Mikä persoonallisuustyyppi olet?
Kommentit (401)
ESTJ-lausunto löytyy oikein ulkopuolisen konsulttitoimiston tekemänä.
ENTJ - päällikkö tuli, joskus aiemmin on tullut ESTJ - johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska, että kaikkein harvinaisin persoonallisuustyyppi, INFJ, on täällä yleisin. Johtunee siitä, että olemme introverttejä tietyllä ekstroverttimäisyyden "mausteella": emme ehkä niin kauheasti livenä jaksa ihmisiä, mutta kaipaamme kuitenkin ajatusten vaihtoa esim. nettipalstoilla.
Kas, joku muukin oli ehtinyt ihmetellä samaa. Tunnetko itse muita kaltaisiasi?
t. 25 (INTP-nainen, myös aika harvinainen yhdistelmä)
Aika heikosti tosielämässä. Mieheni on INTP, ja on ollut hauska huomata miten juuri nuo persoonallisuus"kirjainten" erot käytännön elämässä vaikuttaa. Että vaikka molemmat ollaan introverttejä ja intuitiivisia, niin kuinka erilaisia meistä nuo loput ominaisuudet tekee. Eniten turhautumist aja sopeutumista on vaatinut J/P ero: minä olen pakkomielteisyyteen asti harkitseva ja haluan tietää etukäteen mitä tapahtuu ja suunnitella kaiken, mies taas ahdistuu sellaisesta ja haluaa olla spontaani.
Itse saan aina tulokseksi INFP. Olen tenhyt testin todella monta kertaa ja mitään muuta tulosta ei ole koskaan tullut. Itsekin silti mietin todella miksi minulle tulee aina vikaksi se P, kun olen aika harkitseva ihminen kuitenkin joten voisi se J sopia paremmin. Silti myönnän sen, että tuo kuvaus sopii minuun. Toisaalta uskon, ettei se varmaan ole mikään koko totuus, koska olen ollut aiemmin melko sosiaalinen ihminen ja minulla kiusaamistausta, joten uskon sen jättäneen jäljen siihen rohkeuteen ja puheliaisuuteen. On helppo rastia kohta esim, että jännitän puhumissa isossa porukassa, vaikka tiedän ettei kaikki ollut ennen niin. Joskus mietin mikä olisi ollut tulos jos olisin tehnyt testin ennen niitä ikäviä kokemuksia. Tietysti ymmärrän sen, että ihmisen persoona pysyy aika samana, mutta omassa tapauksessa kokemiksillani varmaan vaikutusta.
Siis miten toi huomioi ihmisen mielenterveyden?
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa mitenkään. Persoonallisuus ja mielenterveys ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän testin mukaan olen INFP-T - Sovittelija. Tulokseni tällaisista testeistä vaihtelevat. Olen saanut eri testeistä tuloksiksi ainakin ISFP, ISFJ ja ISTJ.
Olen aika sekalainen henkilö. Introvertti/ekstrovertti-akselilla on selkeää, mutta muissa piirteissä ei.
Itsekin sain sovittelijan ja halusin mielenkiinnolla tehdä tämän kyselyn kun kuvauksessa mainittiin että 4 % ihmisistä olisi sovittelijoita.
Mutta mikä mahtaa olla tilanne av: lla :D-Ap
Minulla kanssa tuli tuo Sovittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eipä näytetty huomioivan sitä.!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myers-Briggs -testin kyky ennustaa esimerkiksi työtehtävässä menestymistä tai avioliiton onnellisuutta on olematon. Testi perustuu Carl Jungin kokeellisesti testaamattomiin, yleisesti vanhentuneina pidettyihin teorioihin, eikä sen 40-luvulla kehittäneillä Briggsillä ja Myersillä ollut psykologista koulutusta. Testi tuli suosituksi etenkin CPP-yrityksen ottaessa sen hallintaansa 1975, mutta ei ole muuttunut vuosien saatossa paljoakaan.[14][15]
Testin stabiilius on heikko - jopa 50% ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]"
Mikä ihmistyyppi on kyseessä, jos tekee huuhaatestin saadakseen "hyvän mielen"?
Ystäväni työpaikalla käytetään tätä testiä niin, että esimies ja alaiset arvioivat sekä itseään että toisiaan. Tästä on todella paljon apua paineiden täyttämässä ja vaativassa työympäristössä, jossa ihmisiltä vaaditaan paljon ja palaute on suoraa ja nopeaa. Kun esimiehen/alaisen persoonallisuutta ymmärtää, hänen asemaansa on helpompaa asettua ja vuorovaikutus paranee ratkaisevasti. On myös hyödyllistä tietää, että vaikka itse tekemästäsi testistä saat tulokseksi tyypin INTP, kun alaisiltasi kysytään minkälainen olet, tulokseksi tuleekin INTJ.
Siis vaikka testi ei ennustaisikaan menestymistä tietyssä tehtävässä, sillä voi olla muita, hyvin arvokkaitakin hyötyjä. Myös oma parisuhteeni koheni sen jälkeen kun teimme puolison kanssa tämän testin ja tutustuimme toistemme persoonallisuuteen ja eroavaisuuksiimme. Ymmärrys usein lisää empatiaa, mikä ei ole koskaan haitaksi ihmissuhteissa.
Entä sitten, jos ihmisten saamat tulokset vaihtelevat? Persoonallisuuden kokonaisuus muuttuu iän ja kokemusten myötä (vaikka sen jotkut osat eivät nykykäsityksen mukaan muutukaan), eikä tämä tee hyödyttömäksi pyrkimystä ymmärtää sitä.
t. 25
Tieteellisesti epäpätevää testiä ei saisi käyttää työelämässä. Tämä testi kerro ihmisten persoonallisuudesta mitään, vaikka sitä sen tutkimiseen käytettäisiinkin. Voihän joku käyttää horoskooppiakin tutkiakseen persoonallisuutta, mutta se ei tosiasiallisesti kerro persoonallisuudesta mitään.
Testituloksen vaihtelu viittaa toistettavuuteen
Olen ristiriitainen sekoitus arkkitehtia ja sovittelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi huomioida asiaankuulumattomia asioita? Ei siinä huomioitu flunssaa tai äidinkieltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaako tästä saatu analyysi sinua?
Kylläpä se kuvaa. Olen loogikko enkä jaksa mm. kuunnella ihmisten asioita. Ne eivät kiinnosta minua. Minun on helpompi antaa itselleni anteeksi se, etten ole oikeasti tunneihminen.
Testi antoi selvän kuvan myös ammatistani. Tässä jotain hyvin lyhyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myers-Briggs -testin kyky ennustaa esimerkiksi työtehtävässä menestymistä tai avioliiton onnellisuutta on olematon. Testi perustuu Carl Jungin kokeellisesti testaamattomiin, yleisesti vanhentuneina pidettyihin teorioihin, eikä sen 40-luvulla kehittäneillä Briggsillä ja Myersillä ollut psykologista koulutusta. Testi tuli suosituksi etenkin CPP-yrityksen ottaessa sen hallintaansa 1975, mutta ei ole muuttunut vuosien saatossa paljoakaan.[14][15]
Testin stabiilius on heikko - jopa 50% ihmisistä saa eri tuloksen toisella testikerralla. Testiä ei käytetäkään lainkaan tieteellisessä psykologiassa, vaan uudet, empiirisesti perustellut psykologiset testit ovat täysin erityyppisiä. Myers-Briggsillä voidaan katsoa olevan lähinnä viihdearvo. Koska kaikkia tyyppejä kuvataan positiiviseen sävyyn, testattavat saavat testistä yleensä hyvän mielen.[14]"
Mikä ihmistyyppi on kyseessä, jos tekee huuhaatestin saadakseen "hyvän mielen"?
Ystäväni työpaikalla käytetään tätä testiä niin, että esimies ja alaiset arvioivat sekä itseään että toisiaan. Tästä on todella paljon apua paineiden täyttämässä ja vaativassa työympäristössä, jossa ihmisiltä vaaditaan paljon ja palaute on suoraa ja nopeaa. Kun esimiehen/alaisen persoonallisuutta ymmärtää, hänen asemaansa on helpompaa asettua ja vuorovaikutus paranee ratkaisevasti. On myös hyödyllistä tietää, että vaikka itse tekemästäsi testistä saat tulokseksi tyypin INTP, kun alaisiltasi kysytään minkälainen olet, tulokseksi tuleekin INTJ.
Siis vaikka testi ei ennustaisikaan menestymistä tietyssä tehtävässä, sillä voi olla muita, hyvin arvokkaitakin hyötyjä. Myös oma parisuhteeni koheni sen jälkeen kun teimme puolison kanssa tämän testin ja tutustuimme toistemme persoonallisuuteen ja eroavaisuuksiimme. Ymmärrys usein lisää empatiaa, mikä ei ole koskaan haitaksi ihmissuhteissa.
Entä sitten, jos ihmisten saamat tulokset vaihtelevat? Persoonallisuuden kokonaisuus muuttuu iän ja kokemusten myötä (vaikka sen jotkut osat eivät nykykäsityksen mukaan muutukaan), eikä tämä tee hyödyttömäksi pyrkimystä ymmärtää sitä.
t. 25
Tieteellisesti epäpätevää testiä ei saisi käyttää työelämässä. Tämä testi kerro ihmisten persoonallisuudesta mitään, vaikka sitä sen tutkimiseen käytettäisiinkin. Voihän joku käyttää horoskooppiakin tutkiakseen persoonallisuutta, mutta se ei tosiasiallisesti kerro persoonallisuudesta mitään.
Testituloksen vaihtelu viittaa toistettavuuteen
Horoskooppihullu vaikenee nyt vaan. Ei tässä mitään epäpätevää ole. Testi pätee sovellusalueellaan ihan hyvin. Tietty sitä ei voi käyttää asioissa joisssa se ei ole pätevä, kuten mielenterveys, painoindeksi, sisukkuus, ihonväri/rotu tai älykkyys.
Horoskoopit ovat huuhaata mutta MBTI persoonallisuustestinä täysin toimiva.
Tuloksen vaihtelu perustuu tietenkin vastausten vaihteluun. Nettikyselyt itse vastaten ovat siitä heikkoja tunnetusti aina, riippumatta takana olevasta persoonallisuusmallista. Psykologin käytössä tästä poistuu jo iso osa, joskin jossain määrin kaikki kyselyihin perustuvat mallit omaavat samaa ongelmaa; ihmisen mieliala tai erilainen tilanteen hahmottaminen tuottaa vaihtelua. Eihän kukaan edes ole pysyvästi muuttumaton robotti, joka aina ajattelee ja toimii ennustettavasti täysin samoin. Ihminen sietää vaikkapa vittuilua jonkin aikaa hyvin, mutta henkilökohtaisen rajansa ylittyessä reagoi jotenkin. Rajan paikka ja reagointitapa ovat persoonallisuuspiirteistä kiinni, mutta kaksi erilaista käytöstä näennäisen samassa tilanteessa sopivat samaan persoonaan yhtä lailla. Jos testi ei tee selväksi kummalla puolella rajaa ollaan, tutkittava voi vastata eri toimintatavan pohjalta satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyypityshän kertoo ihmisestä yhtä paljon kuin horoskooppimerkki... Ihmiset, jotka ovat taipuvaisia uskomaan hömppään, mutta haluavat edes jotenkin vaikuttaa fiksummilta kuin ennustuksiin ja enkelihoitoihin hurahtaneet, puhuvat tästä.
Loogokkona voin kertoa sinulle, että horoskoopit ovat täyttä hömppää.
On karseaa katseltavaa miten ihminen pettää itseään jos uskoo niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyypityshän kertoo ihmisestä yhtä paljon kuin horoskooppimerkki... Ihmiset, jotka ovat taipuvaisia uskomaan hömppään, mutta haluavat edes jotenkin vaikuttaa fiksummilta kuin ennustuksiin ja enkelihoitoihin hurahtaneet, puhuvat tästä.
Loogokkona voin kertoa sinulle, että horoskoopit ovat täyttä hömppää.
On karseaa katseltavaa miten ihminen pettää itseään jos uskoo niihin.
Korjaus: loogikkona.
Joku kirjoitti, että jossain työpaikalla käytetään tätä. Varmaan konsulttien markkinoimana otettu käyttöön?
Psykologian ammattilaiset taas yrittävät saada henkilöstöarvioihin sertifioinnin juuri siksi, että nämä huuhaat saataisiin karsittua pois.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että jossain työpaikalla käytetään tätä. Varmaan konsulttien markkinoimana otettu käyttöön?
Psykologian ammattilaiset taas yrittävät saada henkilöstöarvioihin sertifioinnin juuri siksi, että nämä huuhaat saataisiin karsittua pois.
Sertifiointien takana on poikkeuksetta halu päästä monopoliasemaan ja rajattomisen rahakirstujen äärelle. Huuhaaksi perusteetta haukkuminen on aika tyypillistä propagandaa näissä puuhissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi huomioida asiaankuulumattomia asioita? Ei siinä huomioitu flunssaa tai äidinkieltäkään.
Mutta kysyttiin asioita, joihin mielenterveys vaikuttaa. Jos on vaikka huono itsetunto, niin vastaukset ei kuvasta luonnetta. Aika harhaanjohtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kysyttiin asioita, joihin mielenterveys vaikuttaa. Jos on vaikka huono itsetunto, niin vastaukset ei kuvasta luonnetta. Aika harhaanjohtavaa.
Ei kannata vastata tavoilla, jotka eivät kuvasta luonnetta. Olemalla objektiivinen ja rehellinen saa oikeita tuloksia. Itsetunto ei liity nyt mitenkään taas mielenterveyteen, joka ei liity persoonallisuuteen.
t. 25