¤*¤*¤ JOULUNTÄHTÖSET KESKIVIIKKOON*¤*¤*
Aloitanpa varhaisen pinon, kun keskiviikon puolelle päästiin. Oon yövuorossa ja hiljaista on, joten joudan pulinoida täällä... ei taida olla kanssa sisaria langoilla... ;)
Oma masu; Viime viikolla kävin np-ultrassa ja siellähän se myllääjä touhusi ja rullasi. Mikä parasta kaikki ok, rakenteet näkyi hyvin, kaksi kättä ja jalkaa ja sormet ja varpit myös! Niskaturvoke oli alle 1,0mm että huoli pois siltä osinkin. Saatiin isin kanssa omat kuvat ja peppukuvakin. Lääkäriltä vitsinä kysyttiin joko näkyy jalkoväli?-- antoi nauraen kuvan ja sanoi että senkus siitä tulkitsette! Vauveli vastasi aikalailla viikkoja, ultran mukaan la. voisi olla jo 28.11 mutta ei muuteta kun ei oo kuin se 3pvän heitto...
Meidän sairaalassa ei muita ultria rutiinisti tehdä jojs kaikki menee ok... että parhaassa tapauksessa synnyttämään seuraavan kerran sairaalaan meno... Aika pitkäaika, voi olla että tulee kaipuu nähdä vauveli, ennen joulukuuta!?!
Pahimmat yökötys-nukutus oireet alkaa helpottaa ja masu pullottaa. Yksi työkaveri huomasi eilen töissä, mutta oli hienotunteisen hiljaa... sanoi vaan ettei salaisuus ole kyllä pitkäikäinen :) sen verran taitaa pömppö olla jo ettei mene pulskistumisesta...
Kiva että muutkin tuntee " masuhipsutuksia" , mä olin tänään ihan varma että joku koputteli masussa??? Muutama viikko niin voi olla varma ... " huoh!"
Oliko se pimmi(?) keltä oli otettu papa, raskausaikana? Oliko siihen joku erityis syy? Mun neuvolalääkäri sanoi ettei missään nimessä suosittele (keskenmenon kohonnut riski), kun ei mitään erityissyytä, oli vaan tarkoitus otattaa se keväällä, mutta kun tulinkin yllättävän nopeasti raskaaksi jäi ottamatta... lääkäri sanoi että ehtii kyllä synnytyksen jälkeen vaikka sitten edellisestä jo reilu kaksi vuotta...
no tämä tällä kertaa.. Voikaa pulleasti!
alisa 13+4 (ehkä noin ?)
Kommentit (21)
Kyllä niin kiirettä on pitänyt että huh huh.. nyt tämän päivän jälkeen alkaa helpottamaan. Iltaisin kun saapuu kotiin 22 ei jaksa enää muuta kuin kaatua sänkyyn.
NP- ultra käyty. Kaikki hyvin ja pikkuinen vastasi viikkoja. Äitini sanoi että poika siitä tulee kun on noin isot leukaluut, mutta saapa nyt nähdä. Esikoinen jo juttelee että koska se syntyy ja että on nähnyt unta vauvasta :) Mäkin olin varma että tunsin jo liikkeitä mutta sitten ajattelin että ei se nyt voi olla totta ja siks hylkäsin koko ajatuksen, mutta täytyypä tutkiskella tarkemmin. Viimeksi tunsin viikolla 15 tai jotain...
Pikkusisko. en ehtinyt kommentoida Heikistä mitään :) Oli se taas niin kiireinen että, eikä ylimääräisiä jutellut. Pelotteli vielä alussa että näyttää vähän siltä ja tältä. Ja lopuksi vielä sanoi että JOS tämä raskaus nyt etenee normaalisti niin sitten se syntyisi tuossa joulukuussa. Hubaisa tyyppi. Mites sun NP?
Meinaako moni uudelleen synnyttäjistä ottaa äitiyspakkauksen? Mä taidan ottaa rahana ja laittaa sen lapsen vakuutukseen.. katsotaan nyt.
Tänään sitten neuvolalääkärille.
Hyviä vointeja kaikille!
Ilmis rv 12+6
Kiva, että on hyviä ultrakuulumisia! Ja kiva, etten ole ainoa, joka tuntee hipaisuja, edellinen kuvaus " kuin kala vedessä" oli oikeastaan aika kuvaava ;-)
Meilläkin saatiin jo jotain rakennnekuvausta viime perjantain ultrassa. Kallon luut olivat asettuneet hyvin, kädet, jalat ja selkäranka just niinku pitääkin. Esikoisesta kävi vielä niin hassusti, että näytti virtsarakon, mikä oli täynnä pissaa... Tästä ei vastaava näyttänyt. Eipä siihen rakenneultraan tosiaan niin pitkää aikaa ole, Turussa se tehdään yleensä 19+ viikolla, tarkka aika selviää ens viikon neuvolassa.
Muistaako/ tietääkö joku mistä jatkuva päänsärky voi johtua? Esikoisesta muistan, että oli pidempiaikaista päänsärkyä, mut en muista mistä se johtui. Nyt on pää särkenyt lähes tauotta melkein viikon. yritin soittaa neuvolaanki eilen, mutta kätilö oli jossain koulutuksessa.
Masu on aika pallomainen täälläkin. Nyt alkaa jo olla hiukan " raskas" olo.
Kivaa päivää kaikille.... Kirjotelkaahan ahkerasti, että saa piristystä työpäivään!
Tiina ja masuriiviö 12+6
Mä jo ehdinkin hiukka murehtimaan, että onko sulla kaikki hyvin... Muuttuko sulla la kun ollaan näköjään nyt ihan samoilla viikoilla? Vai oliko niin alunperinki?
Heikki oli nopea, alle 10min ja selosti pikaisesti koko homman läpi... Ei siis paljon pikkusta ihasteltu vaan puhtaasti meni lääkärin näkökulmasta tää ultra. Hyvältä kaikki näytti, la ei muuttunut vaikka viikot näytti pienempää. Heikki on myös mun neuvolalääkäri, mut koska kysessä on toka raskaus ei keskiraskauden lääkäriä tarvita jos kaikki on hyvin. Eli hyvässä lykyssä treffaan hänet vasta rv 36 kokoarviossa. Arvosta kyllä häntä ihan älyttömästi lääkärinä, osaa asiansa, mut tunnepuoli on ehkä hiukka hakusessa....
Nyt pakko jatkaa töitä...
Tiina 12+6 (mäki sanoin ultran jälkee miehelle, että poika tulee, en tiedä miksi...)
Hei!
Uusi jouluäiti ilmoittautuu. Meillä np- ultra jo ohi ja kaikki oli hyvin, ainakin lääkärin mukaan. Vauveliini oli kyllä vain uninen ultrassa, mutta suostui kyllä potkiskelemaan ja pyörimään, kun lääkäri vauveliiniä mahaa heiluttelelemalla herätteli.
Muutkin ovat tunteneet jo liikkeitä! Niin minäkin heräsin viime yönä outoon tunteeseen, ihan kuin pienet jalat olisivat heiluneet vatsassa. En uskonut asiaa, mutta kyllähän nyt jo alan uskomaan tuntemukseeni. Oli siis muutakin kuin ilmaa:=).
Mukavaa keskiviikonjatkoa kaikille; taidanpa käydä tutustumassa teihin edellisten ketjujen kautta.
Gaudia ja 12+4
Mä nukuin tänään pommiin - hölmö fiilis kun oli käynyt nukkumaan vähän esikoisen jälkeen, eli noin klo 21.00. Nyt olo on muutenkin ihan sellainen, että olisi joutunut keskellä yötä heräämään.
Luin juuri eilisen pinon ja teki mieli vastata melkein sinne suoraan Tuuti73 viestiin, mutta ehkä otan nuo aiheet esiin kuitenkin tässä uudessa pinossa.
Mä en tiennyt, että erityisesti tuollainen B-Streptokokki aiheuttaa oireinaan supistuksia. Tätä ei mulla viimeksi mitenkään tutkittu. Nyt noita supistuksia tulee mulle oikeastaan eniten juuri silloin, kun joudun puuhailemaan jotain raskaampaa, tai hermoilen jostain. (Mulla on ensi viikolla tapahtuma, josta olen nyt pari viikkoa hermoillut kovasti - onneksi se on sitten ensi viikolla ohi...) Ja lisäksi sain töistä ylimääräisen nakituksen täksi perjantaiksi, joka on toisaalta ihan simppeli juttu, mutta vaan ärsyttävä ylimääräinen julkinen esiintyminen. Ja julkiset esiintymiset on välillä sellaisia, että niistä tulee hermoiltua. Mutta täytyypä kysyä tuosta neuvolasta. Ehkä tätä on tosiaan syytä vähän selvittää.
Ja niistä pukamavoiteista. Neuvolasta viime raskauden lopulla kerrottiin vihjeeksi voiteesta nimeltä Hädensa. Käytin sitä silloin ihan hyvällä menestyksellä. Nyt mulla ei ole sitä vielä, mutta muistan, että sen pakkausselosteessa luki raskaus-kohdan alla jotain sellaista, että sen käyttöä ei ole tutkittu raskaana oleville naisille (minkä käyttöä nyt oikeasti olisi tutkittu raskaana olevilla, kun tutkimushenkilöitä ei tietyistä syistä oikein ole syytä hankkia?), mutta tuotetta on käytetty yli 30 vuotta, eikä se ole aiheuttanut mutaatioita tai syöpää tai muuta epäilyttävää.
Mutta nyt töihin - jos tämän aamupäivän saisi jollakin tapaa hyödynnettyä. Iltapäivällä saattaa taas hyydähtää...
Hyvää keskiviikon jatkoa!
milonmi 11+3
Se papa-näytteenotto on vissiin paikkakunta kohtainen. Meillä se otetaan raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. En kyllä tiedä minkä takia se pitää ottaa alussakin ( ei ole tullu ikinä kysyttyä, jospa kysäsis seuraavalla neuvolakäynnillä ) Aika jännä se on siinäki mielessä, että luulis nyt lääkäreiden tietävän keskenmenon riskistäkin. Aikaisemmissa raskaus seurannoissa ei ole merkintöjä papasta, kun vasta synnytyksen jälkeen otetuista. No eiköhän se selviä ku kysyy.
Olo alkaa pikku hljaa helpottamaan, harvemmin tarvii enää oksentaa. Mahakin alkaa jo pömpöttää, mutta vielä farkkuja pidetään :) Toivottavasti pahoinvointi on ohi juhannukseen mennessä, että pystyis syömään muutakin kun vain jugurttia.
Tämä sateinen päivä tekee niin väsyn olon, että tekis mieli nukkua vaan. Täytyyki lähteä viemään keskimmäistä kerhoon.
Rv. 12+6
Minäkin ilmoittaudun joukon jatkoksi, la on 13. päivä joulukuuta. Alku on ollu kumman rankkaa kun ei voimat ole riittäneet mihinkään. Nyt vasta alkaa päästä normaaleihin kotirutiineihin takaisin kiinni. Työntekokin on ollut jokseenkin " ei niin täysipainoista" . Nyt sekin sujuu taas paremmin. Ehkä olen nyt saavuttanut sen parhaimman ajanjakson tässä odotuksessa, joten tästä täytyy nyt sitten nauttia kunnolla ennen kuin uudet vaivat iskevät.
Oikein mukavia kesäpäiviä muille odottajille toivottaen!
Krita
Venyikin sitten puolitoistatuntiseksi, jutusteltiin, täytettiin papereita, mitattiin verenpaine (yllättäen hieman koholla, normaalisti matala), hemoglobiini (korkea) ja paino (liikaa!). Terveydenhoitaja oli oikein mukava. Huomenna on np-ultra, jännittää...
[color=navy]ilmalaiva[/color] kyseli äitiyspakkauksesta; otamme kakkosellekin pakkauksen kun esikoisen pikkuvaatteista suurin osa, makuupussi ja toppahaalari lähtivät Vaaka ry:n vauvakassikeräykseen ajat sitten. Kivaa se on saada pikkukakkosellekin uusia vaatteita :)
[color=purple]pikkusisko[/color], päänsärky näillä viikoilla johtuu todennäköisimmin progesteronihormonista. Runsas juominen voisi auttaa?
Huomenna iltasella varmaankin ultrakuulumisia.
