Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskoisitko lääkäriä/ravitsemusterapeuttia/PTtä joka on itse pyöreä?

Vierailija
11.09.2019 |

Olen luonnostaan (ei sairaalloisen) alipainoinen ja saan AINA huomauttelua vaikka kävisin tyyliin gynellä. Moni ammattilainen on itse pyöreä ja sanoo etten voi olla terve ja pitää syödä. En välitä kun tiedän olevani terve kuin pukki mutta miten oikeasti lihavat voi luottaa neuvojiin jotka on itse sen näköisiä että tarvivat apua?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lekuriksi haluavista pitäs karsia ylipainoiset (läskit).

Tämä auttaisi. Lihaskimput erikseen OFC

Vierailija
42/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se sanonta menikään: "ne jotka ei osaa, opettavat".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että lääkäri ja jumppamaikka olisi yksi ja sama asia, vastaanotolla soitettaisiin lääkkeeksi tamburiinia sekä vihellettäisiin pillillä silloin kun ei huudettaisi yks-kaks-yks-kaks...?

Vierailija
44/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava pt ja lääkäri on ok, mutta aloitettuani hampaiden oikomishoidon aikuisiällä en voinut olla ihmettelemättä lääkärin hampaita. En ole eläessäni nähnyt niin vinoja hampaita, päälle vielä kellastuneet ja osittain mustuneet. Yksityinen esteettiseen hammashoitoon erikoistunut paikka keskustassa, hoidosta maksoin tuhansia. Työnsä kyllä osasi, ja maineen perusteella paikan valitsinkin. :D

Vierailija
45/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kovinkaan moni huippu-urheilijan tai huippujoukkuuen valmentaja pystyisi sellaisiin suorituksiin joita kuitenkin vaatii valmennettaviltaan. Oma kunto ei siis korreloi sen kanssa kuinka hyvin osaa neuvoa muita saavuttamaan tavoitteensa. Ethän sinä laihdu siksi että neuvoja antava on laiha vaan koska hän osaa neuvoa ja motivoida sinut laihtumaan. 

Eri asia saada erikoistaidon omaava ihminen ottamaan kaikki hyöty irti kyvyistään, kuin opettaa toiselle perusasiat, jotka ei pysy itselläkään kunnossa.

Jos tietäisin syöpälääkärin käyttävän paljon teollista pullaruokaa, polttavan kolme askia päivässä tupakkaa ja käyvän useita kertoja viikossa solariumissa ja tunkemassa elimistöönsä täyteaineita, niin vaihtaisin lääkäriä.

Vierailija
46/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haaveilen työskenteleväni painohallintapotilaiden kanssa tulevaisuudessa (sopiva koulutus on), kunhan olen itse riittävän vakaassa tilassa painoni kanssa. Olen pudottanut yli 50 kg, mutta olen edelleen ja tulen aina olemaan lievästi ylipainoinen. Harvalla vaikeasti lihavalla normaalipaino on realistinen tavoite, ja haluaisin uskoa että voin olla tulevaisuudessa työssäni ihan yhtä uskottava kuin joku joka on aina ollut suht vaivattomasti normaalipainoinen. Ainakaan en tule sanomaan kenellekään että "jätät vain herkut syömättä ja menet lenkille, kas niin helppoa" koska se ei ole niin helppoa.

Tulen sinulle heti asiakkaaksi! Yksityinen klinikka pystyyn?

Itse en ole saanut ylipainooni ja syömisongelmiini mitään apua kunnalliselta puolelta, vaikka olen muutaman kerran uskaltanut pyytää. Onneksi nyt ehkä rahatilanne parempi, niin voi ruveta harkitsemaan yksityisiä palveluita.

Vierailija
47/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Samoin kuin suoraan joku laiha ihminen ei ole expertti laihduttamisesta. 

Sen sijaan ihminen, joka on aina syönyt mitä tahansa, mutta kohtuudella. On urheillut, mutta myös ymmärtää esim. oman kokemuksensa tai lähipiirinsä kokemuksesta, että joskus painoa voi tulla liikaa, mutta hän myös osaa sitten esimerkiksi muokata ruokailutottumuksiaan. Ja vielä jos hänellä on tieteellistä tietoa painosta, ihmisen fysiologiasta jne, niin hän on mielestäni erittäin luotettava lähde.

En menisi kampaajalle, jonka hiukset olisivat huonossa kunnossa tai ottaisi siivousneuvoja vastaan ihmiseltä, jonka oma koti on kuin kaatopaikka.

Vierailija
48/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haaveilen työskenteleväni painohallintapotilaiden kanssa tulevaisuudessa (sopiva koulutus on), kunhan olen itse riittävän vakaassa tilassa painoni kanssa. Olen pudottanut yli 50 kg, mutta olen edelleen ja tulen aina olemaan lievästi ylipainoinen. Harvalla vaikeasti lihavalla normaalipaino on realistinen tavoite, ja haluaisin uskoa että voin olla tulevaisuudessa työssäni ihan yhtä uskottava kuin joku joka on aina ollut suht vaivattomasti normaalipainoinen. Ainakaan en tule sanomaan kenellekään että "jätät vain herkut syömättä ja menet lenkille, kas niin helppoa" koska se ei ole niin helppoa.

Tulen sinulle heti asiakkaaksi! Yksityinen klinikka pystyyn?

Itse en ole saanut ylipainooni ja syömisongelmiini mitään apua kunnalliselta puolelta, vaikka olen muutaman kerran uskaltanut pyytää. Onneksi nyt ehkä rahatilanne parempi, niin voi ruveta harkitsemaan yksityisiä palveluita.

Täysin ilmaista on hankkia itse tietoa ravinnosta ja sen vaikutuksesta.  Ei tosin sovi laiskoille, jotka haluavat tiedon valmiiksi pureskeltuna.

Vierailija
49/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuteen voi olla monta syytä, esim joku sairaus tai ehkäisyhormonituotteet. Henkilö voi olla myös ketoosidieetillä mitä pidetään nyt tehokkaana mutta voi olla ettei se toimi kyseiselle henkilölle.

Lääkäreillä ei tosiaan valitettavasti ole kunnon ravitsemuskoulutusta! 

Se mihin keskittyy, lisääntyy (tuli vaan mieleen tuosta lihavuustutkijakommentista).

Vähän epäuskottavalta tuntuisi ottaa ravintoneuvoja selvästi lihavalta, mutta toisaalta hoikkuuskaan ei ole sen tae, että syö ja elää terveellisesti.

Vierailija
50/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, en luota ylipainoisen neuvoihin laihdutuksesta. Sama kuin en ota tosissaan huonokuntoista, joka neuvoo liikunnassa. Ihmisen pitää itse elää todeksi neuvonsa, ennenkuin on minun silmissäni uskottava. Esim. Antti Heikkilän neuvot ovat enimmäkseen hyviä, hän on siitä itse hyvä esimerkki: normaalipainoinen, terve, nuorekaskin. Ei hän minulle mikään guru ole, mutta ihan hyvän perustan hänen opeistaan saa. 

Antti Heikkilä on ortopedi, ei ole mitään tietoa ravitsemuksesta sun muusta.

Kannattaa aina uskoa asiantuntijaa, eikä tyyppiä joka julkaisee omakustannekirjoja aiheesta johon hänellä ei ole osaamista.

Vierailija
51/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en luota ylipainoisen neuvoihin laihdutuksesta. Sama kuin en ota tosissaan huonokuntoista, joka neuvoo liikunnassa. Ihmisen pitää itse elää todeksi neuvonsa, ennenkuin on minun silmissäni uskottava. Esim. Antti Heikkilän neuvot ovat enimmäkseen hyviä, hän on siitä itse hyvä esimerkki: normaalipainoinen, terve, nuorekaskin. Ei hän minulle mikään guru ole, mutta ihan hyvän perustan hänen opeistaan saa. 

Kannattaa aina uskoa asiantuntijaa, eikä tyyppiä joka julkaisee omakustannekirjoja aiheesta johon hänellä ei ole osaamista.

Kerro esimerkki asiantuntijasta, jota kannattaa uskoa.

Vierailija
52/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkenna vähän missä asiassa.

Vierailija
53/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipaino liittyy gynekologin alaan kyllä vahvastikin, normaali naishormonien tuotanto vaatii tarpeeksi suurta rasvamäärää. Ei tämän tietääkseen tarvi olla hoikka tai edes normaalipainoinen.

Vierailija
54/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnosta

Vierailija
55/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin sitten luvat pois myös niiltä jotka myöhemmin lihoavat? Mahtaisi sinunkin mielesi sitten muuttua, kun porukkaa alkaa lakoamaan kuin heinää lääkäripulan takia.

Vierailija
56/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alipaino liittyy gynekologin alaan kyllä vahvastikin, normaali naishormonien tuotanto vaatii tarpeeksi suurta rasvamäärää. Ei tämän tietääkseen tarvi olla hoikka tai edes normaalipainoinen.

Niinpä. Lisäksi ap on itse alipainoinen joten hänestä varmaan kaikki normaalipainoiset ovat "lihavia". Lääkäri on siis saattanut olla ihan normaali ja terve.

Ap:llä on vaan joku blokki oman painonsa takia. "En ole (sairaalloisen) alipainoinen", juu juu. Tiedoksesi ap, sitä kutsutaan alipainoiseksi juuri siksi että se ei ole terve paino.

Vierailija
57/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnosta

No siinäkin on eri asia puhutko ravitsemuksesta yleisellä tasolla, vai onko taustalla jonkin sairaus.

Ravinnosta yleisellä tasolla tietävät ravitsemustieteen tutkijat ja ravitsemusterapeutit.

Jos sulla on jokin pitkäaikaissairaus, sitten kannattaa asiassa kuunnella myös alan erikoislääkäreitä.

Jos taas mietit ravitsemusta liikunnan kannalta, sitten on urheilulääkärit ja urheilijoiden ravintoon erikoistuneet ravitsemusterapeutit.

Yleisesti ravinnosta yksi parhaita blogeja suomeksi on Pronutritionist, jota pitää ravitsemusterapeutti, FT, Reijo Laatikainen.

Vierailija
58/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnosta

No siinäkin on eri asia puhutko ravitsemuksesta yleisellä tasolla, vai onko taustalla jonkin sairaus.

Ravinnosta yleisellä tasolla tietävät ravitsemustieteen tutkijat ja ravitsemusterapeutit.

Jos sulla on jokin pitkäaikaissairaus, sitten kannattaa asiassa kuunnella myös alan erikoislääkäreitä.

Jos taas mietit ravitsemusta liikunnan kannalta, sitten on urheilulääkärit ja urheilijoiden ravintoon erikoistuneet ravitsemusterapeutit.

Yleisesti ravinnosta yksi parhaita blogeja suomeksi on Pronutritionist, jota pitää ravitsemusterapeutti, FT, Reijo Laatikainen.

Mitä hyvää on Laatikaisen blogeissa?  Saatko häneltä hyvää tietoa ravinnosta?

Vierailija
59/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnosta

En tiedä mikä sinusta on "hyvää tietoa ravinnosta", mutta oikeaa tietoa häneltä varmasti saa. Hän selittää asiat hyvin perinpohjaisesti ja tieteellisesti antaen joka tiedolle lähdeviitteen, josta voi itse käydä lukemassa asian ja tehdä omat johtopäätöksesi.

Laatikainen on ravitsemusterapeutti, väitellyt IBS:stä ja viljojen vaikutuksesta, joten sillä saralla on erittäin asiantunteva. Olen itse IBS-potilas ja lukenut lähinnä tähän liittyviä tekstejä blogilta. Mutta blogilla Laatikainen ottaa kantaa moniin muihinkin ravitsemukseen liittyviin aiheisiin kuten laihdutus, punainen liha, rypsiöljy, Chronin tauti, yms.

Monet muut suomenkieliset ravitsemusblogit, joihin olen törmännyt, ovat amatöörien pitämiä.

Vierailija
60/74 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnosta

En tiedä mikä sinusta on "hyvää tietoa ravinnosta", mutta oikeaa tietoa häneltä varmasti saa. Hän selittää asiat hyvin perinpohjaisesti ja tieteellisesti antaen joka tiedolle lähdeviitteen, josta voi itse käydä lukemassa asian ja tehdä omat johtopäätöksesi.

Laatikainen on ravitsemusterapeutti, väitellyt IBS:stä ja viljojen vaikutuksesta, joten sillä saralla on erittäin asiantunteva. Olen itse IBS-potilas ja lukenut lähinnä tähän liittyviä tekstejä blogilta. Mutta blogilla Laatikainen ottaa kantaa moniin muihinkin ravitsemukseen liittyviin aiheisiin kuten laihdutus, punainen liha, rypsiöljy, Chronin tauti, yms.

Monet muut suomenkieliset ravitsemusblogit, joihin olen törmännyt, ovat amatöörien pitämiä.

Aivan, olet tosi vakuuttunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän