Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku kertoisi sulle että ovat puolison kanssa yhdessä saaneet tuloistaan säästettyä 110000 euroa kolmessa vuodessa

Vierailija
13.09.2019 |

Uskoisitko? Ei perintöjä tai lottovoittoja.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maksoin asunnon tosi nopeaa pois. Nyt må pystyn sijoittamaan. Mä en tykkää velkarahalla elämisestä. Korot tulee myös nousemaan, siit olen ihan varma.

Eli teit tyhmästi. Asuntolaina on järkyttävän halpaa, MENETIT tuohon asuntolainan maksuun käytetyn ajan sijoitusten tekemisestä. Lisäksi tuhosit pääomaa. 

Ei lainat estä sijoittamasta.

Minä ainakin maksan jopa vähemmän kuin mitä maksuohjelmassa on, jotta voin sijoittaa enemmän. Todennäköisesti olet tuolla tavalla menettelemällä menettänyt tuhansia euroja tuottoja.  Minulla on jo nyt tilanne että sijoitusten tuotot maksavat kaikki korkokuluni, pankki kuluni ja merkittävän osan lainojen lyhennyksistä.  Toisin sanoen joka kuukausi palkastani menee vähemmän ja vähemmän lainan hoitoon ja enemmän ja enemmän sijoituksiin. Ja tämä on kiihtyvä trendi. Koska korkokulut pienenevät, sijoitusten tuotosta jää enemmän pääomien lyhentämiseen ja uudet sijoitukset kasvattavat sijoitustuottoja.

Mä en luota tähän taloustilanteeseen. Ja ku on lapsuutensa elänyt pelossa, että koti menee niin en ikinä enää halua sitä epävarmuutta.

Tuolla tavalla toimimalla nimenomaan LISÄSIT sitä riskiä menettää kotisi. SInulla on paljon pienemmät likvidit varat kuin toisin toimimalla.

Eli siis sun mielestä vain lainarahalla sijoittaminen on järkevää?

Ei se sitä tarkoita. Vaan halvan lainan pois maksaminen sijoittamisen sijasta on typerää. Kun maksat lainaa pois, tuhoa pääomaa. kun sijoitat sitä kerrytät pääomaa.  Tottakai velattomanakin kannattaa sijoittaa mutta jos on vaihtoehdot maksaa halpaa lainaa ylimääräisenä pois tai sijoittaa se, Niin sijoittaminen on rationaalisempi ratkaisu.

Vierailija
82/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan te ihmiset ajattelette, että laina on halpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset ja tuhlarit elävät omassa kuplassaan, josta käsin on mahdotonta ymmärtää että noin 20% kokoaikaisista palkansaajista tienaa yli 2500e nettona eivätkä kaikki näistä eka kulutushysteriaa. Kun pariskunnan molemmat osapuolet tienaavat tuon verran, yhteensä 5000e nettona, voi asumiseen laittaa tonnin, elämiseen toisen tonnin, ja säästöön kolme. Tuhannella eurolla elää kaksi aikuista jo melko pihistelemättä, ja esim muutaman satasen per pää isommilla tuloilla jo saa tuhlatakin. Tuohon kuitenkin tulee lomarahojakin vuodessa kolmisen tonnia, jolla saa kuitattua esim isompia laskuja tai lomamatkoja.

No kerropa sitte miksi tilastokeskus kertoo aivan muuta kuin että kotitaloudet säästäisivät 3 keur kuukaudessa?

Ymmärrätkö mikä on tilasto ja keskiarvo?

Vierailija
84/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan te ihmiset ajattelette, että laina on halpaa?

No kun olen maksanut opintolainasta 15% ja asuntolainakin kävi 5,9%, niin kyllä tämä viime vuodet ollut alle 0,5% tuntuu aika halvalle. Eikä autolainan 1% kalliille tunnu. Toki inflaatiokin on ihan eri lukemissa.