Tinuri ja Itu 11+4
Oli oikein mukava lukea noita np-ultrakuulumisianne! Aika monella näyttääkin olevan sellainen jo takana. Itsellänihän se on maanantaina.
Työmotivaatio on täysin hukassa. En tiedä, mihin se häipyi ihan kokonaan.
Nukuin yöllä liian paljon, joten koko päivän olen ollut nuutunut. Olisi pitänyt vain nousta normaaliin aikaan. Sain nukkua pidempään, sillä poikkesin ennen töihin tuloa labrassa. Siellä sentään verikokeen ottaminen onnistui.
Tänään alkoi rv 12. Olen tuntenut ikävää juilintaa alaselässä. Juuri samanlaista kuin mitä on menkkojen alla. Järki sanoo, että nyt on kyse siitä, että tänään olisi menkkapäivä, jollen olisi raskaana. Kaipa nämä oireet ovat ihan tavallisia monellakin. Tosin aika moni on käynyt ilmoittamassa, että on kokenut keskenmenon aika myöhäisilläkin viikoilla nyt, joten pakostakin mielessä käy, ettei vain itsellä olisi se mielessä. Onkos kellään muulla jouluntähtösellä samanlaista pelkoa puserossa?
Kaikki housut alkavat olla vähän ahtaita. Sovittamani äitiyshousut tuntuvat vielä armottoman suurilta ja rumilta, joten ehkä taidan ostaa parit normaalikokoani suuremmat housut. Kaverini teki niin, ja hän pärjäsi aika pitkälle ilman mammahousuja.
Jep. Eiköhän tässä tullut tarpeeksi omaa napaa. Toivotan kaikille joulunstaroille hyvää keskiviikkopäivää!
Iituli1970
PS. Tuo joulunstarat oli kyllä todella kiva nimitys. En muista, kuka sitä käytti. :-)
Tervehdys!
Täälläkin joulun pienokaista odotellaan :). Eilen oli eka neuvolalääkäri joka myös ultras. Ei kuitenkaan ollut niskapoimu-ultra vaan ihan muuten vain ultras kun terv.keskuksessa sellanen laite on. (Tämäkin vissiin paikkakunta kohtaista..?)
Sikiö oli muutan päivän penempi, mutta laskettua aikaa ei muutettu sen takia. Siellä se pienenpieni konttaili ja pyöri kovasti, en ole kuitenkaan liikkeitä vielä tuntenut. Esikolta tunsin rv.18. Nyt sitten ehkä aikaisemmin.
Multa otettin ekalla neuvola käynnillä verinäytteestä trisomia -testi, jonka perusteella riskiryhmät sitten lähetetään niskapoimu ultraan. Meillä sitä riskiä ei ollut. Viikolla 20 on sitten rakenne ultra. Ja käsitinkö oikein että sitäkään ei joka paikkakunnalla ole?
Kerronpa jotain itsestäni. Olen 32.vee, asun Kempeleessä ja meillä on ennestään 1 lapsi, poika synt. 11/04. Seuraavan pienokaisen LA 6.12. Huomasin tuossa joulukuisten listassa Jellonan olevan kempeleestä myös ja hänen nuorimman lapsen olevan samanikäinen kuin meidän poika ja että meillä on sama LA nyt! Käyn listautumassakin jossain vaiheessa.
Terv. Fanttu 13+0
Täälläkin uusi odottaja ilmoittautuu joukkoon. En ole paljoa vielä lueskellut pinoja syystä että ei ole oikein ollut aikaa ja oikeastaan vasta nyt alkaa viikkoja olla sen verran kasassa että uskaltaa hengittää jo pikkuisen helpommin.
Olen siis 25-vuotias 6-vuotiaiden kaksostyttöjen äiti (virheellisesti joskus vauvakuumepalstalla olin laittanut vuoden heille enemmän ikää *hups*) ja nyt heille siis tulossa pikkusisko tai veli. Vauva on tosi odotettu, minun ja mieheni ensimmäinen yhteinen. Tosiaan vauvakuumepalstallekin sen yhden kerrankirjoittelin, mutta se jäi siihen kun on kaikenlaista hommaa ollut tässä.
Raskausviikkoja nyt siis menkkojen mukaan takana 12+5 eli laskettu aika on näillä näkymin 8.12.06. Ihan kiva jos justiin ennen joulua saa uuden käärön joulun viettoon perheen pariin. Ikäeroa isosiskojen ja pikkuisen välille tulee siis jotakuinkin 7-vuotta, koska tytöt ovat syntyneet joulupyhinä 1999.
Oma olo on ollut hyvä. Pikkuisen kuvotusta, joka on mennyt ohi syömällä oikein. Nikkään rasvainen ei maistu vaan lähinnä hedelmät, mehujäät ja jugurtit. Painokaan ei ole lähtenyt nousuun. Ihanaa olla näin " terve" kun tyttöjen kanssa 7v sitten kärsin ihan mahdottomasta pahoinvoinnista melkein 20viikolle saakka. Sepä on vahvistanutkin tunteen että josko tällä kertaa masussa köllöttelisi vain yksi pienokainen :)
ILMALAIVA kyselit aikooko uudelleen synnyttäjät ottaa pakkausta. No minä ainakin olen ajatellut ottaa. Onhan tytöiltä vaatteita jäänyt varastoon, mutta mun mielestä se on ihanaa päästä hypistelemään niitä pikkuisia vaatteita :)
PIKKUSISKO mä kärsin lähes jokapäiväisestä päänsärystä edellisessä raskaudessa aina melkein puoliväliin raskautta saakka. Ei siis mitään armotonta särkyä, vaan sellaista rasittavaa pientä jomottelua päivittäin. Ei sitä koskaan osattu selittää, mutta ei ollut vaarallistakaan.
IITULI pelkohan on kai aika yleistä läpi raskauden. Milloin pelkää keskenmenoa, milloin lapsen terveyttä, milloin sitä millon tätä :) Eiköhän se menkkamainen jomotuskin ole ihan just sitä mitä järjellä ajatteletkin.
Mutta nyt poistun takavasemmalle odottelemaan ylihuomista ultraa :)
Kultsi 12+5
Juu, papa otettiin eilen lääkärissä eikä ollu mitään erityisempää syytä. Kysyi vaan et millonkas on edellisen kerran otettu ja kun vastasin et noin kaksi vuotta sitten, totesi että siitä on sen verran aikaa että otetaan nyt. Keskenmenon riskistä ei puhunut mitään enkä itekkään asiasta tiennyt ennen kuin nyt :( Oli muutenkin aika epävarman oloinen lääkäri eikä puhunut koko käynnin aikana kuin pari sanaa... No, pitää kysyä asiasta kun käyn huomenna neuvolassa. Haluavat jostain syystä saada sydänäänet kuuluviin vaikka viime viikolla kävin ultrassa...
pimmi 13+5
Myös multa kieltäydyttiin ottamasta papa. Edellisen kerran otettu 2002, 2004 aloin odottaa esikoista, jolloin sitä ei otettu, viime syksynä kävin tyrkyllä ehkäisyneuvolassa, mutta eivät ottaneet kun oli kuulemma liian lyhyt aika imetyksen lopettamisesta ja nyt ei oteta just noiden riskien takia. Lääkäri sanos, että jos papa on aina ollu puhdas niin väli voi olla jopa 5 vuotta tällaisissa tapauksissa. Papaa eivöt siis täällä päin ainakaan suosittele ilman erityistä epäilyä... Meen siis ehkä joskus vuoden päästä, milloin se 5v tuleekin jo täyteen.
Tosin kaveriltani otettiin papa hänen ollessa raskaana ja hän asuu myös Turussa. Hänelle oli neuvolasta sanottu, ettei papaa oteta yleensä siksi, että limakalvot on raskausaikana niin herkät ja vuotavat helpommin verta. Turhalla verenvuodolla ei siis haluta säikytellä odottavia äitejä. Tiedä sitten, taitaapa tuokin olla neuvolakohtaista.... Vaikka täällä palstalla lukiessa saa kyllä sellaisen kuvan, ettei niitä papoja yleisesti suosita raskausaikana...
Tulipa vaikeasti selostettua, toivottavasti tajuatte jotain!
Ja tervetuloa kaikki uudet, meidän porukka kai alkaa nyt lisääntyä kun raskaudet alkavat varmistua! Esikoisesta odotin ainakin viikolle 16 ennen kun uskalsin mihinkään nimeäni laittaa, tämä riiviö innosti palstautumaan jo rv 5 tai 6, on niin mukavaa kun on odotusseuraa ;-)
Tiina 12+6
Eli itselle isoin asia ensin: mitään viittauksia rakennepoikkeavaisuuksiin ei meiltä tänään ultrassa löydetty!!! JEEEE!!!! Pikkunen vääntelehti niin rivakasti, että lääkäri jo mietti että saako mittoja otetuksi :) :) :) . kyllä se lopulta onnistui ja oli mitat sellaset, että kaksi päivää aikasemmaksi tuon LA:n arvioivat. Lääkäri vielä sanoi, että näyttää mahdollisesti pojalta (itse luulen että on poika), mutta ei tietenkään voi tässä vaiheessa varmasti sanoa.
Olen ajatellut, että ottaisin tuon äitiyspakkauksen. On ihana hypistellä uusia vaatteita, ja meillä esikoisen kamppeet jo melkein kaikki laitettu kiertoon jo vuosia sitten.
Omastakin puolesta tervetuloa kaikille uusille tulokkaille! On mukavaa, kun meitä on iso joukko.
USAmama, olet ollut mielessäni sen parvorokkoepäilyn vuoksi: toivottavasti saatte hyviä uutisia! On varmasti vaikeaa odottaa uutisia...
Minä jo odottelen kesälomaa. Tämän viikon kun jaksaa, niin aukeaa edessä pitkä kesäloma. Toisaalta olen varma, että tulen kotona esikoisen kanssa mökkihöperöksi ;) . Miehen loma kun alkaa vasta heinäkuun alkupuolella.
Voikaa hyvin, t. Maituliini
Ilmottautuu joukkoon mukaan :) Täällä olis alustava la 11.12 ja ens maanantaina olis sit eka ultra et katotaan miten siellä muuttuupi...Olotila on ollu semmonen et kerran päiväs oksennetaan ja parhaimpina 4x :(
Onneks on viime vuonna syntyny esikoinen päiviä piristämässä et jaksaa vähä paremmin :)
Päätä särkee ja itkettää...
ultra oli tänään ja veriseulaa varten kävin antamassa verta, np oli ok samoin selkäranka, kallo, sydän, munuaiset, jalat ja kädet. Ainut että virtsarakko (oletettu) oli iso, tosin lain sallimissa rajoissa seki...mutta se ei pienentyny iltapäivään mennessä, ei myöskään suurentunu. (tästä kirjotinki jo uudella otsikolla sikiön laajentunut virtsarakko) Ens viikon tiistaina on uus ultra, keskussairaalassa tällä kertaa. Hermoja vain raastaa kun ei tiedä miten iso ja vakava asia on kyseessä. kysta, virtsarakon joku läppävika, kromosomihäiriö vai muu...
Laskettu aika siirty 11.12---> 16.12.
epätietoisuus jatkuu siis... tai siis nythän se vasta alko...
rv 11+4
Ikäviä uutisia. Toivottavasti kuitenkin selviät tuosta, Skeddu, vain pahalla säikähdyksellä.
Ultrassa on se ongelma mielestäni, että kun toisaalta se poistaa pelkoja niin toisaalta se sitten myös luo lisää niitä. Muistan kun itkin viikon verran hysteerisenä esikoista odottaessani, kun rakenneultran jälkeen tuli soitto, että sikiön reisiluu on liian lyhyt. Ongelmana tuo nyt ei ole verrattavissa - he jo puhelimessa sanoivat, että todennäköisesti kyseessä on vain mittausvirhe jne., mutta ei se paljon auttanut. Kyllä sitä silti alkoi varautua pahimpaan ja se kaikkialle ulottuva epätoivoisuus vain valtasi, kun aloin elätellä uskoa, että vauvalla on jotain huonosti. No, asia tarkistettiin uudestaan ja sitten reisiluu olikin ihan hyvissä rajoissa.
Inhottavaa lisäksi, että joudut odottelemaan lisätietoja. Olisi paljon helpompaa jos saisi heti tietää asian laidan kun sitä kerran on lähdetty esittelemään.
Lauseiden muodostaminen on sitten joskus vaikeaa, mutta yritän tässä kovasti jotenkin rohkaista. Eli rohkaisua! Kai sitä on alistuttava siihen että kunnes tiedät lisää, niin ei sitä voi uskotella oloaan ihan normaaliksi. Mutta itkun jälkeen sitä kestää kuitenkin eteenpäin. Zemppiä!
milonmi
Multa on otettu papa joka raskaudessa ekalla lääkärikäynnillä papa, samalla kun on tehty muutkin sisätutkimukset. Tältä palstalta vasta luin siitä, että vois olla vaarallinen. En tiedä sen kummemmin, mutta luin täältä myös, että se tehdään vähän eri tavalla raskaana ollessa. Itselle ei ole koskaan ollut mitään vuotoa tms. seurauksena, joten en ole osannut sen kummemmin pelätä sitä.
JOULUNLAPSI, kiitokset kommentista. Kiva, että joku ajattelee, ja pitää peukkuja. On todella vaikeaa odottaa vastauksia, jotka ei kuitenkaan välttämättä tule vasta kun joulukuussa sitten..... Eli toisaalta koitan vaan olla ajattelematta ja pelkäämättä sitäkään sen enempää. Ihottumaa ei tullut--toivon että se olis hyvä merkki! :o)
UM 13+4
On varmasti piinaavaa odottaa ensi viikkoon! Koita löytää mielenrauhaa siitä, että sen rakon koko on kuitenkin rajoissa, vaikkakin suuri... Toivon kanssasi kovasti, että ei ole mistään vakavasta jutusta kyse. Jään odottelemaan uutisia, ja tosissaan toivomaan ekä itsellesi että vauvelille kaikkea parasta!
Eli niskaturvotusta ei ollu ja jonkun verran rakenteitakin nähtiin. Sikiön mahassa ei ollut nyt lapsivettä (kuten edellisessä np-ulrassa pari vuotta sitten) ja masu jäi näkemättä. No, enää kuukausi rakenneultraan, silloin pitäisi sydämen ym. näkyä jo hyvin. Toivotaan, että silloinkin saadaan hyviä uutisia. Oikeastaan osaan huokasta helpotuksesta vasta rakenneultran jälkeen. Tämä koko alkuraskaus on enemmän tai vähemmän piinallinen.
Ultran mukaan ollaan sitten jo hieman pidemmällä ja lääkäri aikaisti laskettua-aikaa. Sopii mulle, pääsen aikaisemmin äitiyslomalle. Jos sais vähän lomailla ennen vauvan syntymää. Uskon, että vaavi saattaa tulla taas paljonkin etuajassa, kun esioinen syntyi noin 3 viikkoa ennen la:ta.
Mulla on paino laskennu oksentamisen takia noin 4 kiloa ja lääkäri sanoi, että jos puntarin viisari menee vielä hiukankin alaspäin pääsen tiputukseen. Olen siitä kyllä tosi onnellinen, olisin halunnut tiputukseen jo kauan, siitä on ollu monelle iso apu. No, nyt on 3.päivä menossa, etten oksenna ja toivo heräsi, että jos tämä tästä. Olisi ihanaa elää taas normaalia elämää!
Olen ruvennut pojulle puhumaan, että äitin vattassa on vauva, mutta eihän se mitään siitä ymmärrä. Mummon kuullen tokaisi, että " äitin mahssa on pallo" . Vähän nauratti - no, mulla on jo ihan kiva vauvamaha eli kai se ihan pallolta näyttää.
Liikkeitä olen tuntenut jo vähän aikaa ja heti tuli poikatunne. Rasavilli (samanlainen kuin esikoinen) poika varmaan tulossa, kun vipellys on nyt jo mahassa tätä luokkaa. Tosin menee vielä päiviä, etten liikkeitä huomaa, mutta jos vaan itseni oikaisen tohon sohvalle, niin yleensä jotain alkaa hetken päästä tuntua. Vähän ehkä sellaista kuin kala uisi. Heh, kyllä se ultrassa ihan vauvan alulta näytti. Esikoisesta tunsin liikket vasta kun ne oli napakoita potkuja noin viikolla 17.
Aurinkoista päivää joulumahoille!
t.päivikki 13+1