Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille?

Vierailija
30.05.2006 |

Mikä on lapsen pahoinpitelyä? Ja miten puututaan lapsen psyykkiseen väärinkohteluun?

Minua huolestuttaa sisarenpoikani tilanne. Sisarellani on neljä lasta ja tämä vanhin on edellisestä suhteesta. Nuorempana sisareni oli aika eri ihminen kuin nykyään ja eli hyvin erilaista elämää ja tämä esikoinen syntyi silloisen miesystävän kanssa. He erosivat ja sisareni löysi uuden hyvin erilaisen miehen. He avioituivat ja sisareni elämäntapa muuttui rajusti. He saivat kolme yhteistä lasta ja he ovat sisarelleni ja hänen miehelleen kaikki kaikessa. Esikoinen on välttämätön paha jota juuri ja juuri suvaitaan. Lankoni ei pidä esikoisesta ollenkaan ja sisarellenikin hän tuntuu olevan lähinnä muistutus vanhoista virheistä. Lasta ei tietääkseni fyysisesti pahoinpidellä ainakaan rajusti, tosin lievää ruumiillista kuritusta he saattavat käyttää (en ole ikinä nähnyt, mutta niin olen ollut ymmärtävinäni.)

Ongelma on, että lapsia ei kohdella tasapuolisesti, vaan esikoinen on syntipukki ja nuoremmat täydellisiä kullanmuruja. Olen itsekin nähnyt, miten esikoista syytetään pienempien tekemistä jutuista. Muutenkin nuorempien suosiminen ja esikoisen syrjiminen on selvää. Se näkyy esimerkiksi synttärijärjestelyissä, joululahjojen määrässä ja ennen kaikkea sävyssä, missä lapsista ja lapsille puhutaan. Mitään isoa ja konkreettista ei kuitenkaan ole, johon olisi helppo puuttua. Olen huolissani tästä lapsesta, mutta pystyykö esim. lastensuojelu puuttumaan tällaiseen, kun pojalla kuitenkin on vaatteet päällään, riittävästi ruokaa, häntä ei hakata rajusti tai jätetä heitteille ja perhe on kaikinpuolin tavallinen ja ns. kunnollinen.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes ihan pieniä. Ilmoita vain lastensuojeluun, he eivät välttämättä voi mitään tehdä, mutta ei se tilannetta enää huononnakaan. Ikävä tosiasia myös on, että jos tilanne näyttää hieman ikävältä ulospäin, niin perheensisällä se todennäköisesti on vielä ikävämpi. Ihmiset yleensä yrittävät käyttäytyä vieraiden nähden sosiaalisesti hyväksyttävämmin ja jokainen aikuinen tietää, että yhden lapsen syrjiminen ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla