Kyllä oma auto on vain niiiiiin mukava ja helppo. :) Joukkoliikenne ei ole ratkaisu
Oma auto on paljon nopeampi, koska voi lähteä aina optimaaliseen aikaan ja ajaa nopeinta reittiä. Käytännössä säästyy useita tunteja viikossa.
Omaa autoa käyttävän ei tarvitse palella talvisin bussipysäkillä eikä kävellä vesisateessa.
Ostoksetkin kulkevat peräluukussa mukavammin kuin käsissä roikottaen.
Ja autolla pääsee minne vain tie menee; mökille, mummolaan, lomareissulle.
Eikä se oma auto ole kovin kalliskaan, jos vertaa Matkahuollon törkyhintaisiin lippuihin. Joukkoliikenne oli sellainen utopistinen unelma, jolla ei ainakaan pk-seudun ulkopuolella ole mitään mahdollisuuksia lyöpä läpi.
Kommentit (73)
Joukkoliikenne ulottui syrjäkylille vielä 70-80 -lukujen taitteessa. AP:kin muistaa oranssit postibussit.
Asun ihan metroreitin varrella mutta kun samalla loppui opiskelija-alet ja hinnat nousi niin laskeskelin että itseasiassa autoilu tulee halvemmaksi. Etenkin kun on säännöllisesti asiaa toiselle vyöhykkeelle.
Viime vuosina viihtyvyys joukkoliikenteessä on muutenkin laskenut, usein kokee olevansa jossain kaukomaassa mölötyksestä ei ymmärrä sanaakaan.
Postibussiaikakauden loppuminen:
Moni vanhus jäi jo silloin tilansa vangiksi eikä poistunut sieltä ennen kuolemaansa.
Onhan se kätevä, mutta on tavallaan harmillista että muutaman vuoden päästä siihen ihanuuteen ei ole monellakaan enää varaa.
Itse en pääse edes julkisilla nykyiseen työni, mutta aiempi oli kaupungin sisällä. Autolla työmatka 10min, julkisilla odotteluineen 45-50min suuntaansa. Eli päivässä liki 2h turhanpäiväiseen matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Asun ihan metroreitin varrella mutta kun samalla loppui opiskelija-alet ja hinnat nousi niin laskeskelin että itseasiassa autoilu tulee halvemmaksi. Etenkin kun on säännöllisesti asiaa toiselle vyöhykkeelle.
Viime vuosina viihtyvyys joukkoliikenteessä on muutenkin laskenut, usein kokee olevansa jossain kaukomaassa mölötyksestä ei ymmärrä sanaakaan.
Sama mulla. Ajan Katajanokalta omalla autolla luoteeseen ja nyt kun Hämeentie on remontissa ei koskaan aiemmin ole Kallion läpi (Haapaniemenkatu - 5. linja) päässyt näin vaivattomasti.
Huom. asuinpaikka kannattaa valita keskustasta koska liikennevirrat kulkevat aina vastakkaiseen suuntaan.
Itse kun Katajanokalla, Helsingissä ajan, en muista milloin olisin joutunut odottamaan risteyksessä toista valokiertoa työmatkallani.
Mites teillä muilla toi työmatka etenee?
Vierailija kirjoitti:
Asun ihan metroreitin varrella mutta kun samalla loppui opiskelija-alet ja hinnat nousi niin laskeskelin että itseasiassa autoilu tulee halvemmaksi. Etenkin kun on säännöllisesti asiaa toiselle vyöhykkeelle.
ABC-lippu taitaa maksaa noin 100e/kk, eli max 1200e/vuosi. Haluaisin nähdä laskelman, jolla saat yksityisautoilusta halvempaa, kiitos etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ihan metroreitin varrella mutta kun samalla loppui opiskelija-alet ja hinnat nousi niin laskeskelin että itseasiassa autoilu tulee halvemmaksi. Etenkin kun on säännöllisesti asiaa toiselle vyöhykkeelle.
ABC-lippu taitaa maksaa noin 100e/kk, eli max 1200e/vuosi. Haluaisin nähdä laskelman, jolla saat yksityisautoilusta halvempaa, kiitos etukäteen!
Ei ole tarvetta millekään kuukausilipuille. Bensat tulee reilusti halvemmaksi kuin lippuhinnat naapurivyöhykkeelle, tähän päälle vielä pidemmät reissut jotka taittuu autolla kätevämmin kuin junalla/bussilla.
Sama. Käytin ennen metroa kulkiessani Itähelsingistä keskustaan, mutta nykyään siellä vain on niin paljon mölinää, molotusta ja suoranaista kirkumista, ettei siellä enää viihdy. Tämän lisäksi näillä molottaja-kirkujilla on tapana käyttää jotain helvetin multa-pähkinä hajustetta peittääkseen omassa suihkussa käymättömyytensä. Minä ainakin haistan aina etukäteen että kohta se molotus taas alkaa kun pistävä haju saapuu metrovaunuun.
Sehän riippuu ihan asuinpaikasta tarvitseeko autoa vai ei. Kun asuu Kuopiossa 300m torilta ja työpaikat ovat keskustassa, niin autoa ei arkena tarvitse.
Ei ole yhtään ikävä auton puhdistamista lumesta ja ikkunoiden skrabaamista töiden jälkeen
En vaan ymmärrä, miten ehtisin hakea lapsen klo 17 mennessä päiväkodista, jos käyttäisin linja-autoa. Työpaikan vierestä menee bussit ihan väärään suuntaan. Joutuisin kävelemään ensin 30 min oikealle pysäkille. Sitten istumaan yli 30 min bussissa, joka kiertää kaikki peräkujat.
Käyttäisin yli tunnin matkaan, joka autolla ruuhkassakin hoituu 20 minuutissa, ei-ruuhka-aikaan 10 minuutissa.
Voitaisiin tietty sdua työpaikan vieressä kerrostalossa. Silloin tätä ongelmaa ei olisi. Mutta nyt asun kehyskunnissa 120 neliön merinäköalarivarissa summalla, jolla keskustasta saisin ehkä 40 neliöisen kaksion. Ei houkuta lapsiperheellistä.
Onnea kumipyörillle nousun johdosta!
Riippuu ihan missä asuu ja missä on työpaikka ja mikä on muutenkin elämäntilanne. Aikana ennen lapsia ei ollut mitään tarvetta autolle, kun asuimme vielä kaupungin keskustassa.
Nyt keskustaan on matkaa noin seitsemän kilometriä, ja lähikauppaankin jonkin verran matkaa, on auto paljon nopeampi ja helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään ikävä auton puhdistamista lumesta ja ikkunoiden skrabaamista töiden jälkeen
Tämä. Onneksi autossa on lämmitin, niin tuostakin hommasta pääsi eroon.
Ap lapsen lailla ilakoivien kavereidensa kanssa ei taida nähdä mitään huonoja puolia yksitysiliikenteelle.
Saa ihan rauhassa elellä omassa kuplassaan.