Muistatko missä olit, kun World Trade Centeriin iskettiin tasan 18 vuotta sitten
Kommentit (143)
Kotona. Tein päättötyötä tietokoneella ja televisio oli auki.
Olin juuri ajanut sisarusteni kanssa sukulaisille, ihmettelin hetken sisään mentyä ja telkun nähtyäni, että mikäs elokuva tämä on.
Olin töissä kahvitauolla ja näin koneeltani joltain uutiskanavalta, kun toinen kone törmäsi. Koko osasto oli ihan ihmeissään loppupäivän. Puhuttiin vaan tapahtuneesta ja katseltiin uutisia eri kanavilta.
Kyllä maailma muuttui sinä päivänä.
Ylä-ateella olin ja pääsin isän kyydissä kotiin 3 jälkeen. Muistaakseni radiosta kuului uutisia ekasta koneesta. Kotiin päästyäni menin tv lähetystä katsomaan. Muistan että ankkuri kertoi tilanteesta, ja pikku ruudussa yläkulmassa näkyi reaaliaikaista kuvaa. Sitä en muista kumpi oli; toinen lentokone vai tornin romahtaminen, mutta muistan että havahduin siihen ennen ankkuria.
Kauheat oli seuraukset koko pallon kannalta. Moninaiset ja kauheat.
Tulin kotiin, lösähdin tuoliin vauvan kanssa, avasin telkun ja aloin imettää.
Toisen tornin romahdus nähtiin ja täytyy sanoa, että eka reaktio oli että miksi tulee tämmöisiä elokuvia keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin tulla kotiin lukiosta, kun avomies oli katsomassa telkkua ja yritti selostaa tapahtumat. Vasta jälkikäteen koko kauhistus selvisi minulle.
Lukiolaisella avomies?
Oli minulla lukiolaisena avomies. 16v. sitten. Nyt on aviomies. Mitä kummaa siinä on? 🙄
Muistan... tulin juuri töistä ja avasin telkkarin ja sieltä tuli ylimääräinen uutislähetys livekuvalla, niinpä toiseen torniin törmäys on jäänyt verkkokalvolle. Eihän sitä meinannut todeksi uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla. Sad but true. Kuulin asiasta teini-ikäiseltä lapseltani tultuani töistä, sitten seurasin tilannetta netistä ja keskustelin siitä tällä palstalla. Myöhemmin illalla oli seksitreffit.
(Täytyy kuitenkin todeta, että välissä on ollut toistakymmentä vuotta niin, että en tällä palstalla käynyt. Aloin käydä uudestaan vasta kun em. lapselta kuulin vauvauutisia ja eksyin lukemaan jotain artikkelia vauvalehdestä.)
Mee seksiaohistelija muualle. V*ttu joka ainoassa hyvässä ketjussa pari sanaa itse asiaa ja sit SEXISEXI UUH MAMA SEXI SITÄ SEXI TÄTÄ.
Tein koulupäivän jälkeen läksyjä telkkari päällä. Näin kyllä uutisista, mitä oli tapahtunut, mutta jotenkin en tajunnut, miten isosta asiasta oli kyse (en käsitä, miten olin noin ignorantti, vaikka olin jo 16-vuotias). Katsoin vain, että ”aijaa, lentokone lensi päin pilvenpiirtäjää, no eikös tuollaista tapahdu lähes joka päivä”. Tapahtuman mittaluokka aukesi vasta, kun vanhempani tulivat kotiin ja alkoivat touhottaa asiasta.
Oliko tuo nyt sitten loppujen lopuksi niin kauhea tapahtuma jos vähän suhteuttaa mitä kaikkea muuta kuolemaa ja tuhoa maailmassa on tapahtunut? Esim. toisessa maailmansodassa Dresdenin palopommituksissa USA:laiset ja brittiläiset tappoivat satoja tuhansia saksalaisia siviilejä, naisia ja lapsia, mutta ei siitäkään mitään kohua pidetä. Entä jos saksalaiset olisivat tappaneet USA:ssa v. 2001 vaikka 100.000 amerikkalaista siviiliä tuolla New Yorkissa kostoksi toisen maailmansodan siviilien tappamisesta ja täysin viattomien siviilikaupunkien polttamisesta palopommituksissa? Tai japanilaiset olisivat kostaneet Hiroshiman ja Nagasakin tappamalla 200.000 amerikkalaista siviiliä New Yorkissa vaikka tuolloin v. 2001. USA on ainoa maailman valtio joka on käyttänyt joukkotuhoaseita eli ydinaseita taisteluissa sodassa vaikka joukkotuhoaseet on kielletty kansainvälisillä sopimuksilla, sopimuksilla joiden noudattamista USA itse mustasukkaisesti vahtii vaikka heillä itsellään on tuhansia ydinaseita joka luetaan joukkotuhoaseisiin.
Nyt USA:ssa kuoli terrori-iskussa kolme tuhatta henkeä ja 5.000 vammautui, olipa nyt paljon, USA itse hyökkäsi sitten Irakiin kun siellä oli muka joukkotuhoaseita joita USA:lla itsellään kuitenkin oli ja on edelleen, USA:n hyökkäys Irakiin on aiheuttanut kuolemantapauksia noin 157 000 henkeä, joista noin 128 000 siviilejä ja 30 000-40 000 taistelijaa ja yhteensä jopa noin 460 000 henkeä, jos välillisesti (esim. sairauksiin) kuolleet lasketaan mukaa. Entä jos irakilaiset tappaisivat 500.000 amerikkalaista mikähän parku siitä tulisi. Vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. Tietenkin amerikkalaisista tuntuu pahalle kun 3.000 amerikkalaista kuolee mutta puoli miljoonaa irakilaista ei tunnu missään. Sitä paitsi nehän itse räjäyttivät vielä perään tahalleen sen kolmannen tornin, eihän siihen mikään lentokone osunut eikä siihen mitään terrori-iskua kohdistunut. Eikä maailmankauppakaan pysähtynyt tai häiriintynyt vaikka tuollainen maailmankaupan suurin keskus oli kyseessä, eli olivatko ne tornit nyt enää lopulta edes niin tarpeellisia nykymaailmassa, loppujen lopuksi olisiko niitä enää ylipäätään tarvittu nykymaailmassa mihinkään vai olivatko jo aikansa vanha jäänne jostain 1970-luvulta kun maailmankauppaa käyttiin jossain tuollaisissa keskuksissa. eihän niiden tilallekaan ole turhaan rakennettu sittemmin mitään.
Töissä ekassa työpaikassani. Tv oli auki ja hommat jäi kaikilta kesken kun seurattiin suoraa uutislähetystä.
Aika menee niin nopeasti. Silloin olin 18v, nyt tuplat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo nyt sitten loppujen lopuksi niin kauhea tapahtuma jos vähän suhteuttaa mitä kaikkea muuta kuolemaa ja tuhoa maailmassa on tapahtunut? Esim. toisessa maailmansodassa Dresdenin palopommituksissa USA:laiset ja brittiläiset tappoivat satoja tuhansia saksalaisia siviilejä, naisia ja lapsia, mutta ei siitäkään mitään kohua pidetä. Entä jos saksalaiset olisivat tappaneet USA:ssa v. 2001 vaikka 100.000 amerikkalaista siviiliä tuolla New Yorkissa kostoksi toisen maailmansodan siviilien tappamisesta ja täysin viattomien siviilikaupunkien polttamisesta palopommituksissa? Tai japanilaiset olisivat kostaneet Hiroshiman ja Nagasakin tappamalla 200.000 amerikkalaista siviiliä New Yorkissa vaikka tuolloin v. 2001. USA on ainoa maailman valtio joka on käyttänyt joukkotuhoaseita eli ydinaseita taisteluissa sodassa vaikka joukkotuhoaseet on kielletty kansainvälisillä sopimuksilla, sopimuksilla joiden noudattamista USA itse mustasukkaisesti vahtii vaikka heillä itsellään on tuhansia ydinaseita joka luetaan joukkotuhoaseisiin.
Nyt USA:ssa kuoli terrori-iskussa kolme tuhatta henkeä ja 5.000 vammautui, olipa nyt paljon, USA itse hyökkäsi sitten Irakiin kun siellä oli muka joukkotuhoaseita joita USA:lla itsellään kuitenkin oli ja on edelleen, USA:n hyökkäys Irakiin on aiheuttanut kuolemantapauksia noin 157 000 henkeä, joista noin 128 000 siviilejä ja 30 000-40 000 taistelijaa ja yhteensä jopa noin 460 000 henkeä, jos välillisesti (esim. sairauksiin) kuolleet lasketaan mukaa. Entä jos irakilaiset tappaisivat 500.000 amerikkalaista mikähän parku siitä tulisi. Vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. Tietenkin amerikkalaisista tuntuu pahalle kun 3.000 amerikkalaista kuolee mutta puoli miljoonaa irakilaista ei tunnu missään. Sitä paitsi nehän itse räjäyttivät vielä perään tahalleen sen kolmannen tornin, eihän siihen mikään lentokone osunut eikä siihen mitään terrori-iskua kohdistunut. Eikä maailmankauppakaan pysähtynyt tai häiriintynyt vaikka tuollainen maailmankaupan suurin keskus oli kyseessä, eli olivatko ne tornit nyt enää lopulta edes niin tarpeellisia nykymaailmassa, loppujen lopuksi olisiko niitä enää ylipäätään tarvittu nykymaailmassa mihinkään vai olivatko jo aikansa vanha jäänne jostain 1970-luvulta kun maailmankauppaa käyttiin jossain tuollaisissa keskuksissa. eihän niiden tilallekaan ole turhaan rakennettu sittemmin mitään.
Rinnastat siis sota-ajan ja rauhanajan ihan vastaaviksi ajanjaksoiksi maailmassa, niiden aikana voi tapahtua ihan samanlaisia asioita, siis mitä vaan?
Sodassa kuolee aina enemmän ihmisiä, ja sen tietävät kaikki sodan osapuolet. Terrorismi on järkyttävämpi asia, sillä se tapahtuu aina yllättäen ja kohdistuu viattomiin ihmisiin jokapäiväisessä elämässä. Terrorismi on pahempi kuin sota, koska se voi tulla kenen vaan kohdalle vaikka tavallisella kauppareissulla.
Olin kotona olohuoneessa ja TV oli auki. En voinut uskoa silmiäni
Keitin lapseni kummiperheelle kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Olin kotona vielä nukkumassa, ja puoliso oli valmistautumassa töihin lähtöön, oli suihkussa. Puhelin soi, ja nousin vastaamaan. Soittaja pyysi avaamaan television ja sulki puhelimen. Avasin television, ja olin hetken aikaa ihan sekaisin, että mitä tapahtuu. Huusin puoisolleni, että tule katsomaan, että mitä kauheata täällä tapahtuu. Onko sota syttynyt? Ne kauhun hetket, kun se yksi kone lensi sinne Pentagoniin, ja se yksi, joka oli menossa White House, mutta tippui pellolle, kun matkustajat yrittivät saada koneen hallintaan. Siinä sohvalla sitten istuttiin täristen ja peloissaankin pitkälle iltapivään asti, sitten puoliso lähti työpaikalla käväisemään. Lentokoneet eivät lentäneet, oli aavemaisen hiljaista, mutta satunnaisesti kuului sotilaskoneiden ääniä. Kaikki ne tapahtumat vyöryvät yhä mieleen, ja tapahtumien jälkeiset päivät ja viikot menivät uutisia seuratessa.
Istuitte ja tärisitte, mies käväisi töissä. Ei kai sentään
En muista, mutta muistan ikuisesti iskijöiden olleen m*slimeja.
Vierailija kirjoitti:
Sodassa kuolee aina enemmän ihmisiä, ja sen tietävät kaikki sodan osapuolet. Terrorismi on järkyttävämpi asia, sillä se tapahtuu aina yllättäen ja kohdistuu viattomiin ihmisiin jokapäiväisessä elämässä. Terrorismi on pahempi kuin sota, koska se voi tulla kenen vaan kohdalle vaikka tavallisella kauppareissulla.
Tässäkin järkyttää vain se, että kyseessä oli länsimaa. Muut ei meitä kiinnosta.
Yliopiston syyslukukausi oli alkanut, olin siivonnut pienen kaksion puhtaaksi ja istuin tyytyväisenä sohvalle. Oman elämän murheet ja saavutukset haalenivat nopeasti televisiota katsellessa.
Lähdin aikaisin töistä kuumeessa ja seuraavat päivät vaan nukuin influenssaa pois. Ja kun kömmin ihmisten ilmoille kolmen päivän kuluttua sain tietää.