Yllätyin työnantajan lapsivihamielisyydestä.
Ei kuulemma palkkaa pienten lasten äitejä potentiaalisten sairauspoissaolojen vuoksi eikä varsinkaan yh-äitejä. Työpaikalla silti tekijäpula, ja nyt kaksi hyvää tyyppiä jätetty palkkaamatta samasta syystä. Kysyin että mistä yh-äidit repivät leipänsä, jos kaikki ajattelevat noin ja mies on niin mulkku ettei maksa elatusmaksuja. Ei ole kuulemma hänen ongelmansa. Ajattelin lähteä itsekin kävelemään kun muitakin paikkoja on tarjolla. Vai nipotanko? Yllättää aina kun näitä idiootteja ilmaantuu esiin.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän työnantajaa täysin. Ei työntekijöiden perheasiat firmaa elätä.
Sitten työnantajan ei kannata valittaa työvoimapulaa eikä karsastaa viisikymppisiä työnhakijoita.
Joka paikassahan näitä vanhempia työntekijöitä ei karsasteta, ainakin näihin ns. suorittavan työn hommiin voi hyvinkin päästä vanhempikin. Työpaikkani kaksi viimeksi tullutta työmiestä ovat nyt noin 60-vuotiaita, ovat olleet tuolla töissä suunnilleen kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Tätä saisi tarkistaa, vaikka vassari olenkin. On sairauksia ja on sairauksia.
Et taida olla kovinkaan tuttu lakien kanssa? Kyllä pitkä sairausloma lyhentää lomia, mutta ei niitä jo ansaittuja, vaan vasta seuraavana lomavuotena pidettäviä.
Se päivien määrä on 75 saman lomanmääräytymisvuoden aikana. Sen jälkeen loman kertyminen hidastuu.
Noin 15 viikkoa, jos päivätyö.
Oletteko kytänneet ja laskeneet paljonko työkaverit on poissa?
Eli lähes 4kk saa sairaslomailla ilman että vaikuttaa lomiin mitenkään.
En ole kytännyt, mutta aika korkea tuo raja mielestäni ja yksiselitteinen, voisi ennemmin olla tapauskohtausta että vähenisikö lomapäivät ja voisivat vähentyä jo aikaisemminkin. Mihin ihminen edes tarvitsee lomaa jos on töissä vain 8kk vuodesta? Siitä vielä 2kk lomalla, niin joo, onhan siinä raukka jo loman tarpeessa kun tekee puolet vuodesta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?
Meillä pomo piti kokouksen koko tiimille ja muistutti, että me emme ole lapsivihamielinen työyhteisö, päinvastoin. Kun joku on hoitamassa sairasta lasta kotona, tekevät muut hänen työnsä mukisematta ja ilman erilliskorvauksia, koska haluamme, että kaikilla on hyvä mieli. Kun porukassa on 12 työntekijää ja heistä 7:llä alle 15v lapsia, niin työelämä todella kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta, kun ne 5 lapsetonta/aikuisten lasten vanhempaa tekevät muidenkin työt. Joskus ottaa päähän, kun ylitöitä ei saa tehdä ja tietty työmäärä on tehtävä. Kotona lasta hoitava saa vuodessa näiltä päiviltä palkkaa 30-45 päivästä, minä teen työnsä ilman lisäkorvausta. Tuntuu todella reilulta!
Vierailija kirjoitti:
On erittäin tärkeää, ettei muut työntekijät paikkaa näitä lasten takia sairaslomapoissaoloja. Tällä pakotetaan myös miehet vastuuseen.
On tosi tärkeää, mutta mitenpä olet esim. hoitoalalla paikkaamatta?
Nuoria naisia ei palkata kun ne ovat kohta kuitenkin raskaana. Äitejä ei palkata koska ne ovat lasten takia poissa. Sitten kun lapset ovat lähteneet, nainen on liian vanha että kannattaisi enää palkata. Näin se vähän kärjistäen menee joidenkin työnantajien mielissä.
No onneksi olen itse kohdannut lähinnä asiallista kohtelua. Toki kun hain varsin vaativaa työtehtävää joka vaati myös yliöitä ja iltatöitä, työnantaja kysyi että onko mieheni valmis sitten ottamaan enemmän vastuuta lapsista ja kodista. Se oli ihan asiallinen kysymys ja kun vakuutin että oli niin sain paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy suominainen on maailman sorretuin nainen. Kamala elämä kaikkine yhteiskunnan tukineen kun muualla maailmassa mennään takas töihin 6vkoa synnytyksestä.
Yrittäjällä on aina itse vastuussa siitä firmasta. Jos palkkaa jatkuvasti poissaolevan työntekijän niin se voipi firma siihe jopa kaatua. Jos mulla on työntekijöitä kolme ja yks jatkuvasti pois niin kyl se kuormittaa ihan stanasti. Niitä muita tekijöitä sekä yrittäjää että firman tulosta.
Suurfirmat on eri asia.
Lapsi sairastaa silloin tällöin, mut sit nää et lapsi aivasti aamulla, pitää olla kotona. Teini niiskutti aamusta ja jäi kotiin, munkin pitää olla kotona ku se ei voi olla yksin jne.
Mulla oli opettajana leidi, joka raivosi paskaa työnantajaa kun ei saa olla kotona jos lapset sairaana, koska mies oli maanviljelijä eli aina kotosalla.
Niinpä! Useimmissa maissa äitiysloma kestää 1-6 kk, yleisin taitaa olla 3kk. Jenkeissä se oli kaverillani muistaakseni 2 tai 2,5 kk.
Suomen äitiysloman pituushan on todellista lapsivihamielisyyttä, eikö? :D
Juu oma jenkkituttu meni 2kk jälkeen töihin, vanhempi laps 4. Tekee tällä hetken kahta työtä, mies töissä. Pakko koska #koulutlapsille #talolaina
Aussituttu meni myös 2kk jälkeen. Sveitsissä ei tunneta myöskään tunneta näin pitkää järjestelmää vaan 2-3kk ja paluu töihin. Saksassahan taas perinne oli et ryhtyy vaan hausfrauksi, kai tämä hiljalleen murtuu.
Mä en näe keski-ikäisen palkkausta ongelmaksi. Paitsi jos jatkuva valitus kivuista ja säryistä. Äitini meni aamujakeluun töihin ku oli 58 (pienyritys, ei Posti). Ei ongelmaa. Jakajat pääosin keski-ikäisiä, koska nuoremmat ei kykene nousemaan 2-3 aikaan aamusta.
no, riippuu äidistä. Tunnen pari pienen lapsen äitiä(toinen yh) jotka ovat aivan helvetin tehokkaita ja hyviä työssään, mm. toinen on vuosi vuodelta yksi firman kovimmista laskuttajista. Yllättävän harvoin he ovat pois lapsen sairastun vuoksi, puoliso ja isovanhemmat jeesaavat. Vastapainoksi tiedän erään joka on jatkuvasti poissa lasten takia, ja se kuormittaa kyllä työyhteisöä. Ymmärrän tavallaan, mutta suurin painoarvo on kyllä yksittäisessä tekijässä eikä siinä onko lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Muakin ärsyttää kun työkavereilla on pikkulapsia ja ovat ihan jatkuvasti pois töistä. Minä sitten muiden lapsettomien kanssa kannattelen toimintaa ja väsyn vajaamiehitykseen, kun aina ei saada sijaisia ja nämä mammat tulee pirteänä takaisin töihin hoidettuaan viikon sairasta lasta kotona.
Ja ei tarvitse alkaa valehdella, että sairaan lapsen hoito kävisi työstä, paskanmarjat, sen verran pirteänä sieltä takaisin aina tullaan, että on saaneet mammat ylimääräisen loman.
Missä te oikein olette töissä kun kolmen päivän hoitovapaa ajaa ihmiset kuilun partaalle? Ja kuinka moni haluaa todellakin olla kotona sairaan lapsen kanssa? Ei se ole mitään lomaa.186
Mua näin perheellisenä ottaa päästä kun meillä tullaan myöhässä tai pidetään "sairaslomaa" kissan tai koiran sairauden vuoksi. Mitä helv?
Mä oon vuosien aikana ollut yhteensä ehkä viikon poissa lasten sairauden takia ja saan haukut täällä. Toiset pitää lomaa kun koira oksentaa. Hyvin taas vedetty.
Esim. päiväkodissa. Sijaisista on pulaa ja varsinkaan lastentarhanopettajia ei vain ole mistä ottaa. Jos joku on 3 päivää poissa, niin se tarkoittaa, että hälle lasketut lapset ovat 2 muun työntekijän varassa, eli esim. 6 alle kolmevuotiasta/aikuinen tai 11-12 yli 3 vuotiasta/aikuinen, sen lisäksi työn rakenne kärsii, eli esim. siirtymiset on vaikeampia 2 aikuisella, päiväsänkyjen tekemiset, syliä ja käsiä ei riitä kaikille.
Hoitoalalla yleensäkkin sama homma, kun ne työt on jatkuvaa pyöritystä, eikä niitä voi lykätä eikä tehdä etänä, ihmisiä ei voi jättää myöskään hoitamatta. Vaikka päiväkodissa voi jättää asioita tekemättä, niin kyllä se silti stressaa jos lapset on erityisen villeinä/pienet lapset itkee koko ajan tms. kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä.
Sopii kyllä tulla kokeilemaan jos ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidät pitäisi palkata säälistä vaikka se ei olisi tuotantotehokasta ja toiset joutusi paikkaamaan sitä poissaolevaa, että tämä saa leikkiä kotileikkejä?
Ei tietenkään tarvitse palkata hedelmällisessä iässä olevia naisia. Suomessa irtisanotaan paljon viisikymppisiä ja vanhempiakin, joten työvoimaa on kyllä saatavilla. Olisi kiva tietää, mikä työnantaja ei ole ikärasisti.
Miten sait tähän asiaan liitetyksi rotusyrjinnän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Et taida olla kovinkaan tuttu lakien kanssa? Kyllä pitkä sairausloma lyhentää lomia, mutta ei niitä jo ansaittuja, vaan vasta seuraavana lomavuotena pidettäviä.
Ei ole tullut tuohon tutustuttua, kun en ole itse ollut pitkillä sairauslomilla. Miten paljon ne sitten vaikuttaa seuraavan vuoden lomiin? Onpa hyvä että tuollainen kuitenkin on.
Toivottavasti saat uusiutuvan syövän tai joudut pahaan onnettomuuteen :)
Kirjoitin tähän "samalla mitalla takaisin" vastauksen, mutta siitä tuli niin kauhea, että tyydyn vain toteamaan, että taidat olla vähän sairas kun tuollaisia toisille toivottelet.
Tuo alkuperäinen haluaa itselleen pitkän sairausloman, joten vakava sairaus tai onnettomuus on ainoa tapa päästä sellaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidät pitäisi palkata säälistä vaikka se ei olisi tuotantotehokasta ja toiset joutusi paikkaamaan sitä poissaolevaa, että tämä saa leikkiä kotileikkejä?
Ei tietenkään tarvitse palkata hedelmällisessä iässä olevia naisia. Suomessa irtisanotaan paljon viisikymppisiä ja vanhempiakin, joten työvoimaa on kyllä saatavilla. Olisi kiva tietää, mikä työnantaja ei ole ikärasisti.
Miten sait tähän asiaan liitetyksi rotusyrjinnän?
Vakiintunut termi. Kumma, ettet ole koskaan kuullut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia palkkaan ainoastaan lapsettomaksi tietämiäni henkilöitä tai keski-iän ylittäneitä.
T: ravintoloitija
Haluaisitko kertoa ravintolasi nimen, niin tiedämme lapsinemme mennä muualle syömään?
Mistä luulette, että niitä työntekijöitä tulisi tulevaisuudessa, jos kukaan ei tekisi lapsia? Koko yhteiskunnan pitäisi nimenomaan tukea sitä, että lapsia tehdään, koska muuten ei kohta edes ole työikäistä porukkaa huolehtimassa teistä, kun vanhenette ja ette enää kykene työntekoon. Mutta yksinkertaiset ja tyhmät oman napansa tuijottelijat eivät tätä kokonaiskuvaa kykene näemmä käsittämään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä nettiin joku listaus näistä lapsivihamielisistä yrityksistä niin tiedettäisiin me tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia kasvattavat sitten pistää moiset firmat boikottiin. Lasten vanhempien syrjiminen työnhaussa on hyvin itsekästä toimintaa.
Onneksi työhaastattelussa ei ole pakko kertoa, jos on lapsia tai raskaana...
Ja lasta kiivaasti yrittävistä tai työhaastattelussa jo paksuna olevista olevista naisista pitäisi tehdä nettiin lista. Usko jo, että sun kohtu ei tee susta parempaa työntekijää, varsinkin jos meinaat sieltä puskea ulos useita pikkuvirtasia kolmen vuoden välein työnantajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?
Meillä pomo piti kokouksen koko tiimille ja muistutti, että me emme ole lapsivihamielinen työyhteisö, päinvastoin. Kun joku on hoitamassa sairasta lasta kotona, tekevät muut hänen työnsä mukisematta ja ilman erilliskorvauksia, koska haluamme, että kaikilla on hyvä mieli. Kun porukassa on 12 työntekijää ja heistä 7:llä alle 15v lapsia, niin työelämä todella kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta, kun ne 5 lapsetonta/aikuisten lasten vanhempaa tekevät muidenkin työt. Joskus ottaa päähän, kun ylitöitä ei saa tehdä ja tietty työmäärä on tehtävä. Kotona lasta hoitava saa vuodessa näiltä päiviltä palkkaa 30-45 päivästä, minä teen työnsä ilman lisäkorvausta. Tuntuu todella reilulta!
Vaihda työpaikkaa jos ahdistaa. Ehkä firma on ansainnut sinun tilalle jonkun kuka osaa arvostaa tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä menee lomanmääräytymiset? onko lapselliset etusijalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä nettiin joku listaus näistä lapsivihamielisistä yrityksistä niin tiedettäisiin me tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia kasvattavat sitten pistää moiset firmat boikottiin. Lasten vanhempien syrjiminen työnhaussa on hyvin itsekästä toimintaa.
Onneksi työhaastattelussa ei ole pakko kertoa, jos on lapsia tai raskaana...
Ja lasta kiivaasti yrittävistä tai työhaastattelussa jo paksuna olevista olevista naisista pitäisi tehdä nettiin lista. Usko jo, että sun kohtu ei tee susta parempaa työntekijää, varsinkin jos meinaat sieltä puskea ulos useita pikkuvirtasia kolmen vuoden välein työnantajan piikkiin.
Mä oon mies eli en omista kohtua. Henkilöistä ei voi tehdä listaa mutta yrityksistä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut tuohon tutustuttua, kun en ole itse ollut pitkillä sairauslomilla. Miten paljon ne sitten vaikuttaa seuraavan vuoden lomiin? Onpa hyvä että tuollainen kuitenkin on.
En tiedä miten pitkää sairauslomaa tuo kommentoimasi tarkoittaa, mutta sukulaiseni oli kolme kuukautta sairauslomalla (selkäleikkauksen takia) ja lomiin se ei vaikuttanut millään tavalla. Mielestäni kolme kuukautta on jo pitkä aika.
Olen yh, nyt lapset jo yli 10-vuotiaita.
En ole koskaan ollut poissa töistä lapsen sairauden takia. Oman flunssan takia on ollut pakko olla keskimäärin 2 päivää vuodessa.
Onnistuisiko se kompromissi, että poissaolojen kustannukset olisi sen poissaolijan vastuulla?
Kirjoitin tähän "samalla mitalla takaisin" vastauksen, mutta siitä tuli niin kauhea, että tyydyn vain toteamaan, että taidat olla vähän sairas kun tuollaisia toisille toivottelet.