Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinkku voi ostaa asunnon Helsingistä?

M30_
10.09.2019 |

Hei,

Muita 30-vuoden ylittäneitä sinkkuja Helsingistä, joilla ei ole turvanaan perittyä omaisuutta tai huipputuloja (esim. yli 4500 euroa kuussa) ja jotka ihmettelevät, että miten ihmeessä normaalituloiselle on mahdollista hankkia asuntoa Helsingistä?

Nyt siis puhun pienistä yksiöistä ja kaksioista. Hinnat ovat järjestään yli 180 000 euroa. Kaksioissa toki vielä enemmän. Yhtälö on jokseenkin mahdollinen. Vaihtoehtoina on siis naimisiin meneminen (kaksi ostaa paremmion asunnon kuin yksi) tai sitten sen hyväksyminen, että tulen olemaan vuokrarotta loppuelämäni ajan.

Olen kyllä sitä mieltä, että PK-seudulla nimenomaan ne, joilla oli jo alkuaan enemmän, tulevat saamaan enemmän myös tulevaisuudessa. Porvariperheiden kakarat rikastuvat nollatasosta lähteneen jäädessä pysyvästi vuokra-asujaksi. Varallisuus ei kaikilla kasva vaikka mitä tekisi.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämällä ja ottamalla lainaa. Saisitko jonkun takaamaan lainan?

Vierailija
2/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ASP raja on 180t ja jos säästät 10% arvosta niin saat asp lainalla melkein 200t asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle onnistui niin, että ostin asoasunnon, sain siihen pienen lainan, jolloin vastike+laina teki suunnittlleen saman kuussa kuin vuokra. Kun asokämppä oli maksettu sain sitä vastaan lainan omaan asuntoon, pankki siis hyväksyi valtiontakauksen lisäksi vaadituksi omaksi säästöosuudeksi asokämpän arvon, koska sen saa takuuvarmasti myytyä 3 kuukaudessa. Käytännössä sain siksi aikaa tilapäisen erillisen lainan, joka oli asopalautuksen suuruinen, ja asomaksu palautettiin suoraan pankille tuon lainan pois kuittaamiseksi.

Vierailija
4/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ASP raja on 180t ja jos säästät 10% arvosta niin saat asp lainalla melkein 200t asunnon.

Myöntävätkö pankit muka ASP-lainaa 180 000 euron edestä normituloiselle akateemiselle sinkulle? Jos näin, niin sitten tietysti asunto olisi mahdollinen.

AP

Vierailija
5/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. niin, ettei osta asuntoa keskustasta. Minä olen pienituloinen, mutten vaadi huippusijaintia. Kolmen huoneen asuntojakin saa mainitsemallasi summalla. 

Helsinki on kallis, muttei niin kallis kuin jotkut yrittävät väittää.

Vierailija
6/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein älyttömästi töitä, elin nuukasti ja ostin ison kaksion. Nyt on lainaa sen verran että taas on paiskittava hulluna töitä. Kannattaisi mieluummin asua vuokralla.

Vierailija
7/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöntävätkö pankit muka ASP-lainaa 180 000 euron edestä normituloiselle akateemiselle sinkulle? Jos näin, niin sitten tietysti asunto olisi mahdollinen.

AP

Sanoisin, että myöntävät. Tämä ei ole nyt verrannollinen sinkkutalouteen, mutta oma lapseni haki juuri lainaa puolisonsa kanssa. Ovat alta parikymppisiä, toinen opiskelee ja työskentelee osa-aikaisesti 2 päivää kuussa ja toinen on töissä. Nettotulot näillä noin 3000€/kk mutta rasitteena auto- ja moottoripyörälaina, joihin menee 550€/kk. Melkein voi laskea että nuo lainat menee päittäin osa-aikatyön kanssa. Säästöjä on 15000€ ja lainaa luvattiin 200000€ ja marginaali 0,5%. Naurettavan hyvä diili pariskunnalle, jotka on käytännössä vielä lapsia. 

Näillä on ASP-tili, mutta siinä on laina-aika max 25 vuotta joten laina otetaan tavallisena pankkilainana, Nordeasta saa sen 35 vuoden maksuajalla. Sillä saa kuukausierän pienemmäksi. Akateemisella työssäkäyvällä sinkulla ei tähän ehkä ole tarvetta vaan selviää sillä tavallisella ASP-lainalla. 

Kannattaa ilman muuta laittaa ASP-tili tulille! Toki se olisi kannattanut tehdä jo aiemmin, kun siihen kuitenkin pitää se pari vuotta säästää. Nyt kun alat nakuttaa 1000€/kk tilille niin parin vuoden päästä on jo 24000€ kasassa. ASP-kämpän voi ostaa myös väliaikaisella rahoituksella siinä kohtaa kun on vähintään neljä kvartaalia säästänyt. Tällöin sovitaan pankin kanssa niistä lopuista säästöeristä ja kun ne on kasassa, välirahoitus muutetaan ASP-lainaksi. ASP-lainaa voi käyttää myös uudiskohteeseen. Vaikka ne on törkykalliita, niin yllyttäisin silti tsekkaamaan tämänkin vaihtoehdon. Uudiskohteissa on yhtiölainaa, josta ekat pari vuotta (vähintään) maksetaan korkoja, mikä helpottaa siinä alussa. Yhtiölainan voi myöhemmin maksaa pois tavallisella pankkilainalla, johon voi saada joustavammat ehdot kuin ASP-lainaan.

Vierailija
8/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä on 25 neliöinen ja 140 000 euron hintainen uudisasunto Jätkäsaaressa. Asunto on jo varattu, enkä ihmettelisi, jos se on mennyt jollekin sijoittajalle, joka kiskoo siitä hyvät vuokrat, mutta olin todella yllättynyt, että mikään asunto (edes pienen pieni) voi Helsingin keskustassa maksaa noin vähän. Itse en yksiöön muuttaisi, mutta monelle muulle tuo varmasti riittäisi.  

https://old.etuovi.com/kohde/7896508?sc=M1409613314&so=praq&pos=5

Jos ap sinulle kelpaa nämä pienimmätkin, niin suosittelen seuraamaan uudistuotantoa. Jos on rakennusyhtiön listoilla, niin asuntoja tarjotaan sinulle ennen kuin ne ehtivät julkiseen myyntiin. 

(5)

Vierailija
9/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkissä on 25 neliöinen ja 140 000 euron hintainen uudisasunto Jätkäsaaressa. Asunto on jo varattu, enkä ihmettelisi, jos se on mennyt jollekin sijoittajalle, joka kiskoo siitä hyvät vuokrat, mutta olin todella yllättynyt, että mikään asunto (edes pienen pieni) voi Helsingin keskustassa maksaa noin vähän. Itse en yksiöön muuttaisi, mutta monelle muulle tuo varmasti riittäisi.  

Jos ap sinulle kelpaa nämä pienimmätkin, niin suosittelen seuraamaan uudistuotantoa. Jos on rakennusyhtiön listoilla, niin asuntoja tarjotaan sinulle ennen kuin ne ehtivät julkiseen myyntiin. 

(5)

Asunto on ns. huijauskohde, sillä yhtiövastikkeiden päälle joudut vielä maksamaan tonttivuokraa (myynti-ilmoitus ei edes kerro onkin tontin vuokraaja Helsingin kaupunki, vai kenties joku yksityinen yritys, joka voi nostaa vuokraa tulevaisuudessa roimasti).

Asunon todellinen hinta on 140 000 + 34 000 (tontin lunastusosuus), eli 174 000 euroa. Se on aika paljon 25 neliöstä!

Vierailija
10/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko se on ostaa sieltä hesasta?!

Mikä ihmisen perusoikeus on omistaa asunto Helsingistä?

Mä ajan fordilla, kun ei oo varaa ferrariin.

Pitäiskö yhteiskunnan vaikka puuttua tähän asiaan?

Ferrariin pitäis jokaisella kansalaisella olla varaa!

Suu säkkiä myöden.

Vierailija
11/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinun (tai kenenkään muunkaan) pitäisi voida ostaa asunto Helsingistä? Onhan niitä kämppiä maa täynnä. Sieltä ostetaan mihin rahat riittää.

Vierailija
12/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Pakkoko se on ostaa sieltä hesasta?!

Mikä ihmisen perusoikeus on omistaa asunto Helsingistä?

Mä ajan fordilla, kun ei oo varaa ferrariin.

Pitäiskö yhteiskunnan vaikka puuttua tähän asiaan?

Ferrariin pitäis jokaisella kansalaisella olla varaa!

Suu säkkiä myöden.

No eihän se ole, mutta jos en asuisi Helsingissä tai sen riittävässä läheisyydessä, olisin työtön. Voit siis itse valita haluaisitko, että asun Helsingissä, vai että en asu. Ja kyllä, olen valtiotieellisestä valmistnut, hauku vain vapaasti.

-AP

Vierailija
13/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä tavalla, että osaa ennakoida ja alkaa säästää ajoissa. Sitten, kun on säästänyt tarpeeksi, ottaa pankista lainaa loppusumman sellaiselle ajalle, että pystyy sitä lainaa järkevästi lyhentämään ilman, että elämä menee liian tiukille. 

Vierailija
14/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Minä olen normituloinen, akateeminen sinkku. Vaihdoin juuri  muutama vuosi sitten kerrostalokaksiosta (ensiasuntoni) rivitalokolmioon. Kaksion koko lainasumma oli maksettu, sain siitä myynnissä 175 000 €, ostamani rivarikolmio maksoi 300 000 €, pankin mielestä 125 000 € normilaina ei ollut mikään ongelma. Ihan tuota 180 000 € et ehkä ASP-lainaakaan saa, mutta nomituloilla ja hivenen järkeä käyttämällä saat kyllä säästettyä parissa vuodessa sen verran alkupääomaa, ettei tuollainen 200 000 € asunto ole enää turha unelma. Tosin, kuten jo sanottukin, hanki se asunto jostain muualta kuin halutuimmilta asuinalueilta. Esim. kehäradan varrella on todella kivoja asuinalueita, joista pääsee helposti ja nopeasti keskustaan, mutta asuntojen hinnat ovat kohtuullisia.

Vierailija
15/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

Vierailija
16/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(5)

En edes viitsi klikata auki. Näissä uudiskohteissa on aina kova taloyhtiön velka. Eli yksiöillekin taloyhtiölainan kanssa tulee hintaa 160-190 000. Pankki kyllä ymmärtää tuon, eli jos on pienituloinen, niin kun katsotaan kokonaismaksukykyä niin tuollaiseen ei lainaa heru.

Vierailija
17/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ongelmaa siinä sitten on, että ei ole omistusasuntoa, varsinkin jos on lapseton sinkku, jonka ei tarvi jättämäänsä perintöäkään miettiä? Itse olen 45 v. it-alan ammattilainen, hyvätuloinenkin. Sinkku aina ollut. Ei ole tullut mieleenkään ottaa mitään isoja asuntolainoja, ei minua kiinnosta yhtään omistaa niitä seiniä joiden sisällä asun. Tällä hetkellä asun asossa. Asumisen kk-kulut on sen verran pienet että rahaa jää paljon tuhlattavaksi kaikkeen mikä päähän juolahtaa, mm. 50 000 euron autoon jollaisen ostin keväällä. Ei kiinnosta yhtään säästäminen, kun ei ole perillisiäkään (eikä enää tule).

Vierailija
18/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi on aika iso alua ja hinnat vaihtelee alueittain paljon. Jos mietit keskustan läheisyydestä hankintaa niin aika hiljaista on osto haaveet. Mutta oikeasti miksi ei Espoon puolelta kämppää, metron vierestä?

Ps. Aika harvassa ne perinnöt on... Eiköhän suurinosa stadin keskustassa asu vuokralla.

Vierailija
19/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAikki moittii Vantaata. Samalla hinnalla kuin Hesassa maksaa yksiö,saa Vantaalta pikku kolmion. Käykääs katsomassa vaikka.

Nimimerkillä Kokemusta on!

Vierailija
20/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en nyt lähtisi katkeroitumaan liikaa, mutta onhan Helsingissä ylihintaiset asunnot.

Mitä voit tehdä:

Lähdet nyt säästämään käsirahaa (eli 5% toivomasi asunnon hinnasta, on hyvä olla enemmänkin). Kun täytät 40, maksettavaksi tulee varainsiirtovero ja sinulta edellytetään suurempaa oman rahoituksen osuutta). Kannattaa huomioida kuitenkin, että voit ostaa asunnon minkä ikäisenä vain, ja se on aina kotiin päin. Jos et ole ostanut asuntoa 29-vuotiaana niin se ei tarkoita sitä, ettetkö voisi ostaa ensiasuntoasi 39-vuotiaana.

Minun pankilleni tärkein oli maksukyvyn todistaminen (eli se, että pystyn itse jatkossa asuntoa maksamaan, ei takaajat) ja käsiraha (oli suurempi kuin edellytetty).

Jos haluat asua Helsingissä kantakaupungissa, mikäs siinä, mutta tietyillä tuloilla et tule saamaan asuntoa mistään kantakaupungista, koska kuten olet itsekin havainnut, 20-neliöiset yksiöt ovat jo sen 180 000.

Jos voit ajatella asuvasi kauempana keskustasta, vaihtoehtoja on. Jos pystyt itse remontoimaan tai sinulla on remonttitaitoisia kavereita, tilanteesi on vieläkin parempi.

Itselläni on nyt omistusasunto Itä-Helsingissä. Tingin sijainnista, mutta muuten asunto on kiva ja tuntuu järkevältä ostokselta.

Onnea projektiisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi