Muistatko missä olit, kun World Trade Centeriin iskettiin tasan 18 vuotta sitten
Kommentit (143)
Koulussa, tietokoneluokassa oli juuri tunti niin uutisia netistä etsin.
Töissä ja telkkari oli auki. Aluksi katsottiin työkavereiden kanssa, että onko joku leffa kyseessä. Hetki meni, ennenkuin tajuttiin sen olevan totta.
Koiraa kouluttamassa kentällä. Joku tuli sinne ja kertoi mitä oli tapahtumassa.
Työskentelin sijotusalalla. Isku käynnisti mm. yt-neuvotteluita sijoituspuolella.
Muistan. Olin koulussa. Opettaja laittoi TV:n päälle ja ihmeteltiin sitä yhdessä, että voiko tämä olla edes todellista.
Lukiossa. Emme kuulleet asiasta iltapäivän aikana. Kotiin tullessani sitten oli telkkari auki. Muistan että isä ja äiti lähtivät jonnekkin illalla, ja minä katsoin BBC:tä yksin. Muista aidon pelon siitä voiko tästä syttyä maailmansota.
Koulussa lohduttamassa psykan opea, romahti täysin ja itkeskeli pitkin päivää.
Töissä. Työkaveri tuli hakemaan työpisteelleen radion ääreen, eikä näitä meinattu uskoa todeksi ollenkaan.
Koulun jälkeen lojuttiin kahvilassa kuten niin usein silloin lukioikäisinä. Vetelehdittiin, sivussa tehtiin vähän läksyjä, juoruttiin, polteltiin tupakkaa ja juotiin yhtä teekuppia monta tuntia. Kahvilan nurkassa katon rajassa oli pieni TV, siitä sitten seurailtiin tilannetta suunnilleen livenä. Nähtiin suorana toisen tornin luhistuminen.
Tanssitunnilla. Kun menin kotiin vanhemmat istuivat sohvan reunalla suut auki ja katsoivat uutislähetystä. Luulin ensin, että katsovat elokuvaa.
Olin töissä. Tietokone oli pöydällä. Tien tietotekniikkahommia ja samalla seurasin arvopaperien hintoja reaaliajassa - siis osto- ja myyntitarjouksia. Tein usein arvopaperikauppa töiden lomassa. Yht'äkkiä jumittui yhteys palveluntarjoajaan ja pörssiin joten en nähnyt kurssivaihteluita. Harmitti. No - työpäivä oli muutenkin loppunut, niin lähdin kotiin ja katsoin viiden uutiset takkahuoneessa.
Kotona, olin menossa nukkumaan (asuimme tuolloin Aasiassa eli siellä oli jo ilta) kun näin telkkarin alalaidassa sellasen bannerin jossa kerrottiin mitä oli tapahtunut. En sen kummemmin asiaa miettinyt, mutta aamulla sitten se lävähti käsiin ihan kunnolla. Kamalaa oli, poikakin piirsi monta viikkoa kuvia joissa lentokone osuu korkeaan taloon
Olin 4-vuotias, hoidossa mummolassa.
Töissä asiakaspalvelussa. Asiakas selitti tukka pystyssä mitä on tapahtunut - en tajunnut juttua, ennen kuin kotona kun pääsin uutisten ääreen.
Olin tilannut juuri uuden telkkarin (iso ja painava Sony 32" Wega) ja menin kyseisenä päivänä hakemaan sitä kaverin kanssa postista. Postissa virkailija kysyi että mitä oikein maailmassa on tapahtunut.....
Kaveri kertoi olleensa jossain kahvilassa aiemmin sinä päivänä ja katsoneensa siellä telkkaria ja ihmetelleensä miksi Independance Day -leffa tulee telkkarista keskellä päivää.
Olin työharjoittelussa Tiimarissa. Muistan kun minut lähetettiin samassa kauppakeskuksessa sijaitsevaan Nordean (vai Meritako se oli silloin) konttoriin vaihtamaan rahaa pienemmiksi seteleiksi vaihtokassaa varten ja juuri silloin pidettiin se minuutin hiljainen hetki uhrien muistoksi. Muistan kun seisoin Nordeassa odottamassa vuoroani ja oli hiirenhiljaista, muutkin asiakkaat vaikuttivat järkyttyneiltä.
Muistan. Olin koko iltapäivän eläinklinikalla kun koirani sai syöpäänsä ensimmäisen sytostaattihoidon. Klinikalla kuulin joidenkin puhuvan jostakin tornien romahtamisesta, mutta en jaksanut yhtään kiinnostua asiasta. Kotimatkalla veli soitti ja kysyi, olenko kuullut uutiset. Tapahtuman traagisuus ja laajuus alkoi pikkuhiljaa upota ja kotona tuijotinkin loppuillan töllöä.
Kotona, näin uutisen kun avasin telkkarin.
Pahinta oli, että edellisenä yönä näin unta jossa veljeni kuoli kolmannessa maailmansodassa. Olin ihan paniikissa, että nyt uni toteutuu, mutta eipä ole vielä toteutunut. Kai se oli pelkkää sattumaa.
Olin kotona lähdössä viideltä alkavaan iltavuoroon, telkkari oli auki. Luulin ensin, että tulee joku elokuva ja hetken ehdin ihmetellä. Olin baarissa töissä ja tuona iltana siinä baarissa kaikki istui hiljaa ja katseli koko illan uutislähetyksiä. Oli se aika hurjaa.
no mitä helkkarin väliä sillä on