Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinkku voi ostaa asunnon Helsingistä?

M30_
10.09.2019 |

Hei,

Muita 30-vuoden ylittäneitä sinkkuja Helsingistä, joilla ei ole turvanaan perittyä omaisuutta tai huipputuloja (esim. yli 4500 euroa kuussa) ja jotka ihmettelevät, että miten ihmeessä normaalituloiselle on mahdollista hankkia asuntoa Helsingistä?

Nyt siis puhun pienistä yksiöistä ja kaksioista. Hinnat ovat järjestään yli 180 000 euroa. Kaksioissa toki vielä enemmän. Yhtälö on jokseenkin mahdollinen. Vaihtoehtoina on siis naimisiin meneminen (kaksi ostaa paremmion asunnon kuin yksi) tai sitten sen hyväksyminen, että tulen olemaan vuokrarotta loppuelämäni ajan.

Olen kyllä sitä mieltä, että PK-seudulla nimenomaan ne, joilla oli jo alkuaan enemmän, tulevat saamaan enemmän myös tulevaisuudessa. Porvariperheiden kakarat rikastuvat nollatasosta lähteneen jäädessä pysyvästi vuokra-asujaksi. Varallisuus ei kaikilla kasva vaikka mitä tekisi.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin asp tilille 30000e + toiselle tilille 14000. Sain lainaa 200000 25v laina-ajalla (180t asp lainaa ja 20t "tavallista" lainaa). Bruttotulot oli silloin 2700-3000e/kk riippuen vkl vuoroista. Tämä 5 vuotta sitten, asunto maksoi 220000e. Pankki olisi antanut enemmänkin lainaa. Nyt tulot tuosta vähän kasvaneet eli n. 3000-3400/kk. Ei tee taloudellisesti tiukkaa. Kaiken rahan olen itse tienannut kovalla työllä, ei perintöjä eikä vanhempien avustuksia. Eli kyllä se on sinkullekin mahdollista Helsingissä.

Vierailija
22/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Niin siis minulla on jo säästöjä 50 000 euron edestä, joista ASP:lle olen ajatellut tunkea noin 20 000. Tuossa olikin muutama viesti, mutta miten pankit todennäköisesti suhtautuisivat minuun? En ole koskaan käynyt mitään lainaneuvotteluita, joten en osaa arvioida miten he arvioisivat minulle antamansa lainan määrää.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on myynnissä Oikotiellä 305 kpl omistusasuntoa omalla tontilla, joissa hinnaksi on ilmoitettu max. 150 000 (ei tarjouskauppakohteita) . Kooltaan ovat 1-3 huonetta. Alle 100 000:llakin löytyy jo noin 30 asuntoa.

Luulisi näistä nyt löytyvän sopivan.

Vierailija
24/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Niin siis minulla on jo säästöjä 50 000 euron edestä, joista ASP:lle olen ajatellut tunkea noin 20 000. Tuossa olikin muutama viesti, mutta miten pankit todennäköisesti suhtautuisivat minuun? En ole koskaan käynyt mitään lainaneuvotteluita, joten en osaa arvioida miten he arvioisivat minulle antamansa lainan määrää.

-Ap

Tämähän selviää vain ottamalla yhteyttä pankkiin. Kannattaa myös ottaa yhteyttä muihinkin kuin omaan pankkiin.

25/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin asunnon, koska mulla ei ole varaa asua vuokralla.

Helsingissä yksiönkin vuokra on helposti 800€.

Nyt asun tilavassa kaksiossa ja asumiskulut (laina+ vastike) on noin 500€.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
26/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

-Ap

varaat vain eri pankeista ajan, saat selville miten suhtautuvat. Sullahan asiat hyvin, jos on säästöjä. Älä lannistu, jos et joka pankista saa paljon lainaa. Saat tietää, mitä puuttuu, jos et lainaa saa. Olet kuitenkin nuori vielä, joten voit vaikuttaa asioihin.

Vierailija
27/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Onko tämä Helsingissä?

Vierailija
28/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on myynnissä Oikotiellä 305 kpl omistusasuntoa omalla tontilla, joissa hinnaksi on ilmoitettu max. 150 000 (ei tarjouskauppakohteita) . Kooltaan ovat 1-3 huonetta. Alle 100 000:llakin löytyy jo noin 30 asuntoa.

Luulisi näistä nyt löytyvän sopivan.

Alle 100 000 tai 100 000 on joku jekku, on putkiremppa tulossa tai asuntoa pitää rempata muuten vähintään 30 000:lla. Muuttovalmiita 100 000 asuntoja ei oikeasti pk-seudulla ole.

29/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

Neljän tonnin liksalla ei muka ole varaa ostaa asuntoa? Pelleiletkö? Mihin sun rahat menee?

Vierailija
30/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Helsingin keskusta on kallista. Muutama kilometri kauemmas, niin hinta laskee huomattavasti.

31/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Onko tämä Helsingissä?

Juu, on.

Vierailija
32/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monessa Euroopan pääkaupungissa keskituloinen sinkku pystyy ostamaan asunnon? Ei kovin monessa, eikä se ole mikään ihmisoikeus. Useimmissa pitää joko olla hyvätuloinen, parisuhteessa toisen tyossäkäyvän kanssa, tai muuttaa pitkän matkan päähän pääkaupungin keskustasta. Esim. itse asun Hollannissa, ja Amsterdamista ei saa mitään alle 200-250 tuhannen. Puhutaan siis ihan miniyksioiden minimihinnoista. Silti keskitulot ovat suomen luokkaa, kun puhutaan ns. tavallisista ihmisistä tekemässä tavallisia hommia (tuloerot on isommat, eli koulutettujen palkat on kyllä korkeammat. Mutta silloin ei ollakaan enää keskituloisia niinkuin esimerkissä).

Vierailija
33/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on hyvät tulot niin pystyy. Itse yh:na omistan perheasunnon (ilman siipeilijäexää rahat riittää hyvin). Kaipa vain itsensä elättävä sinkku pystyy jonkun pienemmän asunnon hankkimaan?

Vierailija
34/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

-Ap

Valtsikasta valmistunut ja töissä, mutta ei osaa mennä pankkiin keskustelemaan lainasta? Mitä tämä kertoo valtsikasta ja sieltä valmistuvista? Osaatko jo ihan itse kulkea töihin ja takaisin kotiin, vai taluttaako äiti vielä sinua? Onhan ne isot tiet tosi pelottavia ylittää.

Vierailija
35/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkissä on 25 neliöinen ja 140 000 euron hintainen uudisasunto Jätkäsaaressa. Asunto on jo varattu, enkä ihmettelisi, jos se on mennyt jollekin sijoittajalle, joka kiskoo siitä hyvät vuokrat, mutta olin todella yllättynyt, että mikään asunto (edes pienen pieni) voi Helsingin keskustassa maksaa noin vähän. Itse en yksiöön muuttaisi, mutta monelle muulle tuo varmasti riittäisi.  

https://old.etuovi.com/kohde/7896508?sc=M1409613314&so=praq&pos=5

Jos ap sinulle kelpaa nämä pienimmätkin, niin suosittelen seuraamaan uudistuotantoa. Jos on rakennusyhtiön listoilla, niin asuntoja tarjotaan sinulle ennen kuin ne ehtivät julkiseen myyntiin. 

(5)

Asunto on ns. huijauskohde, sillä yhtiövastikkeiden päälle joudut vielä maksamaan tonttivuokraa (myynti-ilmoitus ei edes kerro onkin tontin vuokraaja Helsingin kaupunki, vai kenties joku yksityinen yritys, joka voi nostaa vuokraa tulevaisuudessa roimasti).

Asunon todellinen hinta on 140 000 + 34 000 (tontin lunastusosuus), eli 174 000 euroa. Se on aika paljon 25 neliöstä!

Tällainen hämärä ilmoittelu on muuten raivostuttavaa. Sekin on raivostuttavaa ettei selkeästi miten putkiremontti on tehty, käyttövesiputkiremontti ei ole sama kuin "kokonainen" putkiremontti.

Vierailija
36/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pankit lainaa myöntää jos sulla on jo noin iso omarahotusosuus ja vakituiset tulot.

Ja tosiaan HKI keskusta on kallista, mutta metron / junan varrelta saa 200.000 eurolla jo vaikka mitä (jos nyt laittaisit vaikka kämppään 40.000 säästöistä ja 160.000 lainaa). 160.000 lainanlyhennys näillä koroilla 25 vuodelle on jotain 570e/kk. Siihen vastike päälle niin ei pitäisi keskituloisella tuntua, kun vuokralla oleminenkin maksaa vähintään saman verran. Paljon maksat vuokraa?

Itse alotin pienestä yksiöstä, jonka hinta kohosi alle 4 vuodessa yli 50.000e, myin sen ja nyt on kiva kaksio. Eli pienestä kannattaa aloittaa ja sellasella alueella, joka pitää arvonsa. 

Vierailija
37/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkissä on 25 neliöinen ja 140 000 euron hintainen uudisasunto Jätkäsaaressa. Asunto on jo varattu, enkä ihmettelisi, jos se on mennyt jollekin sijoittajalle, joka kiskoo siitä hyvät vuokrat, mutta olin todella yllättynyt, että mikään asunto (edes pienen pieni) voi Helsingin keskustassa maksaa noin vähän. Itse en yksiöön muuttaisi, mutta monelle muulle tuo varmasti riittäisi.  

https://old.etuovi.com/kohde/7896508?sc=M1409613314&so=praq&pos=5

Jos ap sinulle kelpaa nämä pienimmätkin, niin suosittelen seuraamaan uudistuotantoa. Jos on rakennusyhtiön listoilla, niin asuntoja tarjotaan sinulle ennen kuin ne ehtivät julkiseen myyntiin. 

(5)

Missään nimessä ei kannata ostaa uutta asuntoa. Vähän vanhemman saa paljon edullisemmin.

Vierailija
38/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa on seuraava: asuu opiskeluajan solussa tai asumistukirajoihin mahtuvassa opiskelijayksiössä, mutta nostaa silti täyden opintolainan ja laittaa siitä 400 eur / kk ASP-tilille. Lisäksi säästää tilille kesätyörahoista (3 kk/vuosi) 500 euroa kuukaudessa. Kun sitten viiden vuoden päästä valmistuu, on ASP-tilillä korkoineen ja säästöpalkkioineen jo 28000 euroa. Sen turvin voi hakea ASP-lainaa sopivan asunnon ostoon.

Vierailija
39/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessi ei eroa ollenkaan muusta maasta. SInkku ostaa ihan samalla tavalla kuin muuallakin Suomessa. 1. varmistaa rahoituksen 2. etsii budjettiin sopivan kohteen. 3 tekee kaupan.

Vierailija
40/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä pieniä asuntoja ei paljoo ole tarjolla. Asunnot menee sijoittajille. Pienten asuntojen hinnat on nousseet pilviin. Ja keskipalkkaisen on vaikea hankkia asuntoa yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän