Mikä persoonallisuustyyppi olet?
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Näitä materiaaleja selattuani ympäri nettiä on alkanut tuntumaan näin infp:nä siltä, että kaikki ongelmani nuoruudesssa ja aikuisena kiteytyvät persoonaani. Ne kaikki vuodet kun olen yrittänyt muuttaa itseäni ja selvittää masennukseni syitä ja muita mielenterveysongelmieni syitä, päätyvät tähän pisteeseen: Persoonallisuuteen, joka selittää lähes kaiken. Samalla kun se tuntuu äärimmäisen murskaavalta ja epätoivoiselta, se tuo myös jonkinlaista helpotusta, että ehkä voin jollain tapaa antaa itselleni rauhan ja yrittää vain elää luonteeni kanssa ja ymmärtää itseäni. Antaa itseni olla sellainen kuin olen.
Tuntemani INFP:t ovat kieltämättä hyvin onnettomia ihmisiä. Tuo "Feeling" taipumus tuntuu olevan se mikä altistaa heidät sisäänpäin katsomiselle, oman itsen tutkiskelulle ja negatiivisissa tunteissa kieriskelylle.
Tuntemani INTP:t sen sijaan tuntuvat kohdistavan tarmonsa "fiilistelyn" sijaan mielenkiintoisiin asioihin paneutumiseen ja uuden oppimiseen. Ehkä sinäkin voisit kehittää persoonaasi tuohon suuntaan, jos haluaisit olla onnellisempi?
Eilen en muista
Tänään väittelijä ENTP-I
Huomenna jotain ihan muuta
Vierailija kirjoitti:
ESTP yrittäjä
Täällä toinen yrittäjä. Kyllähän tuo kuvaus melko lailla osui ja upposi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän tyypin sketsit on aika osuvia minun ja mieheni kohdalla :D
Tämän tyypin :D Sehän on FJ
Oon tehnyt monesti testin ja aina tulee vähän eri tulos. Riippuu mihin aikaan kuukaudesta testin tekee
Tänään INFJ-T eli Asianajaja
Ai täällä on tällainenkin kyssäri ollut. Sellainen hauska juttu, että kun tämä kaupallinen tyypittely nojaa sellaiseen positiiviseen ajatteluun, jossa kaikista piirteistä on tehty uniikkeja ja söpöjä, isossa vitosessa esiintyvä neuroottisuus (= taipumus negatiivisiin tunteisiin) on leivottu sisään muuttujiin I + F. Ja eikös vaan tuossa kysärin tuloksessa kaikki tyypit, joissa nämä kaksi esiintyvät, olekin jakauman yläpuoliskolla. Ei mikään ihme, että täällä on niin kipeitä juttuja joka päivä, ei ole tervepäisen ihmisen paikka tämä.
Jälleen kerran:
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005108680.html
”Oletko ENFP vai INTJ?” Armottoman vanhentunutta persoonatestiä käytetään jatkuvasti työelämässä ja deittiprofiileissa – psykologi kertoo, miksi se ei toimi
” PSYKOLOGIAN PIIRISSÄ MYERS-BRIGGSIN TESTIÄ EI PIDETÄKÄÄN MISSÄÄN ARVOSSA.
Asiasta ei ole alalla edes mitään kiistanalaisuutta, sanoo Jari Lipsanen, psykologi, Helsingin yliopiston opettaja ja Suomen psykologiliiton testilautakunnan puheenjohtaja.”
” Ensinnäkin testi perustuu täysin vanhentuneeseen ajatteluun persoonallisuudesta. Tai Lipsasen mukaan oikeastaan väärinkäsitykseen.
”Edes Jung ei aikoinaan ajatellut, että tämä olisi tyhjentävä systeemi. Hän vain totesi, että on ihmisiä, jotka ovat persoonallisuusasteikkojen eri päissä.”
Testissä ajatellaan, että olisi olemassa persoonallisuustyyppejä. Mutta nykykäsityksen mukaan on olemassa persoonallisuusjatkumoita, Lipsanen sanoo.
”Eli ei ihminen ole ulos- tai sisäänpäinsuuntautunut, vaan siinä on kaikkea välissä. Joissain tilanteessa voi ottaa helposti aktiivisen roolin ja toisessa ei. Tällaiset jaot eivät yksinkertaisesti vain toimi.”
Lisäksi MBTI-tyyliset testit perustuvat järjestykseen: onko vastaaja eniten ulospäinsuuntautuva tai vähiten jotain muuta suhteessa muihin vastauksiin. Täsmälleen sama kirjainyhdistelmä voi tulla aivan erilaisille ihmisille.”
Terveisin ambivertti
Psygologien käyttämä big five ei kerro terveestä ihmisestä oikein mitään.
Psygologia muuttui huttutieteeksi sillä hetkellä, kun se kapituloitui uskonnon edessä.
Big five on mielenkiinnotonta teoriaa, kun taas MB on paljon konkreettisempi. Intuitiivisten ajattelijoiden tyypitykset ovat nykyään aika asiallisia, jos niihin tarkemmin perehtyy. Muista persoonallisuustyypeistä en sano mitään, koska ne eivät kiinnosta minua.
