Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroan, 3 lasta, mitä tulen saamaan elatusmaksuina ja tukina

Vierailija
13.09.2019 |

Tällä hetkellä olen hoitovapaalla. Lapset 1,5 v, 4 ja 6 v. Miehen bruttopalkka 2800 + päivärahat ja matkakovaukset. Käteen jää yli 3000€.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisen paljon mies saa puhtaana käteen, jos bruttopalkka on vain 2800 ecua.

Matkakorvaukset eivät ole tuloa, koska ne pitää maksaa kuitenkin omasta pussista, eli ovat kulukorvaus matkakuluista.

Myös päivärahoista osa kuluu vieraalla paikkakunnalla asumiseen ja ruokaan, nekään eivät ole ihan puhdasta tuloa, vaan korvausta itse maksetuista kuluista

Todellakin vaikuttaa porvoolaiselta vitsiltä.

Mun mies silloin tällöin joutuu olemaan työreissussa viikon tai kaksi ja työnantaja kyllä maksaa hotellin, siellä saa aamiaisen (sis. hintaan). Ruokaan ei mene kuin joku 12e lounas ja illalla syö kaupasta ostamiaan eväitä. Eli kyllä noista päivärahoista ihan hyvin jää käteen. 

Silti päivärahoja ei huomioida elareita laskettaessa.

Vierailija
102/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisen paljon mies saa puhtaana käteen, jos bruttopalkka on vain 2800 ecua.

Matkakorvaukset eivät ole tuloa, koska ne pitää maksaa kuitenkin omasta pussista, eli ovat kulukorvaus matkakuluista.

Myös päivärahoista osa kuluu vieraalla paikkakunnalla asumiseen ja ruokaan, nekään eivät ole ihan puhdasta tuloa, vaan korvausta itse maksetuista kuluista

Mun mies silloin tällöin joutuu olemaan työreissussa viikon tai kaksi ja työnantaja kyllä maksaa hotellin, siellä saa aamiaisen (sis. hintaan). Ruokaan ei mene kuin joku 12e lounas ja illalla syö kaupasta ostamiaan eväitä. Eli kyllä noista päivärahoista ihan hyvin jää käteen. 

Minulla menee miinukselle joka kerta. Hotellin baarissa on niin kallista.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen määrä riippuu kunnasta, mutta PK-seudulla yhdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle netto noin 2500€ (sisältää siis asumistuen), jos siis saat minimituet.

2500e netto/kk ??? Ei mikään ihme, että osa jengistä ei vaivaudu töihin. Sitten itketään eläkkeelle jäädessä

eläkeläiskyhyyttä, kun ei ole eläkettä kertynyt. Ensin 10-vuotta kotona ja sitten kymmenen vuotta työttöämänä/opiskelijana, kun osaaminen on vanhentunut tai ei ole koulutusta eikä työkokemusta.

Vierailija
104/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuelle joudut, jos ei säästöjä ole, koska kotihoidontuki on niin pieni. Sinun ja lasten toimeentulotuen perusosat on yhteensä 1412,30 euroa eli tuon summa jää teille vuokran jälkeen. Tuo siis sisältää jo elatustuet, kotihoidontuet ja lapsilisät.

Onpa oikeasti tosi paljon! Kuitenkin siis vuokran jälkeen, ja ei taida mennä pk-maksuja, hammaslääkäreitä tai mitään? Minulla on kuitenkin bruttopalkka 3300 ja jää nippanappa tuo lainanlyhennyksen, yhtiövastikkeen puolikkaan ja sähkömaksujen jälkeen. Toki täydet päiväkotimaksut, vakuutukset ym. tuohon päälle.

Kai saat yh-korotukset lapsilisiin ja elatusmaksut vielä lisäksi? Ja oliko sullakin kolme lasta? Laske jos kannattaisi muuttaa vuokralle niin saisit lisäksi asumistukea. Sullahan saattaisi jäädä enemmän käteen jos ei olisi asuntolainaa.

Siihen en ota kantaa onko 1412e vähän vai paljon yhden aikuisen ja kolmen lapsen kuluihin.

Vierailija
105/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen määrä riippuu kunnasta, mutta PK-seudulla yhdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle netto noin 2500€ (sisältää siis asumistuen), jos siis saat minimituet.

2500e netto/kk ??? Ei mikään ihme, että osa jengistä ei vaivaudu töihin. Sitten itketään eläkkeelle jäädessä

eläkeläiskyhyyttä, kun ei ole eläkettä kertynyt. Ensin 10-vuotta kotona ja sitten kymmenen vuotta työttöämänä/opiskelijana, kun osaaminen on vanhentunut tai ei ole koulutusta eikä työkokemusta.

Ei ole vaan se sama 1412e elämiseen vuokran jälkeen. Vuokrasta sitten (vähän) riippuu mihin tuo summa kokonaisuudessaan nousee.

Vierailija
106/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan se sama 1412e elämiseen vuokran jälkeen. Vuokrasta sitten (vähän) riippuu mihin tuo summa kokonaisuudessaan nousee.

Tuo on silti juuri se mitä moni pienipalkkainen saa käteen kokopäivätyöstä. Kannustinloukku juurikin matalapalkkaisille.

-eri (10 e tunnissa tienaava, saan vain lapsilisät päälle)

Vierailija
107/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voisivat jäädä isälle, jolla on tuloja elättää heidät. Toisin kuin tukia nostavalla / opiskelevalla äidillä. Tulottoman äidin ei tarvitse edes niitä elareita maksaa.

Vierailija
108/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti päivärahoja ei huomioida elareita laskettaessa.

Ok, tätä mä en tiennyt. 

Vierailija
109/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee miinukselle joka kerta. Hotellin baarissa on niin kallista.

Ohis

:D. Joo, kyllä mun mies myös käy joskus kaljan juomassa, mutta ei hirveästi pysty kun tekevät jopa 14h päiviä. 

Vierailija
110/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ennen lapsia hankitaan koulutus ja omistusasunto niin miten se tilannetta paremmaksi muuttaa? Jollei ole heti aikuistuessa selvää mihin haluaa ja pääse tuurilla hyvään uraputkeen, niin monelle tulee kyllä melkoinen kiire tehdä ne kolme, lapsettomuus uhkaa. Siten kun on se työ ja kämppä niin kiire etsiä sopiva mies kun biologinen kello tikittää.

Puhumattakaan siitä että tulee yyteet tai uupuu, saa työperäisiä oireita ja pitää etsiä uutta alaa itselle. Sitten se talo osoittautuu homepommiksi eikä erossa käteen jääkään kuin velkaa ja riitoja talon myynnistä. Ja lapsi ei saatu.

Mikään ei ole niin varmaa kuin arvaamattomuus elämässä. Nuo koulutus ja talo ensin -ajatukset on aika vanhanaikaisia. Taloa harvoin ostetaan käteisellä ja erotilanteessa se voidaan joutua myymään tappiolla kun on kiire päästä. Koulutuksiakin on nykyihmisellä useita.

Tiedoksenne, köyhien lisääntymisen arvostelijat, minä tein lapset opiskeluaikoina ja hoitovapaani maksoi yhteiskunnalle murto-osan siitä mitä kovapalkkaisen äitin hoitovapaa. Asiaa voi tarkastella monelta kantilta.

Oon monessa asiassa jopa vähän samaa mieltä, mutta sitä en ymmärtänyt miksi sinun (opiskelijan) hoitovapaasi maksoi yhteiskunnalle vähemmän kuin kovapalkkaisen äidin hoitovapaa?

Käsittääkseni hoitovapaalta saa jokainen saman summan rahaa, mutta vuokralla asuva opiskeleva perheenäiti saa lisäksi asumis-/toimeentulotukea, mutta se kovapalkkainen hoitovapaalainen äiti ei samoja rahoja saa.

Vierailija
111/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta irtoaa elareita noin 400 euroa/kk. Oletteko huomioineet, että pettämisen ei välttämättä tarvitse johtaa eroon. Tämä sen takia, että kaikki joutuvat taloudellisesti liian ahtaalle erotilanteessa.

Vierailija
112/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voisivat jäädä isälle, jolla on tuloja elättää heidät. Toisin kuin tukia nostavalla / opiskelevalla äidillä. Tulottoman äidin ei tarvitse edes niitä elareita maksaa.

Isä viikot reissuhommissa, joten ei onnistu. Ap

Vierailija
113/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa vaan.

Niin minäkin tein. Hyvin pyyhkii..

Lapset kasvaa tosi nopsaan ja sulla koko elämä aikaa.

Taloutesi riippuu elareista. Itse saan 170eur lapsi ja saman tuut suunnilleen saamaan ehkä. Eniten talouteen vaikutat onneksi kumminkin sun työllä. Työttämänä joudut elämään tt.tuella. Jos opiskelet, saat 2.5 vuodessa ammatin josta saat esim1800 käteen. Tällöin saat vielä asumistukea monta sataa. Sitten sulla on tosi jees tilanne.

Miehiä mullakin on aina riittänyt, samoin huutelijoita. Eli elät omaa elämääs, just niinku haluat. Arvostelijoilla yleensä oma elämä heikoissa kantimissa.

Tärkeintä on, että pelaat sen kortin oikein, että isukki jäis lähistölle asumaan. Muuten tapaamiset jää vähiin ja SE on asia joka sua tulee eniten kuormittamaan.

Vierailija
114/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on silti juuri se mitä moni pienipalkkainen saa käteen kokopäivätyöstä. Kannustinloukku juurikin matalapalkkaisille.

-eri (10 e tunnissa tienaava, saan vain lapsilisät päälle)

Töissäkäyvälle yh:lle siihen päälle tulee vielä lapsilisät yh-korotuksilla ja elatustuet. Myös asumistukea voi saada riippuen asumisjärjestelyistä.

Vierailija
115/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset on jäämässä sulle, jolla ei ole työtä, tuloja eikä koulutusta?

Vierailija
116/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset on jäämässä sulle, jolla ei ole työtä, tuloja eikä koulutusta?

Koska olen hoitanut lapset tähänkin asti ja mies reissutyössä. Ap

Vierailija
117/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa vaan.

Niin minäkin tein. Hyvin pyyhkii..

Lapset kasvaa tosi nopsaan ja sulla koko elämä aikaa.

Taloutesi riippuu elareista. Itse saan 170eur lapsi ja saman tuut suunnilleen saamaan ehkä. Eniten talouteen vaikutat onneksi kumminkin sun työllä. Työttämänä joudut elämään tt.tuella. Jos opiskelet, saat 2.5 vuodessa ammatin josta saat esim1800 käteen. Tällöin saat vielä asumistukea monta sataa. Sitten sulla on tosi jees tilanne.

Miehiä mullakin on aina riittänyt, samoin huutelijoita. Eli elät omaa elämääs, just niinku haluat. Arvostelijoilla yleensä oma elämä heikoissa kantimissa.

Tärkeintä on, että pelaat sen kortin oikein, että isukki jäis lähistölle asumaan. Muuten tapaamiset jää vähiin ja SE on asia joka sua tulee eniten kuormittamaan.

😍♥️♥️♥️. Kiinnostuneita miehiä on tungokseen asti silloin harvoin kun viihteellä olen ollut. Tosin olen ollut uskollinen. Ap

118/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yhden lapsen yh-isänä voin keroa että minimi elatusmaksu on kelan maksamana noi 160 euroa ja lisäksi korotettu lapsilisä noin 50 euroa.

Vierailija
119/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eroat ap?

Vierailija
120/135 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elareiden kohdalla kannattaa varautua vain Kelan maksamaan minimiin. Pahimmassa tapauksessa et tule saamaan kuin sen.

Olen omin silmin nähnyt, miten erittäin hyvätuloinen maksaa 0 euroa elareita kaikenlaisten kikkailujen jälkeen. Useamman oikeuskäsittelyn ja yli 5 vuoden jälkeen joutui maksamaan jonkinlaiset elarit mutta kauan onnistui oikeuslaitosta myöten esittämään elatuskyvytöntä.