Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinkku voi ostaa asunnon Helsingistä?

M30_
10.09.2019 |

Hei,

Muita 30-vuoden ylittäneitä sinkkuja Helsingistä, joilla ei ole turvanaan perittyä omaisuutta tai huipputuloja (esim. yli 4500 euroa kuussa) ja jotka ihmettelevät, että miten ihmeessä normaalituloiselle on mahdollista hankkia asuntoa Helsingistä?

Nyt siis puhun pienistä yksiöistä ja kaksioista. Hinnat ovat järjestään yli 180 000 euroa. Kaksioissa toki vielä enemmän. Yhtälö on jokseenkin mahdollinen. Vaihtoehtoina on siis naimisiin meneminen (kaksi ostaa paremmion asunnon kuin yksi) tai sitten sen hyväksyminen, että tulen olemaan vuokrarotta loppuelämäni ajan.

Olen kyllä sitä mieltä, että PK-seudulla nimenomaan ne, joilla oli jo alkuaan enemmän, tulevat saamaan enemmän myös tulevaisuudessa. Porvariperheiden kakarat rikastuvat nollatasosta lähteneen jäädessä pysyvästi vuokra-asujaksi. Varallisuus ei kaikilla kasva vaikka mitä tekisi.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen nyt! Aloituksessa väität, ettei varallisuutta ole kertynyt ja olet vain normituloinen, mutta sitten sinulla onkin 50 000€ säästössä? Mitäs luulet, kuinka monella ensiasuntoa ostavalla on 50 tonttua joutilaana tilillä? Edes pariskunnalla? Meillä taisi olla n 15 000€ vastaava summa kun vaimon kanssa ostimme ensimmäisen rivarin pätkän Vantaan takametsistä 90-luvun lopulla.

Vierailija
42/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku hummustelee ensin Dubaissa ja ostaa sitten sen asunnon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin yksikseni 110000 eurolla kolmion Saunakalliosta (Järvenpää). Täältä hurahtaa juna puolessa tunnissa Helsingin ytimeen.

Vierailija
44/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani voin sanoa että ei olisi onnistunut oman asunnon osto ilman pientä perittyä pesämunaa ja sen lisäksi hitunen tuuria. Vaikka olenkin ihan kohtuupalkkainen niin en pelkän palkan varassa olisi tätä operaatiota kyennyt yksin toteuttamaan.

Vierailija
45/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkissä on 25 neliöinen ja 140 000 euron hintainen uudisasunto Jätkäsaaressa. Asunto on jo varattu, enkä ihmettelisi, jos se on mennyt jollekin sijoittajalle, joka kiskoo siitä hyvät vuokrat, mutta olin todella yllättynyt, että mikään asunto (edes pienen pieni) voi Helsingin keskustassa maksaa noin vähän. Itse en yksiöön muuttaisi, mutta monelle muulle tuo varmasti riittäisi.  

https://old.etuovi.com/kohde/7896508?sc=M1409613314&so=praq&pos=5

Jos ap sinulle kelpaa nämä pienimmätkin, niin suosittelen seuraamaan uudistuotantoa. Jos on rakennusyhtiön listoilla, niin asuntoja tarjotaan sinulle ennen kuin ne ehtivät julkiseen myyntiin. 

(5)

Asunto on ns. huijauskohde, sillä yhtiövastikkeiden päälle joudut vielä maksamaan tonttivuokraa (myynti-ilmoitus ei edes kerro onkin tontin vuokraaja Helsingin kaupunki, vai kenties joku yksityinen yritys, joka voi nostaa vuokraa tulevaisuudessa roimasti).

Asunon todellinen hinta on 140 000 + 34 000 (tontin lunastusosuus), eli 174 000 euroa. Se on aika paljon 25 neliöstä!

Ai että ihan huijauskohde :). Helsingissä noin puolet asunnoista on vuokratontilla. Se on ihan normaalia, eikä mitään huijaamista. 

Vierailija
46/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin yksikseni 110000 eurolla kolmion Saunakalliosta (Järvenpää). Täältä hurahtaa juna puolessa tunnissa Helsingin ytimeen.

Mitä sitten? Minä hurautan junalla kymmenessä minuutissa Helsingin keskustaan Oulunkylän asemalta, mutta mitä se auttaa, jos työpaikka ei ole "ytimessä"?

Vierailija
47/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ostetaan asp-lainalla yksiö Vantaalta tai vaikka Keravalta. Sitten kaksio tai yksiö Helsingistä. Hyvällä tuurilla löytyy kumppani, joka on tehnyt samoin. Kahdella yksiöllä saa jo kolmion. 

Tie on pitkä ja ihmiset ovat malttamattomia.

Vierailija
48/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on itkun paikka nyt akateemisella korkeakoulutetulla, kun on vain 50k säästöjä ja vain 4k palkka, eikä onnistu asuntoa saamaan. Ehkä pitäisi jatkokouluttautua vielä niin asiat järjestyisi.

Vierailija
49/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

Neljän tonnin liksalla ei muka ole varaa ostaa asuntoa? Pelleiletkö? Mihin sun rahat menee?

Asumiseen, autolainaan, matkusteluun, vaatteisiin,ruokaan. En ole kyllä koskaan yrittänyt mitenkään erityisesti säästää, eikä omistusasunnon saaminen ole minulle mitenkään kovin tärkeää. MIetinpä vain, että kun nyt maksan 950 euroa / kk 46 neliön kaksiosta, että tsekkaan pankista voisinko jopa ostaa vastaavan asunnon samalta alueelta. No en todellakaan siis voinut, ne maksaa alkaen 180 000 euroa. Ja minulle mukava alue ja asunto on tärkeämpiä kuin se että omistan asunnon. Mieluummin ei-omassa, jos sillä tavalla saan asunnon jota mulla ei olisi varaa ostaa.

Vierailija
50/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnä. Juuri olen kokeillut. Tienaan 4000 e / kk bruttona, olen sinkku ja tällä hetkellä asun vuokralla. Maksimi laina mitä voisin saada olisi 125 000 euroa. Ja sillä taas ei saa sellaista asuntoa jossa haluan asua. Joten nyt on hakemus asumisoikeusasuntoon vetämässä.

Neljän tonnin liksalla ei muka ole varaa ostaa asuntoa? Pelleiletkö? Mihin sun rahat menee?

Asumiseen, autolainaan, matkusteluun, vaatteisiin,ruokaan. En ole kyllä koskaan yrittänyt mitenkään erityisesti säästää, eikä omistusasunnon saaminen ole minulle mitenkään kovin tärkeää. MIetinpä vain, että kun nyt maksan 950 euroa / kk 46 neliön kaksiosta, että tsekkaan pankista voisinko jopa ostaa vastaavan asunnon samalta alueelta. No en todellakaan siis voinut, ne maksaa alkaen 180 000 euroa. Ja minulle mukava alue ja asunto on tärkeämpiä kuin se että omistan asunnon. Mieluummin ei-omassa, jos sillä tavalla saan asunnon jota mulla ei olisi varaa ostaa.

Töissä ollessa on helppoa maksaa tonnin vuokraa, pitää autoa ja matkustella vailla huolta huomisesta. Aikanaan koittaa eläkepäivät, nettotulot puolittuvat, mutta vuokra sen kun jatkaa kasvamistaan. Sitten ihmetellään, kun kaikki rahat menee vuokraan, ruokaan ja lääkkeisiin. 

Silloin saattaa tulla mieleen, että 150€:n vastikkeesta jäisi vähän rahaa elämiseenkin. Tai sitten mieleen hiipii vain katkeruus yhteiskuntaa kohtaan, kun peiliin ei tee mieli katsoa.

Vierailija
51/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kavin ulkomailla muutaman vuoden toissa. Nettosaastot 30k /v ja asunto viela vuokrattuna muutaman vuoden sina aikana. Nyt harmittaa etta en ostanut kalliimpaa kun olisi ollut hyvin varaa mutta jo 330k hinta hirvitti silloin :D

Vierailija
52/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 4500 on "huipputulo"? Itse tienaan 5200 sinkkuna Helsingissä eikä todellakaan ole varaa ostaa kuin ehkä jostain Myllypurosta putkirempan tarpeessa oleva pikkukaksio tai alkuperäiskunnossa oleva kuolinpesä kaukana palveluista. Sinkkuna asuntokaupoilla on ihan turha haaveilla muusta. Kolmekymppisenä harva on ehtinyt edes säästämään sen 30 tonnia kasaan joka vaaditaan edes kohtuullisen asunnon käsirahaksi, etenkin kun on pitänyt koko ajan maksaa 800-900 euroa vuokraa samalla. 

Vierailija
53/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 4500 on "huipputulo"? Itse tienaan 5200 sinkkuna Helsingissä eikä todellakaan ole varaa ostaa kuin ehkä jostain Myllypurosta putkirempan tarpeessa oleva pikkukaksio tai alkuperäiskunnossa oleva kuolinpesä kaukana palveluista. Sinkkuna asuntokaupoilla on ihan turha haaveilla muusta. Kolmekymppisenä harva on ehtinyt edes säästämään sen 30 tonnia kasaan joka vaaditaan edes kohtuullisen asunnon käsirahaksi, etenkin kun on pitänyt koko ajan maksaa 800-900 euroa vuokraa samalla. 

Mihin sinulla sitten rahat menevät? Minulla on yhtä suuri palkka, ja siitä olisi mahdollisuus käyttää joka kuukausi ainakin 1500 euroa asumismenoihin ilman, että mistään muusta tarvitsee tinkiä. Kyllä sillä maksaisi jo ihan kivaa omistusasuntoa Helsingissäkin.

Vierailija
54/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa menee nyt iloisesti sekaisin Helsingin asuntojen hinnat ja kantakaupungin asuntojen hinnat. Helsingissä on paljon hyviä edullisia alueita kuten Pihlajamäki, Pukinmäki, Vuosaari pääosin, Lassila, jne.

Vierailija
55/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh tällä hetkellä vaaditaan 5% säästöjä. Eli 200 000 kämpästä se on 10 000 e. Plussaa jos olet vakkaritöissä, ei välttämätöntä. Eli oletko tosissasi että 50 000 säästöillä et ole saanut mentyä pankissa käymään?

Vierailija
56/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihlajamäestä voi saada vähän halvemmalla 60-luvulla rakennetun homepesän.

Vierailija
57/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan siitä, että onko varaa maksaa lainaa. Olisihan minulla, mutta pankki ei myönnä lainaa ilman käsirahaa, jota minulla ei ole säästettynä.

Ja SE on ongelma, se perhanan käsirahan säästäminen kun eläminen on muutenkin niin kallista.

30v sinkku

Vierailija
58/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP säästötili 18 vuotiaana.

2002 eka oma asunto. 2012 möin 110K voitolla. Ostin seuraavan uusiotutannon kohteen 2012. 

En laittanut kaikkea kiinni siihen ja 2018 ostin toisen uusiokohteen.

Nyt mulla on pari velkaista luukkua.

ja tulot on pienet.  En aja autolla ja olen se jota katsotaan nenänvarttapitkin. Jollakin katse kirkastuu kun näkee kultaisen korttini... mikä veen meriitti se on.... 

Jos osaat matikkaa osaat ostaa asunnon. Jos olet ahne, eikä ole perintöjä apuna, et saa mitään. Lähde pienestä liikkeelle kuten me muutkin köyhät.

Vierailija
59/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tinkiä alueesta jos haluaa oman. Esimerkiksi Vantaa on ihan varteenotettava vaihtoehto. Sellainen alue, josta on hyvät yhteydet työpaikallesi.

Vierailija
60/90 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan siitä, että onko varaa maksaa lainaa. Olisihan minulla, mutta pankki ei myönnä lainaa ilman käsirahaa, jota minulla ei ole säästettynä.

Ja SE on ongelma, se perhanan käsirahan säästäminen kun eläminen on muutenkin niin kallista.

30v sinkku

Jos maksat vuokraa 800 eur / kk, niin 5200 euron palkasta pitäisi vielä jäädä ASP-tilille laitettavaksi vähintään 700 eur / kk. Muuhun elämään jää vielä noin 1700-1800 eur / kk. Ei siinä mene monta vuotta, että käsiraha on säästetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi