Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinkku voi ostaa asunnon Helsingistä?

M30_
10.09.2019 |

Hei,

Muita 30-vuoden ylittäneitä sinkkuja Helsingistä, joilla ei ole turvanaan perittyä omaisuutta tai huipputuloja (esim. yli 4500 euroa kuussa) ja jotka ihmettelevät, että miten ihmeessä normaalituloiselle on mahdollista hankkia asuntoa Helsingistä?

Nyt siis puhun pienistä yksiöistä ja kaksioista. Hinnat ovat järjestään yli 180 000 euroa. Kaksioissa toki vielä enemmän. Yhtälö on jokseenkin mahdollinen. Vaihtoehtoina on siis naimisiin meneminen (kaksi ostaa paremmion asunnon kuin yksi) tai sitten sen hyväksyminen, että tulen olemaan vuokrarotta loppuelämäni ajan.

Olen kyllä sitä mieltä, että PK-seudulla nimenomaan ne, joilla oli jo alkuaan enemmän, tulevat saamaan enemmän myös tulevaisuudessa. Porvariperheiden kakarat rikastuvat nollatasosta lähteneen jäädessä pysyvästi vuokra-asujaksi. Varallisuus ei kaikilla kasva vaikka mitä tekisi.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ASP raja on 180t ja jos säästät 10% arvosta niin saat asp lainalla melkein 200t asunnon.

Myöntävätkö pankit muka ASP-lainaa 180 000 euron edestä normituloiselle akateemiselle sinkulle? Jos näin, niin sitten tietysti asunto olisi mahdollinen.

AP

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

No onko sulla se vaadittava 20.000 säästettynä ASP-tilille? Niin arvelinkin.

Vierailija
62/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Silloin saattaa tulla mieleen, että 150€:n vastikkeesta jäisi vähän rahaa elämiseenkin.

Ei noin halpoja vastikkeita koko ajan vastaan tule (ellei sitten puhuta pikkuisesta yksiöstä), mutta vaikka maksaisi tuplasti tuon, niin se on silti paljon vähemmän kuin tavalliset vuokrat. 

Tietysti iso osa suomalaisista saakin asumistukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

Neljän tonnin liksalla ei muka ole varaa ostaa asuntoa? Pelleiletkö? Mihin sun rahat menee?

Asumiseen, autolainaan, matkusteluun, vaatteisiin,ruokaan. En ole kyllä koskaan yrittänyt mitenkään erityisesti säästää, eikä omistusasunnon saaminen ole minulle mitenkään kovin tärkeää. MIetinpä vain, että kun nyt maksan 950 euroa / kk 46 neliön kaksiosta, että tsekkaan pankista voisinko jopa ostaa vastaavan asunnon samalta alueelta. No en todellakaan siis voinut, ne maksaa alkaen 180 000 euroa. Ja minulle mukava alue ja asunto on tärkeämpiä kuin se että omistan asunnon. Mieluummin ei-omassa, jos sillä tavalla saan asunnon jota mulla ei olisi varaa ostaa.

Mitä tästä opimme? Sinkku voi ostaa asunnon, muttei tietenkään tuosta vaan, jos tuhlaaminen ja leveä eläminen on tärkeämpää. 

Vierailija
64/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan siitä, että onko varaa maksaa lainaa. Olisihan minulla, mutta pankki ei myönnä lainaa ilman käsirahaa, jota minulla ei ole säästettynä.

Ja SE on ongelma, se perhanan käsirahan säästäminen kun eläminen on muutenkin niin kallista.

30v sinkku

Jos maksat vuokraa 800 eur / kk, niin 5200 euron palkasta pitäisi vielä jäädä ASP-tilille laitettavaksi vähintään 700 eur / kk. Muuhun elämään jää vielä noin 1700-1800 eur / kk. Ei siinä mene monta vuotta, että käsiraha on säästetty.

En ole ap. Minun palkkani on 3100€ ja vuokra tuon 800€.

Vierailija
65/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vanhempien luona yli 10 vuotta ja säästin, hommasin sitten omistusasunnon. Jos en olisi ollut työttömänä ja opiskelijana suurimman osan ajasta niin olisin voinut lähteä aikaisemmin.

Vierailija
66/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On av:n neuvot kyllä verrattomia.

Juuri muutamia päiviä sitten oli pitkä keskustelu, jonka mukaan pariskunta, jonka nettotulot yht 4500e, ei tule saamaan edes 200 000e asuntolainaa.

Mutta yksinasuva ja ilmeisesti tätä vähemmän tienaava voi av-raadin mukaan hyvin saada 180 000e asuntolainan 👍

Vierailija
67/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ASP raja on 180t ja jos säästät 10% arvosta niin saat asp lainalla melkein 200t asunnon.

Myöntävätkö pankit muka ASP-lainaa 180 000 euron edestä normituloiselle akateemiselle sinkulle? Jos näin, niin sitten tietysti asunto olisi mahdollinen.

AP

Eikös pk-seudulla normituloinen akateeminen sinkku tienaa aikalailla sen 4000 e/kk tai yli. Kai tuolla nyt yhden 200 ke lainaa saa.

Vierailija
68/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eikös pk-seudulla normituloinen akateeminen sinkku tienaa aikalailla sen 4000 e/kk tai yli. Kai tuolla nyt yhden 200 ke lainaa saa.

Eli nettona 2500€. 180t laina 5% korolla, 25v laina-aika tekee yli tonnin lyhennyksen. Muut asumismenot 500 päälle.

Tiukkaa tekee

Vierailija
69/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, nuorilla on vaikeaa hommata ensimmäinen asunto.   

Mutta miksi ihmeessä nuoret ei nosta opintolainaa.  Ilman vakuuksia.  Nopealle valmistujalle vielä hyvät alennukset lainasumman takaisinmaksusta!  Tästä saisi jo opintoaikana hyvän pesämunan - etenkin jos sijoittaa sen tuottavasti.

Vierailija
70/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eli nettona 2500€. 180t laina 5% korolla, 25v laina-aika tekee yli tonnin lyhennyksen. Muut asumismenot 500 päälle.

Tiukkaa tekee

Korot ei kyllä hetkeen nouse viiteen pinnaan, jolloin kokonaisasumiskulut jäävät lähelle tonnia. Ja vaikka asumiskulut olisi 1500€, niin silti muuhun elämiseen jäisi 1000€. Miten se ei muka voi riittää sinkun elämiseen? Itselläni tuosta jäisi säästöön joka kuukausi 200-300 euroa.

Vierailija
71/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ihmeessä nuoret ei nosta opintolainaa.  Ilman vakuuksia.  Nopealle valmistujalle vielä hyvät alennukset lainasumman takaisinmaksusta!  Tästä saisi jo opintoaikana hyvän pesämunan - etenkin jos sijoittaa sen tuottavasti.

Koska työllistymisen epävarmuus, ellet ole esim. lääkäri tai sosiaalityöntekijä.

Lainaa on opintolainakin ja jollakin se pitää maksaa takaisin. Lainanotto tapahtuu tilanteessa, jolloin tulevaisuus on vielä täysin auki, joten ei pitäisi ihmetellä miksei halua nostella kymppitonnin lainaa.

Vierailija
72/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla voi asua vaikkei asu Helsingissä, jos suostuu istumaan junassa tai metrossa 20 min niin löytyy paljon asuntoja, joiden hinta on alle 180te. Eikä ole mitään murjuja. Yksiön voi saada reilulla sadallatonnilla. Ja ihan B-vyöhykkeellä ollaan. 180te lainaan tarvitaan yksinasuvalla n2300 nettotulot, ilman muita lainoja. Jos saa käyttöön vaikka vanhempien asunnon lisävakuudeksi ei tarvita säästöjä ollenkaan.

Vierailija
73/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehdot vähän tiukentuneet. Itse sain 10v. sitten (sinkku, 4200 brutto) 180 000 lainan. Nykyisin varmaan max 120 000, eli säästössä pitää olla jotain tai sitten yhtiölainallinen asunto.

Vierailija
74/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tiukkaa tekee

Missä ihmeessä joutuu maksamaan 5% korkoa! Uuden asuntolainan keskikorko on luokkaa 0,75%.

Vierailija
75/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 4500 on "huipputulo"? Itse tienaan 5200 sinkkuna Helsingissä eikä todellakaan ole varaa ostaa kuin ehkä jostain Myllypurosta putkirempan tarpeessa oleva pikkukaksio tai alkuperäiskunnossa oleva kuolinpesä kaukana palveluista. Sinkkuna asuntokaupoilla on ihan turha haaveilla muusta. Kolmekymppisenä harva on ehtinyt edes säästämään sen 30 tonnia kasaan joka vaaditaan edes kohtuullisen asunnon käsirahaksi, etenkin kun on pitänyt koko ajan maksaa 800-900 euroa vuokraa samalla. 

Miten ihmeessä? Minulla on juuri 30k enkä ole koskaan ollut vakiduunissa (enkä perinyt mitään). Kesä- ja keikkatöistä olen tuon säästänyt

Vierailija
76/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska työllistymisen epävarmuus, ellet ole esim. lääkäri tai sosiaalityöntekijä.

Lainaa on opintolainakin ja jollakin se pitää maksaa takaisin. Lainanotto tapahtuu tilanteessa, jolloin tulevaisuus on vielä täysin auki, joten ei pitäisi ihmetellä miksei halua nostella kymppitonnin lainaa.

Ainahan ilmaista rahaa kannattaa ottaa vastaan. Jos ei muuta niin panee vaikka pankkiin nollakorolle odottamaan. Valmistuessa osa lainasta pyyhitään pois ja jäät joka tapauksessa voitolle. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Vierailija
77/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tiukkaa tekee

Korot ei kyllä hetkeen nouse viiteen pinnaan, jolloin kokonaisasumiskulut jäävät lähelle tonnia. Ja vaikka asumiskulut olisi 1500€, niin silti muuhun elämiseen jäisi 1000€. Miten se ei muka voi riittää sinkun elämiseen? Itselläni tuosta jäisi säästöön joka kuukausi 200-300 euroa.

Kyllä se 1500 asumiseen on aivan liikaa.

Toki, jos haluaa öaittaa itsensä ahtaalle.

Vierailija
78/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tiukkaa tekee

Missä ihmeessä joutuu maksamaan 5% korkoa! Uuden asuntolainan keskikorko on luokkaa 0,75%.

Ei missään, mutta stressitestinä kertoo millaiseen lainaan on mahdollisuuksia.

Vierailija
79/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Pakkoko se on ostaa sieltä hesasta?!

Mikä ihmisen perusoikeus on omistaa asunto Helsingistä?

Mä ajan fordilla, kun ei oo varaa ferrariin.

Pitäiskö yhteiskunnan vaikka puuttua tähän asiaan?

Ferrariin pitäis jokaisella kansalaisella olla varaa!

Suu säkkiä myöden.

No eihän se ole, mutta jos en asuisi Helsingissä tai sen riittävässä läheisyydessä, olisin työtön. Voit siis itse valita haluaisitko, että asun Helsingissä, vai että en asu. Ja kyllä, olen valtiotieellisestä valmistnut, hauku vain vapaasti.

-AP

Et ole ikinä kuullut ihmisistä, jotka käyvät töissä Helsingissä mutta asuvat muualla kuin just Helsingissä? Tai Tampereella, Kuopiossa, Turussa - ulkomaiden suurkaupungeista nyt puhumattakaan?

80/90 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä pieniä asuntoja ei paljoo ole tarjolla. Asunnot menee sijoittajille. Pienten asuntojen hinnat on nousseet pilviin. Ja keskipalkkaisen on vaikea hankkia asuntoa yksin.

Tämä on totta. Pieniin Kallion yksiöihin on iskenyt joku ihmeen hintakupla. Asuntosijoittajillehan ne menevät ja siellä sijoittajat tappelevat verissä päinä joistain aivan paskaisista 20 neliön yksiöistä. Kamalaa.

Itse katselisin vähän sivummalta, ehkä jopa Vantaan tai Espoon puolelta, jotain kivaa pikku kaksiota tai jopa kolmiota ensiasunnoksi. Niissä on paljon parempi hinta-laatusuhde. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi