Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä oma auto on vain niiiiiin mukava ja helppo. :) Joukkoliikenne ei ole ratkaisu

Oma auto
17.09.2019 |

Oma auto on paljon nopeampi, koska voi lähteä aina optimaaliseen aikaan ja ajaa nopeinta reittiä. Käytännössä säästyy useita tunteja viikossa.

Omaa autoa käyttävän ei tarvitse palella talvisin bussipysäkillä eikä kävellä vesisateessa.

Ostoksetkin kulkevat peräluukussa mukavammin kuin käsissä roikottaen.

Ja autolla pääsee minne vain tie menee; mökille, mummolaan, lomareissulle.

Eikä se oma auto ole kovin kalliskaan, jos vertaa Matkahuollon törkyhintaisiin lippuihin. Joukkoliikenne oli sellainen utopistinen unelma, jolla ei ainakaan pk-seudun ulkopuolella ole mitään mahdollisuuksia lyöpä läpi.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään ikävä auton puhdistamista lumesta ja ikkunoiden skrabaamista töiden jälkeen

Autotalli tai parkkitalo on sinulle tuntematon käsite?

Ei, mutta siltikin näen paljon varsinkin kerrostaloasukkaita, jotka ovat raappaamassa aamuisin autojansa pihoillaan talviaikaan.

Vierailija
42/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apelle tiedoksi, että bussilla, pyörällä ja jaloilla liikkuminen tulee halvemmaksi ja muutenkin järkevämpää. Eipähän tarvitse huolehtie renkaista, katsastuksita, auton korjaamisesta ja siitä kuluvista laskuista, ei tarvitse kuluttaa rahaa bensaan koska 20e ei oo bensaan paljon mitään eikä riitä pitkillä matkoilla kauaa, jne kuluja ei tarvitse maksaa. Ja en itse iki maailmassa hankkisi autoa kun bussilla pääsee yhtälailla menemäön, eikä täällä keskustassa kauaa tarvii odotta kuin n. 10min, ja koko ajanhan ne tuossa menee ja liikkuu. Toki ymmärrän omat autot jossain kaukana, kuten vaikka lapissa kun se, että edim. Kauppaan, että pääsee voi helposti mennä 30km jopa ehkä enemmän. Täällä keskustassa sen sijaan pääsee todella helposti menemään bussilla, ja hesassa ja tampereella jne junalla/metrolla ja pääsee halvemmalla, eikä omaan autoon liittyvistä maksuista tarvitse olla huokissaan kun käyttää julkisia. Kummassakin on siis hybät ja huonot puolet, jutta ajatellaanpas nyt kokonaisuudessaan asiaa eikä vain sen takia millainen sää joskus on, ja kuinka helppoa mikäkin tapa on. Tää on tietysti vaan mun mielipide, eikä kekenkään tarvitse loukkaantua tai arvostella.

En tiedä kenen apesta puhut, mutta mun appi pystyy kävelemään ehkä 100 m kerrallaan eikä pysty fillaroimaan tai kiipeämään jyrkkiä portaita (vanhanmalliset junat ja bussit)

Aina löytyy 100 metriä kävelemään kykenevä appi, jonka raihnaisuus oikeuttaa kaiken yksityisautoilun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotiäiti ja jatko-opiskelija. Meillä on kaksi autoa, minulla tehojas city-maasturi lasten kuljettelua varten. Maasturilla vedetään myös moottorivene venepaikalle ja käydään metsällä.

Ajan päivittäin noin 30 km jo lasten koulujen ja harrastusten takia. Kaksi kertaa viikossa 50 km yhteen suuntaan ratsastamaan ja kerran pari viikossa Hki-Tku-Hki seminaarien ym juttujen takia.

Julkisilla kulkien aika ei riittäisi kaikkeen ja kaikkialle ei vain pääse. Lisäksi kulut olisivat järjettömät. Miehen auto on leasing ja maksut (jotain 300€ / kk) voi vähentää veroissa samoin bensat tulonhankkimiskuluina.

Olen miettinyt et seuraavaksi otettaisiin hybridi maasturi, jos mersulta tulee joku kiva malli :)

Vierailija
44/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tuo joukkoliikenne Helsingissä.

Tuoksujen seasta löytyy myös väkevähkö virtsa ja löysähkö uloste.

Avohoidonpotilaat pitävät juttuseuraa, vaikka et edes itse sitä haluaisi.

Romanikerjäläiset valloittavat rankan työpäivän jälkeen ratikat ja ajelevat kohti keskuspuiston telttamajoitusta.

Metrolla matkustaessa ei ikinä tiedä pääseekö perille hengissä, jännittävää.

Satunnaisesti joku kanssamatkustaja päättää päivänsä hyppäämällä metron alle ja hidastuttaa sinun työmatkaasi.

Itäänpäin matkustaessa, jos ihonvärisi on vaaleampi kuin maitokahvi niin kannattaa jäädä pois viimeistään Siilitiellä. Siitä eteenpäin olet Islamabadissa.

Vierailija
45/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissa kantakaupungissa autoa ei saa parkkiin järkevällä hinnalla. Parkkitalosta pidempi matka kävellä kuin pysakiltä

Vierailija
46/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ihan metroreitin varrella mutta kun samalla loppui opiskelija-alet ja hinnat nousi niin laskeskelin että itseasiassa autoilu tulee halvemmaksi. Etenkin kun on säännöllisesti asiaa toiselle vyöhykkeelle.

ABC-lippu taitaa maksaa noin 100e/kk, eli max 1200e/vuosi. Haluaisin nähdä laskelman, jolla saat yksityisautoilusta halvempaa, kiitos etukäteen!

Ei ole tarvetta millekään kuukausilipuille. Bensat tulee reilusti halvemmaksi kuin lippuhinnat naapurivyöhykkeelle, tähän päälle vielä pidemmät reissut jotka taittuu autolla kätevämmin kuin junalla/bussilla.

Ja siihen päälle vakuutukset ja verot.

Sun aika on ilmaista?

Vierailija
47/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apelle tiedoksi, että bussilla, pyörällä ja jaloilla liikkuminen tulee halvemmaksi ja muutenkin järkevämpää. Eipähän tarvitse huolehtie renkaista, katsastuksita, auton korjaamisesta ja siitä kuluvista laskuista, ei tarvitse kuluttaa rahaa bensaan koska 20e ei oo bensaan paljon mitään eikä riitä pitkillä matkoilla kauaa, jne kuluja ei tarvitse maksaa. Ja en itse iki maailmassa hankkisi autoa kun bussilla pääsee yhtälailla menemäön, eikä täällä keskustassa kauaa tarvii odotta kuin n. 10min, ja koko ajanhan ne tuossa menee ja liikkuu. Toki ymmärrän omat autot jossain kaukana, kuten vaikka lapissa kun se, että edim. Kauppaan, että pääsee voi helposti mennä 30km jopa ehkä enemmän. Täällä keskustassa sen sijaan pääsee todella helposti menemään bussilla, ja hesassa ja tampereella jne junalla/metrolla ja pääsee halvemmalla, eikä omaan autoon liittyvistä maksuista tarvitse olla huokissaan kun käyttää julkisia. Kummassakin on siis hybät ja huonot puolet, jutta ajatellaanpas nyt kokonaisuudessaan asiaa eikä vain sen takia millainen sää joskus on, ja kuinka helppoa mikäkin tapa on. Tää on tietysti vaan mun mielipide, eikä kekenkään tarvitse loukkaantua tai arvostella.

En tiedä kenen apesta puhut, mutta mun appi pystyy kävelemään ehkä 100 m kerrallaan eikä pysty fillaroimaan tai kiipeämään jyrkkiä portaita (vanhanmalliset junat ja bussit)

Aina löytyy 100 metriä kävelemään kykenevä appi, jonka raihnaisuus oikeuttaa kaiken yksityisautoilun.

Ikävä kyllä sustakin ehkä joskus tulee raihnainen ja/tai vanha. Silloin kun on vielä kolmikymppinen ja elämisen kolmio rajoittuu 3 x 3 kaupunkikorttelin sisään, elämä on kieltämättä aika vaivatonta.

Vierailija
48/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään ikävä auton puhdistamista lumesta ja ikkunoiden skrabaamista töiden jälkeen

Mulla Tesla talvipaketilla niin ei tarvi tehdä noita, riittää kun ajastaa lämpenemään sähköllä jos pakkasta ja lunta, tippuu sitten päältä. On se oma auto lasten kanssa mukava ja mun mielestäni turvallinenkin. Käytän itse aika paljon julkista liikennettä ja en kyllä niiden rytkäytysten ja nykäisyjen sekä kaikenlaisten hörhöjen takia uskaltaisi lasten kanssa kulkea julkisilla. Vähän hankalaakin kahden taaperon kanssa. 

Vierailija
49/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin valmiiksi ajastettu webasto hoitaa tuon asian.

Vierailija
50/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäät varmaan valtavasti tarpomisesta polvia myöten lumessa vaakatuiskuun nojaten kilometrin matkan metrolle todetaksesi siellä, että aha se ei kuljekaan, koska lumi on tukkinut vaihteet. 

En mutta 300m kävely katetulle bussipysäkille, jossa käyttämäni bussi kulkee ruuhka-aikaan 5min välein on ihan ok

Meiltä tämä ilo on viety pois, kun metro tuli. 

Vierailija
51/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma auto on paljon nopeampi, koska voi lähteä aina optimaaliseen aikaan

Entä jos nukuttaa silloin kun pitää lähteä? Bussissa voi torkkua, auton ratissa oikein ei. Omalla autolla unelias hetki ei ole optimaalinen aika lähteä, bussilla se on yhtä hyvä kuin mikä tahansa hetki.

Julkisissa voi muutenkin keskittyä muihin asioihin kuin liikenteeseen, eli sikäli aikaa ei mene hukkaan niin paljon kuin luulisi. Itse koen autolla ajamiseen menevän ajan hukkaanheitetyksi, sillä en mitenkään nauti ajamisesta.

Bussi myöskään ei ole moksiskaan, jos tulee hirvi etulasista läpi.

Vierailija
52/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä sustakin ehkä joskus tulee raihnainen ja/tai vanha. Silloin kun on vielä kolmikymppinen ja elämisen kolmio rajoittuu 3 x 3 kaupunkikorttelin sisään, elämä on kieltämättä aika vaivatonta.

Satun työskentelemään palvelutalossa, mutta mitäpä siitä, sinun juttu on autoihkutus ja selittely.

Vierailija
53/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma auto on paljon nopeampi, koska voi lähteä aina optimaaliseen aikaan

Entä jos nukuttaa silloin kun pitää lähteä? Bussissa voi torkkua, auton ratissa oikein ei. Omalla autolla unelias hetki ei ole optimaalinen aika lähteä, bussilla se on yhtä hyvä kuin mikä tahansa hetki.

Julkisissa voi muutenkin keskittyä muihin asioihin kuin liikenteeseen, eli sikäli aikaa ei mene hukkaan niin paljon kuin luulisi. Itse koen autolla ajamiseen menevän ajan hukkaanheitetyksi, sillä en mitenkään nauti ajamisesta.

Bussi myöskään ei ole moksiskaan, jos tulee hirvi etulasista läpi.

Et vissiin ole ikinä ollut bussista, josta on hirvi tullut etulasista läpi. Voin kertoa, että kyllä se on moksiskin siitä. 

Ja jos nukuttaa silloin kun pitää lähteä, myöhästyy siitä bussista, jolla olisi pitänyt mennä.  Julkisissa voi nukkua jos uskaltaa, itte olen herännyt eräänä työaamuna metron kääntöraiteella.

Vierailija
54/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat julkiset, joita käytän, ovat lentokone ja junan extra-maksuluokka. Muuten kuljen omalla autolla.

Vierailija
55/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satun työskentelemään palvelutalossa, mutta mitäpä siitä, sinun juttu on autoihkutus ja selittely.

Mitä sun työpaikka tähän kuuluu muuten kuin että olet ilmeisesti työkuntoinen ja pystyt mm. liikkumaan suhteellisen ok?

Vierailija
56/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin erityisen iloinen omasta autosta. Työkaverini tuli täydessä bussissa töihin, jossa joku oli oksentanut. Ihan mukavahan se siinä hajussa on puoli tuntia olla. Ja omalla autolla kulkiessa ei tarvitse olla flunssaisten kanssa tekemisissä. Ei niiden kanssa, jotka suihkivat itseensä hajuvettä/partavettä niin että pyörtyy.  Ja kun auto on uusi, niin eipä tarvitse olla jatkuvasti korjaamassa.

Vierailija
57/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapansa kullakin. Yksityisautoilua verotetaan aina vain kovemmin ja kovemmin. Toki, jos ei ole rahasta pulaa , niin ihan sama vaikka ajelisi kymmenellä autolla. Samoin osasyy varmasti ihmisten lihomiseen on se, että ei viitsitä edes sitä lyhyttä matkaa kävellä, koska on auto. Ihmisten liikkuminen vähenee ja kansa senkun lihoo. Yllättävän moni niistä kauppojen parkkipaikoille autosta ulos nousevista on aika palleroita. 

Vierailija
58/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa joukkoliikenne on ihan jees, sen ulkopuolella sitä ei ole. 

Vierailija
59/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun työpaikka tähän kuuluu muuten kuin että olet ilmeisesti työkuntoinen ja pystyt mm. liikkumaan suhteellisen ok?

En viitsisi aikuiselle ihmiselle vääntää enempää rautalankaa, mutta palvelutalossa on aika paljon enemmän raihansiai ihmisiä kuin sinun kaiken perusteluna käyttämäsi appi. Sinun kanssasi on näköjään turha yrittää keskustelua tämän enempää, koska sellainen ei sinua todellisuudessa kiinnosta eikä eväitäkään näytä juuri olevan.

Vierailija
60/73 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keskusta, keskusta, keskusta.

Helsingissäkin on paljon muita paikkoja. Tervetuloa asumaan vaikka Paloheinään, ja lasten päivähoito on yhdellä Kannelmäessä, toisella Pasilassa ja oma työpaikka Espoossa. Joo, julkisilla pääse (teoriassa). 

Kyllä oma auto on Helsingissäkin välttämätön, jos asuu kantakaupungin ulkopuolella ja/tai on lapsia.