jutuissa kirjoitettu Sylvin tuloista niin epäselvästi, että juttu tekee pikemminkin hallaa kuin auttaa ymmärtämään köyhiä eläkeläisiä.

Olisi ollut selvempi ilmoittaa ensin sen varsinaisen eläkkeen määrä ja sitten mitä saa muita tukia.

Jos saa toimeentulotukea niin n. 500 euroa pitää jäädä muihin kuin asumiseen, veteen sähköön, kotivakuutukseen ja lääkärin määräämiin lääkemenoihin.

Mutta joka tapauksessa itsekin yksin asuvana pieneläkeläisenä en saa 1500 euroa käteen.

Eläke käteen noin 1050 ja asumistuki parisataa. En saa toimeentulotukea.

Minulle jää juuri sen verran, että en ole oikeutettu toimeentulotukeen, eli se 500 e.

Vierailija
45/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noin 700 euron vuokra, lääkkeet ja puhelin lohkaisevat heti kättelyssä suuren osan eläkeläisen tuloista."

Paljonkohan lääkkeet maksaa, puhelin ei voi olla kovin montaa kymppiä. Ja tuo vuokra, eikö voi muuttaa halvempaan? Meillä vuokra on 500e ja jos jostain syystä tulis ero, muuttaisin halvempaan koska olisi yksinkertaisesti liian kallis mulle.

Pk-seudulla ei ole alle 600 euron vuokra-asuntoja.

Tässä ketjussa aiemmin ehdotettu kimppakämppä voisi olla halvempi vaihtoehto sylville. Samalla saisi seuraa ja huolenpitoa. Voisivat yhdessä kokata ja palkata jonkun hoitajan käymään lääkitsemässä kun ikää tulee. Mutta ehdotus on varmaan huono, koska hänen asumisensa maksaa kela, joten hän tietenki ottaa sen muodon mikä on paras itselle. Valittaa minusta ei siitä saisi jos yhteiskunta maksaa jo noinkin paljon.

Vierailija
46/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt kummoista elämää ole jos puolet tuloista menee pelkkään vuokraan ja puhelimeen. Eihän siitä jää kuin päälle 700e.

Just. Mun kuukausitulot on 497€. Puhelimeen menee 25€/kk. Kotia mulla ei ole. Tuosta rahasta maksan ruoan, vaatteet, ajoittain asumisen plus koirani ylläpidon. Sylvi voi haistaa p askan. On katto pään päällä ja ihan hyvin tuolla rahalla tekee muutakin kuin istuu kotona.

Niin, ja olen 38-vuotias ja yksi Suomen yli viidestä tuhannesta kodittomasta ilman omaa syytäni. Silti en vingu asiasta iltap askalle.

Oletko ajatellut mennä työhön?

Vierailija
47/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Sylvi pitänyt välivuotta, reppusreissannut kaukomailla, ei käynyt festareilla, ei vaatinut jugendkotia keskustasta vaan maksanut todella paljon enemmän omasta palkastaan niitä palveluja mitkä nykyään maksaa yhteiskunta.

Vierailija
48/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt kummoista elämää ole jos puolet tuloista menee pelkkään vuokraan ja puhelimeen. Eihän siitä jää kuin päälle 700e.

Just. Mun kuukausitulot on 497€. Puhelimeen menee 25€/kk. Kotia mulla ei ole. Tuosta rahasta maksan ruoan, vaatteet, ajoittain asumisen plus koirani ylläpidon. Sylvi voi haistaa p askan. On katto pään päällä ja ihan hyvin tuolla rahalla tekee muutakin kuin istuu kotona.

Niin, ja olen 38-vuotias ja yksi Suomen yli viidestä tuhannesta kodittomasta ilman omaa syytäni. Silti en vingu asiasta iltap askalle.

Toivotaan nyt vaan ettei se sun koira sairastu. Meinaa meillä meni just päälle tonni koiran ELL kuluihin.. Enkä sano tätä pahalla vaan ihan sillä että itekin olen köyhänä joutunut pitämään erillistä säästöpossua juurikin noita lekuri kuluja varten sillä en saa mistään luottoa.

Vierailija
49/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Sylvi pitänyt välivuotta, reppusreissannut kaukomailla, ei käynyt festareilla, ei vaatinut jugendkotia keskustasta vaan maksanut todella paljon enemmän omasta palkastaan niitä palveluja mitkä nykyään maksaa yhteiskunta.

Ei, vaan Sylvi on vapaamatkustanut vuosikymmeniä yhteiskunnan verorahoilla. Itse ei ole maksanut mistään mitään. Aina vaan tukea, tukea, tukea ja kotona makaamista vuosikymmenestä toiseen. 

Vierailija
50/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sylvi on jutun mukaan ollut yli 30 vuotta eläkkeellä ja toimeentulotuella - taatusti ei ole ehtinyt työuransa aikana maksaa yhteiskunnalle tuota pottia, jolla on eläkeläisenä elänyt (joskaan ei matkustellut, voi kyynel).

Vierailija
51/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä Sylvillä muutto pienempään tai halvempaan auta kun asumistuessa on progressio. Esim minä voin asua vaikka 60 neliön asunnossa yksin ja vuokra olla 630e tai  30 neliön asunnossa yksin ja vuokra olla vaikka 470e ja aina se minun omavastuu siitä on 310e.  Voin siis joko asua ahtaasti tai tilavasti mutta vuokramenoihin se ei vaikuta asumistuen progression takia. Vasta kun asuisin asunnossa jonka vuokra olisi alle tuon 300e niin alkaisi itsellekin kertyä säästöä.

Vierailija
52/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 1500 euron säännölliset nettotulot eläkeläiselle on aika hiton hyvin? Lääkkeetkin on Suomessa niin hyvin korvattu että ei niihin koko omaisuus mene. Tuo Sylvikin on nyt eläkkeellä ollut 30 vuotta, sinä aikana hänelle on maksettu yhteensä puoli miljoonaa euroa eläkettä ja tukia. Onko se hänestä jotenkin pieni summa?

Vierailija
53/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta eläkkeellä, 1500 euroa kuukaudessa = 540 000 euroa yhteistä rahaa. Omalla työllään Sylvi on tuosta summasta maksanut todennäköisesti vain murto-osan - loput tulee muilta veronmaksajilta. Minun on vaikea käsittää miten tämä ihminen, jonka perustarpeet yhteiskunta isolla rahalla hoitaa, kokee olevansa oikeutettu vielä matkustelemaan ventovieraiden rahalla?Hyvinvointiyhteiskunta tekee kyllä sokeaksi, ihmiset ei tajua mitä kaikkea saavat ilmaiseksi tai vain nimelliseen hintaan.

Vierailija
54/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no höpöhöpö. Tehnyt lyhyen ja katkonaisen uran siivoojana, ja ison ajan ollut osa-aikaisena. Veroja maksanut ehkä parikolmesataa kuussa parhaina kausina, ei todellakaan sen vertaa että olisi kattanut edes omat kulunsa. Suomessa on ihmisiä jotka menee töihin 23-vuotiaana saatuaan ammatin, ja tekee 45 vuotta putkeen hyväpalkkaista kokopäiväduunia, josta maksavat kevyesti veroa 2000-3000 e/kk yhteiskunnalle, että Sylville saadaan lääkkeet ja 1500 euron eläke kouraan.

Vierailija
55/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hankkinut koulutuksen ja kunnon työn.

Vierailija
56/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta eläkkeellä, 1500 euroa kuukaudessa = 540 000 euroa yhteistä rahaa. Omalla työllään Sylvi on tuosta summasta maksanut todennäköisesti vain murto-osan - loput tulee muilta veronmaksajilta. Minun on vaikea käsittää miten tämä ihminen, jonka perustarpeet yhteiskunta isolla rahalla hoitaa, kokee olevansa oikeutettu vielä matkustelemaan ventovieraiden rahalla?Hyvinvointiyhteiskunta tekee kyllä sokeaksi, ihmiset ei tajua mitä kaikkea saavat ilmaiseksi tai vain nimelliseen hintaan.

”Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.

1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.

Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai 215 viikon matkaa Kanariansaarille vielä täksi jouluksi.”

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia

Ei saanut Sylvi yhteiskunnalta 300 000 ennen kahtakymmentä ikävuottaan, hän oli töissä

Ilman lähes minkäänlaisia etuja.

Vierailija
57/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki haluaisi varmaan tukia, eläkkeitä, ym. etuuksia mielellään enemmän.

Vierailija
58/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä teidän kanssanne. En ymmärrä mitä Sylvi valittaa, tilille 1500 netto ! Olen eläkkeellä samoin mieheni jäätiin tai päästiin jokunen vuosi sitten . Mies teki 42 v töitä , nettoeläke sama kuin Sylvin tulot. Mulla vähän parempi 39v duunia, netto 1900.

On käsittääkseni olemassa ihan oikeita köyhiä eläkeläisiä, Sylvi ei ole sellainen.

Ehkä jos joutuisi tulemaan toimeen sillä eläkkeellään, mutta ei noiden tukien kanssa.

Vierailija
59/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin varaa Sylvin ja muidenkin eläkkeisiin jos emme laittaisi rahaa miljrdihävittäjiin, infrahankkeisiin, m..hanm..ttoon ja keskustatunneliin (1,4 miljardia euroa).

Näihin riittää rahaa mutta kukaan ei kyseenalaista.

Vierailija
60/78 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hyvin varaa Sylvin ja muidenkin eläkkeisiin jos emme laittaisi rahaa miljrdihävittäjiin, infrahankkeisiin, m..hanm..ttoon ja keskustatunneliin (1,4 miljardia euroa).

Näihin riittää rahaa mutta kukaan ei kyseenalaista.

Kyllä rahaa on, sanoo Kimmo Kiljunen ja hengenheimolaisensa. Vaan kun ei ole, eikä varsinkaan näiden nykyeläkeläisten elättämiseen! Karu tosiasia on, että Sylvi on tuottanut pelkkää kulua yhteiskunnalle jo ainakin 30 vuotta, ja silti kehtaa parkua lehtihaastattelussa vielä lisää. Sylvin rahoja ei ole mitkään "herrat" vieneet, hän ei ole niitä koskaan tienannutkaan.

Jos yhteiskunnalta riittää rahaa esim. infrahankkeisiin, niin silloin on asiat kuten pitää - silloin tätä yhteiskuntaa rakennetaan ja viedään eteenpäin. Eläkeläisistäkin on pidettävä huolta, mutta ei syöttiläiden elättäminen saa mikään yhteiskunnan ykköstehtävä olla - joku roti sentään ahneudellekin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä