Eroan, 3 lasta, mitä tulen saamaan elatusmaksuina ja tukina
Tällä hetkellä olen hoitovapaalla. Lapset 1,5 v, 4 ja 6 v. Miehen bruttopalkka 2800 + päivärahat ja matkakovaukset. Käteen jää yli 3000€.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Naisen keskittyessä lapsiin niin olisikon syy siinä että mies on tuntenut jäävänsä ulkopuoliseksi. Monet miehet ovat kuin pikkulapsia niin että huomioo nekin haluavat. Pitäisi huolehtia että parisuhteessa on tarpeeksi kahdenkeskistä aikaakin ilman lapsia. Jos ne lapset vievät kaiken huomion niin puoliso jää helposti ulkopuoliseksi ja pelkäksi maksajaksi.
Ehkä se puoliso voi osallistua, niin ettei toisen auka ja mene kokonaan lapsiin.
En ainakaan itse saa noita teoreettisia tukimääriä. Aina on jostain rahaa tilillä tai rahastot pitäisi ensin pistää sileäksi. Ihan oikeudenmukaista. Mutta varoitan vain, että vaikka kuinka sanotaan, että tuo n.1400€ pitää jäädä käteen, niin aina on jotain mikä sen estää. Käytännössä suurin osa elää alle sen. Ainoastaan täysin varaton toimeentulotukiasiakas saa tuon teoreettisen määrän rahaa. Siihen siis lasketaan kaikki tulot. Myös lasten tulot.
Ihanko oikeasti kuvittelette että mies joka ei ole tähän mennessäkään hoitanut lapsiaan edes suostuisi viikko-viikko-järjestelmään, saati ottamaan huoltajuuden kokonaan, vaikka ap sitä itse pyytäisi! Suurempi todennäköisyys on että pikku hiljaa isä lakkaa tapaamasta lapsiaan kokonaan tai suostuu tapaamaan vain satunnaisesti silloin kun itseä huvittaa.
Ihan ihme hyökkäystä ap:ta kohtaan! Ettäkö pitäisi jäädä huonoon suhteeseen siksi että ei mukamas uutta tule saamaan. Ihan kuin naisen elämän ainoa onni olisi elää parisuhteessa viis siitä millainen mies on.
Ihan on normaalia ja järkevää eron kohdalla kartoittaa sitä kuinka tulee taloudellisesti pärjäämään. Totta kai miehen kuuluu maksaa elarit! Ei se ole ap:lta miehen rahoilla elämistä. Ihan yhtälailla se mies on ne lapset tänne saattanut ja on heistä vastuussa. Edes sitten omalta osaltaan taloudellisesti, muutenhan hän on elänyt vapaamatkustajana ja hyväksikäyttänyt ap:ta jos ap on lapset ja kodin kokonaan hoitanut. Eiköhän mies ole ihan yhtälailla ollut päättämässä siitä että lapset hoidetaan pieninä kotona ja nimenomaan hyötynyt siitä että vaimo kotona hoitaa kaiken. Mikä on muuten varsin epäreilua. Kyllä työssäkäyvänkin kuuluisi osallistua ja haluta osallistua lastensa arkeen. Suhtaudutte kuitenkin ap:n tilanteeseen kuin lapset olisivat vain hänen ja mies joku arjen sankari kun on suvainnut ap:n nämä lapset kotona hoitaa. Jos ap jatkaisi liitossa niin takuulla hän yksin hoitaisi kodin ja lapset sittenkin kun on aloittanut työn/opinnot.
Ikinä en suosittele että varsinkaan pienten lasten vanhemmat eroaa kevyin perustein. Tilannetta kannattaa aina yrittää ensin korjata. Mutta ei yhdessä ole pakko jatkaa jos siitä ei tule mitään, yhteistä säveltä ei löydy ja on onneton. Toivon että ap löytää itselleen parhaan ratkaisun, mikä se sitten onkaan.
Päivärahat ovat kulukorvausta eivät palkkaa.
Ap, kyllä varmaan miehiä baarista löydät. Mutta siitä on vielä oikeasti aika pitkä matka siihen että eläisit jotain onnellista uusioperhe-elämää jonkun miehen kanssa joka hyväksyisi sun lapset 100% ja pitäisi niistä. Ja jos vielä miehes on reissutöissä ja lapset sulla tosi ison osan ajasta. Älä sitten pety kun huomaat että elämä ei tuu olemaan niin hehkeetä mitä nyt kuvittelet. Se on täysin eri tilanne kolmen pikkulapsen äitinä olla tuolla miehiä metsästämässä kuin joskus nuorena sinkkuna.
Saati jos tapaat vielä miehen jolla itselläkin lapsia, niin elämä ei ole kovinkaan yksinkertaista ja mukavaa uusioperheenä jossa vaikka viisi lasta. Nimim. Kokemusta on.
Olisi kannattanut miettiä siinä vaiheessa kun piti alkaa parikymppisenä hommaamaan lapsia, että onkohan tää nyt oikeasti hyvä mies...ja lisää vaan sikisit vaikka kauan mennyt jo huonosti. Noh, wt-miehiä kyllä löytyy.
Lapsilisä yksinhuoltakorotuksella 493,41 euroa kuukaudessa https://www.rahakirstu.com/kela/lisaa-lapsilisaa/
Kyllähän uusperhe on usein onni ja rakkaus. Ei niihin muuten lähdettäisi. Minua ei haittaisi, jos myös tulevalla miehelläni olisi lapsia, kunhan hän arvostaisi minua. Kyllä oikean rakkauden myötä asiat usein järjestyvät parhain päin. Ja toisen vuoksi on valmis joustamaan paljon ei pidetä kumppania itsestään selvyytenä. Tosin eihän ole varmaa, tulenko rakkauden löytämään. Mutta haluan suhtautua tulevaisuuteen positiivisella asenteella. Vanhempani tukevat minua henkisesti tässä kaikessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän uusperhe on usein onni ja rakkaus. Ei niihin muuten lähdettäisi. Minua ei haittaisi, jos myös tulevalla miehelläni olisi lapsia, kunhan hän arvostaisi minua. Kyllä oikean rakkauden myötä asiat usein järjestyvät parhain päin. Ja toisen vuoksi on valmis joustamaan paljon ei pidetä kumppania itsestään selvyytenä. Tosin eihän ole varmaa, tulenko rakkauden löytämään. Mutta haluan suhtautua tulevaisuuteen positiivisella asenteella. Vanhempani tukevat minua henkisesti tässä kaikessa. Ap
Uusperheisiin lähdetään, koska KUVITELLAAN sen olevan onni ja rakkaus.
Enemmän on siinäkin porukassa epäonnistumisia kuin onnistumisia ja lapsilla hyvin levoton lapsuus.
"Lapset sopeutuvat", sanotaan, mutta onko heillä muka olemassa jokin muu vaihtoehto?
Miksi olet nykyisen miehesi kanssa tehnyt noin monta lasta, jos et rakasta? Ajatteletko, että lapset ovat vain sinun?
Minkä verran olet miehesi kanssa keskustellut tunteistasi ja siitä, että haluat erota? Vai elääkö hän siinä uskossa, että kaikki on ihan hyvin?
Ero on hyvä ratkaisu silloin, kun on ihan oikeita ongelmia kuten väkivallan eri muodot, riippuvuudet jne.
Kannattaa ihan oikeasti miettiä. Lasten perheen rikkominen on asia, jonka suuruuden usein tajuaa vasta joskus paljon myöhemmin.
Mitä minä olen uusperheitä seurannut, niin kyllä se vaan usein menee niin että tiukimmissa paikoissa alkaa erottelu, ketkä on omia lapsia ja ketkä ei.
Omilta lapsilta siedetään haasteellista käytöstä enemmän, niille toisille sitten on helpompi sanoa ja aika rumastikin jos ei oikein jaksa.
Riitatilanteet harvoin ovat puolueettomia.
Tässä ketjussa ei ole selvinnyt yhtään ne syyt, miksi ap aikoo erota. Mitä ovat ne asiat, joista kokee ettei arvosteta. Tuskin miehen reissutyö ainoa syy on?
Ja kuten joku aiemmin viisaasti kommentoi, se että baarissa on vientiä ei kerro vielä mitään siitä todellisuudesta, minkä arki tuo tullessaan.
Pettäminen ei nykyisen lain mukaan ole rikos, ennen oli toisin. Kaikki miehet pettää. Ei kannata erota, jos mies on työssä , eikä ole väkivaltainen. Ajattele lapsisa, yksin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinun on itse ansaittava arvostus. Vähän rajoja miehelle äläkä suostu kynnysmatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi enemmän kuin minimi, lasten elintaso tulee pysyä samana kuin parisuhteen aikana. Esim harrastusmaksut ja vaatehankinnat kaikki puoliksi. Kolmen lapsen vaatehankinnoista kertyy todella iso summa. Päiväkotimaksut puoliksi ja ota huomioon myös kuljetukset niihin. Näistä asioista voi sopia lastenvalvojan luona, varaa itse aika lastenvalvojalle.
Tämän lisäksi hommaa itsellesi kunnon ammatti, kouluttaudu niin ei tarvitse elää köyhyydessä loppuelämää. Olet vastuussa oman hyvinvointisi lisäksi myös lastesi elämästä ja onnellisuudesta. Ero on myös sinulle uusi mahdollisuus, mutta vain toimimalla voit muuttaa elämäsi suunnan. Käy lukemassa opintopolku.fi
Mies voi myös vaatia lasten asumista luokseen sillä hänellä on paremmat edellytykset suoriutua tuosta samasta elintasosta. Varsinkin, jos hän jää asumaan nykyiseen lasten kotiin.
Ei todellakaan anneta huoltajuutta sellaiselle miehelle, joka ei ole ensinkään niitä lapsia hoitanut. Reissutyössä vielä niin on voinut jäädä lapsille hyvin etäiseksi, jopa vieraaksi. Tuommoinen mies tuskin ottaisi huoltajuutta vaikka hopeatarjottimella annettaisiin. Eikä ne miehen tulotkaan niin kummoiset ole etteikö voitaisi olettaa vaimonkin samoihin yltävän kunhan saa opiskeltua ja työn.
Mitä ap on kertonut niin miehensä vaikuttaa ihan kusipäälle ja häntä itseään on viilattu linssiin ihan kympillä.
Ap siis hoitaa lapset ja kodin, vieläpä eri elintasossa eli mies pistää palkat itseensä ja vaimo kituuttaa kotihoidontuella, samalla kun mies voi vaimonsa mahdollistamana keskittyä täysillä uraansa ja työhönsä kartuttaen omaisuuttaan, josta ap vaimo on vieläpä avioehdolla rajattu ulos. Vaimolle ei jää omasta panoksestaan käteen yhtään mitään!
En katselisi tuollaista hetkeäkään! Ja olen sentään itsekin kotona lapsia hoitava vanhempi. Meillä kuitenkin asiat järjestetty niin että tappiolle en näistä vuosista jää vaikka joskus erottaisiinkin.
Kyllä se lastenvalvoja mätkäisee semmoiset elarit että tuntuu. Minullekin 1300e nettotuloilla pisti kolmesta lapsesta maksettavaksi 560e kuussa. Tästä tosin on vuosia, että eiköhän se lasten isän jonnekin toimeentulotuelle niillä tiputa. Kaikki tapaamiskulut tuli myös minun maksettavaksi. Niitä tuli matkojen takia noin 170e kerta.
Lapset pukannut sellaisella ikävälillä ettei vuosiin ollut ap työelämässä. Ja nyt kynimässä miehen rahat ja omimassa lapset. Eiköhän lasten isä olisi parempi tässä huoltajaksi tai vähintäänkin yhteishuoltajuus sen sijaan että yh-yhteiskunnanelättiäitinä meno. Sitten vielä ihmetellään miksei miehet halua perhettä perustaa