ENFJ-A / ENFJ-T tällainen tuli eli protagonisti
Aika moni kohta täsmää, mutta tottakai ihmiset ovat erilaisia ja painotukset vaikuttavat. Silti kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoinen testi.
Tätä persoonallisuusluokittelua on käytetty jopa työpaikkojen täyttämisessä, mutta ymmärtääkseni sitä ei pidetä kovin tieteellisenä. Huomaan että itselläni vaihtelee tulokset vähän fiiliksen mukaan, mm. spontaanius ja introversion aste muuttuvat kahvinkulutuksen ja vuorokaudenajan mukaan. Tällä kertaa tuli ENTP.
Olen ennen ollut introvertti mutta sosiaaliset taidot on karttuneet harjoittelemalla ja itse varmuus iän myötä, nyt tuntuu kivaltakin pitää puheita.
Vierailija kirjoitti:
Big five on mielenkiinnotonta teoriaa, kun taas MB on paljon konkreettisempi. Intuitiivisten ajattelijoiden tyypitykset ovat nykyään aika asiallisia, jos niihin tarkemmin perehtyy. Muista persoonallisuustyypeistä en sano mitään, koska ne eivät kiinnosta minua.
Psykologit pitävät Big Fivea suuremmassa arvossa, mutta se on käytännön hyödyiltään aika olematon. Se oikeastaan vain vahvistaa sen, minkä jo ennestään itsestään tietää. ”Joo, olen introvertti. Joo, olen sovitteleva” jne.
MBTI tuo ihmisiä yhteen, se on jo sen takia ihan omaa luokkaansa kaikista persoonallisuuden luokitussysteemeistä. MBTI-tyypin perusteella voi myös ennustaa aika paljon sitä, minkälaiseen ammattiin ihminen suuntautuu yleensä. Eri tyyppien välillä on myös suuria eroja tulotasossa; suurimmat keskitulot ENTJ:llä ja ESTJ:llä, pienimmät INFP:llä ja ISFP:llä, edellisillä noin kaksi kertaa suuremmat keskitulot kuin jälkimmäisillä.
MBTI selittää enemmän ihmisten käytöstä ja miksi ihmiset ovat niin erilaisia, mutta Big Five ei tavallaan vain toteaa, että ihmiset ovat sellaisia ja tällaisia yrittämättä selittää, miksi.
Aiemmin sain tulokseksi ENTP (väittelijä), ja sen kyllä huomasi. Olin aina haastamassa kaikkia, ja kunhan sain viimeisen sanan niin olin tyytyväinen.
Nyttemmin ENFP (aktivisti) on vakiintunut, kun koin jonkinlaisen itsenäisen kasvun prosessin ja ymmärsin, että turha yrittää tässä maailmassa luulla tietävänsä mitään. Tuon kyllä ilmi vieläkin omia näkemyksiäni, ja tykkään keskustella ihmisten kanssa, mutta annan mielelläni tilaa myös muiden mielipiteille ja näkemyksille.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt monesti testin ja aina tulee vähän eri tulos. Riippuu mihin aikaan kuukaudesta testin tekee
Tänään INFJ-T eli Asianajaja
Mulla taas tulee aina sama, ellen sitten vähän valehtele ja laita vastauksen sillä perusteella minkä näen ihanteellisimpana vastauksena.
Asianajaja sanasta tuli itelle heti mieleen juristi, vaikka tuossa tarkoitetaan enemmän jonkun hankkeen tai aatteen eteenpäin viemistä. :D
Joka kerta kun teen tuon testin, aina tulee sama tulos, vaikka en edes muista edellisen kerran vastauksiani.
INTP-A, loogikko.
-introvertti 82 prosenttia
-intuitiivinen 81 prosenttia
-logiikkakeskeinen 78 prosenttia
-etsivä 72 prosenttia
-määrätietoinen 72 prosenttia
Vasta nyt tajusin, miksi minulle on tullut yhteentörmäyksiä joidenkin ihmisten kanssa. Olen varmaan aika sietämätön ja pidän heitä outoina. Ja he kokevat minut samoin.
Hyvin introverttina se ei tosin häiritse, koska viihdyn yksin ja puuhaan ihan muuta, kuin että ylipäätään ajattelisin ihmisiä.
Mun testitulos oli johtaja ja kyllä se luonneanalyysi aika hyvin pitää paikkansa.
Kerran testasin parhaan ystäväni ja äitini. En muista heidän tuloksiaan, mutta he tunnistivat täysin itsensä, kuten minäkin heidät.
Sisarukseni sai testistä saman, kuin minä, INTP.
Väittelemme aina ja kumpikaan ei anna periksi. Perustelemme näkemyksemme faktoilla. Väittelyissä emme riitele, eli mukana ei ole tunnetta.
Emme ole kovinkaan paljoa tekemisissä.
En muista mitä sain tulokseksi kun tein saman testin pari vuotta sitten, mutta en ainakaan samaa kuin nyt.
Nyt olen INTJ-T. Enpä tiedä.
Oot ihan hyvä sellaisena kuin oot, elä sure.