Mikä persoonallisuustyyppi olet?
Kommentit (401)
Minä saan aina saman INFJ, yksi harvinaisemmista. Ri lapsia, sekin ominainen infj:lle. Oon aina tuntenut itteni erilaiseksi. Personaallisuuspsykologia in yksi intohimoni ja näitten naisten luokittelu osui ja upposi 20 vuoden omien tutkiskelujen jälkeen eniten.
ISFP eli tyypillinen videopelejä pelaava laiskuri nykyajan maailmassa :)
Entp väittelijä. Huomaa siitä että vastakeskustelupuoli on aina se joka hermostuu ensin kun "häviää" väittelyn.
Ei ihme, että meillä väittelijöillä (ENTP-A) on niin vaikea elämä, kun suurin osa ihmisistä näyttää olevan sovittelijoita.
Puolustaja, ja kyllä näin itseni kuvauksesta ISFJ-A
Rakkaus kasvaa vain jakamalla. Voit saada enemmän vain antamalla omastasi muille.
Tuo testi on huono siksi, että sen kysymykset perustuvat Big 5 -testiin eikä kognitiivisiin funktioihin, kuten hyvät MBTI-testit. Yksi tyypillinen virhe tuossa testissä on, että ISFP saa tulokseksi INFP, koska S/N perustuu siinä Big 5:n "openness"-tekijään, ja myös ISFP:t saavat usein korkeat pisteet siitä. Youtubessa on paljon aika suosittujakin MBTI-sisällöntuottajia, jotka sanovat olevansa INFP, mutta joista huomaa aika nopeasti, että ne ovat oikeasti ISFP.
Hyvän testin tarkkuus on kai n. 75%, mutta tuossa se on alempi, joten kannattaa lukea myös ne profiilit ja miettiä, sopiiko ne oikeasti omaan persoonaan vai sopiiko joku toinen paremmin.
NurseBetty kirjoitti:
Mun sisko on psykologi ja haukkuu aina näitä humpuukiksi. 😅
Itselläni taas ei ole korkeaa käsitystä psykologeista. Täyttävät asiakkaillaan kyselylomakkeita ja vastaus tulee valmiina. Kuuntelevat pää kallellaan "ammatillisesti" esittämättä omia mielipiteitään tai ottamatta suoraan kantaa, koska se on nykyhengen mukaista.
Mielestäni psykologeilla ei ole kompetenssia arvioida tätä testiä, eiväthän he kaavakkeidensa takaa ota mihinkään muuhunkaan kantaa.
Nämä testit pitäisi kieltää. Normaalisti ihmisen persoona ja toimintatavat muuttuvat tilanteen, kokemuksen ja tietoisen valinnan myötä. Vain selkeästi persoonaltaan vahingoittuneet jäävät yhteen tyyppiin. Silloin toki on hyvä jos pyrkii avun tai oman tiedostamisen tuella laajentamaan käytöksen variaatioita.
Älkää ihmeessä rajatko elämäänne näillä karsinatesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että meillä väittelijöillä (ENTP-A) on niin vaikea elämä, kun suurin osa ihmisistä näyttää olevan sovittelijoita.
Sepä just. Ihmiset ottavat niin helposti nokkiinsa. Haluavat että kaikki viihtyvät, vaikka sitten harhaisinakin.
Ja ei, en ainakaan itse ole mitenkään tunneälytön. Mutta en itse ainakaan jaksa ns mielipideasioista väittelyä, koska sitä ei voi voittaa. (melkein olin pyyhkimässä pois tuon sanan voittaa, mutta mitä näitä stilisoimaan) Ei tavallaan jaksa sitä huvin vuoksi -lätinää, koska sillä ei ole sellaista tiedonhankintafunktiota.
Eli halu väitellä ei oikeastaan kerro empatiakyvystä. Ja miten tää liittyy mihinkään, no ei paljoakaan. Ehkä siten, että väittelijyys (minkä verran nämä oikeasti kertovat mistään, ehkä horoskooppeja parempia vähän) ei tarkoita halua riidellä. Pikemminkin halua rakentaa jotain tosiasioihin pohjautuvia juttuja sit kuitenkin. Ja se on vaikeaa jos ei halua tietää niitä tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
NurseBetty kirjoitti:
Mun sisko on psykologi ja haukkuu aina näitä humpuukiksi. 😅
Itselläni taas ei ole korkeaa käsitystä psykologeista. Täyttävät asiakkaillaan kyselylomakkeita ja vastaus tulee valmiina. Kuuntelevat pää kallellaan "ammatillisesti" esittämättä omia mielipiteitään tai ottamatta suoraan kantaa, koska se on nykyhengen mukaista.
Mielestäni psykologeilla ei ole kompetenssia arvioida tätä testiä, eiväthän he kaavakkeidensa takaa ota mihinkään muuhunkaan kantaa.
Psykologit on kuin vartijoita, joista ei tullut poliiseja (psykiatreja).
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat INFP-tyyppiä, niin niitä ei ole kuin korkeintaan 4% väestöstä, luultavasti vielä vähemmän. Noiden testien tekijöissä vaan on suhteettoman paljon INFP/INTP/INTJ/INFJ-tyyppejä, koska tällaiset asiat kiinnostavat luonnostaan niitä paljon enemmän kuin useimpia ihmisiä. Lisäksi tuo testi antaa liian usein virheellisesti tulokseksi INFP, vaikka henkilö on oikeasti esim. ISFP/ISFJ.
Joka tapauksessa ENTP ja INFP tulee yleensä hyvin toimeen tosielämässä, koska niillä on aika samanlainen ajattelutapa eli ovat ns. samalla aaltopituudella. Jos ajaudut usein törmäyskurssille jonkun kanssa, niin se ei luultavasti ole INFP, koska INFP yleensä ymmärtää hyvin ENTP:tä ja pyrkii välttämään konflikteja. Jos kaipaa haastetta väittelyn muodossa, niin sitten kannattaa toki hakeutua jonkun muun kuin INFP:n seuraan. Esim. INTJ:n kanssa saa varmasti aikaan kovan väittelyn, jossa kumpikaan ei anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Hauska, että kaikkein harvinaisin persoonallisuustyyppi, INFJ, on täällä yleisin. Johtunee siitä, että olemme introverttejä tietyllä ekstroverttimäisyyden "mausteella": emme ehkä niin kauheasti livenä jaksa ihmisiä, mutta kaipaamme kuitenkin ajatusten vaihtoa esim. nettipalstoilla.
Kiteytit minut paremmin kuin olisin osannut itsekään.
T. INFJ-T
INTP eli loogikko. Kuvaus osui kyllä aika kipeästi ainakin sen osalta, ettei aina tahdo osata huomioida muita ihmisiä vaikkei tarkoita mitään pahaa.
Tämän tyypin sketsit on aika osuvia minun ja mieheni kohdalla :D
Päällikkö-persoonallisuus
ENTJ-A / ENTJ-T
Tämä oli tämän päivän tulos. Ehkä näin vanhemmiten alkaa jämähtää.
Herkät egot salamoi, niiden hallintaa tarvitsee vielä harjoitella. Eikä "sotaisuuden/kaaoottisuuden" aiheuttamiseen montaa vääräleukatökkijää tarvitse sekoittamaan, jos egot eivät ole hallinnassa. Ja F vs T ovat ääripäissään kovin vastakkaisia asioita.