Vierailija
85/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei? Mun vanhemmat sai noin 50 000 Euroa vuodessa säästöön ennen eläköitymistä. Lapset aikuisia, olivat velattomia ja pihejä. Kummallakin oli  keskituloa suuremmat tulot ja aiemmalla säästäväisyydellä saatuja pääomatuloja. Perinnöt ovat heillä olleet luokkaa 10 000- 20 000 Euroa per vanhempi eli eivät näytelleet mitään merkittävää roolia vaurastumisessa.

Nettopalkat oli noin 6000 Euroa yhteensä ja pääomatuloja reilu 1000 Euroa. Eli 7000 Euroa/kk. Perusmenot alle 2000 Euroa. Eli ylimääräistä oli vuodessa se 60 000 Euroa, josta sitten saatettiin ostaa joku lasitus terassille tai uusia pesukone. Noin 50 000 jäi säästöön.

Vierailija
86/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset ja tuhlarit elävät omassa kuplassaan, josta käsin on mahdotonta ymmärtää että noin 20% kokoaikaisista palkansaajista tienaa yli 2500e nettona eivätkä kaikki näistä eka kulutushysteriaa. Kun pariskunnan molemmat osapuolet tienaavat tuon verran, yhteensä 5000e nettona, voi asumiseen laittaa tonnin, elämiseen toisen tonnin, ja säästöön kolme. Tuhannella eurolla elää kaksi aikuista jo melko pihistelemättä, ja esim muutaman satasen per pää isommilla tuloilla jo saa tuhlatakin. Tuohon kuitenkin tulee lomarahojakin vuodessa kolmisen tonnia, jolla saa kuitattua esim isompia laskuja tai lomamatkoja.

No kerropa sitte miksi tilastokeskus kertoo aivan muuta kuin että kotitaloudet säästäisivät 3 keur kuukaudessa?

Suomalaisten pankkitileillä makaa rahaa yhteensä 93 mrd.€. Eli monella on rahaa vaikka monella ei ole.

Vierailija
87/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en säästä. Nyt kun talo on maksettu ja puskurirahasto täynnä niin kyllä sille rahalle käyttöä löytyy. Käymme usein ulkona syömässä viikonloppuisin, matkustamme kolme kertaa vuodessa. Meillä käy siivoja kerran viikossa sekä teen lyhennettyä päivää.

Säästöön ei jää tällä hetkellä yhtään (jos ei lasketa sitä että maksan tulevaa matkaa 500€/kk)

Kun sinä ostat palkkaeuroillasi lentoliput, rahat menivät ja saat matkan. Kun minä säästän ja sijoitan palkkaeurojani tuottavaan pääomaan, joudun odottamaan saadakseni hankittua vastaavat lentoliput pääomani tuotoilla. Matkan jälkeen meillä molemmilla on rentoutunut mieli ja hyviä muistoja, lisäksi minulla on yhä jäljellä ne alkuperäiset palkkaeurot tuottavan pääoman muodossa. Kun jatkan säästämistä ja sijoittamista ja taas hieman odotan, pääomani tuottaa minulle rahat uusiin matkalippuihin. Kuitenkin edellistä kertaa nopeammin koska pääomani kasvaa koko ajan.

Parasta vaurastumisen kannalta on tietenkin sijoittaa tuotot uudelleen, mutta koska elämästä nauttiminenkin on tärkeää, toisinaan poltan osinkoeuroja oikein kunnolla.

Vierailija
88/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten pankkitileillä makaa rahaa yhteensä 93 mrd.€. Eli monella on rahaa vaikka monella ei ole.

Valtaosalla EI ole merkittävästi rahaa.  50% kotitaloiksista on alle 11 000€ rahoitusvarallisuutta (rahat+sijoitukset). 75% on alle 43 000€.  Silti täällä muka suunnilleen kaikki saa muka 100 000 parissa vuodessa kasaan... kumma kun eivät tilastojen mukaan ole saaneet...

Vierailija
89/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maksoin asunnon tosi nopeaa pois. Nyt må pystyn sijoittamaan. Mä en tykkää velkarahalla elämisestä. Korot tulee myös nousemaan, siit olen ihan varma.

Eli teit tyhmästi. Asuntolaina on järkyttävän halpaa, MENETIT tuohon asuntolainan maksuun käytetyn ajan sijoitusten tekemisestä. Lisäksi tuhosit pääomaa. 

Ei lainat estä sijoittamasta.

Minä ainakin maksan jopa vähemmän kuin mitä maksuohjelmassa on, jotta voin sijoittaa enemmän. Todennäköisesti olet tuolla tavalla menettelemällä menettänyt tuhansia euroja tuottoja.  Minulla on jo nyt tilanne että sijoitusten tuotot maksavat kaikki korkokuluni, pankki kuluni ja merkittävän osan lainojen lyhennyksistä.  Toisin sanoen joka kuukausi palkastani menee vähemmän ja vähemmän lainan hoitoon ja enemmän ja enemmän sijoituksiin. Ja tämä on kiihtyvä trendi. Koska korkokulut pienenevät, sijoitusten tuotosta jää enemmän pääomien lyhentämiseen ja uudet sijoitukset kasvattavat sijoitustuottoja.

Mä en luota tähän taloustilanteeseen. Ja ku on lapsuutensa elänyt pelossa, että koti menee niin en ikinä enää halua sitä epävarmuutta.

Tuolla tavalla toimimalla nimenomaan LISÄSIT sitä riskiä menettää kotisi. SInulla on paljon pienemmät likvidit varat kuin toisin toimimalla.

Eli siis sun mielestä vain lainarahalla sijoittaminen on järkevää?

Ei se sitä tarkoita. Vaan halvan lainan pois maksaminen sijoittamisen sijasta on typerää. Kun maksat lainaa pois, tuhoa pääomaa. kun sijoitat sitä kerrytät pääomaa.  Tottakai velattomanakin kannattaa sijoittaa mutta jos on vaihtoehdot maksaa halpaa lainaa ylimääräisenä pois tai sijoittaa se, Niin sijoittaminen on rationaalisempi ratkaisu.

Periaatteessa olet ihan oikeasti. Minä (en ole se, jolle vastasit) pidin kuitenkin riskien minimoimista tärkeämpänä kuin vaurastumista sijoittamalla. Olen aikoinani maksanut opintolainasta yli 10 %:n ja asuntolainasta 16 %:n korkoa. Niinpä halusin maksaa lainan mahdollisimman nopeasti pous, koska velattomuus tuo paljon pelivaraa jokapäiväiseen elämään. Aloitin sijoittamisen vasta 42-vuotiaana, kun lainat oli maksettu.

On ihan totta, että olen hävinnyt tässä rahaa. Toisaalta asun nykyisin pääkaupunkiseudulla velattomassa omakotitalossa, jonka kulut ovat alle 500 euroa kuukaudessa. Niistä selviäisin helposti, vaikka joutuisin työttömäksi.

Vierailija
90/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla EI ole merkittävästi rahaa.  50% kotitaloiksista on alle 11 000€ rahoitusvarallisuutta (rahat+sijoitukset). 75% on alle 43 000€.  Silti täällä muka suunnilleen kaikki saa muka 100 000 parissa vuodessa kasaan... kumma kun eivät tilastojen mukaan ole saaneet...

Kaikki? Olisiko niin että otsikko kiinnostaa eniten niitä joilla tuohon säästämiseen on varaa? Jos sä vaikka aloitat ketjun "mitä mieltä olet karppaamisesta", niin tottakai vastausten perusteella kuulostaa siltä että iso osa karppaa. Koska ne joita asia ei ollenkaan kosketa, tuskin vastaavat.

Vierailija
91/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti. Osalla voi ollakki ihan hyvät tulot, mutta semisti liioittelun makua osalla. Jos jää 3 vuodessa tollasia käteen, niin miks helkutissa teillä olis jollekki 200 000 asuntolainalle 25 vuoden maksuaika.

Av parempiosaiset taas kokoontunut.

Minus asuntolainani oil 141 500 euroa ja maksoin sen pois tasan neljässä vuodessa.

Idiootti.

Tiedän että toisinkin olisi voinut ajatella. Mutta minulla on vahva aversio velkaa kohtaan, ja olen hyvin turvallisuushakuinen. Niinpä minulla on noin 60 000 euroa tavallisella säästötilillä kun en uskalla sijoittaa. Ymmärrän kyllä että häviän rahaa koko ajan.

Vierailija
92/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten rahat ovat tunnetusti kiinni kiinteistöissä. Taloissa, asunnoissa, mökeissä, metsissä jne. Ongelmahan se on, että likvidiä varallisuutta ei ole kaikilla. Varattomuus tekee ihmisestä haavoittuvan.

Kaipa tällaisiin ketjuihin eniten kommentoivat ne joilla kovatahtiseen säästämiseen on mahdollisuus, tai he jopa tekevät niin parhaillaan. Ihan luonnollista mielestäni.

Vierailija
93/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä kuvittelet, että vastaukset tällaiseen ketjuun edustavat tasaisesti kaikkia suomalaisia. Tälläkin ketjulla on tuhansia lukijoita. Tietenkin vastauksia kirjoittavat heistä pääosin ne, jotka ovat onnistuneet keräämään säästöjä. Minä aloitin sijoittamisen 42-vuotiaana, kun sain asuntolainan maksettua. Nyt vajaassa 12 vuodessa olen kerännyt ihan DI:n palkastani ja sijoitusten tuotoista 160 000 euron potin (tässä ei ole mukana omistamaani asunnon puolikasta). Nämä ovat minun henkilökohtaisia säästöjä. Miehelläni on omansa (vähän siuremmat, koska hänellä on parempi palkka).

Vierailija
94/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo säästyy monella ihan helposti, kun on kohtuulliset tulot. Se on aivan eri asia , kun syytää kaikki rahat menemään matkoihin, ulkona syömiseen ja bensaan, kun paljon halvemmaksi tulisi julkisilla liikkuminen.

Siis tosi tyhmää touhua. Sitten on velkaa reippaasti yli sata tuhatta , vaikka on hyvät tulot.

Ensin järkevä säätää ja sitten vasta pannaan menemään.

Vierailija
95/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentyisin, että miksi kertoo sen minulle. Kehuisin kovasti ja pohtisin itsekseni, että onnistuuhan tuo vuodessakin, jos vain tahtoa on tarpeeksi.

Niin ja tietysti yksin eikös vaan? Kummasti nämä ylimpään 2% tuloluokkaan kuuluvat täällä trollailee.

Vierailija
96/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä rahalla sitten pitäisi tehdä? Meillä palkat ovat n. 4500 ja 4900 e/kk. Emme koskaan ole tottuneet tuhlailevaan elämänmenoon ja ympäristösyistäkin emme halua ostaa turhaa roinaa tai matkustella jatkuvasti.

Miten olisi luoda työpaikkoja ja kotimaista kulutusta? Ostaa palveluita paikallisilta pienyrittäjiltä (siivous, remontti, hieronta, ihonhoito, fysioterapia, pt tai muut liikuntapalvelut) tai paikallisilta tuottajilta niitä vähän kalliimpia elintarvikkeita. Ostaa lahjoiksi aina kotimaista käsityötä. Ostaa sijoitusasuntoja vuokrattavaksi (ja remontoida ne) Ostaa omille vanhemmilleen näitä samoja palveluita ja vaikka lisäkotihoitoa jossain muodossa jne jne. Laittaa osa ylimääräisestä rahasta luomaan lisää

Vuokranantajilla on vastuita ja velvollisuuksia eivätkä läheskään kaikki ihmiset halua niitä itselleen. Monet eivät myöskään luota talouteen niin, että alkaisivat tekemään muitakaan sijoituksia. Kaikilla ei ole edes riittävää osaamista sijoittamiseen. 

Palveluiden käyttö asioissa, jotka tekee ihan mielellään itsekin, tuntuu tarpeettomalta. Miksi käyttäisin aikaani viedäkseni pyykkini pesulaan ja myöhemmin hakea ne sieltä, kun voin heittää pyykkini kylpyhuoneessa pesukoneeseen ja nostaa pesun jälkeen narulle kuivumaan? Pesulassa pesettäminen ei säästä edes aikaa, ellei pesula sijaitse samassa rakennuksessa kuin missä asuu. En myöskään ole niin sotkupytty, että siivoaminen ottaisi liian koville. Viikkosiivoojathan eivät järjestele tavaroita paikoilleen vaan ainoastaan puhdistavat pinnat. Siivoan mieluummin itse kuin katson vierestä, kuinka joku toinen siivoaa. Hierontaan ja fysioterapiaan pääsen tarvittaessa ihan työterveyslääkäärin lähetteellä eikä maksa mulle mitään. Miksi alkaisin maksaa sellaisesta, jonka saan ilmaiseksikin? Paikallisilta tuottajilta elintarvikkeiden ostaminen? En edes tiedä, missä pääkaupunkiseudulla on paikallisia tuottajia, mitä he tuottavat ja mistä heidän tuotteitaan saa ostaa. Mitään mainoksia en ainakaan ole nähnyt missään. 

Omilla vanhemmillani on vieläkin enemmän säästöjä kuin minulla, joten miksi ihmeessä alkaisin ostamaan heille erilaisia palveluja? Lapseni tulee itsekin oikein hyvin taloudellisesti toimeen eikä mulla ole lapsenlapsia. 

Vierailija
97/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä ettei, jos tulot on keskiverron paremmalla puolella ja elävät säästeliäästi. Minä saan verojen jälkeen käteen sellaiset 1700 euroa ja voisin säästää siitä vaikka tonnin kuussa jos muuttaisin halvempaan asuntoon ja/tai olisi joku toinen osallistumassa vuokraan ja ruokamenoihin.

No "se toinen" joka on osallistumassa ruokamenoihin, haluaa tyypillisesti syödä puolet siitä ruuasta. Kas kun et vessapaperia tai suihkusaippuaa sanonut.

Vierailija
98/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin. Jokaisen oma valinta käyttääkö vai säästää. Itse käytän helposti saman mukavaan elämään, , matkusteluun yms. Minulla ei mitään tarvetta säästää lyhyessä ajassa paljoa.

Vierailija
99/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi ainakaan helpolla. Meidän ystävä- ja tuttavapiiri koostuu lähinnä epämaterialisteista ihanista ihmisistä, me ei kato palvota tota mammonaa ;) Raha pistetään menemään myös, lasten harrastuksetkin vie tonnikaupalla, reissut samoin.

Kuolema voi korjata vaikka huomenna, mitään ei täältä saa mukanaan. Me eletään nyt.

*onnellinen keski-ikäinen*

Vierailija
100/127 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suht hyvät tulot ja kun vähän alle kolmen vuoden päästä on kaikki lainat maksettu pois ja samaan aikaan myös kuopuskin on muuttanut omilleen, pystytään säästämään/sijoittamaan ainakin 3000€/kk. Tälläkin hetkellä säästän 1000€/kk.

Kun talolaina on maksettu, asuminen on todella edullista. Emme törsäile ulkona syömiseen, shoppailuun, tupakkaan, viinaan, kalliiseen autoon. Matkustaminen on ainoa rahaa vievä paheemme, mutta toisaalta meillä ei ole mökkiä eikä venettä, joihin menee myös rahaa.

Eli uskon kyllä, että suht hyvillä tuloilla ja järkevillä valinnoilla on mahdollista säästää paljonkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan