Uskoisitko lääkäriä/ravitsemusterapeuttia/PTtä joka on itse pyöreä?
Olen luonnostaan (ei sairaalloisen) alipainoinen ja saan AINA huomauttelua vaikka kävisin tyyliin gynellä. Moni ammattilainen on itse pyöreä ja sanoo etten voi olla terve ja pitää syödä. En välitä kun tiedän olevani terve kuin pukki mutta miten oikeasti lihavat voi luottaa neuvojiin jotka on itse sen näköisiä että tarvivat apua?
Kommentit (74)
Lääkäriä kyllä uskon vaikka olisi miten pyylevä. Ei kaikki lihavat ole sairaita eikä kaikki taudit johdu läskistä. Voi olla siitä huolimatta fiksu ja koulutettu henkilö - ja onkin kun on lääkäriksi asti päässyt.
Mutta trainerini soisin olevan edes suunnilleen normaalin rajoissa...
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriä kyllä uskon vaikka olisi miten pyylevä. Ei kaikki lihavat ole sairaita eikä kaikki taudit johdu läskistä. Voi olla siitä huolimatta fiksu ja koulutettu henkilö - ja onkin kun on lääkäriksi asti päässyt.
Uskot lääkäriä siksi kun sillä on tittelinä "lääkäri"
Ravintokoulutusta lääkäreillä ei kuitenkaan ole.
Kyllähän tämä ajatus on usein käynyt mielessä, kun olen katsonut Hengenvaarallisesti lihavia.
Minä haaveilen työskenteleväni painohallintapotilaiden kanssa tulevaisuudessa (sopiva koulutus on), kunhan olen itse riittävän vakaassa tilassa painoni kanssa. Olen pudottanut yli 50 kg, mutta olen edelleen ja tulen aina olemaan lievästi ylipainoinen. Harvalla vaikeasti lihavalla normaalipaino on realistinen tavoite, ja haluaisin uskoa että voin olla tulevaisuudessa työssäni ihan yhtä uskottava kuin joku joka on aina ollut suht vaivattomasti normaalipainoinen. Ainakaan en tule sanomaan kenellekään että "jätät vain herkut syömättä ja menet lenkille, kas niin helppoa" koska se ei ole niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en luota ylipainoisen neuvoihin laihdutuksesta. Sama kuin en ota tosissaan huonokuntoista, joka neuvoo liikunnassa. Ihmisen pitää itse elää todeksi neuvonsa, ennenkuin on minun silmissäni uskottava. Esim. Antti Heikkilän neuvot ovat enimmäkseen hyviä, hän on siitä itse hyvä esimerkki: normaalipainoinen, terve, nuorekaskin. Ei hän minulle mikään guru ole, mutta ihan hyvän perustan hänen opeistaan saa.
A. Heikkilä ei ole oppiensa paras mannekiini, päinvastoin.
No kuka sitten on? Tarkoitan Heikkilän oppien, ei omiensa.
Jos ammattilaisen neuvoihin vaikuttaa hänen oma painonsa tai omat tavoitteet, en luottaisi oli hän sitten pyöreä tai tikku.
Ei herätä luottamusta. Eri asia, jos henkilö vaikka kertoisi että tällä tavalla on jo lähtenyt painoa ja edelleen lähtee. Uskottavuus ja luottamus on tärkeitä asioita. Ylipainoinen diabeteshoitaja ei herätä luottamusta. Se olisi vähän sama, kuin minä ajokortittomana opettaisin autokoulussa ajamisen teoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskot lääkäriä siksi kun sillä on tittelinä "lääkäri"
Ravintokoulutusta lääkäreillä ei kuitenkaan ole.
Niin. Minulla on syömiset hallussa, en juurikaan kysele lääkäriltä ruoka-asioista. Tiedän että se ei kuulu heidän osaamisalueeseensä. Ei se kuitenkaan poista heidän muuta tietoaan sairauksista.
En myöskään pyydä ravitsemusterapeutilta reseptiä lääketieteellisiin vaivoihini. Heidän osaamisalueensa on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en luota ylipainoisen neuvoihin laihdutuksesta. Sama kuin en ota tosissaan huonokuntoista, joka neuvoo liikunnassa. Ihmisen pitää itse elää todeksi neuvonsa, ennenkuin on minun silmissäni uskottava. Esim. Antti Heikkilän neuvot ovat enimmäkseen hyviä, hän on siitä itse hyvä esimerkki: normaalipainoinen, terve, nuorekaskin. Ei hän minulle mikään guru ole, mutta ihan hyvän perustan hänen opeistaan saa.
A. Heikkilä ei ole oppiensa paras mannekiini, päinvastoin.
No kuka sitten on? Tarkoitan Heikkilän oppien, ei omiensa.
Vaikka minä, 70 kiloa kevyempi ollut jo vuosia. Kiitos Antti Heikkilän oppien.
Riippuu siitä mihin vaivaan haen apua.
Jos minulla on pää kipeä tai jalka poikki, minulle on aivan yksi lysti minkäkokoinen lääkäri minua tutkii ja hoitaa. Varmasti löytyy ammattitaitoa, ei läskit sitä "syö".
Jos taas haen apua ylipainooni, soisin että neuvojen antaja olisi korkeintaan hieman pyöreä, ei ainakaan minua itseäni isompi.
En usko että kovinkaan moni huippu-urheilijan tai huippujoukkuuen valmentaja pystyisi sellaisiin suorituksiin joita kuitenkin vaatii valmennettaviltaan. Oma kunto ei siis korreloi sen kanssa kuinka hyvin osaa neuvoa muita saavuttamaan tavoitteensa. Ethän sinä laihdu siksi että neuvoja antava on laiha vaan koska hän osaa neuvoa ja motivoida sinut laihtumaan.
Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon YEA RIGHT
Yököttää että joku pallokala neuvoo toisia palloiksi
Vierailija kirjoitti:
Yököttää että joku pallokala neuvoo toisia palloiksi
Yrittää lievittää omaa itsetunnottomuuttaan :D :D
Samaku lihansyöjä käskis muita vegaaneiksi.......
Tulis vähintäänki tekopyhä kuva koko tyypistä.
Lekuriksi haluavista pitäs karsia ylipainoiset (läskit).
Jos neuvot on liian hankalia noudatettavaksi, ne on huonoja neuvoja.