Sivut

Kommentit (206)

Vierailija

Olihan joku aika sitten tapaus kun umpisuoli puhkesi kun tulehdusta pidettiin vain vaarattomana vatsakipuna. Käsitykseni mukaan lääkärin ei olisi tarvinnut kuin pyytää potilas asettumaan selälleen sille pedillle vai onko se tutkimuspöytä tai mikä lie ja painella käsillä vatsaa niin umpisuolen tulehdus olisi löytynyt. Ei olisi tarvittu kuin tuo varmaan minuutin aikaa vievä tutkimus.

Vierailija

Mulla taas kävi niin, että menin flunssan takia lääkäriin yhts:n kautta ja lääkäri löysi kaulalta kasvaimen, mikä paljastui syöväksi. Joskus näin päin. Eikä ollut kyseessä tietty terveyskeskus. Olin reilu parikymppinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla munasarjan syöpää sanottiin tk:n puolella endometrioosiksi. Ehti levitä 10 eri paikkaan. Nyt 5 vuotta leiklauksesta. En luota pätkääkään tk lääkäreihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on juuri se, että täällä ei tutkita. Se pitäisi olla jo arkipäivää, että kivuista ihminen lähetetään magneettikuvauksiin, missä näkyy kaikki. Monissa muissa Euroopan maissa, se on jo niin yleinen tutkimuskeino, että magneettikuvaus on halpaa.

Ei se kipujen syy aina magneetissa selviä ja toisaalta kivuttomissakin selissä näkyy magneettikuvauksissa jopa 30% jotain poikkeavaa ja kivuliaista selistä ei magneetissa löydy kipuja selittävää vikaa 30%:ssa. Se etä magneetissa selästä löytyy jotain ei ole mikään tae siitä että se selkäkipu johtuisi siitä mitä siinä magneetissa näkyy. Sitten niistä löydöksistä mitä magneetissa näkyy ja jotka sopisivat melko hyvin löydöksestä aiheutuviksi kivuiksi niin leikkauksella hoidettavaa on vain n. 5%:ssa tapauksista loput parane lääkkeillä ja jumpalla. Kipujen osalta on järkevintä mennä ensin fysioterapeutille ja ellei fysioterapeutti ja fysioterapeutin antamat jumppaohjeet saa vaivoja pois niin siten lääkäriin josta voi saada vähän tehokkaampia kipulääkkeitä. Ihmisiä käy todella paljon turhaan lääkärissä erilaisten polvi, selkä, olkapää, niska, hartia ja selkäkipujen takia joiden oikea osoite olisi fysioterapeutti joka antaa ohjeet omatoimiseen jumppaan ja venyttelyyn. Siten tarvittaessa kipulääkettä lisäksi ja ehkä vain n. 1-2% näistä vaivoista tarvitsee leikkaushoitoa.

Saahan sinne magneettikuviin tieenkin mennä, ei sitä kukaan kiellä, eihän se maksakaan enää juui mitään nykyisin. Tosin Kela-korvauksen saaminen sen osalta edellytää yksiyisen erikoislääkörin lähetettä. Lisäksi yleensä tarvitaan se erikoislääkäri arvioimaan että mitä sen magneettituloksen pohjalta sitten tehdään. Eihän useimmat suomalaiset osaa edes lukea niitä magneettilausuntoja itse puhumattakaan että osaisivat miettiä jatkohoitoja sitten sen tuloksen pohjalta. Harvoin niissä kuitenkaan mitään leikattavaa vikaa tulee esiin.

Vierailija

Mulla on täysin päinvastasia kokemuksia. Oon saanu terveyskeskukseen kiireellisenä ajan heti ku soitin ja kerroin et epäilen syöpää. Vaikka olen alle parikymppinen. Rinnat kuvattiin heti tyksissä ja lopuksi vielä lääkäri soitti ja kysy että ymmärsinkö varmasti ettei mitään oo.
Toisella kerralla pyysin poistamaan kaksi inhottavaa luomea. Lääkäri ei edes kysynyt ett miksi vaan poisti ne heti. Sain muistaakseni lääkäriajan samalle viikolle.
Aina ollaan oltu ystävällisiä. Vain yksityisellä olen saanut tylyä kohtelua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kävi niin, että menin flunssan takia lääkäriin yhts:n kautta ja lääkäri löysi kaulalta kasvaimen, mikä paljastui syöväksi. Joskus näin päin. Eikä ollut kyseessä tietty terveyskeskus. Olin reilu parikymppinen.

Eihän YTHS olekaan mikään terveyskeskus vaan yksityinen lääkäriasema eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön terveysasema.

Vierailija

Sama oli reilu nelikymppisellä miehelläni. Selkäkipuja oli usean vuoden ajan. Mies ei käynyt arvauskeskuksessa, vaan kävi työterveyslääkärillä, joka ei laittanut tarkempiin tutkimuksiin. Määräsi vain pari päivää saikkuja ja kipulääkettä joka kerta. Lopulta tuli myös vatsavaivoja ja ne äityivät niin pahoiksi, että lääkäri lopultä laittoi magneettikuvaukseen. Sieltä paljastui niin pitkälle levinnyt syöpä, ettei ollut enää mitään tehtävissä. Mies kuoli puoli vuotta diagnoosin jälkeen. Hän saattaisi olla yhä elossa, mikäli lääkäri olisi alkanut selvittämään selkäoireiden syytä, eikä vain määrännyt lääkettä oireisiin.

Vierailija

Jos toistuvasti joutuu saman asian takia käymään monta kertaa, niin pitäisihän silloin jo lääkärilläkin hälytyskellot alkaa soida, että jotain pitäisi ehkä tutkia eikä vaan sanoa, että ota buranaa. Ei varmasti jokaista flunssaista tarvitse magneettikuvata tai edes ottaa verikokeita- paitsi tietenkin silloin jos se flunssa ei mene moneen kuukauteen ohi tai tulee koko ajan uudelleen.

Lääkäri

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin arpapeliä.  Vaikka sydämesi tutkittaisiin tänään kaikilla konsteilla ja terveeksi todettaisiin, voit huomenna saada sydänkohtauksen ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Tämä ei varsinaisesti pidä paikkaansa: harva äkkikuollut on ihan ilman sydämen vikoja kuitenkaan. On merkkejä aiemmista sydänkohtauksista, on kudosvaurioita, rytmihäiriöitä, muita riskitekijöitä, verikokeissa jotain hämärää jne.

Väärin.

25 prosentilla sepelvaltimotautipotilaista taudin ensimmäinen ja viimeinen oire on äkkikuolema. Näin sanoo kardiologian oppikirja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tännekin karun kokemukseni lapsen sairauden tutkimuksien etenemisestä, sillä halua ihmisten tietävän millä tasolla julkinen terveydenhuolto toimii.

Jouduin taistelemaan monta vuotta saadakseni lapselleni diagnoosin ja asianmukaista hoitoa.

Diagnooseja tuli ummetuksesta psyykkiseen sairauteen. Välillä myös minua syytettiin lapsen oireilun aiheuttamisesta.

Monta kertaa on tutkimukset lopetettiin heti kun ensimmäinen arvaus ei ole osunut oikeaan. Välillä on erikoislääkäri ilmoitti ennen tutkimusta, että ei ole tarvetta tutkia, menkää kotiin.

Lasta moitittiin. Sinulla on huono kunto, sun pitää liikkua enemmän. Olet liian hoikka, sun pitää syödä enemmän. Pitää olla reippaammin ja paremmin.

Lopulta yksityisen sektorin puolelta löytyi syy oireille. Tutkimukset maksoivat useita tuhansia euroja. Vakuutusta meillä ei ole, sillä luulimme lapsen syntyessä, että Suomessa on hyvä terveydenhuolto.
Lapsella lopulta paljastui harvinainen perinnöllinen sairaus, joka vaatii säännöllistä seurantaa, lääkitystä ja leikkaushoitoja. Ilman diagnoosia jäävät potilaat kuolevat keskimäärin 30 v iässä. Jotkut voivat elää vanhoiksikin mutta osa kuolee jo lapsena.

Äitinä tämä on todella tuskallista. En pysty ymmärtämään miksi julkinen terveydenhuolto vastusti niin ankarasti lapsen oireiden syyn selvittämistä ja keskittyi hakemaan syytä minusta. Usein erikoilääkäkäynnit olivat vain omituista pelleilyä.

Kaikkein pahin pelleilyesitys nähtiin kun kysyin voisiko lapselleni olla se sairaus jonka diagnoosin hän lopulta sai yksityisellä. Lääkäristä kysymykseni oli hupaisa ja hän oikein teatraalisesti selitti miksi kyse ei voi olla siitä mitä ehdotin. Esityksensä jälkeen hän ohjeisti syömään lääkettä, jonka olin hetkeä aiemmin kertonut pahentaneen oireita. Lisäksi hän määräsi turhan verikokeen, joka ei käytännössä kerro yhtään mitään.

Onneksi lopulta löydettiin yksityinen lääkäri, joka tunnisti sairauden. Hän osasi nimetä sen 5 minuutin tutkimuksen perusteella. Todennäköisesti arvasi sen jo sillä hetkellä kun käveltiin sisään vastaanotolle. Lapsen huomiota herättävä ruumiinrakenne tyypillinen kyseistä sairautta sairastaville. Lopullinen diagnoosi vahvistui lukuisten tutkimusten ja geenitestin perusteella.

Diagnoosia en halua kertoa, sillä sairaus on hyvin harvinainen. Suomessa on alle 500 potilasta, joista lapsia alle 20.

Ymmärrän, että harvinaisia sairauksia on vaikea diagnosoida. Kuitenkin pystyin itse maallikkona tunnistamaan sairauden, ja erikoislääkäri väitti vastaan kun esitin epäilyni. Tänäkin lääkäri näki lapsen ruumiinrakenteen ja tiesi kaikki oireet.

marfanin oireyhtymä? https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00722 https://fi.wikipedia.org/wiki/Marfanin_oireyhtym%C3%A4

Jos osuin oikeaan täysin maallikkona, joka on kiinnostunut perinnöllisistä sairauksista, niin miksi lääkärit eivät tienneet tätä?  Mitä se kertoo lääkäreiden ammattitaidosta. Kerrotko osuinko oikeaan?

Wau. Hyvä arvaus.
Osuit oikeaan vaikka en kertonut edes nivelongelmista enkä siitä että osa nivelistä menee toisinaan pois paikoiltaan.

Toinen mitä epäiltiin oli vaskulaarinen EDS, mutta marfaniin päädyttiin.

Saatiin aika monta lasua ennen diagnoosin varmistumista.

Ainoa kuka oli pahoillaan, oli lasta hoitanut terapeutti. Hän oli oikeasti järkyttynyt ja pahoillaan siitä ettei huomannut sairautta. En toki häneltä ollut odottanutkaan sairauden huomaamista, sillä eihän hän lääkäri ole.

Vierailija

DORK ! Eihän TK-lääkärit mitään diagnooseja tee.

He lähettävät potilaita erikoislääkäreille - jos katsovat tarpeelliseksi.

Eivät ole katsoneet tarpeelliseksi.

Noita nuoria naisia, jotka rutisee joka asiasta, on niin paljon, että on mahdoton sanoa, kellä heistä on jokin muu vaiva kuin kuukausittainen verensyöksy - ja siittä aiheutunut rankka vetutus.

Vierailija

Anoppi on raskaasti ylipainoinen, erilaisia mt-ongelmia yms. Ei koskaan käynyt kuitenkin terveyskeskuksessa valittamassa oloaan. Kerran hänellä oli niin paha olla että oli mennyt tk:hon. Lääkäri oli ilmeisesti käännyttänyt melkein samantien takaisin kotiin. Tai en tiedä pääsikö edes lääkärille vai vaan hoitajalle.

Anoppi löytyi seuraavana päivänä kuolleena kotona ja ensisijainen syy keuhkokuume.

En tiedä olisiko tilanteessa voinut toimia toisin mutta sen jälkeen en ole luottanut enää julkiseen terveydenhuoltoon, ainakaan päivystykseen. Enkä luota.

Sairaalasta pyydettiin kirjallisena toimittamaan epikriisejä koska oltaisiin haluttu tietää mitä silloin viimeisellä kerralla kävi ja olisiko syytä epäillä hoitovirhettä, tutkittiinko häntä mitenkään tms. Yllättävää että sairaala ei koskaan toimittanut mitään papereita. Ilmeisesti jotain salattavaa oli. Anoppi haudattiin kun olin rv30 niin ei riittänyt silloin voimat alkaa taistella asiasta enempää.

Muistakaa aina vaatia hoitoa, oikeasti vaatia. Ei tarvitse sitten jälkikäteen pohtia tehtiinkö kaikki mahdollinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Noita nuoria naisia, jotka rutisee joka asiasta, on niin paljon, että on mahdoton sanoa, kellä heistä on jokin muu vaiva kuin kuukausittainen verensyöksy - ja siittä aiheutunut rankka vetutus.

Miksi täällä on nykyään tällaista porukkaa kommentoimassa? Onko jossain muualla suljettu joku p-kapalsta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin päinvastasia kokemuksia. Oon saanu terveyskeskukseen kiireellisenä ajan heti ku soitin ja kerroin et epäilen syöpää. Vaikka olen alle parikymppinen. Rinnat kuvattiin heti tyksissä ja lopuksi vielä lääkäri soitti ja kysy että ymmärsinkö varmasti ettei mitään oo.
Toisella kerralla pyysin poistamaan kaksi inhottavaa luomea. Lääkäri ei edes kysynyt ett miksi vaan poisti ne heti. Sain muistaakseni lääkäriajan samalle viikolle.
Aina ollaan oltu ystävällisiä. Vain yksityisellä olen saanut tylyä kohtelua.

Jaajaa. Kauniin naisen kokemus vs tavalliset ihmiset.

Vierailija

Setäni kuolemasta  2014 ei myönnetty hoitovirhettä, vaikka oli kahdesti lähetty päivystyksestä kotiin. Entinen alkoholisti, iso lihava vähän resupekkamainen mies niin luulivat varmaan että on vain kännissä.  Tyttärensä meni katsomaan isänsä vointia ja soitti ambulanssin, tulivat ja totesivat että kuollut on. Aivoinfarkti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on nykyään tällaista porukkaa kommentoimassa? Onko jossain muualla suljettu joku p-kapalsta?

Laitospaikkoja vähennetty rajusti, vakavatkin tapaukset ovat vapaina avohoidon puolella nykyään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä jokaista ei voi ruveta tutkimaan oletuksena syöpä, vain pikku kolotusten vuoksi. 

Tämä on terveyskeskuslääkäreiden motto. Ota buranaa niin hyvä tulee. Lähetteitä mihinkään osaavammille lääkäreille ei heru.

Itse voi mennä osaavalle yksityislääkärille. Joo, se maksaa mutta voi jättää pari baari- iltaa väliin.
Sieltä saa sitten lähetteen ja hoidot julkiselta puolelta vaikka olisi aloittanut yksityisellä.
Näin tein itse ja syöpä löytyi ja on nyt hoidettu.
Maksoin sen verran kovaa enemmän itse mitä yksityislääkäri ja yksi koe maksoivat, sen jälkeen sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin julkiselle puolelle ja siellä myös hoidettiin.
Kaikilla ei ole millään varaa , ymmärrän sen, mutta toisaalta tosi monella on kun laittaa hankinnat tärkeysjärjestykseen.

Vierailija

Lääkäri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin arpapeliä.  Vaikka sydämesi tutkittaisiin tänään kaikilla konsteilla ja terveeksi todettaisiin, voit huomenna saada sydänkohtauksen ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Tämä ei varsinaisesti pidä paikkaansa: harva äkkikuollut on ihan ilman sydämen vikoja kuitenkaan. On merkkejä aiemmista sydänkohtauksista, on kudosvaurioita, rytmihäiriöitä, muita riskitekijöitä, verikokeissa jotain hämärää jne.

Väärin.

25 prosentilla sepelvaltimotautipotilaista taudin ensimmäinen ja viimeinen oire on äkkikuolema. Näin sanoo kardiologian oppikirja.

Tämä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mt ja avohoito, selittävät monta kommenttia täällä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat