Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä persoonallisuustyyppi olet?

Vierailija
12.09.2019 |

testi löytyy täältä : https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustesti

Mikä persoonallisuustyyppi olet?

Vaihtoehdot

Kommentit (401)

Vierailija
81/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten toi huomioi ihmisen mielenterveyden?

Tuskinpa mitenkään. Persoonallisuus ja mielenterveys ovat kaksi eri asiaa.

Niin, mutta eipä näytetty huomioivan sitä.!?

No miksi huomioida asiaankuulumattomia asioita? Ei siinä huomioitu flunssaa tai äidinkieltäkään.

Mutta kysyttiin asioita, joihin mielenterveys vaikuttaa. Jos on vaikka huono itsetunto, niin vastaukset ei kuvasta luonnetta. Aika harhaanjohtavaa. 

Siksi se kannattaisikin ainoastaan tehdä mahdollisimman hyvävointisena mahdollisimman stabiilissa elämäntilanteessa. On totta, että esim. hoitamattomasta sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä ekstrovertti todennäköisesti saa tulokseksi introvertin persoonallisuustyypin. Varsinaista mielenterveyttä se ei ole tarkoitettu mittaamaan eikä sitä siihen pitäisi käyttää. Kaikki mt-ongelmat on saatava hyvään hoitotasapainoon ennen minkään persoonallisuustyypittelyn/-testin suorittamista.

Vierailija
82/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi huomioida asiaankuulumattomia asioita? Ei siinä huomioitu flunssaa tai äidinkieltäkään.

Mutta kysyttiin asioita, joihin mielenterveys vaikuttaa. Jos on vaikka huono itsetunto, niin vastaukset ei kuvasta luonnetta. Aika harhaanjohtavaa. 

Aika harva täällä taitaa pelkän luontaisen persoonansa varassa elää. Se mitä olemme tässä ja nyt riippuu kaikista pienistä osasista. Mielenterveys iso tekijä. Onko jossain sanottu että tämä testi toisi ainoastaan sen puhtaan luonteemme esille? Ja mihin sellaista tietoa oikeastaan edes tarvitsisimme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi MBTI:n ongelma on, että kuhunkin neljään osaan tarjotaan vain kahta vaihtoehtoa. Näin persoonallisuustyyppien määrä saadaan supistettua 16:een ja ihmisten luokittelu näyttää kätevän yksinkertaiselta. Mutta jos jokaisen kirjaimen kohdalla olisi kahden sijaan kolme vaihtoehtoa - eli mustan ja valkoisen sijaan mustaa, harmaata ja valkoista -, persoonallisuustyyppien määrä kohoaisi 81:een. Se olisi ainakin vähän realistisempaa, mutta ei enää niin houkuttelevaa.

Kun katsoo MBTI-testiensä tuloksia, kannattaa pelkän lopullisen kirjainyhdistelmän sijaan kohdistaa katse eri kohtien prosentteihin. Niissä näkyy aina vähän vaihtelua, ja jos jossain kohdassa ollaan lähellä lukemia 50 ja 50, on syytä odottaakin kirjaimen siinä kohtaa vaihtelevan eri testauskerroilla. Esim. jos on ambivertti (introvertin ja ekstrovertin välimuoto), saa testistä vuorotellen E-alkuisen ja vuorotellen I-alkuisen tuloksen. Ääripäisemmissä piirteissä taas vaihtelua ei niin usein ilmene.

Toinen MBTI:n ongelma on, että se kertoo vain tietyistä ominaisuuksista mutta silti siitä saatetaan tehdä pitemmälle meneviä johtopäätöksiä. Tosin näinhän se on älykkyystestienkin kanssa. Ihmisestä tehdään helposti yleistyksiä vähäisen tiedon perusteella. Vika voi siis olla myös tulkitsijassa eikä itse testissä.

Vierailija
84/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi MBTI:n ongelma on, että kuhunkin neljään osaan tarjotaan vain kahta vaihtoehtoa. Näin persoonallisuustyyppien määrä saadaan supistettua 16:een ja ihmisten luokittelu näyttää kätevän yksinkertaiselta. Mutta jos jokaisen kirjaimen kohdalla olisi kahden sijaan kolme vaihtoehtoa - eli mustan ja valkoisen sijaan mustaa, harmaata ja valkoista -, persoonallisuustyyppien määrä kohoaisi 81:een. Se olisi ainakin vähän realistisempaa, mutta ei enää niin houkuttelevaa.

Kun katsoo MBTI-testiensä tuloksia, kannattaa pelkän lopullisen kirjainyhdistelmän sijaan kohdistaa katse eri kohtien prosentteihin. Niissä näkyy aina vähän vaihtelua, ja jos jossain kohdassa ollaan lähellä lukemia 50 ja 50, on syytä odottaakin kirjaimen siinä kohtaa vaihtelevan eri testauskerroilla. Esim. jos on ambivertti (introvertin ja ekstrovertin välimuoto), saa testistä vuorotellen E-alkuisen ja vuorotellen I-alkuisen tuloksen. Ääripäisemmissä piirteissä taas vaihtelua ei niin usein ilmene.

Toinen MBTI:n ongelma on, että se kertoo vain tietyistä ominaisuuksista mutta silti siitä saatetaan tehdä pitemmälle meneviä johtopäätöksiä. Tosin näinhän se on älykkyystestienkin kanssa. Ihmisestä tehdään helposti yleistyksiä vähäisen tiedon perusteella. Vika voi siis olla myös tulkitsijassa eikä itse testissä.

Neljä dimensiota. Joissa kaksi päätä. Yleensä testit antavat jonkin prosentin joka kertoo missä kohtaa ääripäiden välisellä janalla kyseisessä dimensiossa henkilö sijaitsee. Ääripäät ovat harvinaisia, suurimmalla osalla ihmisiä painotus on kohtuullinen.

Se, että tässä syntyy 16 lokeroa ja joissain muissa suosituissa peräti 25, on aika epäoleellinen ja pieni juttu. Testin hyödyllisyys vain kärsii, jos aletaan tieten tahtoen pilkkomaan tuhottoman moniin lokeroihin. Se on aina kompromissinhakua käyttökelpoisuuden ja tarkkuuden kanssa. Nyt nuo lokerot edustavat kukin muutamaa prosenttia väestöstä, mikä on erittäin käytännöllinen jaottelukarkeus. Keskimääräisessä ihmisen kontaktipiirissä se on parhaiten osuva taso; samantyyppisiä ihmisiä mahtuu tuttaviin nollasta muutamiin, niin, että useimmat tyypit keskimäärin löytyvät joukosta. Amatöörillä ei riittäisi mielenkiinto ja kapasiteetti hahmottaa satoja erilaisia tyyppejä vaikka niiden kuvaukset sitten aavistuksen tarkempia olisivatkin.

Ei tuota siis voi testin ongelmaksi lukea, vain ominaisuudeksi. Pitää vaan ymmärtää tulos ja sen merkitys. Eikä tosiaan tehdä ylitulkintoja.

Vierailija
85/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerina ei yllätä logistikko.

Vierailija
86/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva täällä taitaa pelkän luontaisen persoonansa varassa elää. Se mitä olemme tässä ja nyt riippuu kaikista pienistä osasista. Mielenterveys iso tekijä. Onko jossain sanottu että tämä testi toisi ainoastaan sen puhtaan luonteemme esille? Ja mihin sellaista tietoa oikeastaan edes tarvitsisimme?

Toisen luonteisen ihmisen luontainen ominaisuus voi eri luonteisen käytöksessä kieliä mielenterveysongelmasta. 

Vierailija
87/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmiin on ihan omat diagnoosinsa. Niistä voi saada vihiä jos persoonallisuus äkisti rajusti muuttuu. Samoin neurologisista sairauksista. Mutta näihin ei tarvita yleensä edes testiä, sillä läheiset tai itse huomaa muutoksen ilmankin ja varsinainen diagnoosi on sitten aina oma lääketieteellinen temppunsa, ei luonnepsykologian ammattialaa alkuunkaan. Tämä on ihan sivujuonne eikä liity aiheeseen, joten ei kannata jankuttaa enempää.

Vierailija
88/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myers-Briggs -testin kyky ennustaa esimerkiksi työtehtävässä menestymistä tai avioliiton onnellisuutta on olematon. Testi perustuu Carl Jungin kokeellisesti testaamattomiin, yleisesti vanhentuneina pidettyihin teorioihin, eikä sen 40-luvulla kehittäneillä Briggsillä ja Myersillä ollut psykologista koulutusta. Testi tuli suosituksi etenkin CPP-yrityksen ottaessa sen hallintaansa 1975, mutta ei ole muuttunut vuosien saatossa paljoakaan.[14][15]

Testin stabiilius on heikko - jopa 50% ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]"

Mikä ihmistyyppi on kyseessä, jos tekee huuhaatestin saadakseen "hyvän mielen"?

Ystäväni työpaikalla käytetään tätä testiä niin, että esimies ja alaiset arvioivat sekä itseään että toisiaan. Tästä on todella paljon apua paineiden täyttämässä ja vaativassa työympäristössä, jossa ihmisiltä vaaditaan paljon ja palaute on suoraa ja nopeaa. Kun esimiehen/alaisen persoonallisuutta ymmärtää, hänen asemaansa on helpompaa asettua ja vuorovaikutus paranee ratkaisevasti. On myös hyödyllistä tietää, että vaikka itse tekemästäsi testistä saat tulokseksi tyypin INTP, kun alaisiltasi kysytään minkälainen olet, tulokseksi tuleekin INTJ. 

Siis vaikka testi ei ennustaisikaan menestymistä tietyssä tehtävässä, sillä voi olla muita, hyvin arvokkaitakin hyötyjä. Myös oma parisuhteeni koheni sen jälkeen kun teimme puolison kanssa tämän testin ja tutustuimme toistemme persoonallisuuteen ja eroavaisuuksiimme. Ymmärrys usein lisää empatiaa, mikä ei ole koskaan haitaksi ihmissuhteissa.

Entä sitten, jos ihmisten saamat tulokset vaihtelevat? Persoonallisuuden kokonaisuus muuttuu iän ja kokemusten myötä (vaikka sen jotkut osat eivät nykykäsityksen mukaan muutukaan), eikä tämä tee hyödyttömäksi pyrkimystä ymmärtää sitä.

t. 25

Tieteellisesti epäpätevää testiä ei saisi käyttää työelämässä. Tämä testi kerro ihmisten persoonallisuudesta mitään, vaikka sitä sen tutkimiseen käytettäisiinkin. Voihän joku käyttää horoskooppiakin tutkiakseen persoonallisuutta, mutta se ei tosiasiallisesti kerro persoonallisuudesta mitään.

Testituloksen vaihtelu viittaa toistettavuuteen

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Toistettavuus

Sinun persoonallisuustyyppisi taitaa päättyä J-kirjaimeen, päätellen siitä miten yksioikoisen luokittelevasti suhtaudut tähän asiaan. Arvaan lisäksi että olet introvertti eli I, ja enemmän järjellä kuin tunteella ajatteleva, eli T. Olet siis joko INTJ tai ISTJ. Olen pyytänyt horoskooppeihin uskovia tuttaviani arvaamaan horoskooppimerkkiäni, mutta vielä kertaakaan kukaan ei ole arvannut oikein. Myers-Briggs -profiili sen sijaan on useimmiten aika helppo päätellä. Kyllä se siis horoskooppia enemmän kertoo ihmisestä.

Oletetaan että käyn kollegani kanssa kahvipöydässä keskustelun, jonka aikana kerron hänelle: "Olen introvertti, tarvitsen paljon omaa aikaa ja saan usein ratkaistua ongelmia parhaiten kun olen yksin. En ole kovin sosiaalinen, ja varsinkaan statukseen liittyvistä asioista en piittaa, mutta pidän kuitenkin kahdenkeskisistä keskusteluista silloin kun niitä käydään rehellisyyden ja avoimuuden hengessä." Sinun mittapuullasi en tuossa kertonut kollegalleni yhtään mitään, koska kyseessä on itse ilmoittamani henkilökohtainen kokemus itsestäni, tulos ei ole tieteellisesti validi, ja käsitykseni itsestäni saattaa vuoden kuluttua olla toisenlainen kuin nyt. Kuitenkin tällaisista keskusteluista on paljon erilaisia hyötyjä, eikä siis ole mitään mieltä kieltää tällaisen informaation jakamista työyhteisön sisällä.

MBTI on yksinkertaisesti väline, joka auttaa ihmisiä hahmottamaan itseään ja toisiaan moniulotteisemmin kuin pelkällä mutu-menetelmällä olisi mahdollista. Sen ei ole tarkoituskaan ennustaa samaan tapaan kuin vaikka fysiikan alalla, vaan lisätä ymmärrystä - niin omaan kuin muidenkin persoonallisuuteen liittyen. Jos persoonallisuus (tai oma kokemus siitä) muuttuu myöhemmin, väline on edelleen yhtä käyttökelpoinen, koska sen avulla on edelleen yhtä kätevää kuvailla tätä muuttunutta persoonallisuutta. Ei ole tarkoitus, että testin tekemällä selvitämme, missä olemme sadan vuoden kuluttua, vaan minkälaisia ihmisiä omasta mielestämme olemme juuri nyt. Vaikka oma mielipide itsestä ei ole tieteellinen, objektiivinen totuus, se kertoo kuitenkin persoonallisuudesta paljon enemmän kuin vaikkapa tuo vertailukohteeksi nostettu horoskooppi.

Henkilö, jonka testitulos vaihtelee paljon lyhyellä aikavälillä, vastailee todennäköisesti kysymyksiin epätarkasti, koska ei ole vielä hahmottanut omaa persoonallisuuttaan niin laajasti kuin olisi mahdollista. Tässäkin tapauksessa testi on hyödyllinen, koska kysymykset ja vastausten kautta muodostuvat profiilit ovat hyvä pohja itseanalyysille.

t. 25

Vierailija
89/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut koulutuksessa, jonka veti tämän testin sertifioitu vetäjä. Mieleen jäi seuraavaa (jos muistan oikein):

-testi kuvaa omaa mieluisinta tapaa toimia, mutta ihminen voi toimia muillakin tavoilla. Tulos ei ole tekosyy tai rajoite.

-testi ei kuvaa luonnetta ja kaikkea ihmisessä, vaan pikemminkin tiedonkäsittelyä, päätöksentekoa ja oikeudentajua. S-N=yksityiskohdat ja konkretia vs. isot linjat, T-F=tunne vs. järki, P-J=punnitsee vaihtoehtoja ja ottaa olosuhteet huomioon vs. aina samat säännöt

-ihminen voi olla molempia! mutta testi kuvaa, kumpaan suuntaan kallistuu mieluummin

Itse olen saanut tästä keinon sanallistaa sitä, miksi joidenkin toiminta tuntuu kovin erilaiselta kuin omani. Itse olen ENTJ ja kuvaus kyllä osuu minuun todella hyvin. En voi sietää leväperäisesti asioihin suhtautumista tai lässytystä :D Mutta ainakin nyt ymmärrän paremmin, mistä sellainen kumpuaa. :)

Vierailija
90/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis T on järki ja F tunne

t. edellinen

Vierailija
91/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, että kaikkein harvinaisin persoonallisuustyyppi, INFJ, on täällä yleisin. Johtunee siitä, että olemme introverttejä tietyllä ekstroverttimäisyyden "mausteella": emme ehkä niin kauheasti livenä jaksa ihmisiä, mutta kaipaamme kuitenkin ajatusten vaihtoa esim. nettipalstoilla.

Kas, joku muukin oli ehtinyt ihmetellä samaa. Tunnetko itse muita kaltaisiasi?

t. 25 (INTP-nainen, myös aika harvinainen yhdistelmä)

Aika heikosti tosielämässä. Mieheni on INTP, ja on ollut hauska huomata miten juuri nuo persoonallisuus"kirjainten" erot käytännön elämässä vaikuttaa. Että vaikka molemmat ollaan introverttejä ja intuitiivisia, niin kuinka erilaisia meistä nuo loput ominaisuudet tekee. Eniten turhautumist aja sopeutumista on vaatinut J/P ero: minä olen pakkomielteisyyteen asti harkitseva ja haluan tietää etukäteen mitä tapahtuu ja suunnitella kaiken, mies taas ahdistuu sellaisesta ja haluaa olla spontaani.

Itse saan aina tulokseksi INFP. Olen tenhyt testin todella monta kertaa ja mitään muuta tulosta ei ole koskaan tullut. Itsekin silti mietin todella miksi minulle tulee aina vikaksi se P, kun olen aika harkitseva ihminen kuitenkin joten voisi se J sopia paremmin. Silti myönnän sen, että tuo kuvaus sopii minuun. Toisaalta uskon, ettei se varmaan ole  mikään koko totuus, koska olen ollut aiemmin melko sosiaalinen ihminen ja minulla kiusaamistausta, joten uskon sen jättäneen jäljen siihen rohkeuteen ja puheliaisuuteen. On helppo rastia kohta esim, että jännitän puhumissa isossa porukassa, vaikka tiedän ettei kaikki ollut ennen niin.  Joskus mietin mikä olisi ollut tulos jos olisin tehnyt testin ennen niitä ikäviä kokemuksia. Tietysti ymmärrän sen, että ihmisen persoona pysyy aika samana, mutta omassa tapauksessa kokemiksillani varmaan vaikutusta.

Englannin kielellä nuo P ja J ovat perceiving ja judging. Eli P-tyyppi näkee asiat asioina, ja J-tyyppi näkee niihin herkemmin arvolatauksen sisäänrakennettuna (esim. että jokin persoonallisuustyyppi on "parempi" kuin toinen, kun taas P:n mielestä kaikki ovat yhtä hyviä mutta erilaisia).

P voi hyvinkin olla harkitsevainen, mutta harkinta ei perustu absoluuttisiin arvoasetelmiin kuten J-tyypillä.

Vierailija
92/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myers-Briggs -testin kyky ennustaa esimerkiksi työtehtävässä menestymistä tai avioliiton onnellisuutta on olematon. Testi perustuu Carl Jungin kokeellisesti testaamattomiin, yleisesti vanhentuneina pidettyihin teorioihin, eikä sen 40-luvulla kehittäneillä Briggsillä ja Myersillä ollut psykologista koulutusta. Testi tuli suosituksi etenkin CPP-yrityksen ottaessa sen hallintaansa 1975, mutta ei ole muuttunut vuosien saatossa paljoakaan.[14][15]

Testin stabiilius on heikko - jopa 50% ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]"

Ystäväni työpaikalla käytetään tätä testiä niin, että esimies ja alaiset arvioivat sekä itseään että toisiaan. Tästä on todella paljon apua paineiden täyttämässä ja vaativassa työympäristössä, jossa ihmisiltä vaaditaan paljon ja palaute on suoraa ja nopeaa. Kun esimiehen/alaisen persoonallisuutta ymmärtää, hänen asemaansa on helpompaa asettua ja vuorovaikutus paranee ratkaisevasti. On myös hyödyllistä tietää, että vaikka itse tekemästäsi testistä saat tulokseksi tyypin INTP, kun alaisiltasi kysytään minkälainen olet, tulokseksi tuleekin INTJ. 

Siis vaikka testi ei ennustaisikaan menestymistä tietyssä tehtävässä, sillä voi olla muita, hyvin arvokkaitakin hyötyjä. Myös oma parisuhteeni koheni sen jälkeen kun teimme puolison kanssa tämän testin ja tutustuimme toistemme persoonallisuuteen ja eroavaisuuksiimme. Ymmärrys usein lisää empatiaa, mikä ei ole koskaan haitaksi ihmissuhteissa.

Entä sitten, jos ihmisten saamat tulokset vaihtelevat? Persoonallisuuden kokonaisuus muuttuu iän ja kokemusten myötä (vaikka sen jotkut osat eivät nykykäsityksen mukaan muutukaan), eikä tämä tee hyödyttömäksi pyrkimystä ymmärtää sitä.

t. 25

Tieteellisesti epäpätevää testiä ei saisi käyttää työelämässä. Tämä testi kerro ihmisten persoonallisuudesta mitään, vaikka sitä sen tutkimiseen käytettäisiinkin. Voihän joku käyttää horoskooppiakin tutkiakseen persoonallisuutta, mutta se ei tosiasiallisesti kerro persoonallisuudesta mitään.

Sinun persoonallisuustyyppisi taitaa päättyä J-kirjaimeen, päätellen siitä miten yksioikoisen luokittelevasti suhtaudut tähän asiaan. Arvaan lisäksi että olet introvertti eli I, ja enemmän järjellä kuin tunteella ajatteleva, eli T. Olet siis joko INTJ tai ISTJ. Olen pyytänyt horoskooppeihin uskovia tuttaviani arvaamaan horoskooppimerkkiäni, mutta vielä kertaakaan kukaan ei ole arvannut oikein. Myers-Briggs -profiili sen sijaan on useimmiten aika helppo päätellä. Kyllä se siis horoskooppia enemmän kertoo ihmisestä.

Oletetaan että käyn kollegani kanssa kahvipöydässä keskustelun, jonka aikana kerron hänelle: "Olen introvertti, tarvitsen paljon omaa aikaa ja saan usein ratkaistua ongelmia parhaiten kun olen yksin. En ole kovin sosiaalinen, ja varsinkaan statukseen liittyvistä asioista en piittaa, mutta pidän kuitenkin kahdenkeskisistä keskusteluista silloin kun niitä käydään rehellisyyden ja avoimuuden hengessä." Sinun mittapuullasi en tuossa kertonut kollegalleni yhtään mitään, koska kyseessä on itse ilmoittamani henkilökohtainen kokemus itsestäni, tulos ei ole tieteellisesti validi, ja käsitykseni itsestäni saattaa vuoden kuluttua olla toisenlainen kuin nyt. Kuitenkin tällaisista keskusteluista on paljon erilaisia hyötyjä, eikä siis ole mitään mieltä kieltää tällaisen informaation jakamista työyhteisön sisällä.

MBTI on yksinkertaisesti väline, joka auttaa ihmisiä hahmottamaan itseään ja toisiaan moniulotteisemmin kuin pelkällä mutu-menetelmällä olisi mahdollista. Sen ei ole tarkoituskaan ennustaa samaan tapaan kuin vaikka fysiikan alalla, vaan lisätä ymmärrystä - niin omaan kuin muidenkin persoonallisuuteen liittyen. Jos persoonallisuus (tai oma kokemus siitä) muuttuu myöhemmin, väline on edelleen yhtä käyttökelpoinen, koska sen avulla on edelleen yhtä kätevää kuvailla tätä muuttunutta persoonallisuutta. Ei ole tarkoitus, että testin tekemällä selvitämme, missä olemme sadan vuoden kuluttua, vaan minkälaisia ihmisiä omasta mielestämme olemme juuri nyt. Vaikka oma mielipide itsestä ei ole tieteellinen, objektiivinen totuus, se kertoo kuitenkin persoonallisuudesta paljon enemmän kuin vaikkapa tuo vertailukohteeksi nostettu horoskooppi.

Henkilö, jonka testitulos vaihtelee paljon lyhyellä aikavälillä, vastailee todennäköisesti kysymyksiin epätarkasti, koska ei ole vielä hahmottanut omaa persoonallisuuttaan niin laajasti kuin olisi mahdollista. Tässäkin tapauksessa testi on hyödyllinen, koska kysymykset ja vastausten kautta muodostuvat profiilit ovat hyvä pohja itseanalyysille.

t. 25

Jos uskot testiin, niin tiedät kai, että judgmental ei tarkoita tuomitsevaa vaan harkitsevaa. Minusta testi on mielenkiintoinen mutta työelämässä epäilyttävä, ja etenkin rekrytoinnissa, sillä johonkin arvottamiseen sillä silloin pyritään. Ohis.

Vierailija
93/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, että jossain työpaikalla käytetään tätä. Varmaan konsulttien markkinoimana otettu käyttöön?

Psykologian ammattilaiset taas yrittävät saada henkilöstöarvioihin sertifioinnin juuri siksi, että nämä huuhaat saataisiin karsittua pois.

Mainitsemani ystävän työpaikalla ei tietääkseni käytetä tätä esim. rekrytoinnissa (paitsi jos itse haluaa haastattelussa kertoa itsestään MBTI-termein, mikä lisää haastattelun tehokkuutta huomattavasti kun firmassa kaikki tuntevat nämä käsitteet - siis monimutkaisista asiakokonaisuuksista saa puhuttua kattavasti lyhyessä ajassa). Käyttötarkoitus on enemmän juuri tuo, mistä jo kerroinkin, eli ihmisten tutustuminen toisiinsa työyhteisön sisällä, ja mm. esimiehen tutustuminen itseensä alaisten näkökulmasta (mikä voi olla hyvin hyödyllistä ja silmiä avaavaa). En suoraan sanottuna ainakaan itse haluaisi mitään sertifioitua psykologian ammattilaista fasilitoimaan tätä omalla työpaikallani, anteeksi vain. ;)

t. 25

Vierailija
94/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENTJ, johtaja-ainesta. Muksuna olin kyllä hyvin introvertti mutta siinä iässä oppi sosiaalisemmaksi ja olemaan stressaamatta ison yleisön edessä kun vanhemmat raahasi kaiken maailman musiikkitapahtumiin pääesiintyjäksi.

Vierailija
95/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

INFJ-T Kyllä se osui mielestäni.

Vierailija
96/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

INFJ-T Kyllä se osui mielestäni.

Vierailija
97/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 25

t. 25

Jos uskot testiin, niin tiedät kai, että judgmental ei tarkoita tuomitsevaa vaan harkitsevaa. Minusta testi on mielenkiintoinen mutta työelämässä epäilyttävä, ja etenkin rekrytoinnissa, sillä johonkin arvottamiseen sillä silloin pyritään. Ohis.

Olen itse äärimmäisen harkitseva P-tyyppi. Ymmärtääkseni J ei tarkoita ihan mitä tahansa harkitsevuutta, vaan ertyisesti luokitteluun ja arvottamiseen perustuvaa sellaista. En ole mikään suuri MBTI-asiantuntija kuitenkaan.

Olen samaa mieltä siitä, että tätä ei pitäisi käyttää rekrytoinnissa mitenkään määräävässä roolissa.

t. 25

Vierailija
98/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli asianajaja... Voivoi.

Vierailija
99/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vastaajista introverttejä. Mielenkiintoista. Tosin ei ehkä yllättävää.

Vierailija
100/401 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen luonteisen ihmisen luontainen ominaisuus voi eri luonteisen käytöksessä kieliä mielenterveysongelmasta. 

Jep. Lisäksi tyyppien sisällä esiintyy vaihtelua riippuen siitä, kuinka tasapainoinen ja kypsä tyypin edustaja on. Esimerkiksi oman persoonallisuustyyppini INFJ:n henkisesti terveellä ja kehittyneellä edustajalla on sisäinen draivi tehdä tästä maailmasta ja yhteiskunnasta parempi paikka omalta osaltaan. Tulevaisuuteen suuntautuvana ja ennakointikykyisenä persoonallisuutena hän kykenee visioimaan pitkällä tähtäimellä ja pitää fokuksen tiukasti kiinni siinä ratkaisussa, mikä on mahdollisimman paljon eduksi kaikille. Samalla hän osaa pitää omista rajoistaan kiinni ja ottaa säännöllisesti omaa aikaa ladatakseen akkujaan ja leikitelläkseen visioillaan. Vaativaa hommaa siis tämä maailmanparannus ;)

Kehittymätön ja epävakaa INFJ sen sijaan yrittää venyä kaikkien mieliksi kaikkiin suuntiin eikä oikein tahdo onnistua siinä. Kun jatkuva sosiaalinen ylikuormitus ja tunne siitä, että hänen ajatuksiaan ei ymmärretä eikä arvosteta käyvät liian raskaiksi, INFJ saattaa äkkiarvaamatta potkaista useita ihmisiä pois elämästään ilman ennakkovaroitusta. Kypsymättömät INFJ-tyypit ovat tavallisesti uniikin lumihiutaleen prototyyppejä. Auts. Ei tunnu kivalta kirjoittaa tätä mutta nuorempana olin erittäin ahkera välien katkoja siksi, että "noi tyhmät ei tajuu mua kun oon niin spesiaali".

t.10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme